גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשעה שנתניהו יחליט האם לחלץ את אל על, הסיוע לישראייר ולארקיע מתקרב

ההחלטה של רה"מ בדבר גורלה של ה"חברה הלאומית" תגיע גם על רקע הסדרי הלוואות שהמתחרות ארקיע וישראייר צפויות לקבל מהאוצר ● ועל אף זאת, חשוב להדגיש כי הסכנה הקיומית של אל על היא גם ההזדמנות הגדולה שלה לבצע מהלך של התייעלות מהשורש

אל על דרימליינר / צילום: גלובס
אל על דרימליינר / צילום: גלובס

במהלך חג הפסח יוכל ראש הממשלה נתניהו לקחת את הזמן ולהחליט האם הוא מתכוון להיות המושיע של חברת אל על או לתת לחברה להיכנס לחדלות פירעון במשמרת שלו. בפנייה ששיגרו יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי לנתניהו הם קוראים לו להבטיח את המשך קיומה של אל על. נזכיר כי משרד האוצר, מולו ניהלה אל על דיונים בעת האחרונה במטרה לקבל הלוואה בערבות מדינה, הודיע כי לא יעמיד לאל על את הסיוע. השניים הגדירו את הסירוב להעמיד לחברה הלוואה בערבות כהחלטה 'שערורייתית שמעלה תהיות קשות'. "המציאות בעת הנוכחית הוכיחה לנו שוב ושוב כי עצמאות תעופתית חיונית ליכולת המדינה לדאוג לאזרחיה. ללא חברת תעופה כמו אל על, מדינת ישראל מסתכנת להפוך לאי במצור בשעת משבר", כך נכתב.

ארנון בר דוד. החלטת המדינה לסרב להעמיד ערבויות לאל על היא "שערורייתית שמעלה תהיות קשות" / צילום: כדיה לוי

לטענתם "ההתנערות מאל על היא זניחת כל הערכים שלאורם הוקמה המדינה, והאזרחים ישלמו על כך מחיר יקר. התוצאה הישירה של שתיקתך עלולה לעלות, כבר בטווח המיידי, בעשרת אלפים מפוטרים, באובדן הכנסה לכ-30,000 בתי אב במעגל השני ובאובדן של 2.5 מיליארד שקל בתל"ג. בתוך כך, מדינת ישראל החזקה תאבד את היכולת הבסיסית שלה לחלץ ישראלים ברחבי העולם, בשעת משבר או בחירום".

בשעה שאל על נלחמת על קיומה מדינות רבות בעולם כבר העניקו סיוע לחברות התעופה שלהן, פרטיות או לאומיות. בעניין זה ציינו במכתב כי "המדינות בעולם הפנימו כי הבטחת חוסנן של חברות התעופה הלאומיות והמקומיות, היא לא רק החלטה נכונה יותר כלכלית אלא גם נדרשת לשמירה על הביטחון הלאומי". האם פנייה זו שמצטרפת לעשרות אחרות שכבר שוגרו לנתניהו על גורמים שונים, תוביל אותו לנקוט בהחלטה הפוכה מזו של משרד האוצר?

אל על לא, ארקיע וישראייר כן?

בשעה שאל על מתמודדת עם תשובה שלילית לסיוע בהיקף של כ-400 מיליון דולר מסתמן כי בקשת הסיוע של ישראייר וארקיע ממשרד האוצר תאושר בקרוב. שתי החברות ביקשו לקבל הלוואה במימון מדינה בהיקף של 25 מיליון דולר לכל אחת. המתווה המסתמן הוא הלוואה ב-75% ערבות מדינה, 10% תמיכת בעלים והשאר בתמיכת הבנקים. שני הבנקים המלווים הם הבינלאומי ומזרחי. , אמר ל"גלובס" מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס. "אנחנו מקווים שלפני החג נקבל אישור כדי שעובדי ישראייר יוכלו לשבת בליל הסדר כבני חורין". יו"ר ארקיע אבי חורמרו מסר כי "אנחנו מקווים לבשורות טובות, לצערינו עדיין לא קיבלנו אישור סופי". בבנק הבינלאומי מוסרים "איננו מגיבים בענייני לקוחות", במשרד האוצר מציינים כי הדיונים נמשכים כל העת וכי כאשר דברים ייסגרו ייצא עדכון.

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

הדיונים בכל הנוגע לסיוע שביקשו שלוש החברות הישראליות, אל על, ישראייר וארקיע פוצלו והבקשה של כל אחת מהן נידונה בנפרד. אל על כאמור תמתין להכרעת הדרג המדיני. באל על זוכרים היטב הבטחות מפורשות שנשמעו גם על ידי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' וגם על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו אף הזכיר באחד מנאומיו מפורשות את הנחיצות של אל על לישראל ואף הבטיח כי ענף התעופה יקבל סיוע בנפרד. אלא שמאז מעגלי החברות והענפים שנפגעו הלכו והתרחבו ונדמה שהמדינה לא רוצה לתת עדיפות לענף מסוים ולהקים עליה דרישות דומות של חברות אחרות. נזכיר כי אל על איננה חברה לאומית וכי היא הופרטה מאז 2005. אל על מקווה שמניית הזהב שבה מחזיקה המדינה בחברה, ושמשמעותה היא כי אל על היא חברה חיונית למשק הישראלי, תוביל את הדרג המדיני להפוך את החלטת האוצר.

אל על שואפת לקבל אשראי מידי בהיקף של כ-400 מיליון דולר, וזאת על-מנת שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה. האוצר פנה לבנק דיסקונט כמלווה העיקרי לחברה אלא שהבנק התנה את העמדת האשראי בהגדלת ערבויות המדינה להלוואה. חרף תכניות ההתייעלות שהציגה אל על בדיונים מול האוצר, המו"מ נכשל כשבאוצר טענו כי אל על לא תהיה מסוגלת להחזיר את ההתחייבות בשעה שצוין גם הסכסוך של העובדים מול ההנהלה כמכשול לאישור המימון. אל על טענה כי אישור הוועד יינתן ברגע שהעובדים ישתכנעו שהמדינה מוכנה לסייע לחילוץ החברה. ההוצאה הקבועה של אל על עומדת על כ-40 מיליון דולר בחודש.

"עמדנו בחלק שלנו של הצגת תכנית התייעלות", אמר ל"גלובס" מנכ"ל אל על גונן אוסישקין. "על זה יש וי. על מה שאין וי הוא על סוגיה שמעלים בפניי והיא למשך המשבר. תרחיש שבו המשבר לא ייעצר אחרי 6 חודשים אלא אחרי 12 חודשים. ולזה אין לנו מענה כפי שאף אחד יודע כמה זמן המשבר יימשך. אנחנו עבדנו לפי תרחישי האוצר".

תוכנית ההתייעלות שהציגה אל על מתייחסת לשלושה שלבים, דימום - מה שקורה כעת לאור משבר הקורונה, התאוששות הדרגתית ותכנית שתאפשר לחברה לעמוד על הרגליים ביום שאחרי. התכנית כוללת צמצום בכוח האדם של החברה שעומד על כ-6,360 עובדים - קיצוץ כזה מגלם חיסכון של 150 מיליון דולר וקיצוץ רוחבי נוסף בעלויות תפעול שיגלם חיסכון של 50 מיליון דולר. "ללא סיוע ממשלתי מיידי אל על נמצאת על סף סגירה תוך פרק זמן קצר", אומר אוסישקין. פרק הזמן הזה מוערך בשבועות. לדבריו, "האינטרס של ביטחון תעופתי באמצעות אל על הוא חלק מאינטרס של ביטחון לאומי. וזו החלטה שצריכה להתקבל על ידי הממשלה". אם אל על לא תקבל את הסיוע, השלב הבא הוא ללכת לפירוק, אלא שמדובר בהליך לא פשוט. הצי של אל על ממונף בתוכניות מימון על ידי בנקים וחברות ליסינג, אם אחד הספקים יגיש בקשה לחדלות פירעון המטוסים יחזרו לבעלות של הגופים הללו שלא בהכרח יאפשרו את השמשתם על ידי גורם אחר, רוכש חדש למשל. במילים אחרות, המטוסים, בלי הסדר רשמי לא יישארו בארץ. אם ישראייר וארקיע יינצלו באמצעות הלוואה של 25 מיליון דולר לכל אחת - יוכלו לתת מענה חלקי עם צי המטוסים שלהן המונה כ-10 מטוסים. הן לא יוכלו לבצע טיסות לצפון ארה"ב עם הצי הזה ולמעשה השוק יישאר לחברות התעופה הזרות.

הליך של חדלות פירעון יכלול פנייה של אל על להגנה מפני נושים. בית הדין שימנה מנהל זמני שייתן הנחיות להנהלה או שיחליף אותה. הליך כזה יכול להתרחש גם אם אחד מספקים החברה יחליט שהוא תובע את אל על. עוד נושא שנידון "מעל ראשה של אל על", הוא להעביר את אל על למודל של 50% מהיקפה כיום עם צי של 20 מטוסים וכוח אדם בהתאם. מתווה כזה, אומרים באל על לא ישנה את גובה ההזרמה הנדרשת ויאריך את משך החזרת ההלוואה ליותר מ-10 שנים כשאלפי עובדים ייפלטו לשוק העבודה.

הסכנה הקיומית של אל על היא גם ההזדמנות הגדולה שלה. החברה תוכל לבצע מהלך של התייעלות מהשורש, מה שהיא הייתה אמורה לבצע עוד קודם לכן לנוכח תוכנית ההצטיידות הרחבה שכללה 16 מטוסי דרימליינר שהעמיקו את ההוצאה הקבועה.

בשבועות האחרונים מבצעת אל על טיסות להשבת ישראלים, כולל מיעדים שהיא מעולם לא טסה אליהם כמו פרו, קוסטה ריקה או אוסטרליה בטיסה ישירה. אל על מבצעת עשרות טיסות מטען להבאת ציוד רפואי מסין, 20 טיסות כאלה מתוכננות לשבועות הקרובים, 11 מתוכן במימון משרד הביטחון כשגם טיסות להבאת ביצים מליסבון ומקייב בוצעו לבקשת המדינה. במהלכים הללו מקווה אל על שהמדינה לא תרצה לוותר על החברה וכי תכיר בכך שיש לה זכות קיום, במודל צר ויעיל בהרבה מזה שהיא פועלת כיום. החלטה לכאן או לכאן, לאל על יש את הזכות לדעת לאן עליה להוביל את הספינה שלה שעומדת להתנגש בקרחון - האם לחוף מבטחים או להתנגשות עוצמתית ובלתי נמנעת.

עוד כתבות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים