גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר ששוק המניות הגלובלי שינה כיוון: לאן הוא ממשיך מכאן?

את המהלכים האחרונים בשווקים ניתן לחלק לארבעה שלבים עיקריים: ירידות חדות, התאוששות כללית, "סלקטיביות" והשלב הנוכחי - ניסיון לחזרה הדרגתית לשגרה ● זה הזמן שבו כדאי לשלב בין סקטורים שספגו ירידות חדות בזמן המשבר ושמתאוששים עם הפתיחה ההדרגתית של הכלכלה

סוחרי מניות בבורסת ניו יורק  / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
סוחרי מניות בבורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

מאז 23 במרץ רשם מדד המניות האמריקאי S&P 500 עלייה מרשימה של כ-43%, והוא רחוק רק בכ-5% מהשיא שרשם ערב משבר הקורונה.

בחודשים האחרונים רשמו השווקים שינוי כיוון, ומגמות חדות של ירידות ועליות. את המהלכים האחרונים בשווקים ניתן לחלק לארבעה מחזורים עיקריים: שלב הירידות החדות, שלב ההתאוששות הכללי, שלב "הסלקטיביות" והשלב הנוכחי - שהוא השלב שבו העולם מנסה לחזור לשגרה באופן הדרגתי.

בשלב הירידות, שהתחיל לאחר 19 בפברואר, ראינו ירידה בכל הסקטורים הראשיים בארה"ב, ובעצם בעולם כולו. הקורונה הפתיעה והתפשטה בעולם המערבי, ממשלות רבות הורו על השבתה וסגירה של פעילויות רבות ואנליסטים רבים בעולם החלו לעדכן, בתדירות גבוהה מאוד, את תחזיות הצמיחה והרווחים כלפי מטה. העולם הכלכלי פשוט "נסגר". הסקטורים שרשמו את הירידות החדות ביותר עד לתחתית ב-23 במרץ היו האנרגיה, הפיננסים והתעשייה.

האסטרטגיה שאותה הערכנו כמתאימה בתחילת מרץ היא כניסה הדרגתית לשוק המניות, כל שבוע, ובמהלך מספר שבועות. העיקרון מאחורי האסטרטגיה היה כי השוק צפוי לעבור לעליות תוך תנודתיות גבוהה, אם כי קשה לדעת בדיוק מתי ואיך.

ההערכה אז הייתה כי הבנק הפדרלי של ארה"ב ינקוט הרחבות כמותיות וגם ירכוש אג"ח חברות ומכשירים פיננסיים שאינם ממשלתיים, כפי שאכן היה. בגוש האירו הגדיל ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי) בשבוע שעבר את תוכנית רכישות האג"ח ב-600 מיליארד אירו (מעבר לצפי השווקים). לצד פעולות אלו נציין כי הממשלות בעולם נקטו צעדים פיסקאליים חסרי תקדים שלא ננקטו בעשורים האחרונים. ארה"ב, גרמניה, יפן ומדינות רבות נקטו הרחבה פיסקאלית רחבה, ונראה כי צפויים צעדים נוספים גם בעתיד.

אחד משני תרחישים עיקריים עמד לנגד עינינו אז: השתלטות על הקורונה, או תרחיש שבו "העולם יתרגל לחיות איתה". התמחור של המניות אז היה זול יחסית לאג"ח ממשלתית, ובמצב כזה רכישה של מניות בהחלט היתה כדאית בראייה של עד שנה קדימה.

מעניין לציין שכשני שלישים מסך העלייה המצטברת מאז התרחשה בשלושה ימי מסחר בלבד - כלומר, היה קשה מאוד לתזמן את עיתוי הכניסה לשוק המניות. משקיע שהגדיל חשיפה לשוק באופן מדורג מאז תחילת מרץ כבר הצליח להשיג תשואת החזקה חיובית, ומאידך, מי שהמתין למגמה "משכנעת" של עליות, פספס חלק מהמגמה.

השלב השני, שלב ההתאוששות הכללי, החל ב-24 במרץ - בעיקר על רקע הציפיות לאישור תוכנית פיסקאלית רחבת היקף בארה"ב (2 טריליון דולר אז). כל הסקטורים רשמו עליות חדות, בעיקר בהובלת האנרגיה, החומרים והתעשייה. מניות רבות שנפגעו במהלך המשבר תיקנו כעת כלפי מעלה ובאופן חד. כל זה התרחש כמעט עד סוף אפריל (29.4) ומהלך זה הושפע כמובן גם מהיקף הפעילות של הבנקים המרכזיים בשווקים.

בשלב השלישי, שלב הסלקטיביות (שלושת השבועות הראשונים של מאי), כבר התקשה מדד S&P 500 לרשום מגמה ברורה, ורק שלושה סקטורים הצליחו לרשום עליות: שירותי התקשורת (כולל ענקיות כמו גוגל ופייסבוק), הטכנולוגיה והצריכה המחזורית. המניות הגדולות, כמו אפל, פייסבוק, מיקרוסופט, NVIDIA ואמזון, הצליחו לגרום עלייה קלה במדד S&P 500, אבל מרבית המניות בארה"ב דווקא רשמו ירידות. המשקיעים העדיפו להגדיל חשיפה לשמות ספציפיים וגדולים. המחזור הרביעי הוא המצב שבו אנו נמצאים היום.

העלייה במאזן הבנקים המרכזיים

ניסיון לחזור לשגרה, לצד הקורונה

העולם מנסה לחזור באופן הדרגתי לשגרה חלקית. זה לא קורה כי משבר הקורונה הסתיים, אלא דווקא כי משבר הקורונה ממשיך איתנו, כל עוד אין חיסון מוכח ואפקטיבי - עניין שייארך זמן (בין חצי שנה לפי ההערכות האופטימיות, לשנה וחצי).

העולם, ובפרט המערב, מבין שהנגיף לא עומד להיעלם בקרוב, והוא מנסה לחזור לשגרה מסוימת, עם הרחקות ומגבלות שונות. כמות המקרים היומית של חולי קורונה חדשים בעולם עמדה על ממוצע יומי של 121 אלף מקרים (ממוצע של שבעת הימים האחרונים), מספרי שיא מאז המשבר, אולם ישנה שונות בהתפשטות הנגיף כעת בין הגושים השונים.

באירופה, למשל, יש ירידה די ניכרת בכמות המקרים היומית החדשה. בארה"ב קיימת מגמה של ירידה, אך היא פחות חזקה והיא תנודתית מאוד. בדרום אמריקה, למשל, נראה כי המצב מחמיר. צריך לקחת את כל הנתונים בעירבון מוגבל, מאחר שכמות החולים המאומתים מושפעת מהיקף הבדיקות, והיא לא קבועה. אבל כמגמה בהחלט קיימת שונות בין אזורים שונים בעולם.

היחס בין שווי השוק של מדד S&P 500

המניות לא זולות, אבל יש עודפי נזילות גבוהים

המכפיל החזוי על מדד S&P 500 עומד על 22.5 (ארבעה רבעונים קדימה) - מכפיל שאכן יקר יחסית מבחינה היסטורית, אבל התמונה מורכבת יותר. ראשית, חשוב לזכור שמכפיל חזוי משקף תחזיות רווח לעתיד, שהאי-ודאות לגביהן גבוהה מאוד, וייתכנו הפתעות לטובה בשנה-שנתיים הבאות.

השוק מבין שתמונת הרווחיות ב-2020 תיפגע, אבל הוא מניח שלאחר מכן תהיה התאוששות חדה.

בשוק האמריקאי בכללו קיים מאזן הגורמים הבא: מהצד השלילי, רמת המכפילים החזויים יקרה יחסית, וברקע עדיין קיימים סיכונים כמו החשש מגל שני של קורונה - שאם יהיה חמור מאוד, עשוי לגרום להשבתה חוזרת של פעילות - והמתיחות החוזרת ביחסים בין ארה"ב לסין.

כמו כן, ההשפעה הכלכלית השלילית של משבר הקורונה תתקזז בחלקה במחצית השנייה של השנה, אך היא תמשיך ללוות אותנו גם בעתיד, וקיימת אי-ודאות גבוהה לגבי אופי ההתאוששות, אם כי אנו מעריכים שהצמיחה בעולם במחצית השנייה תהיה חזקה יחסית.

מצד שני, יש לא מעט גורמים שתומכים במחירי המניות. כאן ניתן למנות את החזרה ההדרגתית לפעילות, בשילוב התמרוץ הפיסקאלי, וכמובן צעדי ההרחבה של הבנקים המרכזיים, "ששברו את כללי המשחק" בהיקף ובאופי ההרחבות. צעדים אלו תומכים באופן חד בשוק המניות.

צריך לזכור, כי כמות הנזילות בשווקים גבוהה מאוד. המאזן של הבנקים המרכזיים בעולם (במונחים דולריים) עלה באופן חד מאוד, עניין שתומך בשוק המניות.

נתון נוסף הוא היחס שבין שווי השוק של מדד S&P 500 ובין היצע הכסף הזמין. יחס זה נמוך יחסית - כלומר, יש עוד כסף "שעשוי לזרום" לשוק המניות.

תמונה זו, של נזילות גבוהה, באה לידי ביטוי גם כשבוחנים את תמונת ההחזקות של הפעילים השונים בשוק ההון. היחס שבין שווי המזומן של מוסדיים וקרנות Retail money ובין השווי של שוק המניות האמריקאי נמצא מעל ל-16%, רמת שיא של מספר שנים לפחות. בכלל, נראה כי שיעור ההחזקה במניות מסך ההחזקות של משקיעים לא פיננסיים בעולם נמוך יחסית לממוצע בשנים האחרונות.

גם בקרב המשקיעים הפרטיים יש עוד מקום לשיפור. היחס בין משקיעים אופטימיים לפסימיים נמוך מהממוצע בשנים האחרונות, ועלייה בשיעור האופטימיים עשויה להכניס עוד כסף לשוק המניות.

בשורה התחתונה, יש "הרבה כסף שעוד לא נכנס לשוק המניות" מצד לא מעט גופים, ומצב זה עשוי לתמוך בביצועי שוק המניות בעתיד.

אז מה עושים היום? האסטרטגיה הכללית היא החזקה בינונית-גבוהה בשוק המניות, תוך מודעות לתנודתיות הגבוהה וניצול ימי ירידות לצורך הגעה לחשיפת היעד ושאיפה לתיק מגוון יחסית. לאחר מהלך העליות החד הגישה כעת צריכה להיות מאוזנת יותר בתמהיל ההחזקות. צריך לשלב בין סקטורים ונישות שספגו ירידות חדות בזמן המשבר, ושמתאוששים עם הפתיחה ההדרגתית של הכלכלה (כמו בנקים, חלק מהתעשייה ונדל"ן).

זאת, לצד סקטורים שנהנים ממגמות מבניות ארוכות-טווח (ענן, דיגיטליזציה) ותחומים שעשויים ליהנות בעתיד משינוי כללי המשחק בעולם שלאחר הקורונה, או מתרחיש של החמרה משמעותית בשכיחות הנגיף בעולם (נישות בתחום הבריאות). 

הכותב הוא אסטרטג שווקים בחדר העסקאות בבנק דיסקונט. הכתוב הוא לצורך מידע כללי בלבד, ואין לראות בו משום המלצה או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות הערך או הנכסים הפיננסיים המוזכרים בטור זה

עוד כתבות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?