גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח מינהל התכנון 2019: אושרו יותר יחידות דיור מהיעד שקבעה הממשלה

מהדוח עולה כי מוסדות התכנון אישרו 140,608 יח"ד - 33% יותר מהיעד שקבעה הממשלה; מתוכן, 42,500 יח"ד ביישובים הערביים ● כמו כן, נודע כי קודם פרויקט המטרו, פרויקט התשתית הגדול ביותר שתוכנן אי-פעם בישראל, וכי אושרו 20 שמורות טבע

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי

על רקע מעבר מינהל התכנון ממשרד האוצר למשרד הפנים, התפרסם הבוקר (א') דוח הפעילות השנתי לשנת 2019. הדוח כולל מידע ונתונים המסכמים את פעילות מוסדות התכנון השונים ברמה הארצית והמחוזית.

מהדוח עולה כי מוסדות התכנון אישרו 140,608 יחידות דיור - 33% יותר מהיעד שקבעה הממשלה; מתוכן, 42,500 יחידות דיור ביישובים הערביים. כמו כן, נודע כי קודם פרויקט המטרו, פרויקט התשתית הגדול ביותר שתוכנן אי-פעם בישראל, וכי אושרו 20 שמורות טבע.

תקציב מינהל התכנון לשנת 2019 עמד על סכום של כ-405 מיליון שקל. בסיס התקציב של מינהל התכנון לשנת 2019 (ללא הוצאה מותנית בהכנסה, ללא העודפים המחויבים וללא מקורות תקציב חיצוניים) עמד על כ-288 מיליון שקל. מתוך כלל הסכום ביצע מינהל התכנון תשלומים בהיקף של 362 מיליון שקל, שהם 89% מתקציב המזומן, לעומת 337 מיליון שקל בשנת 2018.

דוח מינהל התכנון לשנת 2019 דיווח על אישור של 150,608 יחידות דיור, שזה קצת יותר ממה שאושר בשנת 2018. בדומה לשנה הקודמת, כ-40% מכלל הדירות שאושרו נמצאות באזורי הביקוש, כלומר בערי מחוזות מרכז ותל-אביב. יש לציין כי בשתי השנים האחרונות עובר מינהל התכנון את היעדים שהציבה הממשלה בתחום זה. חשוב לדעת כי אישורן של תוכניות אין משמעותו שהן אכן מומשו.

בשנת 2019 הוכרזו בוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) 26 מתחמים ובהם כ-38,000 יחידות דיור. מתוכם 21 מתחמי פינוי-בינוי בשטחים עירוניים קיימים (בהשוואה ל-10 מתחמים בשנת 2018). מרבית המתחמים שהוכרזו בשנת 2019 משקפים את מגמת התוכנית האסטרטגית לשנת 2040, המעודדת ציפוף וניצול מיטבי של שטחים בנויים על פני בנייה בשטחים שייעודם חקלאות.

בשנת 2019 הוכרזו יותר שמורות טבע וגנים לאומיים מבכל שנה אחרת מאז 1964. סך-כל היקף השטחים שהוכרזו הוא כ-240,000 דונם, וכמות שמורות הטבע החדשות עומדת על 20. בין השמורות החדשות ניתן לציין את נחל תבור, נחל מיצר, הר חרת והשמורה הימית בחופי ראש הנקרה-אכזיב.

מבחינת פרויקטי תשתית תחבורתיים, קידום המטרו מהווה את ההישג המשמעותי של מינהל התכנון בשנה החולפת. התוכניות כוללות שלושה קווי מטרו באורך כולל של 140 ק"מ וכ-105 תחנות המשרתות 23 רשויות מקומיות.

הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) העבירה לאישור הממשלה 15 תוכניות, בהן: רכבת קלה במטרופולין תל-אביב - הקו החום - מקטע מזרחי; רכבת קלה במטרופולין תל-אביב - הקו החום - ושלוחה דרומית של "הקו האדום"; רכבל לעיר העתיקה בירושלים; תוכניות בתחום של אנרגיה מתחדשת וייצור חשמל בגז טבעי.

לנוכח הביקורת הרבה על משך קידום תוכניות, עורכי הדוח מציינים כי יש התייעלות בכמה תחומים. תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קבע כי הכרעה בתוכנית בסמכות ועדה מחוזית תתקבל לכל היותר תוך 18 חודשים ממועד הגשתה. מהנתונים המוצגים בדוח עולה כי 78% מהתוכניות שהייתה בהן הכרעה ב-2019 עמדו השנה בפרק זמן זה.

הזמן הממוצע הכולל לאישור תוכנית בסמכות ועדה מחוזית עמד בשנת 2019 על 2.1 שנים - לעומת 2.4 בשנת 2018 ו-2.6 בשנת 2017. יש לציין כי נתונים אלה אינם כוללים תוכניות מתאר כוללניות לערים, שרבות מהן מקודמות ולא מגיעות למצב של אישור. ב-2019 הוגשו לוועדת העררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה 72 עררים. מעל 60% מהעררים נדונו תוך שלושה חודשים מיום הגשתם.

במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה נקבע כי יוקמו מכוני בקרה - גופים ציבוריים או פרטיים שמטרתם לערוך הליכים של בקרת תכן ובקרת ביצוע בתחום הבנייה. המלצתם של מכוני בקרה על מתן היתר בנייה, אישור תחילת עבודות ותעודת גמר, מהווה תנאי הכרחי במסגרת הליך הרישוי בסוגי המבנים שנקבעו בחוק.

עד כה הוקמו רק שישה מכוני בקרה. חמישה מכונים הוקמו בשנת 2018, ואילו מכון נוסף הוקם בשנת 2019. בשנת 2019 נקלטו במכונים 28 בקשות לבקרת תכן. בנוסף, המכונים טיפלו ב-22 בקשות נוספות בבקרת הביצוע. בסך-הכול טופלו במכוני הבקרה כ-3,000 יחידות דיור.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, מסרה: "מינהל התכנון קידם תוכניות לתשתיות תחבורה, אנרגיה ומים, כל זאת תוך שמירה על מעמדם של השטחים הפתוחים לצד עמידה ביעדים השנתיים בתחום הדיור ואף מעבר לכך. מינהל התכנון ממשיך בקידום התוכנית האסטרטגית לשנת 2040, מתוך ההבנה כי תכנון ארוך-טווח ומושכל יאפשר פיתוח יעיל ומקיים אשר הוא תנאי מפתח למתן מענה לצורכי התושבים בעשורים הקרובים תוך הבטחת איכות חייהם". 

"מינהל התכנון כשל" 

משה פישר מקבוצת "בינוי שפוי" מסר: "מעבר למילים היפות על תכנון לכאורה מתקדם, הומני וידידותי, צריך לדעת ולהבין שקיים רוב עצום בציבור הן של מתכננים והן של אזרחים, תושבים מובילי דעה ודעת ביישובים השונים, הסבור כי מינהל התכנון כשל בגדול. ב'בינוי שפוי', עמותה המייצגת כ-60 יישובים מכל רחבי הארץ, אנו עומדים על העיקרים הבאים:

"א. חלה החמרה גדולה בחוסר השקיפות ובאי-שיתוף ציבור ברוב התכניות המקודמות.

"ב. הוותמ"ל, בהיותו הכלי המרכזי, ממשיך לתכנן ללא קשר וראייה עשרות אלפי 'קופסאות' מגורים, חלקן הגדול ירוד באיכות, תוך רמיסת זכויות הציבור, הרס השטחים הפתוחים, שוד והכחדת האדמות החקלאיות ובמנותק מצורכי התשתיות שלעתים נראה כאילו הם לא רלוונטיים בראייתו של מינהל התכנון.

"מינהל התכנון ממשיך במדיניות תכנון פוליטי הבא לשרת צרכים זרים, הרחוקים מהאינטרס הציבורי שזקוק לתכנון הגיוני, בעל מרחב ציבורי ראוי, ירוק והומני המלווה בתשתיות תחבורה ציבורית, עם תשתיות מוסדות לימוד ושטחי סחר לשרות הציבור".

דרור בוימל, מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע, מסר: "זו העת לשים את הדגש על תכנון איכותי, תוך התייחסות לנושא משבר האקלים, שמירת השטחים הפתוחים, מערכות תחבורה ציבוריות ותכנון עירוני איכותי. הדוח מראה כי אין שום צורך בוותמ"ל, שהוא כלי תכנון הרסני ודורסני, שעומד בניגוד לתכנון איכותי. עכשיו זה הזמן לסגור אותו ולא להאריך את פעילותו". 

שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות: "אנחנו רוצים בבנייה ובהגדלת היצע יחידות הדיור בישראל, אבל הדרך שבה הדברים נעשים כרגע- לא נכונה. הותמ"ל סיימה את תפקידה וכיום מתוכננות מאות אלפי יחידות דיור, שעדיין לא יצאו לביצוע. בעקבות תזכיר החוק שהוגש על ידי משרד האוצר להאריך את חוק הותמ"ל, הגיש חבר הכנסת רם בן ברק הצעת חוק לביטול הותמ"ל".

שר הפנים, אריה דרעי: "בשנה הבאה נמשיך את העבודה המאומצת של תכנון איכותי של יחידות דיור למגוון האוכלוסיות, לצד קידום תשתיות חיוניות. בדגש על מערכות הסעת המונים. בנוסף, לאור אפקט הקורונה והשפעתו על חיי התושבים, נקדם ביתר שאת גם את תוכנית המתאר הארצית למערכת הבריאות".

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-8%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"