גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בישראל מתווכחים האם לסייע להייטק, בגרמניה נותנים 18 מיליארד אירו

עוד לפני המשבר, בממשלת גרמניה החליטו להזרים לתעשיית ההייטק מיליארדי דולרים כדי לדחוף אותה קדימה • כעת הם מגדילים את סכום הסיוע, ורוצים להפוך את המשבר להזדמנות • תומאס יארצומבק, חבר הבונדסטאג: "צריך לאזן בין מהירות לביורוקרטיה, זה מאתגר"

קנצרית גרמניה אנגלה מרקל, עם רובוט באוניברסיטת דרמשטאדט / צילום: RALPH ORLOWSKI, רויטרס
קנצרית גרמניה אנגלה מרקל, עם רובוט באוניברסיטת דרמשטאדט / צילום: RALPH ORLOWSKI, רויטרס

בזמן שבישראל ממשיכים להתווכח על הלגיטימיות והצורך בסיוע ממשלתי, בגרמניה מציפים את האקוסיסטם בכסף, ולא שוכחים להסתכל קדימה, הרחק אל העתיד. כך עולה מראיון ל"גלובס" שהעניק תומאס יארצומבק, חבר הבונדסטאג מטעם מפלגת השלטון הנוצרית דמוקרטית (CDU) ומדברים שנשא בכנס מקוון שקיימו בחודש שעבר עמותת סטארט-אפ ניישן סנטרל (SNC) יחד עם ארגון "רשת המנהיגות האירופית" (ELNET) על אתגרי ההתמודדות של ההייטק עם משבר הקורונה.

בכנס השתתפו חברי פרלמנט ואנשי ממשל בכירים מאירופה והאיחוד האירופי, שגרירים אירופאיים בישראל ובכירים בתעשיות הטכנולוגיה בארץ ובחו"ל, בעיקר מגרמניה, פולין וישראל. לצד יארצומבק דיברו גם מנכ"ל SNC יוג'ין קנדל, ונציגים של ארבעה סטארטאפים ישראליים שטכנולוגיות שפיתחו רלוונטיות למאבק בקורונה.

תומאס יארצומבק  / צילום: Tobias Koch

בגרמניה, מסתבר, הסיוע המיוחד להתמודדות האקוסיסטם המקומי עם המשבר עומד על 2 מיליארד אירו. לדברי יארצומבק, סכום זה, בערבויות ובמזומן, היה מתוכנן להגיע אל החברות כבר באפריל, אבל בעקבות חילוקי דעות בין הרשויות באשר לזהות הגוף שישלם בפועל את הכסף לחברות, הוא החל לזרום רק בתחילת מאי. בדומה למתרחש בישראל, גם בגרמניה טענו גורמים באקוסיסטם המקומי כי החברות בשטח תלויות באוויר ולא ברור להן כיצד יחולק הכסף ולמי.

אלא שתוספת הקורונה היא בעצמה תגבורת לתגבורות משמעותיות עוד יותר שכבר מזרימות או רוקחות הרשויות במדינה, בלי קשר לקורונה. סך הכל, כך מסתמן, יוזרמו להייטק הגרמני בתקופה הקרובה 18 מיליארד אירו.

סכום זה לדברי יארצומבק, יהיה מורכב מ-4 מיליארד אירו שכבר הוזרמו לאחרונה, 4 מיליארד נוספים שבדרך, ומתוכנית חדשה בהיקף של כ-10 מיליארד אירו שנועדה להשקעות בחברות בוגרות יותר (לייט סטייג'). סכום זה של 10 מיליארד, לדברי יארצומבק, כולל 2 מיליארד אירו של תוספת תקציב בעקבות הקורונה. כלי ההשקעה הראשון שיושק במסגרת זו הוא מנגנון מימון תואם (מאצ'ינג) שיאפשר מימון ממשלתי של עד 70% משיעור המימון הפרטי, ועבור סטארטאפים קטנים - עד 90%.

מימון זריז יותר: אג"ח להמרה

בגרמניה, הסביר, פועלים ארבעה מסלולי השקעה ציבוריים. שניים מהמכשירים הללו הם עקיפים - ומבצעים למשל השקעה בקרנות הון סיכון המשקיעות בקרנות הון סיכון אחרות (Funds of funds). במסלול זה קרנות ההון סיכון הגרמניות מקבלות תוספת של עד 25% מימון. איתו, לדברי יארצומבק, "הן יכולות לעשות מה שהן רוצות". שני מכשירים נוספים נועדו להשקעות ישירות: אחד במסלול לסטארטאפים בשלבי סיד עד A, והשני מסלול שמשקיע בחברות בשלבי A עד B. לצד תוכניות אלה פועלות לדבריו גם כמה תוכניות של מאות מיליוני אירו לעשר שנים.

חלק מתוספת זו יגיע, לדבריו, "למספר גבוה של סטארטאפים קטנים שלא בהכרח יכולים להתממן על ידי קרן הון סיכון. במקום זאת הם יתממנו דרך איגרות חוב להמרה". השימוש בכלי זה, שמאפשר להמיר איגרות חוב במניות בהמשך, הוא מסביר, נועד כדי "לאפשר להעביר לחברות את הכסף במהירות בלי הטרחה הכרוכה בביצוע הערכות שווי".

מהירות התגובה חשובה מאוד, הוא קובע, גם בלי לוותר על הביורוקרטיה. "זהו תמיד אתגר לאזן בין השניים, אבל אנחנו משתמשים בהרבה רעיונות וקונספטים קיימים ושכבר יש לנו ניסיון טוב איתם בתוך הממשלה".

"המהירות חשובה במצב משבר", הוא אומר, "לכן בתוכנית הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים בעקבות הקורונה עוברים יומיים בלבד בין הגשת הבקשה לאישורה".

זינוק בגיוסי ההייטק בגרמניה

"יש לנו פער למלא פה", הוא מסביר את הרציונל הכללי מאחורי שלל תוכניות הסיוע, "יש בגרמניה חברות מוצלחות, שני חדי קרן אף גייסו בשנה שעברה כחצי מיליארד אירו כל אחד. אלא שברוב סיבובי הגיוס הללו רוב ההון מגיע מחו"ל, אבל אנחנו רוצים למשוך גם את חברות הביטוח להשקיע בגרמניה. לפני כמה שבועות גיליתי שחברות ביטוח גרמניות משקיעות בסטארטאפים ישראלים. זו אמנם מחמאה לכלכלה שלכם, אבל אנחנו רוצים שהם ישקיעו גם בסטארטאפים גרמניים".

לדברי יארצומבק, "האקוסיסטם הגרמני התפתח בשנים האחרונות בזכות המון מעורבות ממשלתית. אנחנו משקיעים משותפים בקרנות ובסטארטאפים רבים. עד לפני כמה שנים גודל הקרנות לא עבר את המקסימום של 100 מיליון אירו ועתה קרנות ראשונות מתקרבות כבר למיליארד אירו. זה חשוב מאוד עבורנו, משום שאנו לא מעוניינים להיות תלויים בכסף זר בשביל חברות הצמיחה שלנו", אמר יארצומבק.

כמו בישראל, בעשור שחלף גם האקוסיסטם הגרמני גדל במהירות. בזכות זינוק בהיקף ההשקעות בישראל נשמר הפער מול האקוסיסטם הגרמני, אך מספר העסקאות הנומינלי בגרמניה עקף את מספר העסקאות שנעשו בישראל. על פי דוח של פירמת ארנסט יאנג (EY), סך הגיוסים באקוסיסטם הגרמני זינק ב-36% בין 2018 ל-2019, מכ-4.6 מיליארד דולר לכ-6.2 מיליארד דולר. מספר העסקאות עלה בשיעור מתון יותר מ-621 ל-704 - גידול של 13%.

בישראל לעומת זאת, על פי דוח של חברת המחקר IVC ופירמת עוה"ד ZAG-S&W (זיסמן, אהרוני, גייר ושות'), הסתכמו הגיוסים ב-2019 בכ-8.3 מיליארד דולר, עלייה של כ-30% לעומת 2018 עם כ-6.35 מיליארד דולר. בתקופה זו ירד גם מספר העסקאות בישראל - מ-532 ל-522. אם ממירים את היקף ההשקעות בגרמניה על בסיס השער הממוצע בין האירו לדולר (1.12), היקף ההשקעות בגרמניה בשנה שעברה נמוך ב-25% מהיקף ההשקעות בישראל.

יארצומבק השווה בדבריו בכנס בין האקוסיסטם הישראלי לזה הגרמני ואמר כי בגרמניה "היתה לנו 'התחלה קרה' בכל הנוגע לדיגיטליזציה, והרבה אנשים הסתכלו על ישראל כאומת סטארטאפ שקורים בה הרבה דברים אונליין. אולי זו אחת החולשות של הכלכלה הגרמנית, שאנחנו לא בחזית בכל הנוגע לדיגיטל. אבל עכשיו בין לילה אנשים התחילו להשתמש בשיחות וידאו במערכות לימוד מרחוק וכיוצא באלה. אז עכשיו אנחנו מתחילים לפעול מהר מאוד. בכל מה שנוגע לבריאות, למשל, אנחנו לא עוסקים רק בכל מה שקושר באפליקציות מעקב, אלא למשל חוקקנו חוק שמאפשר התייעצות עם רופא באמצעות וידאו. ביום אחד במהלך חודש מארס נרשמו כ-50 אלף התייעצויות עם רופאים.

"אני בטוח שרבים מכם רואים כבר את המוקדים החמים שיש לנו במקומות כמו ברלין, מינכן, המבורג, וריינלנד", הוסיף יארצומבק. 

עוד כתבות

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: מנכ"ל נייס קיבל אשתקד תגמול בעלות של כ-90 מיליון שקל

עיקר התגמול של ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל