גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות - האדמו"רים נעלמו, המנהיגים התמהמהו: כל הדרך למשבר בחברה החרדית

בשיאו של המשבר, הבינו אנשי רפואה שכדי לגרום לציבור החרדי להפנים את צו השעה יש לרתום את בכירי הקהילה למשימה • וגם: בדרך להקמת ממשלה נתניהו מוותר על מוקדי הכוח שטיפח במשך שנים

שר הבריאות יעקב ליצמן / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
שר הבריאות יעקב ליצמן / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

במהלך חודש מרץ, בין פורים לאמצע החודש, הבינו אנשי הרפואה בישראל שהיעד המידי שלהם חייב להיות אזהרות מפורשות לקהיליות החרדיות.

מדובר באתגר לא פשוט. איך מסבירים לציבור החרדי, שנוהר אחר רבניו את המציאות? איך מגיעים לשם ודורשים מהם לסגור את בתי המדרש, כאשר האדמו"רים לא מפרסמים הנחיות חד משמעיות, אוסרים תפילה, מזהירים מפני כניסה לבתי הכנסת, דורשים קיום מניין ומצוות. אפילו שר הבריאות, יעקב ליצמן, איש חסידות גור, מקדיש את כל דיוני הממשלה להחרגות למקוואות, מוסדות דתיים ושמירה על ההלכה.

אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו איזובי הקיר. ליצמן עצם עיניים, עד שהתעורר לפני כמה ימים, ובאיחור ניכר העביר ציטוט לעיתון "ידיעות אחרונות" שהוא זה שדורש את הסגר. אחר כך גם הוא נדבק במחלה הארורה ונכנס לבידוד.

בינתיים אבד זמן יקר. ימים קריטיים שבמהלכם המשיכו בבתי המדרש בבני ברק ללמוד בקבוצות של עשרה אנשים. בעוד כל ילדי מערכת החינוך במדינת ישראל, יושבים בבית, עם הורים מושבתים ממלאכה, במגזר החרדי הלכו צעד קדימה, צעד לאחור. השביתו את גני הילדים. סגרו את בתי הספר לבנות, אך הרשו לבנים להשתמש במתקניהן. בתי התלמוד והישיבות התפצלו לקבוצות, הפסיקו להשתמש בחדרי האוכל, אך המוסדות נותרו פתוחים.

"עדיף להחמיר מאשר להקל", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. שר הבריאות הנהן, אך בפועל הוא הקל, והקל והקל עם הציבור שלו. תמיד מוחרגים, הבנים המועדפים. האשם לא צריך ליפול על האזרחים החרדים תושבי בני ברק לבד. ההפך הוא נכון. היום הם מתרצים את הבעיה בכך שהציבור שלהם אינו מחובר לכלי התקשורת המרכזיים, אינו נושא טלפונים מודרניים ואינו צורך מידע כמו הציבור הרחב.

שמענו הסברים אלה במשך ימים ארוכים מראש עירית בני ברק, מסגניו וממנכ"ל העירייה. אם כך הדבר, והם כה מנותקים, על אחת כמה וכמה, חייבים היו מנהיגי הציבור שלהם, האדמו"רים, השר ליצמן, רבני בתי הכנסת, להתייצב מולם ולעשות מה שראש הממשלה הציע: להחמיר.

קבוצה של אנשי רפואה התלבטו והבינו מהר. חייבים ללכת פיסית אל הרב הביתה, לדבר איתו פנים אל פנים ולשכנע אותו בצורך הרפואי. מספר רופאים חיפשו את האדמו"ר מגור, הרב יעקב אריה אלתר. הם חיפשו גם את הרבי מויז'ניץ. איפה מוצאים את הדמויות הרוחניות האלה? דופקים על הדלת ונכנסים?

האדמו"ר מגור, אלתר בן ה-80, שוהה ככל הנראה בביתו שבירושלים. הציבור הישראלי אינו מכיר את הדמות הראשית המשפיעה על ליצמן. מדובר באדם עתיר נכסים, עם שטחי אדמה ונדל"ן נרחבים ביישוב ארסוף וביישוב בני רא"ם (ראשי התיבות של רבי מרדכי אלטר) ומקומות נוספים.

יש לו בתים רבים והשפעה גדולה על הנהגת המדינה, אך בעת משבר, מי מצליח לדבר עם האדמו"ר? עבור אנשי רפואה הדרך כמעט חסומה. כל מערכות ניהול צה"ל, חדרי השליטה והבקרה במשרדי הממשלה, מנהל החירום של המל"ל, ואפילו זרועות המוסד של המדינה הדמוקרטית, לא יכולים, לא מסוגלים, וככל הנראה לא רוצים, להשפיע על ניהול אדמו"ריה אחת בבני ברק, תהיה חשובה הלכתית ככל שתהיה.

הרב בכלל יושב בחצור

אנשי הרפואה חיפשו גם את הרבי מויז'ניץ, ראש חסידות ויז'צניה, ישראל הגר, שבימי שגרה מתגורר בביתו בשיכון ויז'ניץ בבני ברק. הגר בן ה-74 הוא חבר נשיאות מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ומיוצג בכנסת ה-23 על ידי ח"כ טסלר. גם הגר לא היה בבית. אף אותו התחילו לחפש. איפה נמצא כבוד הרב?

הרבנים והאדמו"רים לא פרסמו הודעות מפורשות לציבור מאמיניהם כי עליהם להימנע מהתקבצות במוסדות הלימוד, לחדול ממניינים, להפסיק להיכנס לתוך בתי הכנסת. אבל ישראל הגר, הרבי מויז'ניץ, לא רק שלא פרסם הודעות לחסידיו, הוא אפילו לא נותר לשבת בתוך קהילתו, מחשש פן ידבק. לרבי מויז'ניץ בית נוסף ביישוב חצור ולשם הוא יצא.

בעוד ציבור המאמינים חי בצפיפות, עוני, ללא חיבור חדשותי לנעשה בחוץ בערים החרדיות, רבניהם מחזיקים בתים נוספים ומסתלקים מאזור סכנת המגיפה בעת הצורך. לפי בירור שערך "גלובס", הגר שהה בחצור כבר בחג הפורים.

בשבוע האחרון של חודש מרץ הוא הגיע לבני ברק פעם אחת בלבד, לשם עריכת ברית לנינו. ביום רביעי בלילה הוא דיבר עם חסידיו בשיחת וידאו, ואמר "אני רוצה להגיד לקהל: כואב לי, רציתי להגיע חזרה לביתי בקרית ויז'ניץ, אבל מה אני יכול לעשות, הרופא חייב אותי להישאר בחצור. אעשה את פסח בחצור".

בכלי התקשורת החרדיים, המסגור כמובן שונה, אך כשהמידע הראשוני בנוגע למקום הימצאם של ראשי הקהילה החרדית הגיע ל"גלובס", נאמר לנו כך - השמועה אומרת שהרבי ברח מבני ברק. יש לקהילה החרדית "מנהיגות של למעלה" ויש את הרחוב החרדי מטה. המנהיגות יודעת היטב איפה חיים האנשים, מה נעשה בבורו פארק בברוקלין ומה קרה בסין ובאיטליה. הם לא הזהירו את הציבור שלהם, ביקשו להחריג את התפילות ובינתיים המנהיגים יצאו להתבודד בבתיהם הנוספים.

הביצורים סביב מוקדי הכוח נופלים

ביתך הוא מבצרך, אמר השבוע ראש הממשלה נתניהו ביחס להנחיות החדשות והמגבילות שהושתו על אזרחי ישראל. בימים אלה, נתניהו אמן המילים, משכלל את השימוש בפתגמים. כל נאום לאומה, הנמסר בין השעות 20:00 בעת שידור המהדורה המרכזית או לעתים עם סיומה בשעה 21:00 משובץ באמרות כנף, יש יאמרו סיסמאות.

פִּתְגָּם שֶׁל עַם הוא סִכּוּם קָצָר שֶׁל נִסָּיוֹן אָרֹך וָמַר, כתב פעם הסופר והמתרגם, ואלוף תרגילי הלשון, חנניה רייכמן. בול קליעה.

"זוכרת שנתניהו הכריז שביתו הוא מבצרו? שבתי כולנו הם מבצרים וכך נשמור על בריאותנו?", שאל אותי השבוע אחד מן השרים הבכירים בליכוד. ובכן, את הביצורים שנתניהו הקים סביב משרד המשפטים, הוא הפיל במו"מ עם כחול לבן, הוא אמר. הליכוד ויתר על משרד המשפטים לח"כ אבי ניסנקורן. לדבריו אמנם נותרו לנתניהו זכויות וטו על המינויים במשרד, אבל זה נגמר, נתניהו כבר לא יקבע לבד, לא מי יהיה ממלא מקום פרקליט המדינה ומי ישב בועדת האיתור למינוי היועץ המשפטי לממשלה הבא. "זה הישג אדיר של כחול לבן" אמר אותו השר. לדבריו, מבצרים נוספים של נתניהו נפלו: משרד התקשורת, משרד התרבות, ועדות בכנסת.

משרד התקשורת, יש מי שיגידו שכבר אינו כלי עיקרי למימוש מדיניות חניקת התקשורת של נתניהו. פקידי הציבור הבכירים פועלים במשרד הזה תחת זכוכית מגדלת מאז החקירות וכתבי האישום, ונפילתו של מנכ"ל המשרד לשעבר שלמה פילבר למעמד עד מדינה במשפט פלילי נגד ראש הממשלה. עם זאת, קשרי הון-שלטון והטבות שראשי תאגידים בתחום זקוקים להם, עדיין נמצאים בצמת המשרד הזה.

על כל פנים, מדינת ישראל צועדת לסוג של ממשלת אחדות - שילוב של שאריות כחול לבן, קצותיה האחרונים של מפלגת העבודה ושאר בלוק הימין המתפקד כמו שפתיים הדוקות ולחוצות היטב. בינתיים חבריו חושקים שיניים אל מול פרץ הנתינה למפלגות מחוץ לבלוק.

השבוע נשלח אלי ספרו החדש של שמעון שבס, "חבר", המתאר את סיפורו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומי שהיה צמוד ליצחק רבין ז"ל ב-12 השנים האחרונות בחייו. חלקים בספר הולכים אחורה גם לסוף שנות ה-80 והתנהלות מפלגת המערך (כיום העבודה) בתוך משברים פוליטיים אל מול הליכוד, בשנים של אחרי פרישתו של מנחם בגין ז"ל.

יצחק שמיר ז"ל, מספר שבס, היה ציר עיקרי בממשלות האחדות. ב-1988, שמיר השיג 40 מנדטים אל מול 39 של המערך. הגוש שלו מנה 65 מנדטים. הוא יכול היה לפעול ברוב של ימין-דתיים, אבל הייתה לו אמונה אמיתית בצורך בהכללת המערך בתוך הממשלה כדי להעביר לעם מסר של אחדות אמיתית. מי שהגיע מפיקוד הלח"י ומן האגפים של ההתנגדות הרוויזיוניסטית של הציונות, חתר באדיקות להכללת המרכז הפוליטי.

מי שמחפש השוואה להתנהלות נתניהו בימינו, יכול להמשיך לחפש. נתניהו העדיף וימשיך להעדיף ממשלות ימין צרות ורזות על פני שיתופי פעולה. אולם בסיום שנה של 3 מערכות בחירות, לא נותרה לו ברירה.

בחזרה לשבס והספר, אם ההיסטוריה צוחקת עלינו וחוזרת על עצמה, הרי שמה שפירק את ממשלת האחדות, היו ריבים בתוך מחנה השמאל, בין פרס לרבין, ולא הבעיות שלהם עם הליכוד. רבין חשש הרבה יותר מן התרגילים של פרס, מאשר מתפקוד הממשלה עם שמיר בראש. המערך של פעם הוא בטח לא מפלגת העבודה של ימינו. ואת כחול לבן, גוף פריך וארעי, לא ניתן להמשיל להיסטוריה של מפלגת העבודה, אם כי הפיצולים האינסופיים בקרב ראשי הגוש, הם בהחלט המורשת של אותה הקבוצה. 

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה