גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנק ישראל טען שהבנקים לא מעלים ריביות, ואז הגענו לאותיות הקטנות

ראשי הבנקים הגדולים נפגשו עם שר האוצר, מנכ"ל משרד והחשב הכללי, בצל התקפות על הקושי של עסקים קטנים ובינוניים לקבל אשראי, דווקא כשהם זקוקים לפתרון תזרימי מיידי

מאבטח בסניף בנק לאומי. בבנקים מסבירים כי הם ממשיכים לעבוד ויש להם הוצאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מאבטח בסניף בנק לאומי. בבנקים מסבירים כי הם ממשיכים לעבוד ויש להם הוצאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הבנקים מעלים ריביות בשיעור חד על ההלוואות שהם מעמידים לציבור, עוצרים אשראי לגופים שנקלעו למשבר וממשיכים לגבות עמלות כרגיל. אלה הן חלק מהטענות שמושמעות בימים אלה נגד הבנקים המקומיים, כשגם בפיקוח על הבנקים הצטרפו לאחרונה לביקורת כשקראו לבנקים להקל את המדיניות שלהם בתחום האשראי בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים. ראשי הבנקים הגדולים אף נפגשו היום עם שר האוצר משה כחלון, עם מנכ"ל משרדו שי באב"ד ועם החשב הכללי רוני חזקיהו, שבעבר היה המפקח על הבנקים.

בפגישה שטחו מנכ"לי הבנקים את טענותיהם, כשהם מוצאים עצמם תחת התקפות חריפות על כך שרבים מהעסקים הקטנים והבינוניים מתקשים לקבל אשראי בימים אלה, שבהם הם זקוקים לפתרון תזרימי מיידי, כשהריבית בהלוואות שהם כן מעמידים עלתה לאחרונה כשהיא צפויה לעלות בהמשך בגלל הגידול בסיכון.

בנק ישראל פרסם היום ניתוח על האשראי והריביות במערכת הבנקאית בחודש מרץ, ושלפיו חל גידול ניכר באשראי שהעמידה המערכת תוך יציבות בריבית הממוצעת שנגבתה מהלקוחות, כולל ירידה קלה בריבית בהלוואות הצרכניות. ואולם, בתחתית ההודעה של בנק ישראל הוא ציין כי "הפיקוח עודכן כי הלכה למעשה ניתנו לאחרונה הצעות להלוואות במחירים גבוהים יותר במגזרים השונים, שחלקם לא בוצעו בפועל ולכן לא מתבטאים בנתונים הממוצעים שמוצגים במסמך זה. כך למשל, הערכות על סמך נתוני הימים האחרונים מלמדות על עלייה של 0.7%-1% בריביות על משכנתאות". דבר זה מלמד כי בבנק המרכזי ערים למגמת ייקור בהלוואות חדשות, וזאת תוך שהוא פירט כי חלק ניכר מהגידול באשראי היה ניצול קווי אשראי שהיו קיימים טרום המשבר. 

עלייה חדה בריבית המשכנתא

"כל לקוח מתומחר אחרת, אך יש אינדיקציות שלפיהן הריביות באשראים שהבנקים מעמידים עלו בכ-20%-30% בכל הבנקים שזה כ-1% שלם בריבית", להערכת גורם בשוק. כך למשל, מבדיקת הצעות חדשות למשכנתאות שהגיעו לידינו עולה כי בבנק גדול אחד הריבית על המשכנתא עלתה בשיעור חד בתוך כשבועיים בלבד.

על פי המסמכים שהגיעו אלינו לגבי מבקשי משכנתא - האחת מ-13 במרץ והשנייה מ-29 במרץ, באותם תנאים ואותם מאפיינים ואותו היקף הלוואה, נוצרו הפרשי ריביות שהביאו להגדלה של ההחזר החודשי מ-7.7 אלף שקל ל-8.5 אלף שקל. מדובר בגידול של 10.2% בהחזר החודשי, ובשקלים מדובר על הוצאה נוספת של 787 שקל לחודש, שהם הוצאה נוספת של 9.4 אלף שקל לשנה, שמתמצים בעלות נוספת של כ-220 אלף שקל לכל אורך שנות המשכנתא.

מאיר וידר מוידר משכנתאות הסביר היום כי "הבנקים למשכנתאות ממשיכים להעלות ריביות ולנצל את המצב החמור שגם ככה המשק הישראלי נמצא בו", כשהוא מזהה כי "יש התאמת ריביות למצב החדש". לדברי וידר, "הריביות על המשכנתאות עלו בשבועות האחרונים בכ-0.8%-1% בהלוואות בריביות קבועות" כאשר "הריביות על משכנתאות לא צמודות אף הגיעו לכ-4% ואף ל-5% לנוטלי משכנתא של 75%. הריבית הצמודה כבר פחות אטרקטיבית ועומדת על כ-3.5%", הוסיף.

עוד הוא מספר בין היתר כי "הבנקים למשכנתאות החליטו להעלות מרוויחים במטרה להפחית את הסיכון בתקופה הזו שבה למעלה ממיליון מובטלים ושוק התעסוקה רק הולך וגועש" כאשר לדבריו מציאות זו מתבטאת בכך ש"הריביות בכל המסלולים קפצו בכ-30% וההחזר החודשי לאותם מסלולים עם אישורים עקרוניים לפני תקופת הקורונה ולאחר תקופת הקורונה, עלו בכ-300-500 שקל בהחזר החודשי".

כל זאת קורה בצל כך שהריבית הבסיסית ועלות המקורות של הבנקים עלו בתקופה האמורה, במקביל לגידול בסיכון הלווים, כפי שבנק ישראל אף ציין לאחרונה בניתוח שפרסם. לצד זאת, במערכת הבנקאית מספרים מנגד כי במרץ היו ביצועי משכנתא שוברי שיאים, ליותר מ-8.5 מיליארד שקל, אך החודש הזה לא היה רווחי לבנקים במשכנתאות אלא פחות מהרגיל. כי הציבור בא עם הצעות מתחילת החודש כשהמקורות התייקרו עבור הבנקים. בהקשר זה מציג גורם במערכת הבנקאית את המורכבות באומרו כי "הצעות חדשות במשכנתאות לא מבוצעות כמעט, בעוד שמה שבוצע עד כה ב'היסטריה' היה הלוואות שההליך בהן החל לפני כמה שבועות ורובן בוצעו במרץ, בריביות הישנות כשהמקורות של ההלוואות לפי עלות המקורות החדשה, כשעתה כמות הביצועים קטנה משמעותית בהלוואות החדשות שהן בריביות המעודכנות מעלה".

משלמים על דחיית החזרים

אך לא מדובר רק במשכנתאות ולא רק בריביות, שעלו בשיעור חד וגורף בכל הבנקים, בצל העלייה בסיכון במשק והתייקרות חלק מהמקורות, ובשל הרצון של הבנקים לשמור לעצמם שלייקס. מדובר גם בעלויות נוספות שעלולות להיגרם ללקוח שרוצה לנצל חלק מההקלות שהבנקים מציעים בימים אלה.

מדובר למשל בניצול תקופות הגרייס שהבנקים הכריזו עליהן (שבמהלכן אין צורך בתשלום לבנק בגין החזרי הלוואה), שיש להן עלות. כך לקוח בבנק גדול מספר כי הקפאה זמנית ולא ארוכה של שתי הלוואות רגילות, האחת עם החזר חודשי "רגיל" של 2,000 שקל והשנייה עם החזר "רגיל" של 3,300 שקל לחודש, תביא לתוספת של 1,000 שקל בהחזר.

נושא זה עלה במכתב ששלחה קבוצת ח"כים לראשי הבנקים ולראשי בנק ישראל, ושבו נכתב בין היתר כי "בעיצומו של משבר הודיעו הבנקים בישראל על העלאת הריביות במסלולי ההלוואה השונים ובמשכנתאות בשיעורים הנעים בין 0.5% ל-1%. ולא זאת בלבד, מתברר שיוזמת הבנקים לגבי דחיית תשלומים לבעלי הלוואות ו/או משכנתאות למספר חודשים (צעד שהוצג כמחווה יפה לטובת הלקוחות הרבים המתקשים לעמוד בנטל בעת הקשה הזו( טמנה בחובה גזירה כלכלית שמשום מה לא הובלטה כנדרש: תשלומי ריבית דריבית על אותם תשלומים שידחו".

כמו כן, גורסים נגד הבנקים כי בימים אלה הם ממשיכים בגביית עמלות כרגיל, להוציא יוצאי דופן, גם אם מדובר במהלכים שנדרשים לעשייה בשל השלכות משבר הקורונה. לכך משיבים בבנקים ומסבירים כי הם לא מבטלים עמלות באופן גורף מאחר והם ממשיכים לעבוד ויש להם הוצאות ואי אפשר לצפות מהם לערום הפסדים. 

גורם בבנקים ממשיך ואומר בהקשר זה כי "בימים אלה כוח אדם מופחת מהרגיל והבנקאים עובדים הרבה יותר מהרגיל, והפעולות ממשיכות להיעשות כסידרן. אז מצפים מהם לעבוד בכח אדם מכווץ, לעשות יותר פעולות מבדרך כלל ולוותר על עמלות ולסבסד ריביות? לצעדים שכאלה תהיה עלות לעתיד".

בתוך כך, מיכה אבני, מייסד ומנכ"ל פנינסולה ויו"ר איגוד חברות האשראי באיגוד לשכות המסחר, שלח בשם איגוד חברות האשראי החוץ בנקאיות מכתב לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שבו כתב כי יש לפעול "לייצוב התייקרות מקורות האשראי שכן מקורות האשראי של משקי בית, עצמאיים ועסקים קטנים ובינוניים, ממשיכים להתייקר". לדבריו "קיימת חשיבות ראשונה במעלה לפעולות נחרצות אשר יביאו לריסון הגידול בתשואה של האג"ח הממשלתיות הצמודות קצרות הטווח, ואף לקיטון בה, על מנת לרסן ולהקטין את עלות האשראי שגובים הבנקים".

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023