גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

50 מבנים ייהרסו בשביל קו מתח גבוה: קלנסווה כמשל לבעיות התכנון בחברה הערבית

ערב הבחירות האחרונות שוב עלה על סדר היום "חוק קמיניץ" שעוסק באכיפה נגד עבירות בנייה, ובחודש הבא צפויה ועדה בראשות שר המשפטים לדון בו ● יש כסף לפתרון בעיות התכנון בחברה הערבית, אבל הבעיה היא בביצוע

הריסה קודמת של מבנים לא חוקיים בקלנסווה / צילום: היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה
הריסה קודמת של מבנים לא חוקיים בקלנסווה / צילום: היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה

ביום שני בשבוע שעבר התכנסו באוטובוס ממוזג לסיור בקלנסווה חברי כנסת, בכירי עירייה, אנשי תכנון וגם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, שהחוק הקרוי על שמו (סעיף 116), שמחמיר את הענישה על בנייה בלתי חוקית, הוא אחד ממוקדי הביקורת והמתקפות של ערביי ישראל על הממשלה.

ל"גלובס" נודע כי הוועדה שנועדה לדון בביטול או שינוי חוק קמיניץ, אמורה להתחיל את דיוניה בחודש הבא. בראשה יעמוד שר המשפטים אבי ניסנקורן. הקמת הוועדה נקבעה בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן. מצד כחול לבן בשל דרישת הרשימה המשותפת ומצד הליכוד בשל לחץ של מגזר המושבים והקיבוצים.

הסיור יצא לדרך בגלל תוכנית של חברת החשמל להעברת קו מתח גבוה בשטחים החקלאיים של קלנסווה, שגררה אחריה צווי הריסה לכ-50 מבנים, חלקם בתי מגורים, חלקם מחסנים וחלקם חושות, שבהם מתגוררות עשרות משפחות ומהם כאלה שנבנו ללא היתר.

בסיור השתתפו גם חברי הכנסת איימן עודה, ג'אבר עסאקלה וסמי סעדי מהרשימה המשותפת, ראש העירייה עבד אל בסאט סלאמה ובכיריה, מתכנן המחוז גיא קפלן, מתכנן הערים הפרופ' ראסם חמייסי, והד"ר ת'אבת אבו ראס, גיאוגרף המתמחה בין היתר בחברה הערבית.

התוכנית להנחת קו המתח הגבוה תוכננה לפני שנים רבות, אבל לא ברור אם קיבלה היתר מלא. עו"ד ד"ר ניסן שריפי, המייצג כמה מהמשפחות שבתיהן אמורים להיהרס, אומר כי בבית המשפט לא הצליחו באי כוחן של רשויות האכיפה להציג מסמך המאשש את טענתם כי מדובר בתוכנית מאושרת, וגם בפרסומי רשות התכנון אין מידע על אישור התוכנית הזו.

שריפי, בעבר מראשי הפנתרים השחורים, אומר כי אז כהיום מדובר במחאה של הדפוקים נגד השלטונות. רוב המשפחות המתגוררות שם הן משפחות קשות יום המתקשות לשרוד. כך למשל גרה באחד הפחונים המיועדים להריסה, אלמנה שבעלה נרצח, שיש לה חמישה ילדים שהיא בקושי רב מצליחה לפרנס. במבנה אחר מתגורר נכה, שאין לו חלופת מגורים אחרת. בדיון בבית המשפט אמר שריפי כי צווי ההריסה לא מציעים אפילו שמץ פיצוי למשפחות המתגוררות במבנים.

עוד אומר שריפי כי בניגוד לטענת רשות האכיפה, לחלק מהמבנים יש אישורי בנייה כחוק, והוא הציג את האישורים בפני שופטת בית משפט השלום בנתניה. הדיון הבא יתקיים בספטמבר ושריפי ביקש הרכב מורחב של שלושה שופטים.

ארז קמיניץ

קלנסווה סובלת ממחסור חמור של קרקעות למגורים, לאחר שתוחמה ל-8,400 דונם בשנות ה-50 וכיום היא מונה כ-25 אלף תושבים. ד"ר אבו ראס, מנהל משותף בארגון יוזמות אברהם ותושב העיר, אומר כי העיר "מוכה תכנונית" והוא יודע למתוח ביקורת גם על הנהגת היישוב, שלא עשתה לדבריו מספיק בנושא.

מיקומה האסטרטגי של העיר הפך אותה לצומת מעבר של תשתיות לאומיות חשובות ובהן המוביל הארצי, כביש 6, רכבת ישראל, קווי מתח גבוה, צינור גז ארצי ועוד. בעיר מתלוצצים כי מי שהעלה את האפשרות להעביר אותה לפלסטינים במסגרת תוכנית טראמפ, כנראה לא מכיר את שליטתה בתשתיות הלאומיות. לדברי ד"ר אבו ראס, פרוזדור החשמל המתוכנן מגביל עוד יותר את השימוש בקרקע הפרטית.

בסופו של הסיור הוחלט על פגישות המשך עם נציגי רשויות הפיקוח והאכיפה, ועל ניסיונות למצוא פתרונות לבעיית קו המתח הגבוה החדש של חברת החשמל.

"ראשי הרשויות לא נלחמים מספיק"

אבל הבעיה אינה מסתכמת רק בסוגיית קווי המתח הגבוה. השיחה העיקרית בסיור נסבה על הסוגיה הבעייתית של היעדר תוכניות מתאר לרוב מכריע מבין היישובים הערבים. העמדה הקבועה של נציגי החברה הערבית היא שהיעדר תוכניות המתאר הוא הסיבה העיקרית לבנייה הבלתי חוקית.

קמיניץ הזכיר בסיור כי בתוכנית החומש לחברה הערבית, 922, שיצאה לדרך ב-2016, יוחד כסף רב לסוגיה אבל רבות מהמועצות הערביות לא ידעו לנצל אותם. הוא פנה לנציג העירייה ושאל: מדוע לא השבתם עדיין לתוכניות ולשאלות שהצגנו לכם לפני חודשים רבים? ואכן כמה מראשי הרשויות ואישים ערבים אחרים מודים כי אכן יש בעיה ביכולת הביצוע של הרשויות המקומיות והאזוריות. כך למשל בעיריית קלנסווה לא הקצו בתקציב 2020 שאושר רק לאחרונה שום סכום משמעותי לטיפול בסוגיית התכנון.

ראש עיריית ערערה ויו"ר ועד ראשי הרשויות מודר יונס אומר ל"גלובס" כי אחת מהסיבות לכך היא הקושי לגייס מהנדסים למחלקות ההנדסה והתכנון, בשל השכר הנמוך שהרשויות יכולות להציע. ישיבה בעניין התקיימה לאחרונה עם סגן ראש אגף שכר באוצר, בניסיון לקבל תקנים למשרות בכירים שימשכו מהנדסים טובים לעבוד בעיריות. בעיה אחרת שיונס מצביע עליה היא שהתהליכים מול ועדות התכנון המקומיות והמחוזיות מורכבים ואיטיים במיוחד, ורק עיריות שיש בהן תוכנית של הוותמ"ל הצליחו לקדם את התכנון.

עורך הדין פארס כבהא, המייצג הן בעלי קרקעות והן רשויות בנושאי מקרקעין, אומר שהמדינה הקצתה במסגרת תוכנית החומש 922 שלושה מיליון שקל לכל יישוב ערבי לסעיף הדיור. אלא שבפועל גילו ראשי הרשויות שמישהו החליט לשנות את הקריטריונים וההקצאה שנועדה ליישוב אחד הפכה בחלק מהמקרים להקצאה לכל המועצה האזורית. כך למשל במועצה אזורית מטה יהודה קיבלו שני יישובים ערבים רק 3 מיליון שקל במקום 6 מיליון. במועצת זמר, ארבעה יישובים קיבלו פחות מחמישה מיליון שקל במקום 12 מיליון וכו'.

הנתונים נלקחו ממקורות ממשלתיים. גורם בכיר באחד ממשרדי הממשלה העוסקים בכך אישר את הנתונים אבל שב והטיל לפחות חלק מהאשמה על ראשי המועצות והיישובים שלא ידעו "להילחם מספיק" על ההקצאה או שלא הראו יכולת ביצוע שתאפשר הקצאה מלאה כדבריו.

נקודת האור: 32 תוכניות בתכנון

עלאא גנטוס, המשמש יועץ כלכלי של ועד ראשי הרשויות, מציג תמונה מעט יותר אופטימית, ואומר כי יש תזוזה משמעותית ואף פריצת דרך בסוגיית התכנון, ורוב הרשויות הצליחו להזיז ולו במעט את תוכניות היישובים.

עם זאת, אמר כי הקצאת הכספים לתכנון ל-15 הרשויות הגדולות, כרבע מיליארד שקלים, נקבעה עם תנאים מצטברים לקבלת התקציב במעבר בין שלבי התכנון, וחמש מהרשויות לא הצליחו ליישם אותן בעיקר בגלל עיכובים שלא תלויים בהן, כמו אישור תוכניות של שכונות, שלוקח זמן להכינן. חלק מהעיכוב תלוי בוועדות מחוזיות. ועד ראשי הרשויות פנה למשרד השיכון ומשרד האוצר בבקשה לשנות את התנאים ולאפשר את תקצוב קידום התכנון והנושא בדיון.

נקודת האור היא ש-32 תוכניות גדולות של מתחמי מגורים בתוך הערים הערביות נמצאים בשלבי תכנון מתקדמים, לא מעט בזכות התקצוב והזירוז של תוכנית החומש.
ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "התקציב חולק פר יישוב וגודל האוכלוסייה ולא לפי רשויות. יוצא מכך שדווקא המועצות האזוריות זכו לתקציבים גדולים יותר ביחס למועצות אחרות, וזאת מהסיבה שנקבע רף מינימום לתקצוב יישובים קטנים. לדוגמה, יישוב של 3,000 נפש קיבל תקציב גם אם מספרו היה פחות מכך".

תודה לפרידה ג'אבר בראנסי, העורכת הראשית של אתר Panet והערוץ הערבי הלא TV, שסייעה בהכנת הכתבה

עוד כתבות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול