גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי החודש הגרוע בתולדות תעשיית הקרנות: כולם נדבקו בווירוס, אבל היו כמה שיותר

שוק קרנות הנאמנות בישראל איבד כמעט רבע משוויו ברבעון הראשון של 2020 ● היקף חסר תקדים של פדיונות מהקרנות ברבעון, שעיקרם נעשה בחודש מרץ בשל השפעות משבר הקורונה, שבר את כל השיאים השליליים בשוק

קובי שגב, מנכ"ל קרנות אילים הפורש / צילום: תמר מצפי, גלובס
קובי שגב, מנכ"ל קרנות אילים הפורש / צילום: תמר מצפי, גלובס

מתחילת השנה ועד לסוף חודש מרץ איבד שוק קרנות הנאמנות בישראל נכסים בשווי כולל של 80 מיליארד שקל - כמעט רבע משוויו. לאחר החודש הגרוע ביותר שידעה התעשייה מעודה, מסתכם שווי נכסי הקרנות בסוף מרץ בכ-272 מיליארד שקל, לאחר שבסוף 2019 הוא הסתכם ב-352 מיליארד שקל.

כפי שפורסם בהרחבה בימים האחרונים, מדובר בהצטמקות של 22.7% בשוק הקרנות. הנה המספרים הבולטים מאחורי ההצטמקות האדירה הזאת.

לחצו לטבלת הגיוסים והפדיונות ברבעון הראשון של 2020

44.5 מיליארד שקל. זהו היקף הכספים שנפדו מקרנות הנאמנות ברבעון הראשון של 2020. מדובר בהיקף חסר תקדים, שנובע בעיקרו מפדיונות של כ-41.6 מיליארד שקל בחודש מרץ בלבד, ששבר את כל השיאים השליליים בשוק הקרנות. למעשה, כל הפדיונות השנה נרשמו במרץ ובמחצית השנייה של פברואר, כשעד אז שוק הקרנות היה במגמת גיוסים.

הפדיונות האדירים האלה התרחשו בשל השפעות התפרצותו של וירוס קורונה על שוקי ההון בישראל ובעולם. השפעות אלה הובילו לחששות ניכרים בקרב מחזיקי הקרנות, שחוו בחודש החולף הפסדי תשואה שגרעו מהקרנות סכום דומה, בהיקף חריג במיוחד של יותר מ-10% ושל יותר מ-40 מיליארד שקל.

36%. זהו שיעור התרומה של הפדיונות מהקרנות המסורתיות ביחס לכל הקיטון שנרשם בשווי הנכסים המנוהלים בשוק הקרנות מתחילת 2020.

בחלוקה לפי סוגי ניהול - אקטיבי, שמנסה להכות את המדדים באמצעות הקרנות המסורתיות והקרנות הכספיות, ופאסיבי, שבמסגרתו קרנות הסל והקרנות העוקבות - לא נמצא הבדל מהותי. בקרנות הפאסיביות שעוקבות אחר מדד, היתה ירידה של 22.7% ברבעון הראשון, בעוד שבקרנות האקטיביות הירידה בשווי עמדה על שיעור דומה.

עם זאת, בתמונת הפדיונות התמונה שונה, ויש הבדלים בין הפדיונות שבוצעו במרץ וברבעון הראשון כולו, בין הקרנות האקטיביות לקרנות הפסיביות. בדיקת "גלובס" לנתונים ששלחו גופי ניהול קרנות הנאמנות, מעלה כי 24% מהפדיונות הכוללים בשוק, בסך כ-10.6 מיליארד שקל, נרשמו מתחילת השנה בקרנות הפסיביות, כשהיתרה, 76%, נרשמה בקרנות האקטיביות.

לגבי הקרנות הפאסיביות נציין כי הפדיונות בהן נחלקו לפדיונות של 6.3 מיליארד שקל בקרנות הסל, לעומת פדיונות של כ-4.3 מיליארד שקל בקרנות העוקבות, בעוד שבקרנות האקטיביות רוב הפדיונות באו מהקרנות המסורתיות. למעשה, ברבעון הראשון של 2020 נרשמו פדיונות בהיקף 5.4 מיליארד שקל בקרנות הכספיות, לעומת פדיונות חסרי תקדים בגודלם של 28.9 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות - דבר שמצביע על כך שכמעט 2 שקלים מכל 5 שקלים ששוק הקרנות איבד, הוצאו בכוונת מכוון מהקרנות המסורתיות. מדובר בקרנות שתפקידן להכות את השוק בתשואות, אבל בפועל היכו את השוק בהיצע ניירות ערך למכירה כדי לממן את התשלומים ללקוחות שפדו את הקרנות - דבר שהיווה דלק נוסף לירידות החדות בשוקי החוב והמניות בישראל.

(19.4%-). זוהי התשואה החציונית השלילית החריגה שנרשמה במרץ לבדו בקרנות מקטגוריית מניות ישראל. בקטגוריית מניות חו"ל נרשמה תשואה חציונית שלילית מתונה יותר, של מינוס 11.8% "בלבד", כשבקטגוריית הקרנות הגמישות נרשמה תשואה חציונית של מינוס 16.4%. אלה הן הקטגוריות הכי מוטות נכסי סיכון, במטרה להשיג תשואה גבוהה יותר לאורך זמן, ושבאופן לא מפתיע חוו את המכה הכי גדולה בעקבות הנפילות בשווקים.

ואולם, גם הקטגוריות הסולידיות יותר ספגו מהלומות בחודש החולף, וכפועל יוצא מתחילת השנה. כך, התשואה החציונית בקטגוריות קרנות אג"ח מדינה, אג"ח כללי ללא מניות, קרנות 90/10, קרנות 80/20, קרנות 30/70 וקרנות אג"ח חברות והמרה, היתה במרץ בטווח שנע ממינוס 4.35% עד למינוס 9.1%.

"התשואות במרץ - מהנמוכות שנראו בשוק"

בסיכומו של דבר, הן במרץ והן ברבעון הראשון של 2020, נרשמו תשואות שליליות בכל האפיקים בשוק הקרנות. בהקשר זה אומר גורם בכיר בשוק הקרנות כי "בשבוע האחרון של החודש אמנם נרשמו עליות משמעותיות דו-ספרתיות במדדי המניות ובחלק מהאג"ח הקונצרניות, אבל גם לאחר העליות החדות בסוף החודש, התשואות שרשמו שוקי ההון בסיכום חודשי, הן מהנמוכות שראינו מאז ומעולם".

14%. זהו שיעור הפדיונות שנרשמו בכל שוק קרנות הנאמנות המקומי מתחילת השנה, ביחס לשווי הממוצע של שוק הקרנות בתקופה זו. מדובר בשיעור חריג מאוד ביחס לעבר.

בחלק מהגופים, ובעיקר מהגופים הקטנים שאינם איתנים כמו הגדולים בשוק, שבו ההכנסה נגזרת מהיקף הנכסים המנוהל, מדובר אפילו בשיעור פדיונות של יותר מ-20% מהנכסים הממוצעים לתקופה, ובשניים הקטנים בשוק אף בשיעור של יותר מ-30%.

הפדיונות עד כה ב-2020 באו לאחר שבכל 2019 הקרנות גייסו כ-14 מיליארד שקל - כך שבמהלך מרץ היקף הכספים שנפדה מקרנות הנאמנות היה בשיעור של פי שלושה מסך הכספים שגויסו בכל השנה שעברה.

הפדיונות השקליים הכי גבוהים מתחילת השנה נרשמו בגופים הגדולים בשוק, ובראשם פסגות, מיטב דש, מור וילין לפידות, בעוד שבמרץ בלבד הפודה הכי גדול היה עדיין פסגות, אבל אחריו היו הראל, מיטב דש וילין לפידות.

כמו כן, הפדיונות העצומים גרמו לכך שבסוף מרץ יש שלושה מנהלי קרנות לניהול של הרבה פחות ממיליארד שקל בנכסים. בראש ובראשונה מדובר במודלים, שירדו ל-100 מיליון שקל, לצד עוד סכום לא ידוע, אבל לא מהותי ברמת השוק, בהוסטינג (החברה חוברת בימים אלה לשחקן קטן אחר בשוק - יצירה).

לצדו של מודלים יש את קרנות תמיר פישמן, שבהן מנוהלים 616 מיליון שקל, וקרנות אילים, שבהן מנוהלים עתה 744 מיליון שקל. היום דיווחה אילים, שנמצאת בבעלות אמיר איל, המחזיק בבית ההשקעות אינפיניטי, כי מנכ"ל אילים, קובי שגב, פורש מתפקידו, כשלוש שנים לאחר שבמחצית הראשונה של 2017 רשמה אילים רמת שיא של כ-10.8 מיליארד שקל בקרנות המנוהלות על ידו.

בשוק מציינים כי בחודש החולף "קרנות שהוחזקו במסגרת תיקים מנוהלים שמרו על יציבות גבוהה יותר, לעומת קרנות שהוחזקו על ידי לקוחות פרטיים עצמאיים". נוסף על כך, "למעלה ממחצית הפדיונות במרץ, כ-24 מיליארד שקל, התמקדו בשלושה אפיקים: קרנות אג"ח בארץ כללי, קרנות אג"ח מדינה וקרנות כספיות. מנהלי הקרנות המנהלים היקף נכסים גדול באפיקים אלה, ספגו פדיונות גדולים יותר". 

עוד כתבות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של אגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"