עניין של שפת גוף: למה גנץ התראיין ללא עניבה, ומה גרם לו להיות תקיף

וגם: שלומי פרילינג, סמנכ"ל כספים ומשנה למנכ"ל סלקום, עוזב את תפקידו • השיחה

אילנה דיין מראיינת את בני גנץ / צילום: צילום מסך
אילנה דיין מראיינת את בני גנץ / צילום: צילום מסך

"בני גנץ עובר לדיפנס", כך אומרת פרופ' צפירה גרבלסקי-ליכטמן, מומחית לשפת גוף ותקשורת לא מילולית באוניברסיטה העברית ובקריה האקדמית אונו. לבקשת "גלובס", צפתה גרבלסקי-ליכטמן בראיון שערכה אילנה דיין עם ראש הממשלה החליפי בני גנץ, במסגרת התוכנית "עובדה" בקשת 12. לדבריה: "במשך כל הקמפיין של כחול לבן, גנץ היה מאוד התקפי. הדבר הדרמטי ביותר שניתן לראות כעת מניתוח שפת הגוף, הוא את המעבר להגנה. דבר ראשון - הוא הסיר את העניבה. הוא לא רוצה לבוא כראש ממשלה. במהלך יום השבעת הממשלה הוא הסתובב מעונב ולבוש בחליפה, וכך גם היה בראיונות הקודמים שלו; אבל לראיון עם דיין הוא הגיע בלי".

למה הסיר אותה?
"כי הוא לא רוצה לאיים. זה לא מעמדה של חולשה, אלא מהישג ועם ביטחון. כמו קבוצת כדורגל שכשהיא מבקיעה גול היא עוברת ממתקפה להגנה כדי לשמר את ההישג. דבר נוסף שרואים הוא שהוא לא רוצה את אור הזרקורים. הוא מעדיף להוריד את הפוקוס. שפת גוף מנבאת מעמד פוליטי, וגנץ משדר מעמד חזק, אבל בינתיים לא של ראש ממשלה -  הוא לא מזדקף כדי לא לשדר מורמות מוגזמת. כאילו אומר 'אני רק חלופי'. הבעת הפנים שלו מבטאת דריכות ודאגה".

זה לחץ?
"לא. זו דריכות שלא יבקיעו לו גול ושלא יקחו את ההישג, כי יש עוד 90 דקות משחק. הוא כן שלם, ותנועות הידים המרוככות ומעוגלות מעידות על כך. הן לא נחרצות. המקום היחיד שיש בו תנועות חיתוך נחרצות ומובהקות - זה כשהוא מדבר על הפרידה מיאיר לפיד ומבוגי יעלון".

עוד מבחינה גרבלסקי-ליכטמן ברגעים שבהם גנץ נשען על יד אחת: "הוא משדר - 'אני תופס ולא עוזב'. לפעמים הוא מטה את הראש הצידה - לרכך, לא לעורר אנטגוניזם, ולא לחפש עימותים. מדי פעם הוא נאנח בכבדות., אבל זו רק עייפות. תזוזות של חוסר נוחות בלטו בצורה הרבה ביותר כשדיין והוא דיברו על פסקת ההתגברות. דליפות מתח כאלו היו כשהוא ליקק את שפתיו או התגרד". נקודה נוספת שבה הבחינה גרבלסקי-ליכטמן, היא במבט. "אילנה דיין אמרה לו 'עכשיו תסתכל לי בעיניים - האם אתה סחיט? האם יודעים עליך דברים?' כאן באופן חד משמעי הוא אכן הסתכל לה בעיניים. לאורך כל הראיון הוא לא הסתכל, השפיל מבט מדי פעם, אבל אחרי השאלה הוא זו הוא הישיר מבט. נכון, אפשר להתאמן על שפת גוף, אבל אני שופטת את מבחן ההתנהגות. בסיום הראיון גנץ חייך. זה היה חיוך של הקלה והצלחה".

חדשות טובות

חברת כאל, בנק דיסקונט ועמותת סביונים, יחלו בימים אלה להפעיל אמבולנס שמטרתו להסיע קשישים ומוגבלי תנועה המרותקים לכסאות גלגלים, לקבלת שירות ביעדים חיוניים. השירות פעיל בחינם 24/6. 

מצנח הזהב

בכיר נוסף נפרד מאבי גבאי: שלומי פרילינג, סמנכ"ל כספים והמשנה למנכ"ל סלקום, עוזב את תפקידו. פרילינג עבד לצידו של ניר שטרן במשך 7 שנים והוא נחשב לאחד מעמודי התווך של החברה. פרילינג חוזר אל שטרן, ויכהן כסמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי בפז, בה הוא משממש כמנכ"ל. פרילינג מוערך מאד בשוק ההון וזכה להוקרה מצד אנליסטים. העזיבה שלו מצטרפת לשורה של עזיבות ובהן של רפי שאולי סמנכ"ל שיווק וטלוויזיה, עמוס מאור סמנכ"ל מכירות, ולית טוכטרמן, דוברת סלקום.

גד פרץ

רותי אלון מונתה לתפקיד יו"רית חברת הביומד קדימהסטם, לאחר פרישתו של אלי אופר. אלון שימשה במשך 19 שנה כשותפה בכירה לתחום מדעי החיים בקרן הון הסיכון פיטנגו, נוסף לתפקידי ניהול אחרים בהם החזיקה בעוד כמה גופים, ובין היתר, לפני כמה שנים הייתה בין מייסדי קרן השקעות חדשה בשם מדסטרדה.

שני מנכ"לים שהתפטרו בימים האחרונים מתפקידיהם בחברות בבורסה הם ברוך יצחק, שניהל את חברת הנדל"ן ספיר קורפ, ויהודה (אודי) ניר, שניהל את חברת האשראי החוץ בנקאי אס.אר אקורד.

אביב לוי

אזור התעשייה

היום היום האחרון להאקתון הווירטואלי לזכרה של מיכל סלה ז"ל שנרצחה ע"י בעלה בחודש אוקטובר. למפתחים השוקדים על פיתוח טנולוגיות להגנה במרחב הביתי, ולנציגי החברות הגדולות, הצטרפה הבוקר גם שריל סנדברג, סמנכ"לית פייסבוק, שהעלתה בעמוד שלה פוסט לזכרה של מיכל.