לאחר דיון בבית הדין לעבודה: הנהלת רשת ועובדי חדשות 13 חוזרים לשולחן המו"מ

עד לסיום המו"מ תוקפא הוצאתם לחל"ת של 21 עובדי חדשות 13 המועסקים בתוכניות "חמש עם יעקב אילון" ו"חדשות היום עם אלי ומירי"

ישראל טויטו, מנכ"ל חדשות 13 / צילום: אריק סולטן
ישראל טויטו, מנכ"ל חדשות 13 / צילום: אריק סולטן

עובדי חדשות 13 והנהלת רשת 13 חוזרים לשולחן המשא-ומתן, זאת לאחר שהצדדים הגיעו להסכמה על כך בתום דיון ארוך שנערך הבוקר (ג') בבית הדין לעבודה.

משמעות ההחלטה היא שעד לסיום המשא-ומתן תוקפא הוצאתם לחופשה ללא תשלום של 21 עובדי חדשות 13 המועסקים בתוכניות "חמש עם יעקב אילון" ו"חדשות היום עם אלי ומירי". הנהלת רשת אמורה להציג לוועד תוכנית כוללת עד 17 במאי, ועד אז החברה תימנע מכל פגיעה אחרת בתנאי ההעסקה של עובדי חברת החדשות. מנגד הוועד התחייב שלא לנקוט צעדים ארגוניים עד 20 באפריל והסכים לקיצוץ בשכר שהנהלת רשת ביקשה להשית על העובדים, אולם רק עד תום משבר הקורונה.

בתחילת הדיון קבל נציג העובדים על כך שההנהלה דיבר רק לפני שבוע וחצי על הוצאת 12 עובדים לחל"ת, אך בשלב הזה קיבלו 37 עובדים על הוצאתם לחופשה ללא תשלום. העיתונאי מתן חודרוב טען כי לצעדים שההנהלה מבקשת לנקוט אין קשר לירידה מההכנסות מפרסום כתוצאה ממשבר הקורונה, שכן ההכנסות לפרסום בתקופה הנוכחית אמורות להיכנס רק בעוד מספר שבועות, מאחר ששיטת התשלום היא שוטף פלוס 60.

חודרוב סיפר כי אתמול (ב') נפגש מנכ"ל רשת אבי בן טל עם עיתונאים בכירים מחברת החדשות ללא שהוועד נכח בפגישה, וסיפר כי ברשת מתעתדים לבצע קיצוץ רחב, שאומנם לא יגיע ל-50% אך יעלה על 15%, "ומכך יכלו העובדים להבין כי מתוכנן גל פיטורים אדיר שיש בו כדי לאיים על החדשות ועל עצמאותה הכלכלית. החל"ת הוא רק שלב ראשון בתוכנית ההולכת ומתגבשת בחשאי, מבלי להיוועץ בעובדים, ולמרות שהם הביעו נכונות להידברות".

מנכ"ל חברת חדשות 13, ישראל טויטו, השתתף בדיון וסיפר כי המפתחות לגבי עתיד התוכניות והיקף הקיצוצים מצויות בידיים של חברת-האם - רשת. לדבריו, הפקות כמו "חמש עם" של יעקב אילון זה תוכנית של רשת, שחברת החדשות מפיקה אותה, ואם רשת לא מעוניינת בה יותר, לחברת החדשות אין למי להפיק אותה.

לדברי טויטו, חברת החדשות מסובסדת על-ידי חברת-האם רשת, שמחויבת להזמין מהדורת חדשות במשך 7 ימים לפי הרגולציה. שאר התוכניות של חברת החדשות מפיקה, היא מפיקה אך ורק לטובת לוח השידורים של חברת-האם רשת.

טויטו הוסיף כי כשחברת-האם רשת מודיעה שהיא מורידה את התוכניות מלוח השידורים, זה אומר שהיא מפסיקה להעביר כסף עבור האנשים. לגבי תוכנית הקצוצים הגדולה סיפר טויטו כי מנכ"ל רשת עדכן אתמול שהיא תהיה מעל 15% אך פחות מ-50%. "אנו מחכים להעמדת היעד הסופי מספרית תקציבית כדי להבין לאן הולכים", אמר.

עוד ציין טויטו כי בעת שמנכ"ל רשת החליט להוריד את התוכניות הללו, ומיום ראשון הקרוב להעלות משהו אחר, הוא לא יוכל לשלם לאנשים על התוכניות האלה. לדבריו, הוא התבקש להוציא את האנשים לחל"ת, ואין לו תאריך חזרה שלהם. "אני לא יודע לשלם על תוכניות אם איני מקבל צ'ק מרשת. לגבי תוכנית הגדולה - אני צריך לשמוע מה המספרים שרשת שואפת אליהם לפני שאני יודע לדבר על זה".

על כך ענה מתן חודרוב: "מר טויטו הוא לא האדם בעל הסמכות. יואיל ויתייצב כאן מנכ"ל רשת ויענה על השאלות הללו".

בשלב הזה ביקשו עורכי הדין לצרף את רשת להליך. לדבריהם, "כעת מסתבר שמנכ"ל חברת החדשות לא יכול לתת ולו תשובה אחת מה יקרה מחר בבוקר".

כאמור, בסופו של תהליך סוכם כי הנהלת רשת, נציגי הוועד וארגון העיתונאים ישבו לשולחן המשא-ומתן כדי לנסות ולהגיע להסכמות.

את ארגון העיתונאים ייצגו בעתירה עורכי הדין מורן סבוראי ואמיר בשה.