גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"נראה גל פשיטות רגל של מפיקי נפט לקראת סוף השנה"

סיימון רדמונד, ראש תחום אנרגיה וכרייה בחברת דירוג האשראי הגלובלית S&P, סבור שהשפל בביקוש לנפט אינו תופעה זמנית ● משבר הקורונה, לדבריו, שינה את הרגלי העבודה והנסיעה של האנשים בצורה שתימשך גם בעתיד ● "לא ראינו עד היום הרבה פשיטות רגל כי אנחנו רק בתחילת המשבר"

אסדת קידוח נפט בים הצפוני / צילום: Andrew Milligan, Associated Press
אסדת קידוח נפט בים הצפוני / צילום: Andrew Milligan, Associated Press

התנודות החריפות במחירי הנפט בחודשים האחרונים הפכו לאחד מסימני משבר הקורונה העולמי. יותר מכל סחורה אחרת הגיב הנפט מהר יותר וחזק יותר למדיניות הסגרים ולהשבתות של ענפים כלכליים שלמים בעולם, במסגרת התמודדות עם המגפה העולמית.

ב-20 באפריל נרשם שיא היסטורי, כשמחירה של חבית מסוג WTI למסירה מיידית צלל לזמן קצר למינוס 42 דולר, על רקע היסטריה של משקיעים. מאז נרשמה התאוששות חדה במחירים, ובחודש האחרון זינקו מחירי חבית מסוג WTI ל-35 דולר לחבית.

האם השפל בביקוש לנפט זמני? האם אחרי שהמגפה תחלוף יחזור העולם לצרוך נפט כבעבר? סיימון רדמונד, ראש תחום האנרגיה וכרייה בחברת דירוג האשראי הגלובלית S&P, סבור שהתשובה לכך שלילית.

לדבריו, הסגר - שאילץ רבים לעבוד מהבית - צפוי לגרום שינוי קבוע בהרגלי הנסיעה של עובדים רבים ולהפחתת השימוש בדלק לתחבורה. "הרבה אנשים מגלים שזה ממש לא נורא לעבוד מהבית.

"דעתי היא שגם אם זה יאיץ את המעבר לדלקים נקיים - ההשפעה תהיה שונה באזורים שונים בעולם. באירופה, למשל, תוכניות ה'גרין דיל' (של מעבר לשימוש באנרגיה לא מזהמת) יקבלו חיזוק משמעותי. במדינות מתפתחות, לעומת זאת, הם לא יוכלו להרשות לעצמם להשקיע עכשיו במעבר לאנרגיות מתחדשות - ושם נראה דווקא האטה. בארה"ב אני מעריך שהשימוש בגז הטבעי לא יירד זמן רב".

אבל עוד לפני שיורגשו ההשפעות ארוכות-הטווח של המשבר על הכלכלה והצרכנים - צפויות להיות לו השפעות בטווח הקצר על תעשיית הנפט, שחווה את אחת הטלטלות החזקות בתולדותיה.

"ההנחה של S&P היא שמחיר הנפט מסוג ברנט ינוע השנה סביב 30 דולר לחבית ויעלה ל-50 דולר ב-2021. אנחנו מניחים שתהיה התאוששות בביקושים ושהקיצוצים בתפוקה יחזיקו מעמד. אבל ברור שיש גם תרחישים אחרים, שיחייבו אותנו להעריך מחדש את המחירים - ואז נצטרך להעריך מחדש.

"השאלה המעניינת היא איפה יהיה מחיר הנפט בעוד שנה או שנתיים, בהנחה שהביקוש העולמי יתאושש עד אז. אם ההסכמה העולמית על קיצוץ בתפוקה בצד ההיצע תתפרק, וההפקה תחזור לגדול - המחירים של הנפט לא יתאוששו בצורה משמעותית בשנתיים הקרובות" אומר סיימון.

סיימון רדמונד / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

סיכוי של 50% לדיפולט בשנה הקרובה

אחרי התרסקות הנפט בתחילת השנה אין זה מפתיע לגלות שרדמונד עוסק באחד הענפים הכלכליים הבעייתיים ביותר היום מבחינת איתנות פיננסית בכלכלה העולמית. "הדירוג הנפוץ ביותר של חברות אנרגיה על-ידי S&P עומד היום על CCC, דירוג שאומר שקיים סיכוי של 50% לדיפולט בשנה הקרובה.

איך אתה מסביר את העובדה שעד עכשיו לא ראינו גל של הסדרי חוב ופשיטות רגל?
"העובדה שלא ראינו עד היום הרבה פשיטות רגל נובעת מכך שאנחנו רק חודשיים וחצי בתוך המשבר. אני מניח שנראה גידול משמעותי במספר פשיטות הרגל לקראת סוף השנה, כי יש לא מעט חברות שלא מסוגלות להגיע לרווחיות, ולשום גורם מממן אין היום תיאבון להלוות כסף לחברות בענף הזה. ההערכה הכללית היא שהמודל העסקי של החברות האלה מסוכן מאוד".

אנחנו מדברים גם על חברות ענק שעלולות להגיע לפשיטת רגל?
יש לנו כאן בעצם סיפור של שתי קבוצות של חברות. מצד אחד ענקיות האנרגיה, כמו טוטל, של, שברון, אקסון - הורדנו את הדירוג של אקסון בדרגה אחת, ויש לנו תחזית דירוג שלילית לכל החברות האלה, כך שיש סיכוי של אחד לשלושה שנוריד להם דירוג.

"התרחיש החיובי הוא שהם ינקטו את הצעדים הנכונים, יצמצמו את ההשקעות שלהם ומחיר הנפט יחזור ל-50 דולר בשנה הבאה. אלה חברות בדירוג השקעה, ושנה גרועה אחת לא תהווה בעיה חמורה, אבל תתחיל להיווצר בעיה מבחינת דירוג האשראי אם המצב לא ישתפר בשנה הבאה ובזו שאחריה. ועדיין לא נראה הורדות דירוג דרמטיות. במיתון האחרון בשוק, ב-2014, הורדנו את תחזית הדירוג של טוטאל לשלילית, ואחרי שנתיים הורדנו את את הדירוג ברמה אחת.

"הקבוצה השנייה היא החברות בצפון אמריקה שקודחות ברובן ביבשה - יש ביניהן כאלה שמסוגלות עדיין להרוויח במחיר של 30 דולר לחבית, אבל הרוב - לא. אנחנו מעריכים שבקרב הקבוצה הזו אנחנו צפויים לגל של הסדרי חוב.

"במבט קדימה יש כמובן הרבה שאלות: האם נראה גל שני של התפרצות המגפה? האם המפיקים יצליחו לעמוד בקיצוצים שהטילו על עצמם? בסופו של דבר המפיקים יצטרכו להשקיע עוד, כי הנפט הוא משאב מתכלה.

"כרגע אנחנו רואים קיצוצים של 30% ויותר בהשקעות ההון בצפון אמריקה. חברות שלא מפתחות היום משאבים - חייבת להיות לכך השפעה בטווח הבינוני. לפני חמש שנים קיצצו בהשקעות ההון במידה דומה, ולמרות זאת התפוקה גאתה. כך שהתשובה לשאלה תלוי בעיקר במחיר הנפט".

"לא מופרך שהדיזל יהפוך לא-חוקי"

הצרות של תעשיית הנפט התחילו הרבה לפני משבר הקורונה, ויימשכו כנראה הרבה אחריו. חברות ענק כמו של כבר הודיעו על שינוי אסטרטגי ועל העברת הדגש בהתפתחות העתידית אל אנרגיה ממקורות מתחדשים.

הלחץ הגדול על הנפט מגיע היום מהכיוון הסביבתי והאקלימי. התחממות כדור הארץ משפיעה על המדיניות הממשלתית, שהופכת עוינת יותר ויותר להפקת נפט. "יש לנו תעשייה שעשויה להפוך ללא חוקית בתוך 3-4 עשורים. כבר היום אי אפשר לקדוח באזורים מסוימים, כך שלא מופרך להעריך שהדיזל יהפוך לא חוקי".

הוויכוח הסביבתי מהווה רקע לשאלה המרכזית ששואלים בתעשיית הנפט והגז - מתי נגיע לשיא צריכת הנפט (Peak oil). לפני התפרצות הקורונה העריכה S&P שהגידול בביקוש לנפט יימשך לפחות עד סוף העשור הקרוב, למרות שבמערב עקומת צריכת הנפט השתטחה.

"זה נכון שהגידול בביקוש לנפט מגיע כיום בעיקר מסין ומהודו, אבל בינתיים אנחנו לא רואים שהאנרגיות המתחדשות מחליפות ביקושים לנפט וגז טבעי. S&P לא מנסה להעריך מתי יגיע השיא בביקוש לנפט - שממנו הביקושים יתחילו לרדת. אנחנו מעריכים שהביקוש לנפט ימשיך לגדול בשמונה עד עשר השנים הקרובות.

"קשה מאוד לראות את האנרגיות המתחדשות מחליפות את הנפט והגז. נראה אותן עונות על חלק מהגידול בביקושים לאנרגיה, אבל לא במקום הנפט והגז. העולם ימשיך לצרוך אותם בכמויות גדולות גם בעוד עשר שנים.

דיברנו על תעשיית הפקת הנפט, אבל נדמה שהמצב בתעשיית השירותים להפקת נפט גרוע לא פחות.
יש בתעשייה הזו כמה חברות חזקות, אבל באופן כללי מדובר בסיוט. למען האמת, התעשייה הזו לא התאוששה מהמיתון הקודם. אסדות קידוח שאין בהן שימוש - נגרטות.

מה לגבי תעשיית הפקת הגז הטבעי? עד כמה היא מושפעת ממה שקורה בנפט?
"בטווח הארוך השאלה המעניינת היא האם גז הוא חלק מהפתרון או חלק מהבעיה. הרבה אנשים רואים בגז הטבעי סוג של גשר בין עידן הפחם לעידן האנרגיות הירוקות, אבל מצד שני מתברר שלמתאן (המהווה מעל 90% מהגז הטבעי) יש אפקט חממה חזק פי כמה מהפחמן הדו-חמצני. התפיסה שלנו היא שנמשיך להזדקק לגז הטבעי בשעות שאין לנו שמש או רוח". 

המחיר היקר ששילמה רוסיה על מלחמת המחירים בנפט

רוסיה הפסידה חצי מיליארד דולר ביום בגלל מלחמת המחירים, כך מעריך ד"ר עמית מור, מנכ"ל חברת אקו-אנרגיה ומרצה בביה"ס לקיימות בבינתחומי. בסמינר שנערך לאחרונה במרכז ציין מור, כי בשיא המשבר בחודש אפריל נרשמה ירידה של כ-80% בטיסות ושל כ-50% בנסיעות כלי הרכב, אך לדבריו "במקרה של מחירי הנפט לא מדובר רק בסיפור של הירידה בביקוש. התלוותה לכך מלחמת מחירים ששורשיה פוליטיים, כשהתברר שרוסיה מעוניינת לשמור על רמת המחירים הנמוכה כדי לפגוע בתעשיית ייצור הנפט מפצלים בארה״ב".

מור הסביר, כי "ברקע, היו מצד אחד הקושי להגיע להסכמה על העלאת מחירים באמצעות הפחתה בהפקת נפט, זאת בגלל הרצון הרוסי לפגוע בתעשיית הנפט בארה"ב, שהגיעה ל-50 דולר לחבית ואינה כדאית במחירי נפט נמוכים".

יחד עם זאת, מור ציין כי "בסופו של דבר, המדינות הגיעו למסקנה שצריך להפסיק את מלחמת המחירים בשל הפגיעה בתקציביהן, כשבין הנפגעות ביותר ממלחמה זו היו רוסיה ואיראן - שבה מ-90 מיליארד דולר הכנסות שנתיות ממכירת נפט היא תרד השנה ל-5-7 מיליארד דולר.

"כך, שעל המחיר הכבד של הקורונה מתווסף גם מצב כלכלי חמור, ומעניין לראות איך זה ישפיע על הקצאת תקציבים, למשל לתמיכה בחיזבאללה". מור ציין, כי "מבחינת התפתחות מחירי הנפט, יש צפי לעליית מחירים עם ההתאוששות הכלכלית, אבל הקצב לא ברור. אין שוויון בין קצב ההפקה לירידה בביקושים, וכרגע מדברים על מחיר של 30 דולר לחבית השנה, ועלייה הדרגתית במחיר עד סוף העשור ל-60-70 דולר. ניתן לראות שבחוזים עתידיים המחירים כבר גבוהים יותר.

ד"ר יעל פרג, סגנית דיקן בבית הספר לקיימות בבינתחומי הרצליה, ציינה כי הביקוש לחשמל במדינות שהיו בסגר כללי ירד ב-20%. לדבריה "בסקטור הביתי הביקושים דווקא עלו, ועקומת הביקושים לחשמל נראתה כמו של סופשבוע ארוך. בהתאם, גם שיעור החשמל המופק מהאנרגיות המתחדשות (רוח ושמש) עלה בתמהיל הדלקים המשמשים לייצור חשמל.

לדבריה "הפחם הוא מקור הדלק שנפגע יותר מכל דבר אחר - והוא הראה בסוף הרבעון הראשון ירידה של 8% לעומת השנה שעברה - בעיקר בגלל הפגיעה בכלכלה הסינית שבה הפחם דומיננטי". פרג ציינה, כי בגז הטבעי הייתה ירידה של 2% בלבד בביקושים ברבעון הראשון, אך היא צפויה להחריף ברבעון השני, שבו כלכלות שמשתמשות בגז נכנסו לסגר, ונראה כנראה ירידה משמעותית יותר".

מור העריך, כי למרות משבר הקורונה ומחירי הנפט הנמוכים, יימשך בישראל תהליך המעבר לייצור חשמל בשמש. לדבריו, "בתוך תקופה לא ארוכה נתחיל להיגמל מנפט בתחבורה ונעבור לגז טבעי ולאנרגיה מתחדשת - במקרה שלנו, שמש. משבר הקורונה לא יעכב תהליכים אלה".

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים