גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחאת חופש הביטוי נגד צוקרברג ופייסבוק: התפטרויות, ביטול שותפויות ושביתה וירטואלית

הפוסט של נשיא ארה"ב שבו ספק איים ספק הזהיר כי "מעשי ביזה יובילו לירי" ממשיך להסעיר את עובדי פייסבוק שמחריפים את המחאה נגד צוקרברג ● במקביל הודיעו שותפים של החברה על הפסקת ההתקשרות עמה, במחאה על אי נקיטת העמדה מצדה נגד התבטאויותיו של הנשיא

מארק צוקרברג צילום: רויטרס, Aaron Bernstein
מארק צוקרברג צילום: רויטרס, Aaron Bernstein

התקוממות העובדים בפייסבוק על רקע עמדת החברה בנוגע למדיניות חופש הביטוי שלה, ובפרט האופן שבו היא מיישמת אותה כלפי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ממשיכה לתפוס תאוצה. העובדים החריפו את המחאה שהחלה בסוף השבוע האחרון בעקבות פוסט התגובה של מנכ"ל החברה מארק צוקרברג לציוץ של טראמפ, ציוץ שהזהיר "ברגע שמתחילה הביזה, מתחיל הירי".

בעוד שטוויטר בחרה בצעד חריג ביותר לסמן את הציוץ כבעייתי ולהגביל את הגישה אליו, בחר צוקרברג לדבוק במדיניות החברה עליה הוכרז לפני כמה חודשים, ובמסגרתה היא לא תפעיל את מנגנון בדיקת העובדות שלה, ולא תסמן פוסטים של פוליטיקאים כבעלי תוכן בעייתי.

העובדים לא נשארו אדישים, וכך גם שותפיה העסקיים של פייסבוק. ביממה האחרונה, אל העובדים שהביעו את מחאתם באופן גלוי במערכות הפנימיות של החברה ולאחר מכן בטוויטר, התווספו עובדים נוספים שאף הודיעו כי יעזבו את החברה במחאה על אי נקיטת העמדה שלה נגד התבטאויותיו של הנשיא, ושותפים עסקיים של החברה הודיעו על ביטול של שותפויות עמה.

אורן פרנק, מנכ"ל חברת Talkspace, הודיע שביטל שותפות עסקית עם פייסבוק בשווי של שש ספרות, כך לפי דיווח ב-CNBC. פרנק צייץ על ההחלטה לסגת מהעסקה וכתב כי "לא נתמוך בפלטפורמה שמעודדת אלימות, גזענות ושקרים". חברת Talkspace מפעילה פלטפורמה למפגשים טיפוליים אונליין. לפי הדיווח, שיתוף הפעולה סבב סביב פיתוח תכנים של בריאות הנפש עבור הפלטפורמה של פייסבוק, והיה אמור גם לאפשר לפייסבוק להציע מפגשי טיפול חינמיים לקהלים מסויימים.

עוד דווח ב-CNBC כי נשיא ארגון "Color of Change" (צבע של שינוי), שותף תוכן נוסף של פייסבוק, הפסיק גם הוא את השותפות עם החברה לאחר ששוחח ביום שני עם צוקרברג ועם סמנכ"לית התפעול של פייסבוק שריל סנדברג. מדובר בארגון הפועל למען צדק גזעי בארה"ב, שעסק בבדיקות עובדות הקשורות לנושאי זכויות האזרח בפלטפורמה.

לפ הדיווחים, אלה הדברים שאמר: "אם אזרחים רגילים עשויים להימחק מאתרי מדיה חברתית בשל הצתת אלימות, צריך להיות לנו סטנדרט עבור האיש החזק בעולם שההטרדות והמתקפות שלו יכולות להוביל לרמות האלימות הקשות שאנו מכירים".

לפי דיווחים של כתבי הניו יורק טיימס, מייק אייזק ושירה פרנקל, מהנדסים נוספים בפייסבוק הודיעו במהלך היומיים האחרונים על התפטרות, זאת בעקבות אי ההסכמות עם צוקרברג והנהלת פייסבוק. לפי הפרסומים בחשבונות הטוויטר שלהם, כמה מעובדי פייסבוק שיתפו את חבריהם לעבודה בהחלטתם להתפטר בקבוצת פייסבוק פרטית.

התפטרות פומבית בולטת הגיעה ממהנדס בפייסבוק בשם טימות'י אבני (Timothy Aveni), שפרסם אתמול בפוסטים בפייסבוק ובלינקדאין על התפטרותו. "אני לא יכול לעמוד לצד הסירוב המתמשך של פייסבוק לפעול בנוגע למסרים צרי האופקים של הנשיא שמטרתם להקצין את הציבור האמריקאי. אני מפחד על המדינה שלי ואני מסתכל על החברה שלי לא עושה דבר כדי לאתגר את הסטטוס קוו שהולך ונהיה מסוכן יותר ויותר", כתב.

אי הסכמה פומבית עם התנהלותו של צוקרברג

הצעדים הללו מצד שותפים ועובדים מגיעים לאחר מחאות שונות של עובדי פייסבוק בימים האחרונים. ביום ב' מאות מעובדי פייסבוק ארגנו שביתה וירטואלית (הביטוי שבו משתמשים בהקשר זה הוא walkout, עזיבה פתאומית בכעס, במחאה או במסגרת שביתה.י"י, א"ב), וסירבו לעבוד לאורך היום. במסגרת השביתה, הם הוסיפו הודעה אוטומטית לפרופילים הדיגיטליים שלהם לפיה הם מחוץ למשרד במחאה על התנהלות החברה. לפי ה"ניו יורק טיימס", קבוצות עובדים אחרות ארגנו עצומות שעברו באופן פנימי בקרב עובדי פייסבוק, שקראו לצוקרברג לשנות את עמדתו.

בנוסף, מספר עובדי פייסבוק הביעו אי הסכמה פומבית עם התנהלותו של צוקרברג לאורך השבוע האחרון, ופרסמו פוסטים וציוצים ברשתות החברתיות כדי להביע מחאה על התנהלות החברה. בין המוחים היו מהנדסים, מעצבים וגם בכירים כמו מנהל עיצוב המוצר של פיד החדשות (ניוז פיד) של פייסבוק - אחד ממוצרי הדגל של החברה, שכתב שהוא לא מסכים עם מארק צוקרברג ו"יעשה הכל כדי לגרום לו לשנות את עמדתו". חלק גדול מהעובדים טענו כי הפוסט מפר את כללי הקהילה של פייסבוק שמורים על מחיקת תכנים שמעודדים אלימות.

מול כל אלה, צוקרברג בחר להמשיך להגן על עמדתו שלא להתערב ולא להסיר את הפוסט של טראמפ. לפי דיווחים בתקשורת בארה"ב, בשיחה שערך עם עובדי החברה אמש, אמר שזו הייתה "החלטה קשה", אך המשיך לעמוד מאחוריה. בשיחה הוא אמר שחשב על ההחלטה באופן יסודי, וכי הפוסט לא מפר את כללי הקהילה של פייסבוק.

בנוסף, הוא סיפר לעובדים כי לאחר שקיבל את ההחלטה הוא קיבל ביום שישי האחרון שיחת טלפון מטראמפ. צוקרברג סיפר שניצל את ההזדמנות לומר לטראמפ שהרגיש כי הפוסט שלו היה "מסית ופוגעני".

בנוסף למחאות של עובדי החברה ושותפיה, גם ארגוני זכויות אזרח הוציאו הודעות גינוי למדיניות פייסבוק, לאחר שיחה שהתקיימה בין צוקרברג וסנדברג לבין הארגונים. ביום ב' התקיימה גם מחאה מחוץ לביתו של צוקרברג בפאלו אלטו, והמפגינים המשיכו לאחר מכן גם להפגין מחוץ למטה החברה במנולו פארק.

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל