מיליון ביצים נחתו בישראל - מתי הן יגיעו לסופרמרקט שלכם?

אחרי החוסרים החריגים, כמיליון ביצים נחתו הלילה בישראל ופוזרו הבוקר ברשתות המזון, ומשלוח נוסף צפוי להגיע גם מחר • אלא שברשתות המזון כבר מבהירים כי המשלוח הנוכחי לא יאפשר למלא את החוסרים האדירים שקיימים היום

משלוח של כמיליון ביצים נחת בישראל / צילום: לסר
משלוח של כמיליון ביצים נחת בישראל / צילום: לסר

אחרי החוסרים החריגים ברשתות השיווק: כמיליון ביצים נחתו הלילה בישראל ופוזרו הבוקר (ג') ברשתות המזון, ומשלוח נוסף צפוי להגיע גם מחר (ד'). אלא שברשתות המזון כבר מבהירים כי המשלוח הנוכחי לא יאפשר למלא את החוסרים האדירים שקיימים היום ברשתות.

להערכת אייל רביד, מנכ"ל ובעלי השליטה ברשת ויקטורי, המשלוח הנוכחי שהטיסה לישראל חברת מ. לסר ונחת הלילה יספק רק כ-30% מאספקת הביצים שמתקבלת ברשתות בשגרה.

על-מנת לתגבר את יבוא הביצים לישראל והקדמת תאריכי הגעתם, משרד החקלאות קיבל בתחילת השבוע אישור יוצא דופן ממשרד ראש הממשלה וממשרד האוצר לסבסד ליבואנים הטסת ביצים לישראל. היקף התקציב שנקבע לצורך התמיכה ביבואני הביצים בגין הביצים שהוטסו הוא כ-12 מיליון שקל. 

משלוח של כמיליון ביצים שנחת בישראל / צילום: לסר
 משלוח של כמיליון ביצים שנחת בישראל / צילום: לסר

כבר בלילה האחרון נחתו בישראל שני מטוסים עמוסים בביצים מפורטוגל שכולל למעלה ממיליון ביצים, וביומיים הקרובים צפוי לנחות בישראל מטוס נוסף מאוקראינה עם כחצי מיליון ביצים. משלוחים אוויריים נוספים צפויים במהלך ימי החג. משלוחים אלה מצטרפים ליותר מ-100 מכולות ביצים בכמות כוללת של למעלה מ-30 מיליון ביצים שנמצאות בדרכן לישראל ויגיעו עד סוף חודש אפריל דרך הים.

משלוחים אוויריים נוספים צפויים בהמשך, בהתאם לעסקאות שהיבואנים יחתמו.

נכון להיום, המדינות מהן ישראל מאפשרת יבוא של ביצים הן איטליה, ספרד, פורטוגל ואוקראינה.

בימים האחרונים, לאור הסגר הצפוי על רקע משבר הקורונה ולקראת חג הפסח המתקרב, נרשם מחסור חריג של ביצים בישראל, כשרשתות מסוימות אף הגבילו את מספר הביצים שניתן לרכוש בכל קנייה.

מחסור בביצים מגידול מקומי הוא תופעה שמתרחשת בישראל כמעט כל שנה בחג הפסח, כמו גם בראש השנה, על רקע צריכה מוגברת של מאכלים המכילים ביצים, מה שמביא את משרד החקלאות מדי שנה לאשר יבוא ביצים. עד לאחרונה מספר המדינות מהן מייבאת ישראל היה מוגבל לספרד, איטליה ופורטוגל. רק בשבועות האחרונים גם אוקראינה נוספה לרשימה ממנה ניתן לייבא ביצים.

ואולם, גם המדינות הללו מתמודדות בעת הזו עם משבר הקורונה ועם גידול בביקוש המקומי. יחד עם בעיות שינוע וזמני הפלגה, המשווקים התקשו לייבא ביצים כמענה לביקוש הגובר של הצרכנים. על הרקע הזה גיבש משרד החקלאות נוהל תמיכה שמטרתו להקטין את המחסור בביצים באמצעות הבאת הביצים לישראל בהטסה, כשבמשרד מציינים כי הוא מתרחש "מתוך הבנה כי ביצה, בהיותה מוצר במחיר מפוקח, לא משתלם ליבואנים להטיסה".