גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המפלגה הקומוניסטית הסינית נגד העולם

היא רוצה ולעצב את העולם בצלמה, היא מצליחה לעצבן את הדמוקרטיות המערביות, להפחידן ולאבד אהדה ● היא גם מנסה לחדור אל מפלגות פוליטיות, אל פרלמנטים ואל אוניברסיטאות ● אוסטרליה שהפכה לשדה קרב מרכזי של סין, מתחילה להתגונן בהשקעות של מאות מיליארדים

מפגין הודי קורע תמונה של נשיא סין שי ג׳ינפינג, בחודש שעבר בעקבות הסכסוך על הגבול שהביא למותם של 20 חיילים הודים / צילום:  Ajit Solanki, Associated Press
מפגין הודי קורע תמונה של נשיא סין שי ג׳ינפינג, בחודש שעבר בעקבות הסכסוך על הגבול שהביא למותם של 20 חיילים הודים / צילום: Ajit Solanki, Associated Press

סין אינה פופולרית בימים האלה. היא לא מנסה להיות פופולרית. למען האמת, כמעט נראה שהיא משתדלת להיות לא פופולרית.

השבוע, במשיכת קולמוס אחת, הדיקטטור הסיני, שי ג'ינפינג, סתם את הגולל על האוטונומיה החלקית של הונג קונג. הוא עשה כן באופן היחיד הידוע לו: ביד קשה ובזרוע נטויה.

להונג קונג נולד השבוע חוק ביטחון, שסין תהיה חופשית להחיל כאוות נפשה, על כל עניין ועל כל יחיד או קבוצה. סין של שי אינה מכירה בלגיטימיות של איזושהי ביקורת. ביקורת היא תמיד איום על עצם קיומה, בין אם היא באה מבפנים ובין אם היא באה מבחוץ.

מערכת היחסים של סין עם שכנתה הגדולה ביותר, הודו, שקעה בשבועות האחרונים אל תהום היסטורית, והשבוע נחבטה בתחתית (אל דאגה, יהיו עוד תחתיות).

שבועיים לאחר שלפחות 20 חיילים הודיים נהרגו בתקרית גבול בהרי ההימליה, הודו המושפלת והמרירה הטילה סנקציות על סין: היא אסרה 59 אפליקציות סיניות באקט ההולם יותר את עולם האינטרנט הסגור של סין. זה 60 שנה שסין לא הייתה שנואה יותר בהודו.

"חומה גדולה נגד סין"

באוסטרליה התרחבה השבוע עוד יותר חרדה רבת־ימים מפני חתרנות סינית. ראש הממשלה סקוט מוריסון הודיע על השקעה של כמעט מיליארד דולר (אמריקאיים) במערכת הגנה מפני "פעילות סייבר זדונית", הבאה מצד "פעילי סייבר מתוחכמים, הנשענים על מדינה". הוא לא נקב בשמה של המדינה, אבל לאיש לא היה ספק. "חומה גדולה נגד סין", הכריז 'דיילי טלגרף', צהובון היוצא בסידני.

חבר מפלגת העבודה מטעם סין״, מכריז ׳דיילי טלגרף׳ של סידני של שווקת מוסולמני / צילום: דיילי טלגרף

לא עברו 24 שעות, ומוריסון הודיע על תכנית התחמשות חסרת תקדים בנשק קונבנציונלי. בעשר השנים הבאות אוסטרליה תשקיע 185 מיליארד דולר (של ארה"ב) בעיבוי מערכת ההגנה שלה. היא מתכוונת "לעצב" את הסביבה האסטרטגית שלה - היא מוקפת בשני אוקיאנוסים - ולמנוע מדינות לא־ידידותיות מהקמת בסיסים חדשים באיזור.

שוב, האוסטרלים לא נקבו בשמותיהן של הלא־ידידותיות, אבל היה ברור בהחלט ששמה של סין מופיע בראש הרשימה.

קודמו המהולל של הנשיא שי, דאנג שאופינג, אשר מת לפני 23 שנה, השיא פעם לנציגי ארצו בין האומות את העצה הבאה: "השקיפו־נא בשקט, הבטיחו־נא את עמדותיכם, התמודדו־נא עם עניינים בקור־רוח; הסתירו־נא את יכולותיכם והרוויחו־נא זמן; השכילו־נא לשמור על פרופיל נמוך; ולעולם אל תתבעו לעצמכם עמדת מנהיגות".

"היד הנעלמה"

זה היה אז. סין עדיין עמדה בשלבים המוקדמים של זינוקה הכלכלי. היא עדיין לא הוכרה כ"כלכלת שוק", לא צורפה אל ארגון הסחר העולמי, ונתקלה בחומות גבוהות ובשערים מוגפים. צניעות־הליכות לא הייתה אז עניין של בחירה, אלא של כורח ושל שכל ישר. יתכן מאוד שדאנג עצמו היה מכניס תיקונים בנוסח הנחיותיו. סוף סוף, סין צברה מאז תנופה עצומה. אבל דאנג היה איש חכם ורב ניואנסים, שלמד מן הניסיון. הדעת נותנת שהוא לא היה ממהר כשי להקים אויבים.

בשבוע שעבר יצא באוסטרליה ספר חדש, הנקרא "היד הנעלמה: כיצד המפלגה הקומוניסטית הסינית חוזרת ומעצבת את העולם". זה ספר עם הרבה עובדות ממוחזרות וכמות קטנה מאוד של מחקר עצמאי. אבל לעתים קרובות, הצירוף הכולל של עובדות ואופן סידורן עושה את הרושם הגדול ביותר. והא ראיה, שגוף בריטי פרו־סיני יוקרתי למדי, 'קבוצת מועדון 48', מנסה עכשיו בכל כוחו למנוע את פרסום הספר בבריטניה בשבוע הבא.

הקבוצה טוענת שהספר מוציא את דיבתה רעה, כאשר הוא מתאר אותה כשלוחת־תעמולה רצונית של הדיקטטורה הסינית.

כמובן, תעמולה כשלעצמה אינה אסורה על פי החוק הבריטי. לא מפניה מזהירים מחברי הספר, אלא מפני חתירה סמויה של סין תחת אושיות הדמוקרטיה, החברה והתרבות של בריטניה ושל דמוקרטיות מערביות אחרות.

"המפלגה הקומוניסטית הסינית גמרה אומר לחולל תמורה בסדר הבין לאומי, לעצב את העולם בצלמה, מבלי לירות אף ירייה אחת", כותבים המחברים. "במקום לעשות כן מבחוץ, המפלגה שוחקת את ההתנגדות מבפנים באמצעות רכישת ידידים, השתקת מבקרים וערעור מוסדות".

שי ירפא את פצעי העולם

הספר מדבר על דמויות בכירות בפוליטיקה, בעולם העסקים, בדיפלומטיה ובאקדמיה של ארצות המערב, המלמדים סניגוריה כה נלהבת על סין עד שקשה להבחין בינה לבין תעמולה רשמית.

האיש העומד בראש קבוצת 48 הבריטית, סטיבן פרי, הוא בן בית בטרקליני המשטר הסיני. הוא הבריטי היחיד שקיבל את עיטור הכבוד הגבוה ביותר של הרפובליקה העממית לזרים. הוא מתאר את הדיקטטורה הסינית כ"מערכת משילות דמוקרטית", אשר תנהיג את העולם במאה ה־21.

אקדמאים ואינטלקטואלים בריטיים מתחרים ביניהם בתיאור גדולתו של הדיקטטור הסיני. אחד מהם, פרופ' מרטין אלברו, סגן הנשיא של אגודת הסוציולוגיה הבריטית, הכריז שמחשבותיו של הנשיא שי "יכולות להעלות ארוכה לפצעי העולם ולקדם שלום גלובלי".

לפי סוציולוג בריטי ידוע אחר, אנתוני גידנס, לשעבר יועץ לראש ממשלה, "לא זו בלבד שסין יכולה לתפוס מקום מרכזי בשיפור החברה העולמית, אלא שהיא חייבת לתפוס מקום כזה". שלישי, איש ששמו מרטין ג'ק, כתב לפני עשר שנים ספר שניתן לו השם התמציתי, "כאשר סין תשלוט בעולם: קץ העולם המערבי והולדת הסדר העולמי החדש".

לאהוב - ולסתום את הפה

החדירה הנועזת והבוטה ביותר של סין אל פוליטיקה של דמוקרטיה מערבית התחוללה כנראה באוסטרליה. זה שנתיים שידיעות מתפרסמות חדשות לבקרים על זרימה לא חוקית של כסף סיני אל מועמדים פוליטיים, על ביקורים בלתי פוסקים של פוליטיקאים אוסטרליים, משמאל ומימין, בסין; אפילו על ארגון מהגרים סיניים כדי לערוך קבלות פנים נלהבות לאורחים מסין, וגם כדי לסתום את פיותיהם של מבקרי המשטר הסיני על אדמת אוסטרליה.

מנהיגה בכירה של מפלגת העבודה שבאופוזיציה נאלצה להתפטר בסוף השנה שעברה לאחר שהתגלה כי היא ידעה על הכסף הסיני, ושתקה.

בשבוע שעבר, המשטרה הפדרלית של אוסטרליה פשטה על משרדו של חבר בפרלמנט אזורי ועל ביתו. הוא חשוד ששכר לעוזר תועמלן מוסמך של המפלגה הקומוניסטית הסינית. האיש, שווקת מוסולמני, ממפלגת העבודה, הוא חבר האסיפה המחוקקת של ניו סאות' וויילס, הגדולה במדינות אוסטרליה, שסידני היא עיר בירתה. מפלגת העבודה השעתה בינתיים את חברותו.

מוסולמני, יליד דרום לבנון, שמשפחתו היגרה לאוסטרליה בהיותו בן 12, הוא אורח תדיר בסין. חשדות על אופי יחסיו עם סין רווחים זה שנים. חלק מהתבטאויותיו חוללו שערורייה. לפני שנתיים הוא הכריז, כי "דעתה של סין לא תנוח כל זמן שיתקיים סדר עולמי עם כללים המוטים לטובת המערב". אוסטרליה כמובן חושבת את עצמה למערבית, ויש לה ברית פוליטית וצבאית עם ארה"ב זה שמונים שנה, מאז שצבא אמריקאי הוזמן להגן עליה מפני יפן בימי מלחמת העולם השניה.

מוסולמני גם נשא נאום באוניברסיטה סינית בגנות "הטינופת של אוסטרליה הלבנה". בלי קשר, הוא התפרסם לפני שבע שנים, כאשר מנע את כניסתו של עסקן יהודי בכיר לכינוס של מפלגת העבודה האוסטרלית, אף כי היהודי נשא הזמנה רשמית. בהזדמנות אחרת הוא תיאר את ישראל כ"גידול סרטני", והשווה את מלחמת החיזבאללה בישראל עם ההתנגדות לגרמניה הנאצית. לאחר הפשיטה על משרדו ועל ביתו בשבוע שעבר, אחיו של מוסולמני הטיל את האחריות על "הציונים".

לא הזכרנו כאן את מה שמעוללים עניינים בולטים אחרים לדימויה הבין לאומי של סין: החשדות שניסתה להסתיר את נגיף הקורונה מן העולם החיצון, והחמירה בזה את פגיעת המגפה; מחנות הריכוז שהיא הקימה בשביל המיעוט המוסלמי בחבל שינג'יאנג; תובענותה הטריטוריאלית בים סין הדרומי ובים סין המזרחי, על חשבון כל שכנותיה; איומיה המפורשים על טייוואן הקטנה והדמוקרטית; המשך הדיכוי בטיבט; וגירוש עיתונאים זרים.

האומנם היא הגיעה למסקנה שמשתלם לה להקים אויבים ולעורר חשד וטינה? ואם כן, האם זו התנהגות של ארץ חזקה מאוד ובטוחה בעצמה, או ארץ שמנהיגיה מנסים להסתיר את חולשתה? אנחנו נוסיף להציג את השאלות האלה עוד זמן רב מבלי לדעת אל נכון את התשובות.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב"גלובס" -https://tinyurl.com/yoavkarny
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח