שמחה מהולה בעצב: באולמות האירועים נערכים לפתיחה מחודשת - וחוששים מהבור הכלכלי אליו נכנסו

ההנחיות לפתיחת גני האירועים מציבים אתגרים שחלקם משביתי שמחות • בעלי אולמות ל"גלובס": "לא נוכל לעמוד ברחבת הריקודים ולהפריד בין החוגגים" • ובדרך לבום חתונות הקיץ - האם בקרוב יעלו המחירים?

גן אירועים "הנחלה" / צילום: ענת אלמוג
גן אירועים "הנחלה" / צילום: ענת אלמוג

ההנחיות לפתיחת גני ואולמות האירועים מציבות אתגרים שחלקם משביתי שמחות. כיום ההתקהלות המותרת היא עד 50 איש, ועל-פי ההקלות, מ-14 ביוני כמות האורחים יכולה לגדול לעד 85% ממה שמתיר רישיון העסק.

ההנחיות דורשת עטיית מסכות (למעט בזמן האוכל) - דרישה ראשונה שעל פניו מאתגרת ליישום. לא מצופה מבעלי האולמות לעמוד ברחבת הריקודים ולרווח בין המקפצים או לבקש מהאורחים את עטיית המסכה לפי חוק ברגע שסיימו עם המשקה או עם האוכל. נזכיר כי בעלי האולמות אינם מוסמכים כפקחים לאכיפת החוק.

דרישות נוספות הן לשמירה על מרחק של 2 מטר מאורח לאורח, מינוי אחראי קורונה, בדיקת חום, הקמת מתחם מבודד למבוגרים, הגשת אוכל במזנון - דרישות אלה ישימות יותר במבחן המציאות.

עם פרסום ההנחיות הודיע איגוד בעלי האולמות וגני האירועים כי ימשיכו בשביתת רעב לאור הנזקים שחלקם ספגו, אלא שבינתיים הבנות שהושגו מול שר האוצר ישראל כ"ץ הובילו לסיום השביתה.

לפי נועם לוי, בעלי האולם קמילו ויו"ר משותף של התאחדות האולמות, "ההנחיות גובשו ביחד איתנו, והן ישימות, אבל הבעיה היא ששלושה חודשים הענף היה סגור, ובעלי אולמות נקלעו לבור כלכלי. כ"ץ הבטיח לנו סיוע שכולל מענק כולל של עד 20 מיליון שקל, הקלות בארנונה ולהכליל את מי שסורב לקרן המסורבים להלוואה ב-60% בערבות מדינה".

ואכן, הנזקים בינתיים הצטברו. "במרץ היו אמורים להיות לנו 15 אירועים, באפריל בגלל פסח היו 10 אירועים, ובמאי עוד 22 אירועים. כולם בוטלו", אומר מעין כאהן, מנכ"ל גן האירועים "עדן על המים" בקיבוץ ניר אליהו. "ספגנו נזק מטורף ולקחנו הלוואה להתגבר עליו". עם זאת, אירועים ראשונים של אחרי הקורונה מתואמים כבר ל-7 ול-8 ביוני, בהם יוגבל מספר האורחים ל-50. לפי כאהן, "אירוע שתואם לפני הקורונה ל-10 ביוני, זז שבוע קדימה כדי להגדיל את מספר האורחים".

הקהל הישראלי לא ממש סבלני 

"עדן על המים" הוא גן אירועים המשתרע על שטח של 1.5-2 דונם עם קיבולת ל-1,000 אורחים, "כך שמגבלת האנשים לא בעייתית מבחינתנו", אומר כאהן. לדבריו, "האתגר מתחיל במסכות ובשמירה על מרחק. הקהל הישראלי לא ממש סבלני לדברים האלה, ואני לא רואה אותנו עומדים ברחבת הריקודים ומפרידים בין החוגגים, זה קצת דומה לעישון. אנחנו מתריעים, ונסביר לפני כן לזוגות את המשמעות, אבל אנחנו לא יכולים לשמש כפקחים בזמן האירוע.

"לאירוע באים בממוצע 300-400 איש, דורשים שבכניסה יהיה רווח של 2 מטר, זה אומר שטח של 800 מטר, ואני מאמין שאלה נקודות שנוכל להתארגן עליהן. הגודל של המקום שלנו, שפעם אולי היה חיסרון, היום הוא היתרון. לפני הקורונה סיימנו תהליך של הכנסת מחיצות כדי להקטין את האולם, בהתאם למגמה שמתרחשת בשנים האחרונות של אירועים מצומצמים יותר שיוכלו לכסות את העלויות. גם האוכל עבר שינוי מכמות לאיכות, וכעת זה פועל לטובתנו".

אתם נערכים לכך שיהיו פחות אירועים? 

"כן, אבל מצד שני יש ביקוש על-ידי מי שהמתינו, וייתכן שיהיה 'בום' של חתונות עכשיו. מנגד, בזירה העסקית יש אפס פעילות, וברור לנו שלא יהיו אירועים עד לסוף 2021", אומר כאהן.

נוותר על רווחים, רק רוצים לעבוד

"למדנו מהמשבר הזה לא למהר ולפעול בהדרגה ולפי הסדר", מוסיף יואב אלרגנד, בעלים משותפים בגן אירועים "הנחלה"  בבית עובד. "עם רוב הזוגות שהזמינו אירוע לחודשים הללו הגענו להבנה ופעלנו יחד איתם תחת עננת חוסר הוודאות. הרוב החליטו לדחות את האירוע שלהם, חלקם גם לשנה הבאה. בודדים ביקשו לבטל, חלקם רצו שנתחייב שלא יצטרכו למשל לעטות מסכות בספטמבר. אנחנו לא יכולים להתחייב למה יהיה או האם תהיינה הקלות או החמרות".

לפי אלרגנד, "את רוב ההנחיות קל ליישם. להבדיל מענף המסעדנות, אנחנו ענף שיודע להיערך מראש בדיוק לפי כמות האנשים שצפויים להגיע לכל אירוע. אנחנו מניחים שכמות האורחים תהיה נמוכה ממה שהורגלנו, מה שיקל על יישום ההנחיות. גם המודעות של האורחים לזהירות תסייע לשמירה על המרחק. מה שחשוב הוא שיש מתווה. אם הוא לא היה מתקיים עכשיו, כשזוגות צריכים כחודש להיערך לאירוע לפחות - העונה הזו הייתה אבודה".

ומה יקרה למחירים? 

כאהן: "לא פשוט להרים את השאלטר, יש לזה משמעויות כספיות אדירות. זה שונה ממצב של עבודה שוטפת לאורך כל השנה. אחרי שנעשה כמה אירועים ונלמד, נוכל להבין את המשמעות. נכון לעכשיו, המחירים שהיו לפני כן נשארו".

לפי לוי, "כל אולם יבנה את המודל הכלכלי שלו בכוח האדם בהתאם לכמויות של האירועים והאנשים. את הכול נלמד בחודשים הקרובים. אני לא חושב שנעלה מחירים - נעדיף לוותר על רווחים, כולנו רק רוצים כבר לעבוד".