"העשייה העסקית והחברתית הולכות ביחד מאז שהחברה נוסדה, והיא משפיעה על החברה בעידן הקורונה יותר מאי פעם", כך אמרה כעת יהודית ימפולסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש באמדוקס, במסגרת ועידת האחריות התאגידית של גלובס. את השיחה הנחה כתב ופרשן גלובס, אורי פסובסקי, ועוד השתתפה בה ענת לוין, מנכ"לית בלאקרוק ישראל. 

עוד הוסיפה ימפולסקי: "החזון של החברה כולל בתוכו עשייה חברתית, כדי להעשיר חיים ולקדם את החברה. זה חלק מהדי אן איי שלנו. אנחנו בתעשיית תקשורת, כל העשייה שלנו מכוונת חדשנות, ואנחנו עוסקים ביצירת פלטפורמות יצירתיות לשיפור מערך התקשורת ולקירוב בין אנשים. אנחנו משתמשים בחלק מהתוצרים האלה לטובת החברה. תדמיין עולם שבו לא צריך להחליף סים בטלפון בכל פעם שנוסעים לחו"ל. זה גם רווחי וגם תורם לקיימות. עובדים שלנו במקסיקו התנדבו בקהילה דרך פלטפורמה של אמדוקס שמקשר בין עודף מזון לאנשים שאין להן מה לאכול". 

ענת לוין - בלקרוק היא חברת השקעות שמנהלת 6.5 טריליון דולר. כיצד הנושא של אחריות תאגידית יכול לבוא לידי ביטוי אצלכם?

"לארי פינק המנכ"ל ויו"ר בלאקרוק העולמי ת מדבר על כך שתחת ייעוד וחזון ניתן לאפשר רווחה כלכלית להרבה מאוד אנשים כדי שיוכלו לחיות בכבוד. אם אנחנו מבינים שקיימות היא ערך ש תור ם ומעלה את שורת הרווח של החברות, ולא בא על חשבון הרווח, אז זה מתחיל להיות פשוט. ברגע שאתה מתחייב להיות נאמן ללקוחות כדי שרווחתם הכלכלית תישמר - אתה חייב לקחת את נושא הקיימות בחשבון. זה אומר שבמקומות שבהם אנחנו מנהלים כספים של לקוחות תחת נאמנות - ניישם את הקיימות בתהליך ההשקעות . במקום שבו אתה -הלקוח מחליט , אנחנו נכפיל את מספר הקרנות בעלות מאפייני קיימות שיש לנו להציע, כדי שיהיה לך יותר אפשרויות לבחור מהן , ו אתה , בתור לקוח , תוכל לבטא את עצמך בנושאים של הקיימות , לפי המוצרים שתבחר להשקיע בהם".

נכנסת לתפקיד כשישה חודשים לפני שפרץ משבר הקורונה. זה מחדד תובנות ומאיץ תהליכים אצלכם?

"אנחנו חברה מדהימה להיות בה בעת הזו, כי זו חברה ששמה את העובדים בראש מעייניה. כל העובדים - גם הזמניים וגם עובדי הקבלן - משרתם מובטחת עד סוף השנה. הרמנו קרן לטובת הקהילות שאתן אנחנו עובדים כדי לראות היכן אפשר לסייע. מה הקורונה מלמדת אותנו? שאנחנו בכפר גלובאלי; אנחנו משפיעים ומושפעים אחד מהשני. אם עד היום חיינו בסטנדרט מסוים שלא כלל בכל המקומות את נושא הקיימות, הרי שכיום ההבנה ש משבר האקלים הוא סיכון שעוטף את כולנו, ו ש ה קיימות חייבת לחלחל לכל מישור ומישור".

ימפולסקי דיברה על כך שעוד טרם פרץ המשבר, החברה בכל העולם - 25 אלף עובדים - נערכה לעבודה מבית במשך יום בשבוע. "גם זו אחריות תאגידית", לדבריה. "כי העובדים לא נוסעים, לא מייצרים פקקים וזיהום. בישראל היינו צריכים להתחבר לזה וליתרון היחסי הזה עוד הרבה קודם. 1,700 עובדי אמדוקס ישראל התנדבו במשך 14 אלף שעות בקהילה, והמשכנו לעשות את זה גם בתקופת הקורונה. יש לנו פעילויות בתחום של נוער בסיכון, נשים ובעלי מוגבלויות". 

ענת, מצד שני, בחודש שעבר אתם - כבעלי מניות  - השתתפתם באסיפה שבה לא הצבעתם בעד החלטה לחייב חברות אנרגיה ליעדים של הסכם פריס (לשמירה על אקלים). כיצד זה מתיישב עם העובדה שאתם בעד קיימות? 

"בלקרוק הפחיתה ב-20% את הטיסות שלה ואנחנו פועלים תחת סטנדרטים בינלאומיים בתחום זה. חברה שלא תיקח נושאים אלה בחשבון לא תהיה עמידה בטווח הארוך. לפעמים, במקומות מסוימים, אתה צריך להחליט מה יהיה קודם - מים נקיים זורמים במדינה אפריקאית (או מדינה כזו או אחרת); או שלא יהיו מים, כי המשאיות מוזנות בבנזין. זו דרך ארוכה ויעבור דור עד שנראה את כל השינויים שלה. יתקפו אותנו מימין ומשמאל ואנחנו נמשיך בדרכנו, נמשיך קדימה. כולנו בזה יחד: בעלי המניות, העובדים, הלקוחות".

יהודית, אתם יכולים לעמוד מול מול בעלי המניות שלכם ולהגיד - כן אולי הדאגה לאחריות תאגידית תפגע בשורת הרווח, אבל כך בחרנו להתנהל כי זה מה שנכון?

"בהחלט. השתתפתי באחרונה בישיבת דירקטוריון שהתקיימה בזום והיתה כולה מוקדשת לאחריות תאגידית. גם הלקוחות של אמדוקס וגם המשקיעים נותנים משנה חשיבות לכל הפעילות החברתית שלנו. אין סתירה בין הדברים. אני מאמינה שהם הולכים ביחד. אין שום סתירה בין חברה לרווחים. לכן הפעילות הזו היא גם למען בעלי המניות".