כופר מס | בלעדי

פרשת העלמת המס של חברת שלמה Sixt: תשלם כופר של 400-500 אלף שקל

קבוצת הרכב הגיעה להסדר עם רשות המסים, שלפיו התיק הפלילי בגין גביית יתר מלקוחות ייסגר בתשלום כופר, ללא העמדה לדין פלילי • במקביל אושרה הפשרה בייצוגית שהוגשה בפרשה, ולפיה הקבוצה תעניק ימי השכרת רכבים בעלות של כ-38 מיליון שקל בחינם ללקוחות הליסינג

יו"ר שלמה החזקות, אסי שמלצר / צילום: אוראל כהן
יו"ר שלמה החזקות, אסי שמלצר / צילום: אוראל כהן

תשלום כופר בסך 400-500 אלף שקל ללא אישום פלילי והטבה בשווי 38 מיליון שקל ללקוחות - כך סוגרת קבוצת הרכב שלמה Sixt את חקירת הענק בפרשת העלמות המס לכאורה שיוחסו לה, ואת הייצוגית שהוגשה נגדה בגין גביית כספים ביתר ושלא כדין לכאורה מלקוחות הליסינג - כך נודע ל"גלובס".

במסגרת הסדר פשרה שנחתם בתביעה הייצוגית שהוגשה נגד החברות מהקבוצה בגין גביית כספים מלקוחות שלא כדין, ואשר אושר השבוע בבית המשפט המחוזי בתל-אביב סוכם כי קבוצת הרכב שלמה Sixt תעניק ימי השכרת רכבים בעלות של כ-38 מיליון שקל בחינם ללקוחות שירותי הליסינג של "שלמה רכב", "שלמה ניהול ציים" ו"ש. שלמה פסגה", בין השנים 2008 עד 2011 (למעט לקוחות ששכרו רכבים בחו"ל). על-פי ההסדר קבוצת שלמה תקים צי חדש של רכבים, במספר מוקדים בארץ, שכל ייעודו לספק את ההטבה ללקוחות שנפגעו.

בגין אותן עובדות שהובילו לתביעה הייצוגית התנהלה בשנים האחרונות גם חקירה של רשות המסים נגד הקבוצה בחשד להעלמות מס, אשר במסגרתה נחקרו בכירי הקבוצה. על-פי התגובה הרשמית של רשות המסים, החקירה הסתיימה לאחרונה והתיק הועבר למחלקה המשפטית ל"בחינת המשך הטיפול בו ". אולם ל"גלובס" נודע כי הקבוצה הגיעה להסדר כופר עם רשות המסים שלפיו התיק הפלילי ייסגר בתשלום כופר בהיקף 400-500 אלף שקל, וללא העמדה לדין פלילי.

החברה, שהינה חברה ציבורית, טרם דיווחה על הסדר הכופר בדיווח מיידי, כיוון שהסדר הכופר טרם נחתם סופית והמסמכים הרלוונטיים מרשות המסים באשר לסגירת התיק הפלילי אינם בידיה. ל"גלובס" נודע כי הליך הכופר טרם הושלם, ובכדי להשלים את ההליך על החברה לעמוד בתשלום המס הנובע מהתיק, ובתשלום הכופר. רק לאחר העברת התשלומים המלאים לרשות המסים, תינתן החלטת הכופר החתומה לחברה. ככל הידוע, הליכים אלה יושלמו בקרוב.

פער תיווך בגין ביטוח חובה

בבקשה לאישור התביעה הייצוגית, שהוגשה באמצעות עו"ד רנן גרשט ממשרד עורכי הדין נאור-גרשט, נטען כי חברות מהקבוצה גבו מלקוחות פער תיווך של מאות שקלים בגין ביטוח רכב חובה, תוך שהן מטעות את הלקוחות לחשוב שהן גובות "החזר הוצאות ביטוח". המבטחת בכל המקרים הללו הייתה חברת "שלמה ביטוח" מקבוצת שלמה Sixt . הטענות בייצוגית נגד הקבוצה הובילו להתעניינות גם מצד רשות המסים, ובעקבות התביעה נפתחה חקירה פלילית משמעותית נגד הקבוצה בחשד להעלמת מס בהיקפים גבוהים.

בינואר 2016 חשף "גלובס" את בקשת רשות המסים לקבל פרטים מהתיק לצורך החקירה הסמויה שהתנהלה, וכשבוע לאחר החשיפה ב"גלובס" הפכה החקירה לגלויה. בתחילת פברואר 2016 הגיעו חוקרי רשות המסים למשרדי קבוצת "שלמה", החרימו מסמכים וזימנו בכירים לחקירה. בין הבכירים שנחקרו היו יו"ר שלמה החזקות, אסי שמלצר, בנו הבכור של מייסד הקבוצה המנוח, שלמה שמלצר; מנכ"ל החברה, אייל גור; סמנכ"ל הכספים, אייל בן-יוסף; גם מנכ"ל סונול, ניר גלילי, שהיה בעבר מנכ"ל חברת שלמה החזקות, נחקר בפרשה, וכן צבי ליבושר ששימש כמנכ"ל שלמה ביטוח.

כפי שנחשף ב"גלובס" חקירת רשות המסים הסתיימה כבר ב-2016, אך התיק הוחזר על-ידי המחלקה המשפטית להשלמות חקירה ולאחרונה הועבר סופית לטיפול המחלקה המשפטית, ולהכרעה בו. ההכרעה המסתמנת הנה הסדר הכופר שנחשף פה לראשונה.

החשד שעמד בלב החקירה הוא כי חברות מקבוצת שלמה, בהתקשרותן עם חברת הביטוח שלמה ביטוח - אשר אף היא בבעלות הקבוצה - לעניין הנפקת פוליסת ביטוח חובה, שילמו סכומים הנמוכים במאות שקלים מהסכום שאותו גבו החברות מלקוחותיהן בגין ביטוח החובה, כהחזר הוצאות עבור כלי רכב מוחכר. זאת, תוך הצגת מצגים מטעים, וביניהם הצגת פוליסות ביטוח אשר מסופקות ללקוחותיהן, ואשר מציגות סכומים שונים מסכום התשלום ששולם לחברה.

כך, על-פי החשד, החברות גבו תשלומים מלקוחותיהן בגין הוצאות ביטוח החובה, בעוד חלק מאותם כספים לא הועברו לחברת הביטוח אשר בשליטת הקבוצה, ואינם מהווים תשלום עבור הביטוח. בנוסף, על-פי החשד, סכום זה לא דווח כהכנסה חייבת במע"מ כחוק, כפי שעלה מחשבוניות המס שהוצאו בגין חיוב הליסינג. בפירוט החשבונית ציינה החברה כי ההכנסה האמורה איננה חייבת במע"מ.

סכום עודף של כ-126 מיליון שקל

במקביל לחקירה הפלילית החלה להתברר התביעה הייצוגית שהציתה את הסאגה. את הבקשה לאישור התביעה כייצוגית הגישה חברת "פולר מערכות אנרגיה" - שרכשה מקבוצת שלמה Sixt שירותי ליסינג תפעולי לטובת עובדיה, וגילתה בדיעבד, כפי שנטען בבקשה הייצוגית, כי נגבה ממנה פער תיווך נסתר של כ-450 שקל מתוך דמי ביטוח של כ-1,700 שקל לכל מכונית. על-פי הנטען בבקשה הייצוגית, "קבוצת שלמה העמיסה הוצאות מלאכותיות על לקוחותיה, ובשיטה קלוקלת זו התעשרה על חשבון לקוחותיה בסכום הנאמד בעשרות מיליוני שקלים בשנה".

בראשית הדרך המשפטית ביקשה קבוצת שלמה לדחות את הגשת תגובתה לבקשה הייצוגית, על רקע החקירה. החברה טענה, באמצעות עורכי הדין פנחס רובין ממשרד גורניצקי, כי לא ניתן לערוך את הבירורים הנדרשים לצורך התגובה בשעה שנושאי המשרה הרלוונטיים נתונים תחת חקירה. אולם, בהמשך, משהודיעה רשות המסים כי הוסרו המגבלות על הגשת התגובה על-ידי החברות הנתבעות מקבוצת שלמה ואין חשש לשיבוש הליכי חקירה, הוחלט על המשך בירור הבקשה הייצוגית.

בהמשך, לאחר הליך גישור בפני השופטת (בדימוס) הילה גרסטל, ובטרם הוגשה תגובה מטעם קבוצת שלמה לבקשה הייצוגית, הוגש לבית המשפט הסדר פשרה שסוכם בין הצדדים, ובהמשך (לאחר התנגדויות שונות להסדר המקורי) הוגש הסדר מתוקן ומשופר.

מדובר בהישג משמעותי עבור לקוחות הקבוצה בתקופה הרלוונטית, שמהם נגבו כספים ביתר. בבקשת אישור הייצוגית נטען כי הפער בין הסכום ששילמו החברות בקבוצת שלמה על פרמיית ביטוח החובה ובין הסכום שגבו מהלקוחות כהחזר ההוצאות על ביטוח - עמד על סך של 449 שקל לרכב. לפי חוות-דעת מומחה שצורפה לתביעה, בשנים 2008-2011 נגבה מלקוחות הליסינג התפעולי סכום עודף כולל של כ-126 מיליון שקל. על-פי ההסדר שאושר בפסק הדין, שווי ההטבה שקבוצת שלמה Sixt תעביר חושב לפי 103 כלי רכב כפול שש שנים, כפול 365 ימים בשנה, והוכפל ב-167.5 שקל (מחיר מחירון הליסינג בנובמבר 2017).

סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת צילה צפת, ציינה בפסק הדין כי "הסדר פשרה שמכוחו חברי הקבוצה זוכים להטבה אשר סכומה המקסימלי שווה, על-פי התחשיב שערכה הבודקת, לשיעור הנופל בטווח שבין 42% ל-55% מנזקי הקבוצה, אילו התקבלה התביעה במלואה - הוא סביר".

שכר-טרחה וגמול של 5.5 מיליון שקל

עורכי הדין שהגישו את התביעה הייצוגית, עו"ד רנן גרשט, עו"ד שירן גורפיין ועו"ד טלי שלו ממשרד נאור-גרשט ועו"ד שגיא בינתאי, גרפו שכר-טרחה משמעותי בגין ההישג, וכן גמול לתובע, בהיקף של כ-5.5 מיליון שקל. במסגרת ההסדר המליצו הצדדים על גמול בסך של 100 אלף שקל לחברה התובעת, בתוספת מע"מ, ושכר טרחת באי-כוחה בסך של 4.6 מיליון שקל, בצירוף מע"מ (2.3 מיליון שקל לכל אחד משני המשרדים המייצגים בתביעה). שיעור שכר-הטרחה המומלץ עומד על כ-12.1% משווי ההטבה המקסימלי. בית המשפט קבע מתווה שלפיו 76% משכר-הטרחה ישולם תוך 30 יום, והיתרה תלויה במימוש ההטבה בשש השנים הבאות.

בזמן כתיבת פסק הדין, פרצה מגפת הקורונה ועמה המשבר הכלכלי - והשופטת התייחסה גם לכך, וקבעה, בין היתר, כי בעקבות ביקוש רב לרכבים להשכרה בתקופת הקורונה, בכפוף לביקוש וזמינות ניתן יהיה להגדיל בחצי שנה הקרובה את מספר הרכבים עד ל- 150 רכבים שיעמדו לרשות חברי הקבוצה לצורך מימוש ההטבה.

עוד כתבה השופט, כי "ככל שהמשבר הכלכלי בעקבות מגפת הקורונה יגרום לכך שיירד הביקוש, ניתן שיקול-דעת לבודקת להאריך את התקופה המימוש בכפוף להתאמות של צי הרכב עד לשש וחצי שנים".