גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא מוותרות: כך רוסיה וסעודיה הכניסו את שוק הנפט למרוץ נגד הזמן

דחיית כינוס החירום של אופ"ק לא מבשרת טובות למפיקות הנפט, שנלחמות בקריסת מחירו ● בשעה שסעודיה ורוסיה ממשיכות להתכתש ביניהן, הצפת העולם בנפט גולמי מתרחבת

ולדימיר פוטין ומוחמד בין סלמאן / צילום: Natacha Pisarenko, AP
ולדימיר פוטין ומוחמד בין סלמאן / צילום: Natacha Pisarenko, AP

דחייתו של כינוס החירום של אופ"ק (OPEC), ארגון המדינות המייצאות נפט, שהיה אמור להתקיים היום (יום שני), בנוגע לקיצוצי תפוקה עולמיים - משמעותה שמפיקות הנפט צפויות להפסיד במרוץ. כשהיצואניות המובילות בעולם, סעודיה ורוסיה, ממשיכות להחליף האשמות הדדיות, הצפת העולם בנפט גולמי מתרחבת. בשעה זו מחיר הנפט צונח בכ-5% ונסחר סביב 27 דולרים לחבית.

מטוסי הנוסעים בעולם מקורקעים, הרחובות בערים ריקים והמפעלים סגורים. כל זה מצטבר לקריסה אדירה בביקוש לנפט, אבל המפיקות לא צמצמו את התפוקה שלהן ברוב המקרים. כעת חוששים משקיעים כי מקומות האחסון לעודפי נפט עלולים להיגמר בעוד כמה חודשים. מכליות נפט צפות בים, ואינן יכולות להפליג לשום מקום. חברות האנרגיה, שצברו חובות כוללים של מאות מיליארדי דולרים שעליהן לפרוע בשנים הקרובות, מתחילות לעתור לפשיטת רגל.

בעקבות דחיית הפסגה לדיון בקיצוצי התפוקה, הנפט העולמי מסוג ברנט פתח את המסחר הבוקר (ב') בירידה של כ-9% ל-31.05 דולר לחבית. אנליסטים צופים שהתנודתיות הנוכחית במחירים תימשך. שוק החוזים העתידיים, שייפתח אחר הצהריים (שעון ישראל), צפוי להיות תנודתי עוד יותר בגלל מחזורי מסחר נמוכים.

סוחרים רבים נשארו ספקנים לגבי ההערכה שמחירי הנפט יעלו אפילו אם סעודיה ורוסיה יסיימו את הסכסוך ביניהן, אבל משקיעים אומרים שתרחיש כזה יעצור לכל הפחות את הצניחה החופשית של המחירים. כאמצעי ראשון לטיפול בהשלכותיה של מגפת הקורונה על שוק הנפט, הם להוטים לראות קיצוצי תפוקה מאסיביים בעולם.

המחירים התאוששו במקצת בשבוע שעבר, אחרי שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, רמז שהסכסוך בין סעודיה לרוסיה עשוי להסתיים בקרוב. נציגי אופ"ק זימנו את פסגת המדינות המפיקות להיום, אך זו כאמור נדחתה בגלל המחלוקת בין סעודיה לרוסיה והיעדר מחויבות של חברות אנרגיה אמריקאיות להצטרף לקיצוצי התפוקה. כעת הפסגה אמורה להתקיים ביום חמישי הקרוב.

לדברי שון ריינולדס, מנהל תיקים ואסטרטג השקעות במשאבי טבע בחברת VanEck, הוא הפחית את ההשקעות במגזר האנרגיה להקצאה הקטנה ביותר שהיתה לו אי-פעם. "רק כדי להפסיק את השחיטה, צריך לראות קצת היגיון חוזר לשוק הזה. כולם פשוט נהרגים שם", אמר.

מחיר הנפט ירד במרץ ב-55%

מחיר הנפט מסוג ברנט סיים את השבוע שעבר ברמה של 34.11 דולר לחבית, אחרי שצנח ביום שלישי האחרון ל-22.74 דולר - הרמה הנמוכה ביותר מ-2002. באותו יום הוא סגר ירידה של 55% במרץ, שהיתה הירידה החודשית התלולה מאז 1988.

תת-מדד מניות האנרגיה של מדד 500 S&P צנח ב-51% ברבעון הראשון, הירידה הרבעונית החדה ביותר של מגזר כלשהו במדד S&P מאז 1989. המשקיעים מכרו גם אג"ח אנרגיה בתשואה גבוהה, ושיגרו את התשואות לנסיקה, בעוד סימן של מצוקה במגזר. מניות האנרגיה החזירו לעצמן חלק מהירידות בשבוע שעבר, שבו הן היו המגזר עם הביצועים הטובים ביותר בשוק המניות.

התמוססות שוק הנפט מסכנת כלכלות שתלויות בנפט גולמי מניגריה עד לוונצואלה, שאין להן את היכולת להעלות תפוקה כפי שעושה סעודיה. גם חברות קידוחי הפצלים בארה"ב מצויות במצב קשה. חברת וויטינג פטרוליום מדנבר, קולורדו, הגישה בקשת הגנה עקב פשיטת רגל בשבוע שעבר. מפיקות רבו אחרות, משברון עד דיאמונדבק אנרג'י, התחייבו להפחית הוצאות - מה שמוסיף ללחץ על כלכלת ארה"ב ממשבר הקורונה. חלקן אפילו קוראות לטקסס להגביל את תפוקת הנפט במדינה, לראשונה זה עשרות שנים.

אנליסטים אומרים שכל האמצעים הללו לא יתקרבו אפילו להורדת ההיצע לרמה של הביקוש המופחת, אבל הם יהיו צעדים ראשוניים חיוניים. הנשיא טראמפ שוחח בטלפון עם נשיא רוסיה פוטין ויורש העצר הסעודי בן סלמן בשבוע שעבר, לפני שנועד בבית הלבן עם מנכ"לי חברות אנרגיה שביקשו סיוע.

"הנפט פחות ופחות בשימוש"

כמה משקיעים מקווים לפעולה מהירה של כל הצדדים, אחרי שעסקה בין אופ"ק לרוסיה לקיצוץ תפוקה נפלה בחודש שעבר בווינה, מטה אופ"ק. הפיצול בברית אופ"ק מסייע להציף את העולם בנפט זול, שאי-אפשר לצרוך בגלל הגבלות התנועה והתחבורה, שנועדו לעצור את נגיף הקורונה. אומדני הירידה בצריכת הנפט היומית בעולם כבר מגיעים לעשרות מיליוני חביות.

"ככל שאנחנו מקבלים נתונים, נראה שהנפט פחות ופחות בשימוש", אמר נואה בארט, אנליסט אנרגיה ביאנוס הנדרסון השקעות. "פשוט קשה מאוד להכניס את זה למודל".

נוסף על כך, אנליסטים מעריכים ש-70% ממאגרי הנפט המסחריים והאסטרטגיים כבר מלאים. כשחברות מנסות לאחסן את הנפט שלהן כדי לצלוח את המשבר, המאגרים עלולים להתמלא עד הסוף. מפיקות יצטרכו לשלם לקונים כדי שייקחו מהן את הנפט העודף.

אפשרות קשה זו מוסיפה ללחצים על המדינות והחברות המפיקות ומקבלי ההחלטות, לפעול בהקדם. "תחושת הדחיפות נבנית והולכת", אמר ג'ייסון בורדוף, יועץ אנרגיה לשעבר לממשל אובמה ומנהל המרכז למדיניות אנרגיה עולמית באוניברסיטת קולומביה. "אף אחד לא רוצה למצמץ ראשון במשחק הזה של מלחמת מחירים, אבל אני לא חושב שמישהו, כולל הסעודים והרוסים, שבע רצון ממצב השוק הנוכחי".

קרנות גידור ומשקיעים ספקולטיביים נוספים זהירים מאוד במחשבה על מפנה חיובי במחירים. הם הנמיכו את ההימורים על מחירי ברנט גבוהים יותר ב-80% בארבעת השבועות שהסתיימו ב-24 במרץ, לפי נתוני חברת הבורסות אינטרקונטיננטל. מפולת המחירים נקטעה לזמן קצר על ידי עליות חדות, רק כדי שהמחירים יחזרו לרדת. "כשזה נע, זה מתנהג כמו צונאמי", אמר דונלד מורטון, סגן נשיא בכיר בחברת Herbert J. Sims, שמנהל מסחר בחוזי אנרגיה במסצ'וסטס. הוא סוחר זה כ-40 שנה, וראה תנודות כאלו בשוק הנפט רק במלחמת המפרץ הראשונה ובתחילת שנות ה-90. "זה הוריקן", הוא אומר על שוק הנפט.

חברות אנרגיה אמריקאיות רבות נלכדו באמצע מאבק האיתנים בין סעודיה לרוסיה. "מה שמדהים הוא כמה מהר התמונה התקדרה", אמרה הלימה קרופט, אסטרטגית הקומודיטיז העולמית של RBC שוקי הון. היא ביקרה כמה פעמים בסעודיה בחודשים האחרונים, והיתה בווינה בתחילת מרץ כשסעודיה ורוסיה לא יכלו להסכים על קיצוצי התפוקה, וסיימו בכך ברית של ארבע שנים ביניהן. "לצפות בזה מקרוב היה בלתי ייאמן", אמרה. 

עוד כתבות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים