דקות ספורות לפני שהחל דיון הקראת כתב האישום במשפטו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בזמן שעשרות עיתונאים הצטופפו בקומה השנייה של בית המשפט המחוזי בירושלים, הם שמעו לפתע את בת קולו של נתניהו מגיעה מלמעלה, מהקומה השלישית, הסטרילית, שלעיתונאים לא ניתנה גישה אליה.

תוכן הדברים היה קשה אפילו ביחס לנתניהו: ראש הממשלה תקף בבוטות את היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט, המשטרה והתקשורת. הוא אמר, שוב, ש"תפרו לו תיק" וטען שהמשפט שעוסק ביחסיו המושחתים לכאורה עם אילי הון, הוא משפטו של הימין כולו.

בחסות הגבלות הקורונה ואילוצי האבטחה, נתניהו יכול היה לשאת את נאום התוכחה נגד מערכת אכיפת החוק מעל גבי פודיום של הנהלת בתי המשפט, כשסמל המדינה מתנוסס מאחוריו, ללא כל הפרעה. הקול היה קולו של נתניהו אבל הידיים שאפשרו לנתניהו להשתלח במערכת המשפט בתוך ההיכל שמתיימר להיות היכל צדק, היו ידי הנהלת בתי המשפט, גורמי האבטחה, וידי התקשורת עצמה ששלחה צלמי וידיאו לתעד את האירוע.

כלי התקשורת ששידרו אתמול את נאום ראש הממשלה נתניהו, לפני שנכנס לאולם הדיונים, נערכו לאירוע משפטי-פלילי, אך לא נערכו לקמפיין פוליטי או לנאום של ראש הממשלה כששרים וחברי כנסת מהליכוד מקיפים אותו, עוטים מסכות פנים ורק עיניהם מלוות את נתניהו בדרמה הפוליטית.

נתניהו נאם ללא הפרעה, ואנשי הליכוד הנהנו בעיניים מצועפות. לו היינו יודעים שמדובר יהיה בקמפיין נגד מערכת אכיפת החוק וכל מי שאינו אוהד נתניהו - ייתכן והיינו מראיינים ומציבים באולפנים נציגים של האופוזיציה שישיבו לאמירות הקשות של נתניהו נגד קציני משטרה, חוקרים ומשפטנים.

כיצד התאפשר הפריים הזה, נאום ממושך ללא שאלות או בחינה עובדתית של הדברים שאמר נתניהו? נאשמים אחרים באותו המשפט - מוזס ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' - לא זכו לעמדות שידור מהסוג הזה. גם לא נבחרי ציבור שהואשמו בשחיתות בעבר.

בדיקת "גלובס" מעלה כי לקראת הדיון בבית המשפט, קיבלו בהנהלת בתי המשפט עדכון מדובריו של נתניהו שיתכן והוא ירצה למסור הצהרה, אך עד לרגע האחרון, אנשי נתניהו לא מסרו רשמית אם הדבר יצא לפועל. בצוות של נתניהו מנוסים ומתוחכמים, והם יודעים שכדי להיות הבמאים של ההפקה, עליהם לשמור על עמימות אל מול גורמים אחרים, וכך כל הקלפים נותרים קרוב לחזה. צוותי הדוברות של נתניהו, ובראשם היועץ עופר גולן, התרוצצו בבית המשפט המחוזי כבר משעות הבוקר.

הצהרות מהסוג הזה, מצד נאשם כה בכיר, הן עניין שגרתי. כך היה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ובמשפטים אחרים של שרים בולטים. אולם הפעם, מדובר בראש ממשלה מכהן. הנהלת בתי המשפט הייתה כפופה להנחיות היחידה לאבטחת אישים וגם להנחיות הריחוק בשל מגפת הקורונה.

כך קרה, ששעה בלבד לפני שהחלו האירועים להתגלגל בבית המשפט המחוזי, הגיעו מאבטחים של השב"כ והזיזו כראות עיניהם את נקודות הכניסה - מחיצות שיצרו את המעברים ואזור ההמתנה של נתניהו. להנהלת בתי המשפט לא נותר אלא להסכים לכל הדרישות המידיות ונתניהו צעד לעמדת השידור של חברת קונטקט, ספקית השירותים הקבועה של לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) ושל משרד ראש הממשלה. באירוע לא נכחו כאמור עיתונאים - שהיו סגורים בכלל בקומה אחרת - מה שאפשר לנתניהו לדבר ללא כל הפרעה.

חברת קונטקט, שעוסקת בהעברת שידורים חיים, נשכרה על ידי הנהלת בתי המשפט כדי להפעיל את מערכת הווידאו במעגל סגור ששידרה את הדיון מהאולם בקומה השלישית לעיתונאים ששהו בקומה השנייה ובמקביל גם לשרים, סנגורים ותובעים, ששהו באולם אחר בקומה השלישית.

במקביל, מספר כלי תקשורת שכרו את שירותי קונטקט לטובת העברת שידורים מאוחדים מן המסדרונות בכל הקומות של בית המשפט. כאשר כלי התקשורת מתארגנים להעברת שידורים משותפים, בהליך שקרוי בעגה המקצועית Pool, שידורים זהים מועברים לכל המערכות השונות בו זמנית. לרוב, כלי התקשורת מחלקים ביניהם את עלות ההפקה ומשלמים יחד לחברה שמעניקה להם את השירות - במקרה הזה קונטקט.

יועץ התקשורת של נתניהו, עופר גולן, סירב להגיב לידיעה.

***חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, איריס ושאול אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.