משבר הקורונה חתך את השימוש בכרטיסי אשראי: מקס מפטרת עובדים ומצמצמת שכר הבכירים, שב"א מתריעה מהפסד

חברת מקס מפטרת כ-3.5% מעובדיה בשל משבר הקורונה ומקטינה זמנית את שכר הבכירים ב-10% • שב"א הציבורית מדווחת על פגיעה מהותית ושלילית בתוצאותיה בשל המשבר

רון פאינרו / צילום: שלומי יוסף, גלובס
רון פאינרו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

משבר הקורונה ממשיך לתת אותותיו בענף הפיננסים עם פיטורי עובדים מחד ועם הודעות על פגיעה ניכרת בתוצאות הכספיות, כשהיום מתברר עד כמה הוא משפיע על תוצאות החברות שתלויות ב"גיהוצים" של כרטיסי האשראי.

חברת כרטיסי האשראי מקס שבניהולו של רון פאינרו ושבשליטת קרן ההשקעות ורבורג פינקוס מצטרפת לגופי פיננסים שנגעו ממשבר הקורונה, כשלאחר שלא הגיעה להבנות עם ועד העובדים בה תפטר כמעט 3.5% מעובדיה. במקביל, חברת שב"א שבניהול משה וולף, מתריעה מפני האפשרות ל"השפעה מהותית שלילית על הכנסות החברה ורווחיותה בטווח הקצר-בינוני".

נתחיל מחברת כרטיסי האשראי שבעבר נקראה לאומי קארד: היום מתברר כי החברה הפרטית נוקטת ב"צעדי התייעלות" בגין משבר הקורונה עם פיטורי 50 עובדי החברה, מתוך כ-1,500 עובדים. בסביבת החברה מסבירים כי מהלך זה נעשה "כחלק מצעדי התייעלות שנדרשים לצמצום הוצאות בעת הזו", ולאחר ש"החברה לא הגיעה להסכמות עם הועד באשר לדחיית תשלום תוספות שכר, הפחתת דמי הבראה וכו'".

מקס, כמו גם מתחרותיה, מושפעות ישירות מהשלכות מגפת הקורונה וזאת בשל ירידה במחזורי העסקאות בכרטיסי האשראי בשל עצירת חלק ניכר מהפעילות הכלכלית במשק, ובעיקר בגלל אובדן פעילות כרטיסי האשראי בחו"ל שמהווה חלק משמעותי בהכנסות וברווחיות עבור חברות כרטיסי האשראי. בכל אופן, לצד הפיטורים החברה תבצע הפחתת שכר זמנית של 10% בשכר חברי ההנהלה והדירקטורים עד סוף השנה.

מופע אחר של מה שפגע בתוצאות מקס, ומתחרותיה בתחום כרטיסי האשראי, ניבט מתוצאות חברת שב"א הציבורית שמספקת את הפלטפורמה לתשלומים בכרטיסי אשראי בישראל, שדיווחה אמש על כך שבשל "השפעות נגיף קורונה על תוצאות הפעילות", החברה "חווה קיטון בכמות הפעולות בכרטיסי חיוב בחודשים אפריל ומאי לעומת התקופה המקבילה אשתקד".

הגם שהחברה סייגה זאת במקצת באומרה כי "בימים האחרונים, בשל ההסרה ההדרגתית של המגבלות שהטילה הממשלה, לרבות פתיחת קניונים ומרכזי מסחר, החברה רואה התאוששות מסויימת בכמות הפעולות. על אף האמור, להערכת החברה, במידה ולא תהיה עלייה בכמות הפעולות בכרטיסי חיוב בטוח הקצר, עלולה להיות לכך השפעה מהותית שלילית על הכנסות החברה ורווחיותה בטווח הקצר-בינוני וזאת החל מהדוחות לרבעון השני לשנת 2020", הבהירה החברה.

לצד זאת שב"א, שנסחרת היום בעליות של 4% לשווי של כ-350 מיליון שקל, מבהירה כי "ככל שהפעילות במשק תחזור לסדרה, להערכת החברה, תהיה לכך השפעה חיובית על כמות הפעולות בכרטיסי חיוב ובהתאמה על הכנסות ורווחיות החברה". בכל אופן, לא רק הירידה בשימוש בכרטיסי האשראי השפיעה על שב"א, ועל יתר החברות הפיננסיות, כי אם גם הירידה בשווי תיק הנכסים של החברה. במקרה של שב"א, ו"נכון ליום 18 במאי 2020", שווי תיק ניירות הערך של החברה ירד בכ-1.77% מתחילת השנה.

כאמור, ההתפתחויות בשתי החברות הללו קשורות ישירות להשפעת משבר הקורונה על השימוש בכרטיסי האשראי. אתמול פרסם בנק ישראל סקירה בעניין "נתונים מעודכנים על השינויים בהוצאה בכרטיסי אשראי כתוצאה ממשבר נגיף הקורונה", תוך שכלכלניו מסרו כי למרות ש"הנתונים המעודכנים על הפעילות בכרטיסי אשראי מראים את השפעתם של צעדי ההקלות בתקנות החירום על החזרה של הציבור לשגרה בזמן משבר הקורונה, וניכרת התאוששות בפעילות בחלק מהענפים, על רקע ההקלות", הרי שגם נכון ל-18 במאי ההוצאה בכרטיס אשראי (בממוצע נע שבועיים) הייתה קטנה בכ-12% ביחס לתחילת שנה". כלומר, ישנו שיפור ומורגשת חזרה לשיגרה אבל, הפגיעה שהייתה עודה ניכרת.

נציין כי על פי הודעת בנק ישראל, "ב-17 באפריל ההוצאה בכרטיס אשראי (בממוצע נע שבועיים) הייתה קטנה בכ-42% ביחס לתחילת השנה". בבנק המרכזי הרחיבו ופירטו כי בין היתר ההוצאה בכרטיסי אשראי מושפעת מהפחתת הניידות בכלי רכב כמו גם עצירת התיירות - כשזה נכון לגבי התיירות הנכנסת והתיירות היוצאת.