גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בהלת הקניות במשבר הקורונה ובחג הפסח הזניקה את רווחי שופרסל ב-88%

שופרסל נהנתה גם מצמיחה מואצת בפעילות האונליין שלה בשל נסיבות המשבר ● הגם שמדובר בצמיחה מרשימה מאוד, הרי שחלק משמעותי ממנה הוא בצמיחה ייחודית לתקופה, שלא ברור כמה ממנה יישאר בעתיד עם שינוי הרגלי הצריכה של הציבור

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

ההסתערות של הציבור על רשתות קמעונאות המזון בשל משבר הקורונה והסגר שנכפה בגינו, כמו גם בשל עיתוי חג הפסח שהרכישות לקראתו קרו השנה עוד במהלך מרץ ולא באפריל, הביאו לזינוק של 18% בהכנסות שופרסל  ברבעון הראשון של 2020, לסך של כ-3.73 מיליארד שקל. הזינוק האמור הורגש גם בשורה התחתונה של רשת הקמעונאות הגדולה בשוק, כשהרווח זינק ב-88% לעומת הרבעון הראשון ב-2019 ועמד על 90 מיליון שקל.

הגם שמדובר בצמיחה מרשימה מאוד, הרי שחלק משמעותי ממנה הוא בצמיחה ייחודית לתקופה, שלא ברור כמה ממנה ייוותר גם בעתיד עם שינוי הרגלי הצריכה של הציבור, אם בכלל. זאת מאחר שהצמיחה במכירות ברבעון נובעת מהמציאות הייחודית שנוצרה ברבעון, ותשליך לחיוב גם על תוצאות המחצית הראשונה של 2020 כולה, בחנויות הפיזיות ובאונליין. כלומר, כעת נשאלת השאלה האם החברה תצליח לשמור על חלק מהמומנטום הזה להצמחת פעילות האונליין שלה באופן קבוע, ובאיזה שיעור. 

צמיחה יוצאת דופן ברווח הגולמי

שופרסל, בניהולו של איציק אברכהן, מציגה צמיחה יוצאת דופן גם בשורת הרווח הגולמי, שצמח ב-16% לכמעט מיליארד שקל. עם זאת, שיעור הרווח הגולמי ירד ב-0.5% לרמה של 26.8%. בשופרסל מסבירים את הירידה בעיקר ב"שינוי תמהיל מכירות הקבוצה". ככל הנראה השינוי האמור בתמהיל המכירות מיוחס לקנייה מוגברת של מוצרי בסיס כמו פסטה ואורז וקופסאות שימורים, ולא של מוצרי פרימיום בהם שיעור הרווחיות גבוה יותר, בין היתר על רקע היציאה של ציבור גדול בישראל לחופשה ללא תשלום. עוד נציין כי הרווח התפעולי של החברה זינק ב-33% והסתכם ב-171 מיליון שקל בשנה.

שופרסל מעריכה כי הזינוק הניכר שנרשם במכירות מגזר הקמעונאות מיוחס למשבר הקורונה, ומפרטת כי סכום של 320-360 מיליון שקל מיוחס להכנסות עודפות בתקופת המשבר ברבעון. הכנסות מגזר הקמעונאות זינקו 18.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כשבשופרסל מעריכים כי תרומת משבר הקורונה לגידול הזה נעה בין 11% ל-12%.

בשופרסל מעריכים כי מגמת הגידול בהכנסות מגזר הקמעונאות נמשך גם בחודש אפריל, אך בקצב גידול נמוך יותר, וזאת בהיות המסעדות ובתי הקפה סגורים במהלך התקופה. על הרקע הזה מעריכה רשת המזון כי חל גידול של 50-60 מיליון שקל בהכנסות מגזר הקמעונאות במהלך אפריל 2020 לעומת אפריל 2019, אשר מיוחס להכנסות עודפות בתקופת המשבר שמשמעותן גידול של 4%-5%.

המשבר ועיתוי חג הפסח, שהשנה נחגג בתחילת אפריל ולא בסופו, כך שהרכישות לקראתו נעשו גם עוד במהלך מרץ, תמכו גם הם בעליית המכירות בחנויות הזהות של שופרסל ברבעון הראשון, שרשמו צמיחה של 17.6%, כשהמכירות למ"ר גדלו ב-16.8%. 

כמו כן, הביקושים האדירים ברשתות בתקופת שיא משבר הקורונה הביאו את שופרסל להגדיל את מצבת כוח-האדם שלה, מה שהביא לגידול של 28 מיליון שקל בהוצאות השכר וכוח-האדם במהלך תקופת הרבעון.

שופרסל מגלה כי במהלך תקופת המשבר ברבעון ובמהלך אפריל, כ-1,000 מעובדי החברה נאלצו לשהות בבידוד עקב הנחיות משרד הבריאות, מה שהגדיל את הוצאות החברה "באופן שאינו מהותי". לאור זאת ולאור הביקושים למזון גייסה שופרסל כ-3,500 עובדים זמניים במהלך תקופת המשבר ברבעון. שופרסל מציינת כי בסוף אפריל היא הפחיתה את מספר העובדים הזמניים בכ-1,000 עובדים, מגמה שנמשכת גם בימים אלה. 

צמיחה מואצת בפעילות האונליין

שופרסל נהנתה מצמיחה מואצת גם בפעילות האונליין שלה בשל נסיבות המשבר - הציבור הרחב היה סגור בבתים בשל הנחיות הממשלה והמגבלות על תנועה וריחוק חברתי. שיעור מכירות האונליין מתוך סך המכירות במהלך תקופת המשבר ברבעון הגיע לשיא של 18.1%, כשבסיכום הרבעון עמד על 17.5% מהמכירות, לעומת 16% מהמכירות ברבעון המקביל אשתקד. החברה מעריכה כי שיעור מכירות האונליין עמד באפריל של 19.7% מהיקף המכירות, נתון אשר משקף את המשך מגמת גידול הצריכה באמצעות האונליין.

באותם ימים שופרסל לא הצליחה לעמוד בביקוש האדיר של הציבור לקניות, כשזמן האספקה שלה למשלוחים עמד על קרוב לשלושה שבועות באזורים מסוימים. ניתן להעריך כי הגידול התאפשר לאחר ששופרסל הגדילה באופן ניכר את מערכי המכירה המקוונת שלה, עיבתה את כוח-האדם באונליין, הגדילה את המשמרות והסבה באופן זמני שלושה סניפים שישמשו כמרכזי שילוח לאונליין, מה שאיפשר לספק את הביקושים החדשים שנוצרו על רקע המשבר. אגב, נכון למועד הדוח שופרסל בוחנת את הסבתן חזרה של חנויות אלה לסניפים הפתוחים לקהל, כשאחת מהן, החנות בהרצליה, כבר הוסבה חזרה לסניף פתוח.

עוד עולה מדוחות שופרסל כי נתח מכירות המותג הפרטי ברבעון עמד על כ-25.5% מסך מכירות קמעונאות המזון, שחיקה קלה לעומת כ-25.1% ברבעון המקביל אשתקד.

בנוגע למגזר הנדל"ן, שופרסל מפרטת כי הוא לא הושפע באופן מהותי מהמשבר, ומציינת כי העניקה הקלות לשוכרים של שטחים במהלך התקופה. הכנסות המגזר הסתכמו ב-44 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. 

גידול במכירות רשת Be 

מגזר Be, רשת הפארם שבבעלות שופרסל, רשם גידול במכירות של 23.3% שהסתכמו ב-201 מיליון שקל, אשר נבע בעיקר מפתיחת סניפים חדשים ומהשפעות המשבר שהביאו לצמיחה במכירות המקוונות של הרשת.

החברה מציינת כי רשת הפארם ממשיכה בתוכניות העבודה, וצופה כי ברבעון הרביעי השנה המגזר יהיה מאוזן תפעולית. מגזר Be רשם הפסד תפעולי של 8 מיליון שקל, וזאת בהשוואה להפסד תפעולי כפול ברבעון המקביל אשתקד.

בשופרסל מציינים כי הקיטון בהפסד נבע מהגידול בהכנסות וכן מהקיטון בשיעור הוצאות המכירה, שיווק, הנהלה וכלליות מסך ההכנסות, הנובע, בין היתר, מהתייעלות תפעולית והעמקת הסינרגיה התפעולית עם החברה. 

נערכת למיתון

שופרסל נערכת לתרחיש של מיתון במשק הישראלי, כשהיא מצהירה כי "משבר הקורונה עלול להשפיע לרעה על פעילותה של הקבוצה ועל תוצאותיה הכספיות, וזאת בין היתר עקב אפשרות של מעבר המשק להאטה ולמיתון, כמו גם התפרצות נוספת של הנגיף".

יחד עם פרסום התוצאות מפרטת שופרסל כי פריסת הסניפים שלה התרחבה בחמש חנויות חדשות - האחת של שופרסל דיל בקריית מוצקין ועוד ארבע חנויות חדשות של פורמט שופרסל אקספרס: עפולה ברחוב יזרעאל, כפר-סבא ברחוב הגליל, רחובות ברחוב אפשטיין ופתח-תקווה ברחוב סוקולוב.

שופרסל, רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, מפעילה 296 סניפים בפריסה ארצית. רשת הפארם שבבעלותה, Be, מונה 81 סניפים, אחד מהם נפתח ברבעון האחרון בגבעתיים. שטחי המסחר של סניפים שופרסל מסתכמים ב-504 אלף מ"ר. 

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם