גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'ונסון מבטיח "ניו דיל" לשיקום מקורונה: "זה הזמן לגישה רוזוולטית לבריטניה"

"אנחנו הולכים לבנות את דרכנו לבריאות", אמר ראש הממשלה, שמתכוון להקציב מיליארדים נוספים לבנייה ולהשקעה בתשתיות, בניסיון להיחלץ ממשבר הקורונה שמאיים על המדינה ועל מעמדו הפוליטי ● על הדרך, המתכון שלו להחלמה כלכלית משרטט נתיב חדש בשביל המפלגה השמרנית

בוריס ג'ונסון מבקר בבית ספר בבובינגדון, השבוע   / צילום: רויטרס
בוריס ג'ונסון מבקר בבית ספר בבובינגדון, השבוע / צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון רוצה בכל מאודו להוכיח שהתאושש ממשבר הקורונה - אישית ופוליטית. מבחינה אישית, הוא סיפר לתקשורת כי שב לריצות הבוקר המוקדמות שלו, הרשה לצלם אותו מבצע שכיבות סמיכה במשרדו ובתשובה לשאלת עיתונאים אם החלים ענה: "אני בכושר כמו הכלב של הקצב". מבחינה פוליטית, הודיע ג'ונסון בשלישי על תוכנית השקעות ממשלתית עצומה, בשווי מיליארדי ליש"ט, שאמורה להציב את הממלכה המאוחדת חזרה על נתיב צמיחה באמצעות השקעות עתק בתשתיות.

נדמה כי אף ממשלה שמרנית בבריטניה בשנים האחרונות לא הייתה עם אצבע כה קלה על התקציב הציבורי כמו זו שמוביל ג'ונסון. כבר במהלך מערכת הבחירות בדצמבר, הבטיחו ג'ונסון והמפלגה השמרנית להגדיל את הוצאות הממשלה בשנה הקרובה בשלושה מיליארד ליש"ט, שהיו אמורים ללכת לבתי ספר, למערכת הבריאות ולחיזוק המשטרה. הוא גם הבטיח להעלות את הפנסיות, לגייס חוב ולהקפיא את שכר הלימוד באוניברסיטאות. כלכלן בריטי מוביל קרא למצע: "ההגדלה המשמעותית ביותר של המגזר הציבורי תחת ממשלה שמרנית מאז הרולד מקמילן (ראש הממשלה בשנים 56־63, א"א)".

"נכפיל את ההבטחות שלנו"

כעת הכריז ג'ונסון כי הוא מתכוון להוציא הרבה יותר. "אנחנו הולכים להכפיל את ההבטחות שלנו", אמר בראיון רדיו השבוע, שבו פירט חלק מהתוכניות הממשלתיות שהציג בשלישי והוסיף: "זה הזמן לקבל את החלטות ארוכות־טווח לטובת בריטניה. אנחנו רוצים לשוב ולבנות מחדש, לעשות את הדברים אחרת, להשקיע בתשתיות, בתחבורה, באינטרנט מהיר בפס רחב - בהכול". את דבריו סיכם בכך ש"זה הזמן לגישה רוזוולטית לבריטניה", כשהוא מתייחס ל"ניו דיל" של הנשיא הדמוקרטי האמריקאי בשנות ה־30.

הצורך להבטחות הללו הוא המשבר הכלכלי והבריאותי עמו מתמודדת בריטניה בחודשים האחרונים. הממלכה המאוחדת ספגה עד כה את מספר הקורבנות הרב ביותר באירופה (44 אלף בני אדם), התמ"ג שלה צנח ב-20% באפריל לעומת השנה שעברה, סוכנויות הדירוג חוזות לה צמיחה שלילית של יותר מ-11%, עסקים רבים מאיימים לקרוס ושיעור האבטלה עלה ל-27%. "בואו לא נברור מלים", הודה ג'ונסון, "מדובר באסון. זה היה חלום בלהות בעבור המדינה שלנו".

אך בעוד שאחרי המשבר הכלכלי הקודם ב-2008, המפלגה השמרנית ודייוויד קמרון שעמד בראשה בחרו בצעדי צנע, הפעם המסלול שונה לגמרי. ג'ונסון ושר האוצר שלו רישי סונאק, הבטיחו לראשונה במהלך המשבר רשת ביטחון לעצמאים בבריטניה, שכוללת תשלום של 70% המשכורת הממוצעת שלהם במהלך חודשי הסגר - צעד חסר-תקדים בכלכלה הניאו-ליברלית של הממלכה המאוחדת. "מה שאסור לעשות במצב הנוכחי הוא לבקש מאנשים הבנה לצעדי צנע, אני חושב שזאת תהיה טעות", הבהיר ג'ונסון, ושב והתחייב כי לא תהיה העלאת מסים.

גיוס חוב של 275 מיליארד ליש"ט

אז מה כוללת התוכנית? לפי הדיווחים בימים האחרונים ממשלת ג'ונסון מתכוונת להוציא כחמישה מיליארד ליש"ט על השקעה בתשתיות, כולל כמיליארד ליש"ט לבנייה מחדש ולשיפוץ בתי ספר ברחבי הממשלה, לבנייה של בתי משפט, בתי כלא ומרכזים מסחריים, בנוסף להשקעה של מיליארדים ברכבות.

במקביל, הממשלה מתכוונת ליזום גיוס חוב של כ־275 מיליארד ליש"ט (כפול מאשר בכל השנה שעברה) בחודשים הקרובים באמצעות הנפקת אג"ח ממשלתי, זאת בנוסף לתוכניות החילוץ לתעשייה הבריטית בשווי מיליארדים שכבר הובטחו.

את גישתו סיכם ג'ונסון בציוץ בחשבון ה"טוויטר" שלו: "אנחנו הולכים לבנות את דרכנו חזרה לבריאות". הוא גם הצטלם בימים האחרונים באתר בנייה כדי להמחיש את הכיוון אליו הוא מעוניין לקחת את בריטניה.

"ג'ונסון מעוניין להראות כי המפלגה השמרנית בראשותו היא חיה אחרת מהקודמות", נכתב בעיתון הבריטי "i", "כשהוא מנסה להרחיק את עצמו מעידן הצנע של קמרון, אפילו אחרי שההוצאות על המאבק במגפת הקורונה הביאו את החוב הלאומי לטפס לראשונה מעל 100% מהתמ"ג". זאת, לראשונה בארבעה עשורים.

הסחר הבריטי של סחורות עם האיחוד האירופי

שינוי הכיוון לא עובר חלק

שינוי הכיוון הכלכלי הזה לא עובר חלק, אך הביקורת מתבטאת בינתיים בעיקר בכלי התקשורת השמרניים, ולא באופוזיציה חריפה מתוך המפלגה. "ראש הממשלה 'יבנה, יבנה, יבנה' את הקבר שלו עם הגישה הארורה הזו" ו"הזמנים משתנים, ואתם גם המפלגה השמרנית", היו שתיים מהכותרות הבוקר בעיתון השמרני "טלגרף".

התוכנית החדשה נועדה גם לשדר כי ג'ונסון הוא האדם המתאים למשימה, אחרי שהתמיכה בו נשחקה בגלל הדרך שבה טיפלה הממשלה בהתפרצות הקורונה, שהפכה למגפה במדינה. הדאגה המרכזית של ג'ונסון היא ממעמדו הפוליטי, ומהתמיכה במפלגה השמרנית בציבור, במיוחד משום שבחודשים האחרונים נבחר מועמד חדש לאופוזיציה במקום ג'רמי קורבין, שהוביל את מפלגת ה"לייבור" לשבור חזק שמאלה מבחינה כלכלית (עם קריאות להלאים תעשיות).

מנהיגה החדש של המפלגה, קיר סטראמר, קל יותר לעיכול לציבור הבריטי, וזוכה לתמיכה רבה יותר. 37% מהציבור תומכים בו לראשות הממשלה לעומת 35% התומכים בג'ונסון, לפי סקר שפורסם ב"דיילי מייל" השבוע. ה"לייבור" גם מצמצמים את הפער וזוכים ל-39% תמיכה, לעומת 43% לשמרנים.

"יש לו היסטוריה של הבטחות גדולות וחוסר יכולת לבצע", ביקר סטראמר את התוכנית של ג'ונסון, והציע כי במקום להתמקד אך ורק בתחום הבנייה, על הממשלה לחדש את הצמיחה באמצעות השקעה ביצירת משרות חדשות בכל תחומי התעשייה והמסחר.

החשש: הקורונה תמשיך לגבות קורבנות רבים

הדאגה הנוספת של ראש הממשלה ג'ונסון, היא שלמרות שהקפיד לדבר על הקורונה בלשון עבר, המחלה תשוב ותגבה קורבנות רבים. בימים האחרונים נרשמת אמנם ירידה במספר המתים ובמספר הנדבקים החדשים בממלכה המאוחדת, אבל בריטניה החליטה להתקדם ולהסיר את ההגבלות והסגר כבר ביום שבת הקרוב, מה שלדברי מומחים עלול להיות מוקדם מדי.

בעבור ג'ונסון מדובר בקרב פוליטי על הישרדותו. ראש הממשלה שנבחר כדי לבצע את ה"ברקזיט" (ראו מסגרת) ולמנוע מהמדינה אסון כלכלי כתוצאה מפרישה חסרת־סדר, צריך עכשיו לשקם את הכלכלה הבריטית שנפגעה אנושות במשבר. על הדרך, המתכון שלו להחלמה כלכלית משרטט נתיב חדש בשביל המפלגה השמרנית.

חשש מ"ברקזיט קשה": המו"מ נפתח בעיכוב של חודשים

על פי התוכנית המקורית, עד ה־31 ביוני, היו אמורים האיחוד האירופי ובריטניה להגיע להסכמות ראשוניות לגבי אופי היחסים ביניהם אחרי הפרישה של הממלכה המאוחדת מהגוש בסוף השנה.

מיסוי ותנועת תושבים, טיסות ורגולציה, תחרות ותעריפים היו אמורים להתגבש ב"סבב שיחות מקבילות" בין צוותים משני הצדדים. מלכתחילה היה נראה כי מדובר במשימה בלתי אפשרית, אבל כזו שראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון, שנבחר ברוב גדול כדי "לבצע את הברקזיט" (סיסמת הבחירות שלו) - הבטיח לממש.

מרקל וג'ונסון. הקאנצלרית אמרה שצריך להגביר המוכנות לתסריט של היפרדות "קשה" / צילום: Michael Sohn, Associated Press

הקורונה טרפה את המו"מ

אבל אז התפרצה מגפת הקורונה. האחראי על המשא ומתן מטעם האיחוד מישל ברנייה חלה וגם ראש הממשלה הבריטי. צוותים שונים ניהלו שיחות חסרות תכלית באמצעות הווידיאו משני צדי התעלה בחודש האחרון, ובמקום הסכמות - רק ביום ב' השבוע נפגשו הנציגים הבכירים משני הצדדים פנים־אל־פנים לתחילת המשא ומתן, לראשונה מאז התפרצות הקורונה באירופה.

מהצד הבריטי, ג'ונסון ושר הפנים שלו מייקל גוב ממשיכים להפגין את מחויבותם לפרוש בסוף השנה - עם הסכם או בלעדיו. הם שבו והצהירו בימים האחרונים כי "עסקה היא אפשרית" והתנגדו לאפשרות לדחות את הפרישה בשנתיים, כפי שמאפשר הסכם ה"ברקזיט".

כוונתם היא לאפשר לבריטניה גישה מועדפת לשוק האירופי, בדומה לזו שממנה נהנות נורבגיה, איסלנד ושוויץ, למשל - אך השאלה היא מה תהיה מוכנה הממלכה המאוחדת לקבל על עצמה מבחינת התחייבויות.

הזמן הולך ודוחק

מכיוון האיחוד, החשש מכך שלא תירשם הסכמה - ובריטניה תפרוש באופן חד צדדי ב־31 בדצמבר מבלי שיגובשו הסכמים על מכסים ותעריפים שיבטיחו את המשך הסחר השנתי (בהיקף של כ־735 מיליארד אירו בשנה) - הולך וגובר.

בישיבת המנהיגים הווירטואלית האחרונה של ראשי האיחוד הציעה קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, "להגביר את המוכנות" לתסריט של "ברקזיט קשה".

בכל מקרה, הזמן הולך ודוחק. שני הצדדים הצהירו כי הסתיו הקרוב הוא "המועד האחרון" לגיבוש ההסכמות, גם כדי לאפשר לעסקים ולממשלות להתכונן לחוקים החדשים, וגם כדי לאפשר את הליך האישור של ההסכם במדינות השונות.

במקום תשעה חודשים, כעת צריכים הצדדים להשיג הסכם בתוך שלושה חודשים בלבד. עמדות הפתיחה לא השתנו הרבה: האיחוד מעוניין להכפיף את בריטניה לרגולציה שתמנע יתרון לא־הוגן לעסקים בריטיים (במיוחד בתחום הפיננסים והתעשייה) בגישה לשוק המשותף. בעוד הבריטים מנסים להבטיח עצמאות רבה ככל האפשר לכלכלה שלהם, תוך שמירת האיחוד כיעד היצוא המרכזי.

מה צפוי לכלול ה"ניו דיל" הבריטי

● בנייה של בתי ספר חדשים
● השקעה בתשתית רכבות
● בנייה ושיפוץ של בתי משפט
● הקמת מתקנים ציבוריים חדשים
● בנייה וחידוש של בתי כלא
●  תוכניות חילוץ לתעשייה הבריטית
● במקביל יתבצע גם גיוס חוב של מאות מיליארדי ליש"ט

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"