גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות החברות דוחפת את תע"א ואת רפאל למודל עסקי חדש

בימים הקרובים תיכנס לבתי חולים שורת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים פרי שיתוף-פעולה בין התעשיות הביטחוניות ומכוני המחקר לבין בתי החולים ומשרד הבריאות ● מודל העבודה נבנה לתקופת משבר, אך ברשות החברות שיזמה את המהלך כבר מזהים הזדמנות לפיתוח עסקי

מי שיבקרו בימים הקרובים במרכז הרפואי שמיר (בית החולים אסף הרופא) אולי ייתקלו ברובוט קטן, ועליו מתקן מוזר דמוי מנורת נאון אנכית, המשוטט במסדרונות בית החולים ונכנס לתוך חדרים ריקים. מדובר במערכת (ניסיונית) לחיטוי חללים סגורים בטכנולוגיה של קרניים אולטרא סגוליות (UVC), שאותה יצרו מהנדסי התעשייה האווירית בתוך פחות משבועיים.

הרובוט הזה הוא רק תוצר אחד של שיתוף-פעולה שנולד ממשבר הקורונה, בין התעשיות הביטחוניות ומכוני המחקר לבין בתי החולים ומשרד הבריאות. בימים הקרובים צפויה להיכנס לבתי החולים הממשלתיים שורה של אמצעים טכנולוגיים מתקדמים שיסייעו לטיפול בחולי קורונה בדרכים שונות. על הצורך ברובוט לחיטוי שמעו בתעשייה האווירית לראשונה ממנהלי בתי חולים וצוותים רפואיים שחברים ב"שולחן עגול" שפתחה רשות החברות הממשלתיות בעקבות משבר הקורונה. 

הרעיון הפשוט מאחורי היוזמה של הרשות היה לחבר בין בתי החולים לתעשיות הביטחוניות ומשרד הבריאות. הצוות הרפואי מעלה את הדרישות, התעשייה מייצרת פתרונות והרגולטור מתכלל ונותן אור ירוק עקרוני שמאפשר להוציא לדרך פתרונות טכנולוגיים בזמן שיא. "מתוך 30 פיתוחים שונים אנחנו הולכים על בודדים", אומרת ד"ר אמירה שרון, סמנכ"לית מו"פ חדשנות וטכנולוגיה בתעשייה האווירית, שמוסיפה כי "העיקרון הוא מה שיכול להביא ערך כאן ועכשיו". ברשות החברות, שיזמה את החיבור, סבורים כי מעבר למשבר עצמו נוצרו כתוצאה מהחיבור הבלתי אמצעי תנאים שיאפשרו לתעשיות הביטחוניות של ישראל להרחיב את פעילותן לענף הטכנולוגיה הרפואית.

פורום חדשנות בחברות הממשלתיות הוא קבוצה שהוקמה בתחילת משבר הקורונה ביוזמת רשות החברות במטרה להעמיד את היכולות של התעשיות הביטחוניות ומכוני המחקר הלאומיים לרשות המערכת הרפואית בהתמודדות עם האתגרים שמייצרת מגפת נגיף הקורונה. בין היתר חברים בפורום רפאל והתעשייה האווירית; חברת רותם, זרוע הביצוע של הקרייה למחקר גרעיני; חברת איסורד של המרכז למחקר גרעיני שורק; והחברה הישראלית לחקר מדעי החיים של המכון הביולוגי. מולן נמצאים בפורום מנהלי בתי החולים, ובכירים מחטיבות הטכנולוגיה הרפואית ובתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות. את הפורום מרכז יניב אדרי מרשות החברות הממשלתיות.

ד"ר אמירה שרון, סמנכ"לית מו"פ חדשנות וטכנולוגיה בתעשייה האווירית / צילום: יגאל עמר

עבודה חוצת תחומים עם מעט אגו

לאחר תהליך קצר של מיפוי הצרכים וסינון, התפצל הפורום לצוותי עבודה לפי תחומי פעילות מרכזיים: חיטוי ומחזור, בדיקות מדדים באמצעות רובוטים, מיגון אנשי צוות רפואי, אמצעי תקשורת ומניעת פיזור רסס. העבודה השוטפת מתנהלת ברובה בקבוצות וואטסאפ של צוותי משנה ייעודיים: "אנחנו בסיטואציה של משבר שלא משאירה הרבה מקום לאגו", אומר ד"ר ש' המדען הראשי של רפאל.

"יש שיח מאד פורה בוואטסאפ", אומר משתתף באחד הקבוצות "העבודה היא חוצת תחומים. התחום של מיגון הצוות הרפואי למשל משלב טכנולוגיות מעולמות של חומרים, תקשורת, עיבוד תמונה ורובוטיקה. מישהו מעלה רעיון או טכנולוגיה ואז בא גורם אחר ואומר את זה כבר בדקנו לפני שנתיים, ניסו את זה במדינה כזו או אחרת או כתבתי כבר על זה בדוקטורט".

ש' המדען הראשי ברפאל סבור שהמודל שנבנה מתאים במיוחד למשברים כמו הנוכחי "בשלב הראשון זה מתחיל אצלנו בישראל בחבר רופא שמביא חבר טכנולוג. אבל כדי שיקרה משהו צריכים לעבור משלב א' לשלב ב' שבו יש תהליך מסודר של גוף מגדיר, גוף מפתח וגוף מאשר. רשות החברות היא הגורם הראשון שהקים צוות כזה שמתכלל את כל הגורמים מבתי החולים מבתי החולים שבאים עם הדרישה המבצעית דרך התעשיות והמכונים הלאומיים שמייצרים פתרונות ועד משרד הבריאות שמאשר".

בין שמונה לעשרה צוותי עבודה ברפאל מועסקים היום בפרויקטים השונים שבמרכזם מיגון הצוותים הרפואיים ("מעיל רוח" לצוות הרפואי), לצד מציאת פתרונות פרקטיים ומהירים בתחומים נוספים. בתעשייה האווירית אומרים כי בחברה מועסקים כיום כמה עשרות צוותים בפיתוח מוצרים שונים הקשורים להתמודדות עם מגפת הקורונה. לדברי ד"ר שרון, התחומים שבהם מתמקדים בחברה הם חיטוי ומחזור של חומרים מתכלים, טיהור חללים וחישה מרחוק. "נחשפנו לעולם חדש של תוכן", היא אומרת.

גם במכון הביולוגי מציינים את העבודה על חיטוי ומחזור של ציוד רפואי מתכלה - שתאפשר לחסוך לא רק כסף אלא גם תקטין את כמות הפסולת. "אנו עוסקים בבעיות חיטוי וטיהור ברמה המדעית הגבוהה ביותר ובתנאי בטיחות הולמים" נאמר בתגובה שהועברה ל"גלובס", "בנוסף מקיים המכון קשרים עם מוסדות אקדמיים בארץ, חברות ביוטכנולוגיות ופארמה במטרה למצוא פריצות דרך חדשות ורלוונטיות. המדד המדעי והרלוונטיות הם בראש סדר העדיפות. ואכן יש התחלות קשרים כאלו".

טלפונים ניידים, מצלמות וגם מכ"ם

לצד המערכת הרובוטית לחיטוי חללים צפויים להיכנס לשלבי ניסוי בבתי החולים פתרונות נוספים, פרי התעשייה הביטחונית. את מרב האתגרים מזמן ככל הנראה תחום ההגנה על הצוותים הרפואיים מפני חשיפה והידבקות לנגיף. כך למשל מתברר כי בעת חיבור ופירוק של מכונות ההנשמה משתחררים לחלל החדר ברסס כמויות גדולות של נגיפים - הפתרון שמציעים בתעשיות הביטחוניות לבעיה הוא לבישת ברדס בעת הפירוק וההרכבה שמספק הגנה טובה יותר מהמסיכות הרגילות.

התעשיות הביטחוניות נרתמו להתמודדות עם משבר הקורונה לאתר

פתרון אחר שבא לטפל בבעיה פשוטה יחסית הוא העברת נתוני מוניטורים אל מחוץ לחדרי האשפוז. אחד הקשיים שעלו במפגשים בין מהנדסים לצוותים הרפואיים הוא הצורך של אנשי הצוות הרפואי להיכנס מספר רב של פעמים ביום לחדרי הטיפול בחולים על-מנת לבדוק את המדדים המוצגים במוניטורים שלהם. הפתרון שהציעו בתעשיות הביטחוניות לבעיה היא מערכת מבוססת מכשיר טלפון נייד ומצלמה שישדר את הנתונים מהמוניטורים החוצה ויפחית משמעותית את מספר הכניסות היומיות.

אמצעי מרכזי נוסף שנועד לצמצם את החשיפה של הצוות לנגיף הוא הרובוט. הרובוטים הקיימים מסוגלים כבר לחלק מזון ותרופות אך הכוונה היא לפתח לרובוטים יכולות לבצע מדידות פשוטות של חום גוף, לחץ דם ומדדים נוספים.

תחום אחר שבו מתמקדת רפאל הוא שיפור התקשורת בין אנשי הצוות הנמצאים בתוך חדרי האשפוז לבין הרופאים המפקחים על עבודתם מחוץ לחדרים. הפתרון הנבחן הוא להקריא את הנחיות הרופא לרמקול המותקן בתוך חדרי האשפוז. באמצעות טכנולוגיית "מקול לטקסט" יועברו ההנחיות לצמיד הדיגיטלי שעונד על חולה על פרק ידו.

חלק מהפיתוחים נוגעים לתחומי פעילות נוספים שהופכים רלוונטיים בגלל הצורך למנוע הידבקות בקורונה. כך למשל, בכניסה למיון באחד מבתי החולים הממשלתיים צפויה להיכנס לשלבי ניסוי מערכת שתאפשר מדידה מרחוק של מדדים שונים בגוף האדם: חום גוף, קצב הנשימה ודופק. מהנדסי התעשייה האווירית שילבו במערכת מכ"ם של אלתא עם טכנולוגיות אופטיקה ובינה מלאכותית של מפא"ת והטכניון. המערכת שתהיה מסוגלת לזהות מרחוק בני אדם הסובלים, למשל, מחום גבוה, תוכל להחליף בדיקות ידניות בכניסות לא רק לבית החולים, אלא גם במרכזי קניות או משרדים ממשלתיים ובעצם בכל מקום ציבורי. 

הזדמנות להתרחב לטכנולוגיה רפואית

ברשות החברות כבר מזהים במודל שנוצר הזדמנות לפיתוח עסקי עבור התעשיות הביטחוניות: התרחבות לתחום הטכנולוגיה הרפואית. "אלה שני סוגי תעשיות שיש בהן כסף גדול", אומר מנהל הרשות יעקב קוינט, "התעשיות שמפתחות אמצעים להרוג אנשים והתעשיות שמפתחות אמצעים להציל אותם". בתעשייה האווירית וברפאל אומרים כי נושא הפיתוח העסקי העתידי אינו רלוונטי בשלב זה, וכל תשומת הלב מוקדשת למשבר.

"אם אנחנו מסתכלים רגע על היום שאחרי, אז אם היום יש הבנה שיש צורך שנהיה ערוכים בעולם הביטחוני, אנחנו צריכים להיות ערוכים בעולם הרפואי", אומר אורי שיינין סגן מנהל הרשות האחראי על החברות הממשלתיות. "ברור שבשנים הקרובות נראה מדינות שמזרימות הרבה כסף למערכות הבריאות שלהן. העובדה שאפשר לייצר אקוסיסטם של מערכת הבריאות והתעשייה המקומית - מעלה שאלה האם גוף כמו חטיבת הטכנולוגיות הרפואיות במשרד הבריאות לא יכולה לשמש כמו מפא"ת, גוף שמוביל פיתוח של טכנולוגיות רפואיות. והניסיון של מפא"ת מראה שאפשר להקים תעשייה שלמה בהשקעה שנתית של סכומים קטנים יחסית של מאות בודדות של מליוני שקלים".

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם