eBay | ניתוח

ארגז ג'וקים, זר הלוויה וקלטת פורנו: הסיפור המוזר על צמד הבלוגרים והסכסוך עם eBay

כך מצאו את עצמם זוג בלוגרים במרכזה של פרשה שחורגת מכל דמיון, תחת מתקפה מסתורית ותמוהה • המשטרה התייחסה לתלונות של הזוג כ"מתיחה" ואולם לאחר שצילמו מכונית שעקבה אחריהם, ה־FBI החל להרכיב פאזל מדהים שהפך לכתב אישום נגד 6 מנהלים בכירים ועובדים לשעבר ב-eBay

חבילות של eBay / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חבילות של eBay / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ארגז של ג'וקים חיים שנשלח לביתם היה הקש האחרון מבחינת דייויד ואינה סטיינר. עד כאן, הם אמרו. במשך יותר מ־20 שנה, בני הזוג סטיינר, אספנים מקצועיים במקצועם, ניהלו בלוג אי־קומרס על קניות ברשת, מביתם בפרבר של בוסטון, שהתמקד באמזון וב־eBay.

שלוות חייהם של בני הזוג הופרעה לפתע באוגוסט שעבר כאשר השניים החלו לקבל אי־מיילים וציוצים מאיימים. זמן קצר אחר כך הגיעה אליהם בדואר חבילה עם מסכה של ראש חזיר מדמם. אחר כך הם קיבלו לביתם זר להלווייה והשכנים קיבלו "בטעות" סרטים פורנוגרפיים שהיו ממוענים לבני הזוג. אם לא די בחבילות, פתאום הם החלו להבחין במכוניות שעוקבות אחריהם בעיירה הקטנה נאטיק במסצ'וסטס.

ארגז ג’וקים, זר הלוויה, קלטת פורנו, מכוניות מעקב וראש של חזיר, מאת EBAY  / איור: גיל ג'יבלי, גלובס
 ארגז ג’וקים, זר הלוויה, קלטת פורנו, מכוניות מעקב וראש של חזיר, מאת EBAY / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

הם פנו כמה פעמים למשטרה המקומית, שחשבה תחילה שמדובר במתיחה. ואולם, לאחר שהם צילמו את אחד מכלי הרכב החשודים בזמן שעקב אחריהם, השוטרים המקומיים נכנסו לפעולה. בירורים העלו כי הרכב שכור על שם ורוניקה זי, ששהתה במלון ריץ־קרלטון בבוסטון ביחד עם גבר בשם דייויד הרוויל.

ואז גילתה המשטרה משהו מסקרן במיוחד: גם זי וגם הרוויל עבדו עבור eBay, ענקית המכירות ברשת ששווה 34 מיליארד דולר והמטה שלה ממוקם במרחק של כ־5,000 ק"מ מהם בסאן חוזה, קליפורניה. לאורך השנים eBay היה מטרה תכופה של הבלוגים שבני הזוג סטיינר פרסמו באתר שלהם, ECommerceBytes.

אחת מכותבי הבלוג, אינה סטיינר / צילום: צילום מסך מתוך טוויטר
 אחת מכותבי הבלוג, אינה סטיינר / צילום: צילום מסך מתוך טוויטר

איומים בדואר ומשלוחים מסתוריים

הגילוי הזה השיק חקירה פלילית בחשד למסע הטרדה תאגידי, שהגיעה עד הנהלת איביי. המסע הזה היה קיצוני כפי שהיה מוזר. הוא החל במתיחות בהשראת הסרט Johnny Be Good מ־1988, והסלים לאיומים רציניים יותר והטרדות, לפי המסמך של ה־FBI.

ב־15 ביוני, התביעה הכללית הפדרלית במחוז מסצ'וסטס מסרה שהיא מאשימה שישה מנהלים ועובדים לשעבר של eBay מיחידת האבטחה של החברה ב"השתתפות במסע הטרדה של כמה שבועות שכלל איומי דוא"ל וציוצים, פוסטים כוזבים בקרייגליסט (אתר הצעות העבודה) ומשלוחים מסתוריים". כעת חוקר התובע הכללי אם eBay הטרידה גם מבקרים נוספים של האתר.

מודעה לחיפוש פרטנרים מיניים בשמם של בני הזוג, שעובדי eBay פירסמו לכאורה / צילום: צילום מסך
 מודעה לחיפוש פרטנרים מיניים בשמם של בני הזוג, שעובדי eBay פירסמו לכאורה / צילום: צילום מסך

התיאור של השתלשלות האירועים מתבסס על יותר מ־25 שיחות עם מנהלים ב־eBay בהווה ובעבר, אנשים שמכירים את החברה, פקידי רשויות ומשטרה ומסמכים שפרסמה התביעה, כולל הצהרות בשבועה של סוכן FBI מארק ווילסון.

מסע הטרדות הסייבר הושק זמן קצר אחרי שדווין ווניג, מנכ"ל eBay דאז, ומנהל התקשורת הראשי שלו סטיב וויימר, אימצו אסטרטגיה תוקפנית יותר של יחסי ציבור, שכללה התקפות על מבקרים כמו אתר ECommerceBytes, לפי יודעי דבר.

במסגרת האסטרטגיה הזו, מנהלים ב-eBay ניסו להוכיח את החשדות שלהם שהיריבה אמזון מסייעת לממן את ECommerceBytes, מסרו שני מקורות. הם מעולם לא מצאו ראיות לכך. דובר של אמזון אמר שהיא מעולם לא מימנה את האתר.

אשתו של מנכ"ל eBay דאז סינדי ווניג, התלוננה בפני צוות הביטחון של eBay על הנימה של תגובות הקוראים של ECommerceBytes על בעלה, בייחוד אחרי שאדם לא ידוע הופיע בביתם.

ווניג, שעזב את eBay בספטמבר, אמר שהוא לא הורה על שום הטרדה של בני הזוג סטיינר, ולא היה מודע למעשי אנשי הביטחון של החברה. הוא אמר שהוא היה בשבתון של חודש באיטליה כשהפעילות לכאורה נגד בני הזוג התרחשה באוגוסט שעבר, ולא ידע עליה כלום עד לפרסום הפומבי שלה החודש.

"זה מביך לגמרי, ומגוחך", הוא אמר. "זו לא התרבות של החברה". סטיב וויימר, מנהל התקשורת לשעבר, אמר כי "מעולם לא הייתי תומך או משתתף בפעילות כזו".

האשה ששכרה את הרכב, ורוניקה זי (Zea), קבלנית של eBay שעבדה כאנליסטית מודיעין, לא הגיבה. הרוויל, לשעבר מנהל יחידת האיתנות העולמית של eBay, לא הגיב גם הוא לבקשת תגובה. שניהם נמנים עם ששת הנאשמים בקשירת קשר לביצוע הטרדת סייבר והטרדת עדים.

כאשר ווניג קיבל את ניהול eBay ב־2015, החברה כבר התקשתה להתמודד מול אמזון העולה בעסקי שוק אינטרנט. הוא היה נחוש להחזיר את eBay לימי גדולתה כחביבת הטק של המשקיעים. לעיתים הוא לבש חולצת טי עם סמל פיראטים, מתנה מעובדים, כדי לעודד חשיבה מחוץ לקופסה. הוא עיצב מחדש את הלוגו של eBay והזרים מיליוני דולר למימון עיצוב מחדש של המטה של בסאן חוזה.

לעיתים קרובות הוא הגיב באגרסיביות למה שהוא תפס כסיקור שלילי של החברה. עובדים לשעבר אומרים שהוא היה ניצת גם על ידי הדברים הפעוטים ביותר, כמו תגובות קוראים לבלוגים באינטרנט, ודיווחים במדיה על השכר שלו. מסרוני הטקסט שהוא החליף עם וויימר משקפים את החששות הללו שלו.

מנכ"ל eBay לשעבר, דיוויד ווניג / צילום: Frank Jordans, Associated Press
 מנכ"ל eBay לשעבר, דיוויד ווניג / צילום: Frank Jordans, Associated Press

"לא מזיז לי - תוריד אותה"

אחרי שבני הזוג סטיינר העלו פוסט לאתר שלהם שניתח את דברי ווניג באסיפת בעלי מניות eBay ב־31 במאי 2019, לפי התצהיר של FBI, ווניג כתב לוויימר: "לא מזיז לי מה היא אומרת, תוריד אותה". הוא התכוון לאינה סטיינר. הביטוי הזה יכול להתפרש בכמה דרכים. ווניג אמר שהוא התייחס לקמפיין המדיה האגרסיבי של סטיינר.

eBay לחצה במקרים אחרים על מבקרים שלה להוריד תוכן שלילי עליה. בסוף 2018, מנהלים בחברה לחצו על קייסי פאריס, מוכר ותיק של פריטים באתר של החברה, להסיר את מה שנראה כמו וידאו שלילי ביוטיוב על החברה, בנימוק שהיא "לא אוהבת את הנימה" של הווידאו ואיימה בתביעה אם הוא לא יוסר, אמר פאריס.

כשפאריס שאל את איש הקשר שלו ב־eBay איך החברה ראתה בכלל את הווידאו שלו, נאמר לו שצוות הביטחון עוקב אחרי תכנים כאלו כל הזמן. הוא אמר שלאחרונה הוא דיווח ל־eBay על המקרה, והחברה הודיעה שהיא תבדוק אותו. "אני עדיין פוחד מזה", הוא אמר.

מוכר אחר בחברה, דני אקרמן, סיפרה שeBay הפסיקה להזמין אותו לאירועים אחרי שהוא פתח ערוץ יוטיוב שמתח ביקורת על שינויים שפגעו במוכרים. הוא כינה זאת "תרבות הבריונות" של eBay.

דוברת של החברה מסרה בתגובה ש"eBay תמיד ביקשה משוב אמיתי ובונה מכל בעלי העניין שלה, בייחוד קהילת המוכרים, ואנחנו מעריכים מאד את התשומה הזו".

eBay: "מקרים בודדים, לא עניין שיטתי"

בבלוג שפנה למוכרים בשבוע שעבר, ג'ורדן סוויטנם, מנהל עסקי השוק של eBay בארה"ב, קנדה ואמריקה הלטינית אמר שהפעולות לכאורה של אנשי יחידת הביטחון בחברה "היו מקרים מבודדים ולא עניין שיטתי".

eBay קיימה ביום ה' שעבר שיחת זום עם מוכרים שלה, והבטיחה להם שכל התפוחים הרקובים בחברה כבר עזבו, ושהיא בודקת טענות של כמה מוכרים, לפי מקור שמכיר את השיחה.

ECommerceBytes הוקמה ב־1999 אחרי שסטיינר, בן 61, חובב של מכירות פומביות ומפיק ווידאו, התקשה לרשום ציוד וידאו למכירה ב-eBay. הוא העריך שלמוכרים אחרים יש בעיה דומה, והשיק את האתר, שנקרא אז AuctionBytes.com, בין היתר, כדי לעזור לאחרים לנווט בעולם המסחר המקוון.

אינה סטיינר, בת 58, כותבת ועורכת ותיקה, היא זו שכותבת את רוב התכנים באתר. בני הזוג הם אספנים, שאוהבים לצאת למכירות חצר של אנשים בזמנם הפנוי.

האתר אמנם לא התפרסם מאוד, אך צבר פופולריות בין מוכרים בeBay, עם כמה אלפי מנויים ב־2019. תגובות הקוראים לפוסטים היו לעיתים עוקצניות ואישיות. כמה מהן לגלגו על מנהלים ב־eBay, כולל המנכ"לית לשעבר מג וויטמן וג'ון דונהיו, היום מנכ"ל נייק. תגובה אחת מ־2017 הגדירה את ווניג "שטן", לפי התצהיר של FBI.

ווניג, שהגיע לעמק הסיליקון מניו יורק וניהל בעבר את עסקי הפיננסים והמדיה של תומסון רויטרס מרקטס, הפך למנכ"ל אחרי שeBay השילה מעליה (פיצלה) את ענקית התשלומים פייפאל ב־2015.

בינואר 2019, קרן הגידור אליוט מנג'מנט דיווחה על אחזקה של מעל 4% ב-eBay ואמרה שהחברה צריכה לשקול למכור את חטיבת הכרטיסים ומודעות המכירה שלה, StubHub, ולהתמקד בתיקון ושיפור עסקי שוק המכירות הפומביות שהם הליבה שלה.

בתחילת אותה שנה, ווניג וצוות יחסי הציבור שלו החליטו לשנות את אסטרטגיית יחסי הציבור של החברה. במקום להגיב לבקשות להתראיין או לשגר הודעות לעיתונות, הם תכננו גישה אגרסיבית יותר כלפי פרסומים של כתבות שליליות על eBay, לפי מקורות שהכירו את הדיונים.

בראיון מהזמן האחרון, ווניג אמר שהוא לא הקדיש יותר או פחות זמן מהמנכ"ל הממוצע לחשיבה על סיקור התקשורת את החברה. "אני חושב שלכל המנכ"לים אכפת מה כותבים על החברה שלהם", הוא אמר.

"לרסק את הגברת הזו"

באפריל 2019 כתבה סטיינר מאמר קצר על השכר והתגמולים של ווניג, בהתבסס על הדיווחים לרשות ניירות הערך, תחת הכותרת "מנכ"ל eBay דווין ווניג מרוויח פי 152 מהעובדים שלו". אחת התגובות למאמר הייתה: "איזו מועצת מנהלים טיפשה. זו חלופה ריקה שמשתכרת יותר מדי. איזו בדיחה".

לפי התצהיר של FBI, וויימר, אז מנהל התקשורת של ווניג, כתב לו מסרון שהם "ירסקו את הגברת הזו". "וול סטריט ג'ורנל" פרסם באותה עת כתבה קצרה של 164 מילים על התגמול שווניג קיבל בסוך 18.2 מיליון דולר, תחת הכותרת "מנכ"ל eBay ווניג קיבל העלאת שכר ב־2018".

"Fuck them", השיב ווניג לוויימר, לפי התצהיר. "הג'ורנל הוא הבא בתור ברשימה אחרי סטיינר". אחרי סיעור מוחות של חיפוש דרכים לפגוע בעיתון, עובדי eBay נטשו בסופו של דבר את מאמץ, לפי יודעי דבר.

מנהלי eBay החליטו לבחון את יחסי אמזון עם ECommerceBytes של הזוג סטיינר, בתקווה לחשוף בפני כתב או לפרסם בלוג שטוען שלא ראוי שבלוג יקבל כספים מענקית מסחר אלקטרוני שהוא כותב עליה, לפי אותם מקורות. eBay גם תובעת שלושה עובדים של אמזון שלטענתה עבדו כדי לגייס באופן לא חוקי מוכרים שלה.

התשתית למסע להשתקת הזוג סטיינר

בקיץ 2019, ג'יימס באו, מנהל הבטיחות והביטחון ב־eBay דאז, הניח את היסודות למסע לכאורה להשתקת בני הזוג סטיינר, לפי התצהיר של FBI. באו (Baugh), יליד ארקנסו ומנהל ביטחון ותיק, הצטרף לחברה ב־2016.

בישיבה אחת, לפי התצהיר, באו הראה לצוות שלו קטע מהקומדיה Johnny Be Good מ־1988 שבו שני חברים מארגנים סדרה של משלוחים מוזרים למאמן הפוטבול שלהם. באו אמר לכאורה שהוא רוצה לעשות משהו דומה לסטיינרים.

אשתו של ווניג שלחה ביולי הודעת טקסט לבאו על תגובת קורא, שכינה את בעלה "אמן רמאויות וגנב" תחת כתבה ב־ ECommerceBytes. "הכותבת גורמת לאנשים להתעצבן באופן שהיא מנסחת את הכתבות שלה", כתבה ווניג, לפי התצהיר.

דוברת של סינדי ווניג מסרה שהיא חששה לביטחון משפחתה אחרי שאחד המגיבים איים על בעלה ב"נחיתת אונס" זמן קצר לפני שהמשפחה תכננה לטוס לאיטליה.

ECommerceBytes פרסם עוד כמה כתבות שליליות על eBay לקראת אסיפת המוכרים השנתית של החברה בלאס וגאס ביולי 2019. מסרונים שהוחלפו ומצוטטים בתצהיר של FBI מראים שווניג כתב לוויימר: "אם אתה הולך להוריד אותה, זה הזמן".

"מטפל בזה", השיב לו וויימר. הוא העביר לבאו את המסר של ווניג והוסיף: "היא טרולית מוטה שצריך לשרוף".

"קיבלתי", הגיב באו. "יש לי תוכנית חלופית, אני מפעיל אותה".

חלופת מסרונים בין רכז התקשורת של eBay לבין אחראי הביטחון בחברה באוגוסט 2019 / צילום: צילום מסך
 חלופת מסרונים בין רכז התקשורת של eBay לבין אחראי הביטחון בחברה באוגוסט 2019 / צילום: צילום מסך

כשווניג הודח מתפקיד המנכ"ל בספטמבר, מועצת המנהלים מסרה שהסיבה העיקרית הייתה הביצועים הכספיים ואי־הסכמתו עם משקיע גדול על המשך דרכה של החברה. אבל גם החקירה מילאה תפקיד. דירקטורים האשימו אותו באימוץ תרבות של "חיתוך גרונות" בצמרת. ווניג קיבל חבילת פרישה של 57 מיליון דולר.

ביום ההודעה של התובע הכללי על גיליון האישום נגד ווניג ועובדי eBay, סטיינר העלתה את ההודעה לעיתונות ב־ECommerceBytes בלי להוסיף מילה.