גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חדרי הכושר סוגרים שעריהם בזה אחר זה: "לא בנויים לפתוח עם מינוס של חצי מיליון שקל"

למרות שהמדינה אפשרה לחדרי הכושר לפתוח את שעריהם ל"גלובס" נודע כי שורה של מכונים ובהם סווטשופ, דה רוק ופיור סוגרים את שעריהם ● במהלך דומה נקטה השבוע גם דליה מנטבר

חדר הכושר PURE ברחוב בן יהודה בת"א / צילום: הילה שיאון, גלובס
חדר הכושר PURE ברחוב בן יהודה בת"א / צילום: הילה שיאון, גלובס

משבר הקורונה דחף את עסקי חדרי הכושר לקצה גבול היכולת. שבוע אחרי שהמדינה אפשרה לחדרי כושר וחדרי סטודיו לחזור לפעילות תחת הקלות נוקשות, עסקים נותרו סגורים, לעיתים ללא מתן מענה ברור לעובדים וללקוחות. לידי "גלובס" הגיעו טענות של לקוחות ועובדים בחדרי כושר שונים, ביניהם מכון הכושר התל אביבי פיור, סטודיו האימונים סווטשופ בתל אביב, ומכון הכושר דה-רוק בגן יבנה, על כך שאלה לא חזרו לפעילות, והם לא היחידים. גורמים בענף הכושר מעריכים כי יש למעלה מעשרה עסקי כושר משמעותיים שלא יפתחו יותר את שעריהם. לפי שעה, מסתמן כי העסקים בתחום לא כלולים בקבוצות שזכאיות למענקים ולהטבות מצד המדינה, מה שלדברי בעלי העסקים, צפוי לחרוץ את גורלם.

כך, רשת סווטשופ התל אביבית שהפעילה שני סניפים - ברחוב פרישמן, וברמת אביב, בשטח של כ-350 מ"ר, ומעסיקה כ-40 עובדים, לא פתחה את שעריה עם החזרה לפעילות בשבוע שעברה, ולא ברור אם תוכל לחזור לכך. הרשת שבבעלות ג'ורדן גרובר ובניהול חנן סבר, פעלה על בסיס אימונים בקבוצות עם מספר מתאמנים קבוע, שקרוב לכפול מזה שמאפשרות המגבלות של משרד הבריאות.

בסווטשופ אומרים היום (ו') כי "לפי הוראות משרד הבריאות והתקנות לשעת חירום להפעלת חדרי סטודיו וכושר, חזרה לפעילות במתכונת זהה לא אפשרית כרגע, לאור גודלם של חדרי הסטודיו". הם מסבירים כי "לא ניתן לשוב לפעילות מבלי להקטין את מספר המתאמנות בשיעור, נושא שיחייב העלאת מחירים חדה ושינוי באופי המקום", ומציינים כי בשלב זה "אנחנו פועלים בכל דרך למציאת המתכונת הנכונה לחזרה לפעילות מבלי לפגוע בלקוחותינו".

במהלך חודש מרץ החברה סגרה את הסניף שלה ברמת אביב. בסווטשופ מציינים כי סגירתו של הסניף ברמת אביב בסוף מרץ הייתה מתוכננת שכן חוזה השכירות הסתיים שם, ו"לאור אי הוודאות והעדר יכולת בתקופת הקורונה לשפצו כראוי". וירוס הקורונה הקדים סגירתו במספר ימים.

בנוגע לחיובים כלפי הלקוחות מציינים בסווטשופ כי "החיובים של למעלה מ-90% מהלקוחות ממילא מתבצעים בחברה על בסיס חודשי, והחברה נתנה שירות מלא ברוב חודש מרץ - החודש האחרון שבו חוייבו הלקוחות". באפריל הפעילה הרשת שירות אונליין מלא של שלושה שיעורי אימון ביום, "במחיר מופחת למנויות להשלמת הימים בתקופת הסגירה הכפויה של חודש מרץ".

בסווטשופ מדגישים כי לחברה אין חובות לעובדיה או התחייבויות לא משולמות והיא אינה רוצה להיגרר למצב כזה, ולכן טרם החזירה לפעילות את הסניף ברחוב פרוג.

סווטשופ, כאמור, אינה היחידה. גם רשת חדרי הכושר התל אביבית הוותיקה פיור (PURE) שבבעלות גרי לוי שעוסק בתחום הנדל"ן, מתמודדת עם מציאות דומה. הרשת מפעילה שני סניפים, ברחוב בן יהודה בשטח של 1,000 מ"ר, וברחוב ברנר בשטח של כ-500 מ"ר, ומעסיקה כ-80 עובדים, מחציתם שכירים ומחציתם פרילנסרים. מדובר באחת מרשתות חדרי הכושר הוותיקות בתל-אביב, אשר קיימת 15 שנה.

ההודעה בכניסה לחדר הכושר PURE / צילום: הילה שיאון, גלובס

הרשת, בדומה לשאר הענף, סגרה את שעריה ב-15 במרץ והפסיקה את האימונים. "אם לא תהיה תמיכה של המדינה לא נפתח מחדש", מסר ל"גלובס" הבעלים. "ב-15 למרץ בלמנו את הגבייה מצידנו - מי ששילם עד מרץ לא יקבל את הכסף חזרה", הוא אומר.

לא תחזירו כסף לא המחצית השנייה של מרץ ללקוחות?

"לא. זה נבלע בהוצאות. יש הוצאות קבועות כך שאם פותחים 15 יום או 30 יום, ההוצאות לא נעצרות כמו ביטוחים ושכירות. אולי אם נצליח לחזור ניתן איזו הטבה למי שנפגע. בלמנו את גבייה ב-15 במרץ, ועשינו החלטה שלא גובים יותר".

אתה מאמין שתצליחו לחזור?

"כרגע לענף שלנו אין מתווה ייחודי. פנינו ושלחנו בקשות לאוצר כמו כולם. לפתוח את הדלתות עם מינוס של חצי מיליון שקל? אנחנו לא בנויים לזה. אם לא, לא נפתח פשוט. אי אפשר להביא יותר כסף מהבית".

לעובדים תוכלו לשלם?

"אני לא יודע כרגע. אנחנו מתמודדים עם בעיות. אולי בסוף השבוע הבא תהיה תשובה".

ומה אתם אומרים להם היום?

"אם אודיע היום על סגירה, העובדים גם יפסיקו לקבל חל"ת. אנו מקווים שבסוף השבוע נדע אם נקבל מענקים או לא. כרגע יש לי 400 אלף שקל לשלם ולכבות שריפות של ערבויות אישיות שאני מביא מהבית".

גם מכון הכושר דה רוק הפסיק את פעילותו ולא יפתח מחדש את שעריו. "חדר הכושר והחוגים נסגר גם בגלל משבר הקורונה. אין כוונה לפתוח שוב" אמר ל"גלובס" הבעלים דודי לוי. לדבריו, "במהלך המשבר לא חייבנו את המנויים כלל, החיוב הפסיק בתחילת חודש מרץ. שיטת החיוב שלנו היא חיוב חודשית, כך שאנחנו לא נדרשים להחזיר כסף ללקוחות. בתקופה שחדר הכושר היה סגור, לא בוצעו חיובים".

בשבוע האחרון גם דליה מנטבר, הבעלים של סטודיו לפילאטיס שנקרא על שמה הודיעה על סגירת העסק אחרי 44 שנה, עם 400 תלמידים, ו-22 עובדים. בראיון ל"גלובס" סיפרה השבוע: "כשאתה מגלגל עסק שאתה מרוויח ממנו בקטנה ופתאום בבת אחת ההכנסות השוטפות נעצרות, נוצר גרעון מיידי".

דה רוק, מנטבר, פיור וסווטשופ הן כנראה הראשונים, אך לא האחרונים. "המגבלות הקיימות מקשות עלינו כלכלית ופוגעות בחוויה של הצרכן" אומר ל"גלובס" מנכ"ל ובעלי רשת חדרי הכושר ספייס שמונה 20 חדרי כושר ו-70 אלף לקוחות, שדווקא חזרה לפעילות. הוא מתכוון לדרישות כמו איסור על שימוש במלתחות, מה שלטענתו פוגע בחזרה של לקוחות לשגרת אימונים.

לדבריו "כרגע 50% מהלקוחות חזרו להתאמן, ועדיין ממשיכים לטפל בנותרים במטרה להחזיר אותם. חלקם מבקשים הקפאה, וחלקם מבקשים ביטול. נוצר אבסורד שכדי להפעיל את חדרי הכושר לפי הדרישות והמגבלות נדרשנו לעבות את כוח האדם, אבל כמות הלקוחות הצטמצמה לחצי. הלקוחות גם מבולבלים ורוצים מידע, קיבלנו 27 אלף שיחות מלקוחות".

לדברי פרנקל, הענף כולו נואש לתמיכה מהמדינה. "עד לפתיחה כולם היו באפס הכנסה ואפס הוצאה. כעת ההוצאות חזרו, אבל עם סך הכנסות יותר קטן. זה ענף שמתח הרווחים עומד על 5%-15%. כרגע הירידה מתבטאת ב-50%, ואתה חוזר להפסדים גדולים. ברגע שעסקים פתחו שלא קיבלו שום סיוע - לא מענקי מדינה - וגם בגלל שהבנקים הגדירו את הענף כמסוכן, אף אחד לא קיבל מענקים מהקרן בערבות המדינה, ונכנסו לגירעון. יש כ-10 מועדוני כושר גדולים ברחבי הארץ עם מאות לקוחות שסגרו דלתות".

חנן סבר מנכ"ל סווטשופ מסר ל"גלובס" בתגובה: "סווטשופ פעלה שנים רבות במתכונת ייחודית, על בסיס אימונים בקבוצות, שמספר המשתתפים בהן כמעט קבוע, כחלק משיטת אימון מתודית ייחודית שפותחה בחברה. על החברה נכפתה סגירת פעילות קיצונית ואלימה של חודשיים בגין נגיף הקורונה.

"לפי הוראות משרד הבריאות והתקנות שעת חירום להפעלת חדרי סטודיו וכושר, חזרה לפעילות במתכונת זהה לא אפשרית כרגע, לאור גודלם של חדרי הסטודיו. לא ניתן לשוב לפעילות מבלי להקטין את מספר המתאמנות בשיעור, נושא שיחייב העלאת מחירים חדה ושינוי באופי המקום. בשלב זה אנחנו פועלים בכל דרך למציאת המתכונת הנכונה לחזרה לפעילות מבלי לפגוע בלקוחותינו.

"הסגירה והשינוי החד בבסיס העסקי נכפה עלינו כמו על כל מדינת ישראל. סגירתו של הסניף ברמת אביב בסוף מרץ הייתה מתוכננת שכן חוזה השכירות הסתיים שם, ולאור אי הוודאות והיעדר יכולת בתקופת הקורונה לשפצו כראוי. וירוס הקורונה הרדים את סגירתו במספר ימים.

"אם היו לקוחות בודדים שמשום מה חוייבו בהוראות קבע גם בגין חודש אפריל, הרי שהן בקשר ישיר עם מנכ"ל החברה ופרסמנו כיצד לפנות אלינו בעניין ושהנושא יטופל. לקוחותינו יעודכנו בכל התפתחות".

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן