גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנק ישראל בצעד דרמטי: מנמיך תחזיות ומשיק תוכנית רכישות אג"ח קונצרני של עד 15 מיליארד שקל

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, ועדכן כלפי מטה את תחזית הצמיחה בשנת 2020 ● הנגיד ירון על תוכנית הרכישות של אג"ח קונצרני: "אנחנו רוצים לוודא שהתמסורת של המדיניות המוניטרית תחלחל לכל תחומי הכלכלה"

ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

ריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי, למרות ההחרפה הצפויה במשבר הכלכלי כתוצאה מההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום להותיר את שיעור הריבית הנוכחי על כנו, תוך שהיא מדגישה כי הבנק ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות במשק.

לראשונה, בנק ישראל יתחיל לרכוש אג"ח קונצרני בשוק המשני בהיקף התחלתי של כ-15 מיליארד שקל. עד כה רכש הבנק אך ורק אגרות חוב של ממשלת ישראל. בבנק מסבירים כי "מטרת התכנית הנה להבטיח את המשך פעולתו התקינה של שוק אג"ח החברות, ולחזק את התמסורת מהמדיניות המוניטרית אל שוק האשראי, על ידי הפחתת הריבית בה חברות מגייסות אשראי בשוק ההון, ופינוי מקורות נוספים לאשראי לכלל ענפי המשק". 

הבנק ירכוש אג"ח בהיקף של 15 מיליארד שקל על בסיס סמן רחב של ניירות ערך. הסמן כולל אך ורק חברות בדירוג - A ומעלה, ואינו כולל אג"ח של חברות זרות, אג"ח בעלות מרכיב הוני ואג"ח שלא צמודות לשקל ואינן בריבית קבועה. בבנק מציינים כי שווי שוק האג"ח הקונצרני בישראל הוא כ-341 מיליארד שקל, והיקף השוק העומד בתנאי הסף מוערך בכ-75% מסוג זה.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון הסביר את ההחלטה להתחיל ברכישות האג"ח הקונצרני בכך ש"אנחנו רוצים לוודא שהתמסורת של המדיניות המוניטרית תחלחל לכל תחומי הכלכלה ותגיע למירב השווקים ולמירב המשתמשים באשראי. צריך להבחין בין כשל שוק, שכרגע אין בשוק הקונצרני לבין סיוע בכך שהעלויות יהיו יותר נמוכות. באשר לאופן ביצוע הרכישות הנגד ביקש להדגיש כי "מדובר בסמן מאד רחב ואין פה איזשהו רעיון לקנות אגח ספציפי כזו או אחר אלא כמיטב יכולתנו את תיק השוק".

נגיד בנק ישראל גילה כי הציג אתמול לראש הממשלה תכנית תלת-שלבית לשנים 2020-2021 העוסקת בשלב ראשון בעזרה ראשונה למשק בדגש על שוק התעסוקה והארכת הזכאות לדמי אבטלה, בשלב שני מציעה התכנית צעדים להאצת הפעילות הכלכלית, הכשרות מקצועיות והגברת הביקושים במשק (באמצעות השקעות בתחבורה ציבורית, דיגיטציה שיפוץ בתי מלון וצעדים נוספים) ובשלב שלישי בצעדים להגברת הפריון. מדובר בתכנית המהווה לדברי ירון "חלק מקופסאות הקורונה" כלומר חלק מהתכניות החוץ תקציביות שמקדמת הממשלה שהיקפן הגיע עד כה ל-105 מיליארד שקל. הנגיד אמר כי יש סבירות גבוהה שנצטרך להגדיל את תכנית הסיוע הממשלתית מעבר ל-100 מיליארד השקלים שהוקצו לה.

במקביל להחלטת הריבית מפרסם היום בנק ישראל את התחזית המעודכנת של מחלקת המחקר לשנים 2020 ו-2021. עדכון התחזיות נעשה הפעם על-רקע ההחמרה המהירה בנתוני התחלואה בקורונה. התחזית לצמיחה בשנת 2020 עודכנה כלפי מטה והתוצר צפוי להתכווץ בשיעור של כ-6%, וזאת "לאור הרעה בנתוני התחלואה המגדילים את אי-הוודאות ומעכבים את החזרה של הפעילות הכלכלית לשגרה, ולאור ההתפתחויות בעולם", נמסר בהודעת הבנק.

בחטיבת המחקר של הבנק מעריכים כעת כי גם אם לא יהיה סגר נוסף התוצר של המשק צפוי להתכווץ בשיעור של 6% בשנת 2020, נמוך ב-1.5 נקודת אחוז מהתחזית הקודמת, והוא צפוי לצמוח בשיעור של 7.5% בשנת 2021. במקרה של סגר נוסף תתרסק הצמיחה במשק ב-2020 בשיעור של 9%. לפי התחזית המעודכנת צפוי שיעור האבטלה לעמוד בסוף השנה על 9% (לעומת 8.5% בתחזית ממאי) אך במקרה של סגר נוסף הוא יזנק ל-11.5%. העדכון מטה בפעילות הריאלית ב-2020 מוסבר בעלייה בנתוני התחלואה המגדילים את אי הוודאות ומעכבים את החזרה לשגרת פעילות כלכלית, בקצב הירידה בשיעורי ההשבתה בענפי המשק השונים הנמוך ביחס להערכותינו בתחזית מאי, ובהתפתחויות בעולם.

נזכיר כי בעדכון האחרון, שנעשה על-רקע נתוני תחלואה נמוכים, העלתה מחלקת המחקר את תחזית הצמיחה ל-2020 למינוס 4.5% (לעומת צמיחה שלילית של מינוס 5.3% בתחזית מאפריל).

התחזיות האלה שעודכנו היום נראו אופטימיות על-רקע תחזיות של גופים כלכליים אחרים ובראשם קרן המטבע הבינ"ל. ערב ההתפרצות הנוכחית של הקורונה צפו באוצר צמיחה שלילית של מינוס 5.4% ב-2020 וכי שיעור האבטלה יעמוד בסוף השנה על 12.8% שמתוכם 7.4% מפוטרים ו-5.4% עובדים בחל"ת.

בנוסף מכריז הבנק על חידוש התכנית למתן אשראי למערכת הבנקאית בתמורה להלוואות לעסקים קטנים וזעירים. מדובר בתכנית שהושקה ב-6 באפריל ובמסגרתה העניק בנק ישראל מתן הלוואות לבנקים בריבית של 0.1%  לטווח של שלוש שנים, מותנה במתן אשראי לעסקים קטנים וזעירים. התכנית הופעלה עד סוף חודש מאי, ובמסגרתה ניתנו הלוואות לבנקים בהיקף של 4.6 מיליארד שקל כנגד אשראי שהבנקים העניקו לעסקים אלו.

הוועדה המוניטרית החליטה לחדש את התכנית ללא מגבלה על גובה ההלוואות, ולהפעיל אותה עד להודעה חדשה. יתר מאפייני התכנית לא ישתנו: ההלוואות יינתנו בהתאם לקריטריונים שנקבעו בתכנית הקודמת לטווח של שלוש שנים, בריבית של 0.1%, וכל סכום שיועמד על ידי המערכת הבנקאית כאשראי חדש לעסקים קטנים וזעירים יהיה זכאי למימון במסגרת תוכנית זו.

בתגובה להחלטת הריבית של בנק ישראל, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, ויקטור בהר, התייחס לתכנית רכישות האג"ח הקונצרני ואמר כי מדיניות בנק ישראל ממשיכה להיות דומה לזו של הפד האמריקני, הבנק המרכזי מותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1% שזהה בפועל לריבית בארה"ב, ומנגד משיק כלי מוניטרי חדש של רכישות איגרות חוב קונצרניות". בהר ציין כי "במסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה ציין הנגיד כי אין כשל שוק בשוק האג"ח הקונצרניות, אך זהו צעד מוניטרי נוסף שמסייע לסקטור העסקי.

"בנוסף, הנגיד התייחס לגבי האפשרות להכוונה של עקום התשואות בישראל (YCC) והבהיר שכל עוד אין התפרצות אינפלציוניות הבנק יתמוך בריביות נמוכות, הן לממשלה והן לכלל המשק. כלומר, בנק ישראל מעדיף לשמור על תשואות נמוכות, אך לא להתחייב לכך באופן פורמאלי, עמדה שאף היא דומה לזו של הפד בארה"ב".

בהתייחס לתחזית הצמיחה המעודכנת מציין בהר כי "בנק ישראל מניח למעשה שהתוצר ב- 2021 יהיה גבוה מזה של 2019. קרן המטבע הבינלאומית מעריכה שברוב המדינות המפותחות התוצר בשנת 2021 עדיין יהיה נמוך משמעותית מזה של 2019".

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל