ההסתדרות נגד ביטוח ישיר: "מנסה למנוע את התארגנות עובדיה"

ההסתדרות הגישה בקשה דחופה לצו מניעה נגד איי.די.איי ביטוח ודורשת פיצוי בגובה 1.2 מיליון שקל "בגין פגיעה בחוק הסכמים קיבוציים" • ביטוח ישיר בתגובה: "החברה שומרת חוק, אינה מעורבת ואינה מתערבת בשום ניסיון להתארגנות"

קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון
קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון

בצל הרצון לקדם התארגנות עובדים בחברת הביטוח הישירה שבשליטת קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן, ההסתדרות תוקפת את איי.די.איי חברה לביטוח, המוכרת לציבור הרחב כחברת "ביטוח ישיר". ההסתדרות הודיעה היום (ה') כי "הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בבת ים בקשה דחופה למתן צו מניעה נגד איי.די.איי ביטוח, בטענה כי זו פועלת באופן בלתי חוקי כדי למנוע את זכות ההתארגנות של עובדיה".

עוד על-פי הטענות שנכללות בהודעת ההסתדרות, "איי.די.איי אינה בוחלת באמצעים ופועלת במגוון דרכים כדי לסכל את ההתארגנות, לרבות באמצעות שכנוע עובדים לבטל את חברותם בהסתדרות, פרסום סרטונים מסיתים ולחצים על חברי הוועד". בשל כך "ההסתדרות מבקשת פיצוי בסכום כולל של 1.2 מיליון שקל, בגין פגיעה בחוק הסכמים קיבוציים".

בעשור שעבר החלו להיווצר התאגדויות בשורה ארוכה של קבוצות ביטוח, גדולות ובינוניות, וזאת במטרה לשפר את מעמד העובדים בענף, שלאורך שנים רבות התאפיין בכך שעובדיו לא היו מאוגדים.

באיי.די.איי ביטוח שבניהולו של קובי הבר היו בסוף 2019 כ-1,430 משרות שאוישו באמצעות 1,537 עובדים, שמתוכן 801 עובדים הועסקו באגף מכירות ושיווק ועוד 425 עובדים באגף מימוש זכויות שבעבר נקרא אגף שירות ותפעול. אגב, בסוף 2018 היו באגף מכירות ושיווק 801 עובדים גם כן, בעוד שבאגף השירות ותפעול היו אז 465 עובדים.

בדוחותיה לשנת 2019 פירטה איי.די.איי ביטוח כי "כל עובדי החברה, לרבות ההנהלה הבכירה, מועסקים בחוזי עבודה אישיים המגדירים את תנאי העסקתם, לרבות משכורת בסיס, תנאים סוציאליים ותנאים נלווים".

עוד פירטה אז החברה כי היא "פועלת בהתמדה לשפר את תנאי ההעסקה והרווחה של עובדיה במגוון היבטים, כולל התחייבות של החברה לשלם לכל עובדיה יותר משכר מינימום, הענקת הטבות בשעות עבודה וימי חופשה לסוגי אוכלוסיות עובדים הזקוקים לכך בשל מצב משפחתי או רפואי, וכן הטבות מבוססות וותק".

בהסתדרות פירטו כי הבקשה הוגשה על-ידי עו"ד תהילה בנישו, סגנית ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ועו"ד יובל ברוק. עוד נמסר מטעם ההסתדרות כי "תהליך ההתאגדות באיי.די.איי ביטוח החל לפני כחצי שנה, אך עוכב בשל משבר הקורונה והשפעותיו: עובדים שעבדו מהבית או הוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת), איסור כנסים וכדומה. לאחרונה חודש התהליך, אולם מספר שעות לפני שהחל השלב הגלוי שבו, זימנה הנהלת החברה לשימוע מהיר (מהיום למחר) בטרם פיטורים שני עובדים שהובילו את ההתארגנות. מדובר בעובדים ותיקים, אחד מהם אף שוהה בחל"ת. בהתערבות ההסתדרות, נדחו השימועים", לטענת ההסתדרות. עוד מציינים בארגון העובדים כי "ההתאגדות מלווה על-ידי רכזי ההתאגדות רום דביר, ענגי אוזן ורועי פרלמן".

בהסתדרות טוענים בנוסף כי "הנהלת החברה החלה להגיב בפעולות שונות ואגרסיביות, על-מנת למנוע מהעובדים להתאגד".

מנגד, מטעם החברה נמסר היום בתגובה כי "ביטוח ישיר היא חברה שומרת חוק, אינה מעורבת ואינה מתערבת בשום ניסיון להתארגנות, והיא הבהירה כי זו הנחייתה למנהלים בכל הדרגים, מרגע שנודע לה על כך. כל בחירה של עובדיה בנושא זה, תהא אשר תהא, תכובד על-ידה".

איי.די.איי ביטוח  היא חברת ביטוח מצליחה ורווחית מאוד הנסחרת בבורסה לפי שווי חברה של 1.6 מיליארד שקל.