"העולם העסקי הבדלני מת": ענף הפרסום והשיווק ביום שאחרי הקורונה

הדברים נאמרו במסגרת כנס שערכה חברת ארטימדיה לרגל השקת מערכת דאטה חדשה, ובו דנו בכירים בענף הפרסום בהשלכות של משבר הקורונה לטווח ארוך

צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"העולם העסקי הבדלני מת, תייצרו שיתופי פעולה בין ארגוניים, זה יעזור לכם לשרוד", כך אמר רני ארגוב, שותף ומנהל תחום הדגיטל בפירמת הייעוץ דלויט, במסגרת כנס וירטואלי שערכה חברת ארטימדיה.

בכנס, שנערך לכבוד השקת מערכת דאטה חדשה של ארטימדיה, בשיתוף עם קבוצת זאפ וחברת אוקסילון, השתתפו בכירים מענף הפרסום שדנו בין היתר בשינויים בעולם השיווק כתוצאה ממשבר הקורונה, וההשלכות שלו לטווח הארוך.

ארגוב התייחס השפעות המשבר הצרכנים וציין 3 מרכיבים עיקריים, האחד ההיגיינה והביטחון במוצר - צרכנים לא מוכנים להכניס כל אחד או כל דבר הביתה לכן האמון והביטחון במותג/שירות חשובים; השני עולם ה-remote, בו הכל עבר לתפעול מרחוק -עבודה, מתן שירות, מכירות וכדומה. ויש לכך השפעה דרמטית בהיבטים של תחבורה, נדל"ן למשרדים, קניונים ועוד; המרכיב השלישי שציין היה אובדן הביטחון הכלכלי של הצרכן שגורם לו לחשוב על כל שקל הוצאה. לדבריו, שלושת המרכיבים הללו מעלים את חשיבות הנאמנות למותג ולא בנגיעה חד פעמית אלא באופן מתמשך.

כאמור, ארגוב ממליץ לחברות מסחריות לנקוט באסטרטגיה של שיתופי פעולה ולהיות פרקטיים. "לא חייבים תכנון ארוך טווח, תשיקו דברים קצרים ומהירים ותבדקו בתועה איך השוק מגיב", אמר.

לדברי יוסי לובטון, יו"ר קבוצת פובליסיס ישראל, המשבר חידד את ההבנה של עסקים שאין זכות קיום ללא תשתית דיגיטלית חזקה ומבוססת דאטה. "זו לא עוד משימה של הארגון - זה צורך השרדותי, חברות שהגיעו למשבר מוכנות בתחום הזה עברו אותו טוב יותר, בין אם מדובר בחברות שפונות לצרכן הסופי והיו ערוכות עם פלטפורמת און ליין, או חברות שהיו מוכנות לעבודה מרחוק, ראיתי אצלנו במשרדי הפרסום משרדים שעברו מידית לעבודה מרחוק ללא תקלות לעומת משרדים שנאלצו להביא עובדים כי לא ידעו להתמודד עם עבודה מרחוק".

אמיר גיא, מנכ"ל משותף באדלר חומסקי, המליץ למפרסמים לא להסתתר ולהמשיך לפרסם: "מי שייכנס לבונקר לא בטוח שייצא ממנו, האינסטינקט הטבעי לעסק הוא לצמצם הוצאות וההוצאה על פרסום היא הראשונה בדרך כלל, אבל זו טעות. אי אפשר להסתתר ולחכות שיעבור. כל המחקרים ממשברים קודמים מראים שמי שלא השקיע במותג ובעסק לא שרד, מי שהשקיע התאושש פי 9 מהר יותר מהאחרים".

לדברי עדו הר טוב, מנכ"ל קבוצת גיתם BBDO, "המשבר העיר אותנו , נחנו על זרי הדפנה, לקינו בחוסר יעלות ולא ראינו את התמונה הגדולה, כעת חוזרים לבייסיק. זה הזמן להיות אותנטיים וצנועים, לייצר ערך אמיתי לצרכן או לחברה בכלל, דוגמת השתפ בין בנק הפועלים ללהב ארגון העצמאיים שהקימו קרן לתמיכה בעסקים קטנים".

הפאנל נערך כחלק מכנס שערכה ארטימדיה לרגל השוק מערכת דאטה חדשה, ביחד עם שותפי הדאטה עימם נחתמו לאחרונה הסכמים: קבוצת זאפ וחברת אוקסילון. המערכת אמורה להציעה יכולות טרגוט מתקדמות הנשענות על ניתוח התנהגותי של גולשים בתוספת מידע צרכני שמגיע מעשרים האתרים שמנהלת קבוצת זאפ ביחד עם פילוחים גאוגרפיים ונתוני שימוש באפליקציות הנאספים ומעובדים ע"י חברת אוקסילון.