גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש בראש: yes ופרטנר מציתות את התחרות בשוק הטלוויזיה האינטרנטית

yes פתחה במבצע על ממירי אנדרואיד חדשים בנוסף לשירות המוזל שלה - סטינג - וכבר חמישית מהלקוחות שלה צופים בטלוויזיה על גבי האינטרנט • פרטנר מרחיבה את שיתוף-הפעולה עם שחקנית החיזוק הגדולה נטפליקס • בין לבין, סלקום והוט מתעכבות בצעדים שעליהן לנקוט

מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי ומנכ"ל yes רן גוראון / צילום: שלומי יוסף, יונתן בלום
מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי ומנכ"ל yes רן גוראון / צילום: שלומי יוסף, יונתן בלום

בדוחות חברת yes שפורסמו במסגרת דוחות קבוצת בזק בסוף השבוע האחרון, נמצא נתון שלא זכה לתשומת-לב, אך מסקרן בהיותו עוד התפתחות בדרמה אמיתית שמתחוללת בענף. yes דיווחה כי בתוך כמה חודשים היא תגיע ל-100 אלף לקוחות הפועלים על גבי האינטרנט. 

אם ניקח לרגע מבט רחב יותר על הענף, יהיה קל יותר להבין את משמעות הדבר. פרטנר וסלקום מציעות שידור תוכן על גבי האינטרנט. זאת בשונה מהדרכים המסורתיות, הלוויין והכבלים, שם נמצאות הוט ו-yes. אבל ל-yes אין כוונה להישאר מאחור והיא פועלת. הנתון מהדוחות מלמד כי למרות שהחברה לקחה שולי ביטחון גדולים מאוד ואמרה שהיא מתכננת להשלים את המעבר ל-IP מלא בתוך שבע שנים, בפועל אם יימשך הקצב הזה שעולה מהדוחות, היא תעשה זאת הרבה יותר מהר.

באוקטובר של השנה שעברה השיקה yes את שירותי הטלוויזיה yes פלוס שלה על גבי האפל TV. הביקורות החיוביות על המוצר והממשק היו גורפות, והחברה הצהירה באותו מעמד שתשיק גם ממיר אנדרואיד בתוך כמה חודשים ובסוף השבוע שעבר היא השיקה מוצר שטרם נבחן, אולם בצורתו החיצונית הוא מאוד מזכיר את האפל TV וכנראה שזה לא מקרי.

yes: שימור לקוחות עם סטינג

מחיר האפל TV מתקרב לכ-1,000 שקל, וזה גוזר סבסוד עמוק של המוצר לאורך שלוש שנים. בחברה כמו yes, שעדיין מסתמכת על הזרמות מבזק (לחברה יש קו אשראי של 250 מיליון שקל בשנה אם היא צריכה), זה מוצר שאי אפשר לבנות עליו כמוצר בסיסי להמונים ולכן במקביל הושק מוצר האנדרואיד, שהוא מאוד זול יחסית והוא מספק את אותם הביצועים והיכולות של האפל TV.

אך לפני כן, ניתוח של אותם עשרות אלפי לקוחות ש-yes הורידה מהלוויין והעבירה לאינטרנט, מלמד שרובם אינם לקוחות אפל TV, אלא מדובר בלקוחות סטינג - מוצר הלואו-קוסט האינטרנטי של yes, שמסתבר שעושה עבודה חזקה מאוד בשימור הלקוחות שרוצים הוזלה במחיר. למעשה, היום בסטינג אפשר לקבל כמעט את כל התוכן של yes במחירים של 100-150 שקל. וכאשר yes רוצה להתחרות במוצר כמו פרטנר TV או סלקום TV, שמשחקות בגזרת המחיר הזו, היא ממילא לא יכולה לעשות זאת עם מוצר כמו אפל TV ולכן שומרת על מחיר חבילה בסיסי גבוה של 199 שקל.

אלא שהפעם מבצע ההשקה של yes עם ממירי האנדרואיד הופך להיות אטרקטיבי מאוד גם עבור לקוחות פרטנר וסלקום, וזאת מפני ש-yes החליטה לשווק שלושה ממירים בחינם במסגרת מבצע השקה זמני. לקוח סלקום ופרטנר שצריך לשלם עבור שלושה ממירים שיכולים להגיע גם עד 30 שקל לממיר לחודש, כבר מתחיל להגיע למחירים קרובים לחבילה של yes.

אין ספק, אם כך, שהתחרות בטלוויזיה רק הולכת ומתחממת ומי שכרגע נראות החברות שנלחמות ראש בראש ומחדדות אותה, הן פרטנר ו-yes. 

בשבוע שעבר פרטנר העלתה מדרגה את שיתוף-הפעולה שלה עם נטפליקס והרחיבה אותו לחבילה אחודה במחיר אחד. כך, ב-99 שקל מקבל הלקוח את פרטנר TV, כשנטפליקס משובצת בתוכה. כלומר, פרטנר היא הסולקת של התשלום. המהלך הנאה של פרטנר שוב מציף את הוויכוח על המודל העתידי של חברות הטלוויזיה ובעיקר על הקשיים של חברות הטלוויזיה המסורתיות.

מעבר לרשת: שדה ניסויים בישראל

בחודשים האחרונים נטפליקס דיווחה על הצטרפות של 16 מיליון מצטרפים חדשים בתקופת הקורונה. הביקוש לשירותי החברה מרקיע שחקים וההשקעה שלה בתוכן היא פנומנלית. לא חייבים להיות לקוח פרטנר כדי ליהנות מנטפליקס, ולמעשה המוני לקוחות בהוט, בסלקום וב-yes רוכשים את שירותי החברה במקביל.

עם זאת, פרטנר הפכה בצעד שעשתה את נטפליקס לספריית ה-VOD שלה ועכשיו היא רוכבת על כך וטוענת שלה יש את ספריית ה-VOD הגדולה בישראל. אין מה לעשות. הוויכוח הזה יישאר כנראה לעוד שנים רבות כאן ובעולם, אבל צריך לזכור גם שנטפליקס היא בהגדרה מוצר משלים. רחב ועצום בגודלו ככל שיהיה, הוא עדיין מוצר שרוב המשתמשים שלו רוכשים אותו בנוסף על מוצר קיים.

השאלה היא איך לעשות את המעבר מהטלוויזיה המסורתית על גבי הכבלים והלוויין לאינטרנט, וישראל בעניין הזה היא ממש שדה ניסויים. אל מול yes, פרטנר היא מחוללת התחרות הכי חזקה בשוק הטלוויזיה היום. היא הימרה על נטפליקס במודל שנקרא סופר אגרגטור, שבו החברה מנגישה את התוכן מחו"ל ללקוחות שלה. היא אורזת בחבילה בנוסף את ערוצי הברודקאסט, אמזון פריים וכו' ועוד כמה ערוצים ומשווקת ללקוח חבילה זולה ואטרקטיבית.

יש כאלה שזה מתאים להם ויש כאלה שלא, אבל זה המודל. האמת היא שאם יש משהו שצריך להעריך במודל של פרטנר, זה את העובדה שהחברה לא משחקת משחק כפול ולא מתיימרת להציג משהו שהיא לא. היא לא אורזת תוכן של אולפנים גדולים כמו סלקום, שאצלה המודל הוא מודל ביניים וכאן טמונה הבעיה שלו. קשה מאוד לשחק בשני המגרשים. או שפועלים במודל של פרטנר או במודל של yes.

האחרונה מביאה לצופים שפע תוכני חסר תקדים בהיקפו, ללא זה של נטפליקס, שאותו הלקוח יכול כמובן לרכוש באופן עצמאי. הממשק של yes באפל TV וגם באנדרואיד הוא מכפיל כוח בזכות המלצות התוכן והחלוקה לקטגוריות, וכמובן בזכות הסכמי התוכן שלה. הבעיה היא שזה עולה הרבה כסף ולכן מי שרוצה לקבל את החבילה הזו בתוספת כמה ממירים בבית, מתחיל את החשבון מ-200 שקל ומעלה לחודש, בעוד אצל מתחרותיה המחיר מתחיל מ-99 שקל ומעלה. כל אחד והעדפותיו. 

yes ופרטנר מייצגות שתי גישות קוטביות, האחת תוכן עשיר ויקר והשנייה חבילה זולה יותר של הנגשת תכנים מחו"ל בתוספת לערוצי הברודקאסט. בנוסף להן יש עוד שתי שחקניות בענף שיצטרכו להחליט מה הן רוצות. האחת היא הוט, שבעוד yes כבר קפצה למים והחלה לשחות עם הסטינג ו-yes פלוס, היא נשארת במקומה. נשארת במרחב המוכר בעוד העולם זורם בהדרגה לאינטרנט.

לעומתה, סלקום נמצאת באמצע של חשיבה עמוקה כיצד והיכן למקם את עצמה במלחמה המחריפה. החברה תידרש להחלטות קשות מאוד על מודל הטלוויזיה שלה, אין ספק בכך. זה רק עניין של זמן. היקף האתגרים שהחברה נדרשת להתמודד איתם במקביל, הוא עצום. ואם נצטרך להמר, קרוב לוודאי שהיא תאמץ את מודל הסופר אגרגטור ותקטין את היקף ההשקעה שלה ברכש תוכן.

כרגע אין דרך אחרת באופק. לאורך כל השנה האחרונה פרטנר גם גייסה הרבה יותר מנויים מסלקום בטלוויזיה, מה שאומר שהמודל שלה מצליח. לגבי הרווחיות שלו, צריך לשים סימן שאלה. החברות לא מפרסמות נתונים מדוייקים על הפעילות הטלוויזיונית ולכן אי אפשר לדעת מי באמת מדממת ומי מרוויחה, אבל יותר סביר להניח שהשוק הזה ימשיך לדמם בשנים הקרובות.

עוד כתבות

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עלה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס