גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בצל הקורונה והקיטוב הפוליטי והחברתי, אמריקה מציינת יום עצמאות לא שמח

רפובליקאים ודמוקרטים חלוקים בשאלה אם ארה״ב היא ״הארץ הנפלאה ביותר בעולם״ ● הם חלוקים בכל שאלה, טריוויאלית או מעמיקה ● אפילו חבישת מסכות הפכה לשאלה מפלגתית - הסירוב לחייב מסכות גובה עכשיו מחיר כבד ממדינות רפובליקאיות ● הנשיא מוסיף לערוך עצרות בלי מסכות ובלי מרחק בטחון

טראמפ בהר ראשמור בחגיגות יום עצמאות של ארה"ב בשבת / צילום: Tom Brenner, רויטרס
טראמפ בהר ראשמור בחגיגות יום עצמאות של ארה"ב בשבת / צילום: Tom Brenner, רויטרס

קשה להיזכר מתי ציינה אמריקה את הארבעה ביולי בנסיבות כה קודרות, אגב קרע כה עמוק.

אתמול היה יום העצמאות ה־244 של הרפובליקה הדמוקרטית הגדולה ביותר, מאריכת הימים ביותר והמצליחה ביותר עלי אדמות. היא התקשתה למצוא מלה טובה להגיד על עצמה.

בצל הקורונה, כאשר סטטיסטיקה מזעזעת בוקעת מן המדינות המאוכלסות ביותר של ארה"ב (קליפורניה, טקסס, פלורידה, על פי סדר גודלן); בצל הרגשות המעורבים, שמעוררת תנועת המחאה עצומת הממדים נגד הגזענות; בצל משבר כלכלי, שאיש אינו מצפה לסיומו הקרוב; ובסימן קיטוב פוליטי עתיר סימני קריאה אמריקה התקשתה להתמלא אתמול ברגשות חגיגיים.

בשכונת מגוריי בוושינגטון, מעטים היו הבתים שטרחו להניף דגלים. וושינגטון לעולם אינה מייצגת חתך נאמן של דמוגרפיה אמריקאית. וושינגטונאים לא "עונדים" את הפטריוטיות שלהם על דש מקטורנם כפי שעושים אמריקאים מערים קטנות ומן הפרובינציות. אבל נדמה לי שמיעוט דגלים כזה הוא חסר תקדים.

האם אמריקאים פחות פטריוטים ממה שהיו? זו תהיה מסקנה קצת נמהרת, אבל אולי לא מופרכת מעיקרה. עד כמה שיכולתי למדוד, שיעורי הביקורת העצמית בתקשורת היו גדולים במידה ניכרת משיעורי שביעות הרצון.

דו־מפלגתיות? הייתה ואיננה

סקר דעת קהל של העיתון "יו־אס טודיי" אמנם מצא, ש־60% מן האמריקאים חושבים את ארה"ב ל"ארץ הנפלאה (greatest) ביותר בעולם", או ל"אחת הנפלאות ביותר". אבל הסקר גם מראה, ש־60% מתומכי ג׳ו ביידן חושבים את ארה"ב ל"ממוצעת", או שהם אומרים עליה, כי היא "נקלעה לעמדת פיגור אחרי ארצות מרכזיות אחרות בעולם".

האמון בגדולתה של אמריקה, שהיה לפנים נחלת הכלל, הוא עכשיו עניין מפלגתי. וזה נכון כמעט בכל נושא העומד על סדר היום. אמריקה התפארה לפנים שיש לה בסיס פוליטי רחב, החורג מן המפלגות האינדיבידואליות. אמריקאים קוראים לזה "דו־מפלגתיות". לא עוד.

דוגמא מוטרפת לאופן שבו הקיטוב המפלגתי משבש את השכל הישר היא עניין מסכות הקורונה. דרך חתחתים הובילה את אמריקה אל הכרזתו של הנשיא טראמפ בסוף השבוע שעבר בזכות המסכות, או אל החלטת מושל טקסס לחייב את רוב תושבי מדינתו לכסות את פניהם ברשות הרבים.

טראמפ אמנם חזר לפני שלושה חודשים כמי שכפאו שד על המלצת שירותי הרפואה של ממשלו לחבוש מסכות. אבל הוא חזר שלוש פעמים על המלה "וולונטרי", כדי לתאר את אקט החבישה, והזדרז להטעים שהוא לא יחבוש.

והוא אמנם לא חבש. ובסירובו לחבוש הוא העניק השראה למיליונים, שהפכו את סירובם לאקט של הגנה על זכויותיהם החוקתיות.

ניו יורק ופלורידה: מראות הפוכות

ראשי ערים ומחוזות במדינות כמו טקסס ופלורידה הפצירו במושלים לאכוף את המלצת המסכות. המושלים סירבו בתוקף. הם גם הקדימו לחזור ולפתוח את מדינותיהם. בשעה שניו יורק, ניו ג׳רזי, מישיגן ואילינוי בצפון נשארו סגורות ומסוגרות, מדינות הדרום הכריזו ניצחון על הנגיף, או לפחות משכו בכתפיהן.

ב־15 באפריל, ניו יורק רשמה את מספר ההידבקויות היומי הגדול ביותר של המשבר, 11,661. ב־4 ביולי, מספר ההידבקויות היומי בניו יורק ירד ל־863.

ב־15 באפריל, פלורידה רשמה 891 הידבקויות. ב־4 ביולי היא רשמה 11,458. לשון אחר, השתיים נעשו מראות הפוכות זו של זו.

מושל פלורידה, רון דסאנטיס, נעשה סרבן המסכות הבולט ביותר באמריקה, ולא במקרה גם המושל החביב ביותר על דונלד טראמפ. למרבה העניין, אפילו עכשיו, כאשר מדינתו רושמת שיאים יומיים חדשים, דסאנטיס מסרב לעצור, להיזהר או לשקול מחדש. פלורידה פתוחה לעסקים, והוא לא יסגור אותה.

מה שלא כן טקסס. שם, המושל הרפובליקאי גרג אבוט (Abbot) חייב בסוף השבוע שעבר חבישת מסיכות בכל מחוז של טקסס, שבו יש יותר מ־20 מקרים מדווחים של הידבקויות. אבוט הלך בעקבות ניו יורק וניו ג׳רזי של תחילת משבר הקורונה, והורה על השעיית כל הניתוחים ה"לא־הכרחיים" בבתי החולים של שלושת המחוזות המאוכלסים ביותר במדינה. הסיבה: תפוסתם כמעט התמלאה.

 33 אלף היו יכולים להינצל

ההתנגדות למסכות לבשה ממדים של מלחמת אזרחים על אש קטנה, כאשר מתנגדי־מסכות ערכו עצרות ותהלוכות בערי בירה של שורת מדינות בארה"ב. בלנסינג בירת מישיגן הם ניסו לפרוץ אל משרדי המושלת הדמוקרטית, שהם השוו לאדולף היטלר, כולל ציור של שפם היטלרי על דיוקנה.

המכון למדדים רפואיים באוניברסיטת סיאטל (IHME) העריך בסוף החודש שעבר, כי אילו 95% מן האמריקאים היו חובשים מסכות, חייהם של 33 אלף בני אדם היו ניצלים בין סוף יוני לסוף ספטמבר.

עכשיו כמעט כל הרפובליקאים מעלים לפחות מס שפתיים למסכות. הנשיא טראמפ, המקפיד שלא להיראות במסכה אמר בשבוע שעבר, כי לא זו בלבד שהוא תומך במסכות אלא שהוא עצמו משתמש בהן. אילו אמר את זה שלושה חודשים קודם, ואילו מושלי מדינות היו הולכים בעקבותיו, אין זה מן הנמנע שקציר הקורונה היה נמוך מ־132 אלף המתים.

לפי אתר הרשת של המכון למדדים רפואיים, תהום של מסכות רובצת בין מדינות שונות של ארה"ב. בשעה שבמסצ׳וסטס, בצפון החוף המזרחי 62% חובשים מסכות, הנה בטנסי שבדרום רק 15% חובשים. אמנם למסצ׳וסטס יש כיום מושל רפובליקאי, אבל היא מדינה דמוקרטית מובהקת. טנסי היא מדינה רפובליקאית מובהקת. הקשר אינו מקרי בהחלט.

מנהיג סיעת הרוב הרפובליקאית בסנאט, מיץ׳ מקונל, הכריז בסוף החודש שעבר, כי "אין אות קין" ("סטיגמה") בחבישת מסיכה. זו הכרזה שהייתה צריכה להישמע, אם בכלל, לפני ארבעה חודשים. ברוב הגדול של ארצות העולם, איש לא היה מייחס "אות קין" לכיסוי פנים לצורך מניעת הידבקות. אבל בארה"ב, הקפדה על היגיינה רפואית נעשתה משום מה נחלת השמאל, והתנגדות לה נעשתה ביטוי של גבריות ושל פטריוטיות בימין.

הנשיא מובס בקרב הפוליטי

מהלך העניינים הזה מסביר את מצבו של הנשיא טראמפ בסקרים. הוא מפגר כמעט בכולם, בהפרשים ניכרים. מיותר להגיד שאפילו הפרשים ניכרים יכולים להיסגר ולהתהפך על ראשם. אבל את הרפובליקאים מדאיגות הסיבות להפרשים האלה.

הסקר האחרון, מיום שישי שעבר, של העיתון יו־אס טודיי, מציג למרואייניו את השאלה מי מן השניים, טראמפ או ביידן, ייטיב לטפל במשבר הקורונה. כאן ההפרש מהמם. 57% אומרים ביידן, 33% אומרים טראמפ.

משתתפי הסקר נשאלים על רצונו של טראמפ לערוך ועידה רבת־משתתפים של מפלגתו בחודש אוגוסט, בלי שים לב למשבר הקורונה ומבלי להתחייב למסכות או לשמירת מרחק. 54% אומרים כי הכוונה הזו היא "פוחזת ומסוכנת".

ביום שישי בערב, טראמפ ואשתו מלאניה, טסו להר ראשמור, בצפון המערב התיכון של ארה"ב. על צלע ההר חקוקים דיוקנאות ענקיים של ארבעה נשיאים אמריקאיים. שניים מהם נמצאים בימים האלה על הכוונת של מנתצי הפסלים. הופעת טראמפ נועדה להטעים את הניגוד בינו ל"פשיסטים השמאליים הקיצוניים" (כך הוא קרא להם בנאום) הזוממים "למחוק את ההיסטוריה" האמריקאית.

נאומו היה מלאכת מחשבת של קיטוב ושל פילוג. נראה בעליל שהנשיא הגיע למסקנה, כי אין כל טעם אפילו להעמיד פנים שהוא שוחר אחדות לאומית. מן הנאום נעדרה הקורונה כמעט לחלוטין.

נדבקים, נדבקים

מן המעמד בהר ראשמור נעדרה גם הזהירות. מעטים מן הנוכחים חבשו מסכות, ומרחק ביטחון לא נשמר. כיוצא בזה, סימני הזהירות נעדרו ממסיבת ארבעה ביולי, שהנשיא ערך על מדשאת הבית הלבן.

זמן קצר לפני הנאום נודע שחברתו של דונלד טראמפ ג׳וניור, בנו הבכור של הנשיא, נדבקה בנגיף הקוביד, אם כי לא פיתחה תסמינים. קימברלי גילפויל, לשעבר מגישת חדשות ברשת פוקס, ממלאת תפקיד מרכזי במטה הבחירות של הנשיא. ג׳וניור לא נדבק, אבל השניים מיהרו לחזור הביתה, במכונית במקום במטוס, ונכנסו לבידוד.

לפני שבועיים, גילפויל נכחה בעצרת הבחירות של הנשיא בטולסה, שבמדינת אוקלהומה. בעקבות העצרת התגלה הנגיף בדמם של שניים משומרי הראש של הנשיא. בעקבות זאת נצטוו עשרות סוכנים של השירות החשאי האמריקאי להיכנס לבידוד. בסוף השבוע שעבר אושפז מחמת קוביד משתתף אחר בעצרת, אחד מתומכיו הבולטים של הנשיא, הרמן קיין. קיין, איש עסקים שחור, ניסה לפני שמונה שנים את כוחו בהתמודדות על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיא.

אף כי הנשיא משתמט מחברתו של נגיף הקורונה, נראה שהנגיף גמר אומר להציק לו בכל דרך שהיא, רפואית ופוליטית. כן, אפשר להבריא מן הנגיף הזה, אבל אנחנו יודעים שגם המחלימים עלולים לצאת בשן ועין.

_________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

שי-לי עטרי וינר: "שייה לא ילדה עצובה. היא בערך הדבר הכי מצחיק שיש"

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?