גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחירון מכוניות ממשלתי: רעיון טוב, אבל לא ישים

ההצעה של שרת התחבורה רגב להקים בסיס נתונים רשמי של מכירות כלי רכב משומשים אינה חדשה וכבר נגנזה בעבר ● היום השוק צריך מחירון אובייקטיבי יותר מתמיד, אך האינטרנסים והמורכבות הביצועית עומדים בעוכריו

מגרש למכירת מכוניות משומשות. הפער בין המחירים במציאות לבין המחירונים - גדול / צילום: איל יצהר, גלובס
מגרש למכירת מכוניות משומשות. הפער בין המחירים במציאות לבין המחירונים - גדול / צילום: איל יצהר, גלובס

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה ביום א' כי בכוונתה להגיש תיקון חקיקה, שיביא ליצירת בסיס נתונים על מחירים בפועל של כלי רכב משומשים. על פי ההצעה, יחויבו מוכרים ורוכשים של רכב משומש לדווח על מחיר העסקה בעת העברת הבעלות עליו. הנתונים יוזרמו על ידי רשות הדואר לאתר אינטרנט חינמי, שיוקם על ידי משרד התחבורה או גוף חיצוני, שבו יקוטלגו הנתונים ויוצגו על פי מודל הרכב ותת הדגם, שנת ייצורו ואופי הבעלים הקודמים: פרטי, חברת החכר וכו'.

במשרד התחבורה אומרים כי "המאגר ייצור ודאות מוחלטת בעסקאות היד השנייה ויאפשר לרוכשי רכבים יכולת מיקוח גדולה מול מגרשי הטרייד-אין והסוחרים תוך יצירת תחרות בשוק מחירוני הרכב".

הרעיון לייסד בסיס נתונים לרכב משומש בפיקוח ממשלתי אינו חדש. הוא הופיע כבר ב-2012 כחלק מהמלצות הליבה של "דוח הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב", שנודעה גם בשם "ועדת זליכה".

וכך כתבו אז חברי הוועדה בהתייחס לאינטרסים העסקיים של המחירון הקיים: "המבנה העסקי כאמור יוצר ניגוד אינטרסים. המפרסמים המהותיים במחירון הם חברות קשורות בענף הרכב (חברות ביטוח, חברות ליסינג, סוחרי רכב וכיו"ב), ויש להם אינטרס להשפיע על מחירי המכוניות המשומשות, לפי שינויים בענף. מחירון הרכב הפרטי נתפס כמקור אמין ואובייקטיבי ועלול לנצל זאת כדי לקבוע קביעות לא אובייקטיביות כגון מחירים מוטים. בעיה זו מתחזקת עוד יותר בהיעדר תחרות בתחום המחירונים".

הוועדה המליצה שמשרד התחבורה יקים מאגר מידע ציבורי של מחירי רכב. המאגר יוקם במיקור חוץ תחת חוק חובת המכרזים. מאגר זה יתבסס על הצהרה משותפת של הקונה והמוכר בכתב של נתוני עסקאות רכב משומש, שידווחו במעמד העברת הבעלות בין המוכר לרוכש. למרות חשיבות הנושא ולמרות הגישה הלוחמנית של משרד התחבורה באותה עת, ההמלצה הזו נעלמה חיש קל.

האם הרעיון הזה יותר רלוונטי היום משהיה לפני שמונה שנים? התשובה מורכבת משני חלקים: צורך וישימות.

משבר הקורונה חשף את הפערים

הצורך במחירון אובייקטיבי ואמין רלוונטי היום יותר מתמיד. בעשור החולף שוק הרכב הישראלי התרחב והשתכלל, מספר עסקאות היד השנייה נסק מעלה וכך גם הערך הכלכלי המצרפי, שתלוי באותו מחירון: עסקאות מכר, ביטוחים, שערוכי ביטחונות של לקוחות פרטיים כנגד שעבוד הרכב והערכות שווי המלאי של חברות ציבוריות בענף, שנגזרות במידה רבה משווי צי המשומשות שבבעלותן. בהערכה זהירה מדובר על למעלה מ-20 מיליארד שקל בשנה, כולל שווי ציי הליסינג.

אבל בזירת המחירונים לא השתנה מאום. מחירון "לוי יצחק" הוא עדיין התנ"ך הלא רשמי של ענף הרכב, ניגודי האינטרסים המסחריים שציינה הוועדה עדיין קיימים והפער בין מחירי המחירון הרשמיים לבין המחירים בפועל, שבהם נתקלים כיום לקוחות פרטיים שרוצים למכור/לקנות רכב משומש, גדול מתמיד.

הוכחה טובה לכך ראינו במשבר הקורונה, שבו שוק הרכב החדש והמשומש, על כל הנגזרות, ספג מהלומה קשה. היצע הרכב המשומש, בעיקר מהשנתונים האחרונים, זינק בעת שלקוחות שהכנסתם נפגעה כמו גם חברות ליסינג, חברות השכרה ואפילו יבואני רכב ניסו לגלגל לשוק "מלאי מצוקה", שחלקו הוא כלי רכב, שהוחזרו על ידי לקוחות מוסדיים או על ידי לקוחות חדלי פירעון.

מאידך הביקוש לרכב משומש, כמו כל אספקט של המשק, התרחק מתקופת השיא. אבל ההשתקפות של המשבר במחירונים הרשמים נותרה מינורית.

גם חברות ליסינג, שערך מלאי המשומשות שלהן מהווה בטוחה של מיליארדים להר של מינוף ושעבודים, נשמו לרווחה כאשר המחירון שימש בתור "בלם זעזועים" וחזרו בדו"חות שלהם על אותה מנטרה: "לא מצאנו מקום להפחתת ערך חריגה". בקיצור, השוק עדיין נשלט על ידי השחקנים הגדולים.

משימה בלתי אפשרית לביצוע?

למרבה הצער גם הישימות של "מחירון ממשלתי" כזה אינה גדולה יותר כיום משהייתה לפני עשור. מטבע הדברים מקור המידע העיקרי שנדרש לגיבוש מחירון אובייקטיבי כזה הוא הדיווחים של לקוחות, שמבצעים עסקאות מכירה/רכישה של רכב משומש.

במקרה של לקוחות פרטיים מדובר בפלישה לצנעת הפרט ואין כל דרך לוודא שהם הנתונים המדווחים אכן אמינים במיוחד לאור העובדה שחלק לא מבוטל מכ-600 אלף עסקאות הרכש/מכר השנתיות של משומשות בשוק הישראלי מבוצעות במזומן.

בנוסף, חלק דומיננטי מאותן עסקאות מבוצעות על ידי גופי סחר ממוסדים. אמנם אלה עסקאות שמגובות בחשבונית, אך מכיוון שאין דרך משפטית לאלץ את החברות הללו לחשוף סודות מסחריים. סביר להניח, שלרבים מהמוכרים יהיה אינטרס "לנפח" את מחירי המכירה כדי לדחוף מעלה את המחירונים הרשמיים. ממש כפי שנעשה כיום.

ועוד לא דיברנו על העלויות של הקמת אופרציה מורכבת, שתצטרך לאסוף ולעבד כל חודש מאות אלפי נתוני עסקאות על אלפי דגמים, תת-דגמים וגרסאות אבזור שונות ומשונות ועוד. איך בדיוק תדע המדינה, או מי מטעמה, האם מחיר הרכב המשומש שדווח בעסקה משקף דפיקות בפח, רעשים מתיבת ההילוכים או תא נוסעים מוזנח? בקיצור, חזרה לנקודת המוצא.

בסופו של דבר המחירון צריך להפוך לקונצנזוס, שמוסכם על ידי כל השחקנים בשוק ובמיוחד על הגדולים. מכיוון שהשחקנים הגדולים ביותר הם חברות הביטוח וסוחרי הרכב, שהשיטה הקיימת משרת אותם בצורה מיטבית, סביר להניח שהציבור הרחב ייאלץ ליישר איתם קו. המוכר יוכל אולי לדרוש על רכבו "מחיר מחירון ממשלתי", אבל כשיבוא לבטח את רכבו, למכור אותו בטרייד-אין או לשלם את ערך הגרט בעסקת ליסינג פרטית - יהיה מי שיחזיר אותו אל זרועות "מחירון לוי יצחק".  

 

עוד כתבות

שר האוצר אביגדור ליברמן בריאיון לנעמה סיקולר / צילום: איל יצהר

שר האוצר בריאיון מיוחד לגלובס: "אני לא מכניס עיזים לתקציב כדי להוציא אותן. אם נעביר אותו, נחזיק ארבע וחצי שנים"

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר הערב בכנס "גלובס" בריאיון כלכלי ראשון כי "ריבית אפס לא תימשך לעולם. הבנקים צריכים להיות זהירים עם מתן משכנתאות" ● לדבריו, "החקלאות היום היא אתר ארכיאולוגי של מפא"י"

הדמייה של המגדל ברחוב הירקון 33-37 / צילום: יח"צ ישראל קנדה

אושרה תוכנית להקמת מגדל מלונאות ומגורים חדש בירקון בתל אביב

התוכנית ברחוב הירקון 33-37 כוללת מגדל בגובה 21 קומות עם 263 חדרי מלון לצד 78 יח"ד

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים / צילום: איל יצהר

"צמיחה גבוהה ב-2022 לא מובטחת. צריך לדאוג להגדלת פריון הייצור"

כך אמר היום מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר בכנס Gexcutives בהשתתפות המנהלות והמנהלים הבכירים במשק ● "אני סבור שאם ייתכנו 'צלקות' ממשבר הקורונה, העיקריות בהן יהיו בשוק העבודה. כתוצאה מכך צפויה תנועה גדולה של עובדים מענפים מסוימים לאחרים"

התור לבדיקת קורונה לנתב"ג, כעת / צילום: תמונה פרטית

ה-CDC האמריקאי: ממליצים למי שאינו מחוסן להימנע מנסיעה לישראל

מרכז השליטה במחלות בארה"ב הוציא אזהרת מסע לישראל, וקורא לנוסעים להתחסן לפני הטיסה ● ישראל נמצאת כעת בדרגה 3, המוגדרת כאזהרה ברמה גבוהה - דרגה אחת לפני הדרגה החמורה ביותר

בזוס עם שעון אומגה לאחר הנחיתה / צילום: Associated Press

איך השעון שבזוס לקח לחלל הפך לניצחון שיווקי של אומגה

שעון היד הבולט של מייסד בלו אוריג'ין ואמזון הוביל לקפיצה בהתעניינות בחברה השוויצרית

קטיף בשדות חקלאיים. ארגוני החקלאים מעדיפים את השיטה הנוכחית של חסימת תחרות מחו"ל / צילום: שלומי יוסף

הרפורמות החלומיות של משרד האוצר נגד קבוצות הלחץ. מי ימצמץ ראשון?

עשרות רפורמות שאפתניות שמשרד האוצר חולם מזה שנים להביא אל המשק הישראלי ממלאות את טיוטת חוק ההסדרים ● אבל החקלאים, משרד הביטחון ואפילו היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, יוצאים לקרבות משלהם נגדן ● מה יעלה בגורלן? גלובס עושה סדר

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

משרד החינוך יילחם על החרגת מערכת החינוך אפילו מסגר

ויכוחים ודיונים אחרונים בין משרד הבריאות ומשרד החינוך המתקיימים היום אמורים להוביל עד הערב להחלטה על המתווה לפתיחת שנת הלימודים הבאה, אך הפערים עדיין גדולים מאוד ● ואחרי שיסכימו – האם יקבלו אישור מיפה בן דוד?

רן הר נבו / צילום: אופיר קדמי

הרוכש התחרט, המשקיעים לא קיבלו החזר, ולעובדים נשבר הלב: הווידוי של היזם רן הר-נבו

אסטרטגיית הקהילות החדשה וההצפה בשוק חברות הסטארט-אפ בתחום זה הביאו לאובדן היתרון התחרותי של הומיז, חברת סטארט-אפ ניו יורקית שהוקמה על ידי רן הר-נבו וחנן לשובר ● השניים החליטו לסגור את החברה בשבוע שעבר ● אתמול, הסביר לראשונה הר-נבו בעמוד הפייסבוק שלו מה הוביל להחלטה הקשה

חיפה / צילום: Shutterstock, Altosvic

גב-ים מכרה לפרשקובסקי עתודות קרקע בחיפה תמורת 215 מליון שקל

לעתודות הקרקע בפרויקט רמת הנשיא בחיפה ניתן להוסיף עוד 350 יח"ד לפי התב"ע הקיימת ● עד כה ניבנו בשכונה 711 יח"ד

מחלף ינוב העתידי, הדמיה

פרויקט הענק הזה אמור לחבר בין נתניה לכביש 6. כך הוא נתקע

האוצר עצר את "פרויקט עוקף כפר יונה" לבניית מחלפים וסלילת כבישים בעקבות מחלוקות עם משרד התחבורה ● המדינה כבר הוציאה 800 מיליון שקל

ביטקוין. בניגוד לנטען בהודעה, טסלה לא מחלקת מטבעות דיגיטליים לעידוד השימוש בהם / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski

ראיתם שטסלה מחלקת ביטקוין? היזהרו, זו הונאה

לפי אתר שהדומיין שלו נרכש לפני כשבוע, אלון מאסק החליט לקדם את השימוש במטבעות דיגיטליים ומחלק 5,000 ביטקויינים ● אלא שמדובר בהונאת דייג ● כך היא עובדת

אלון מאסק / צילום: Shutterstock

טסלה הציגה לראשונה רווח של מעל מיליארד דולר ברבעון; המניה מטפסת במסחר המאוחר

חברת הרכב החשמלי של אלון מאסק עקפה את הציפיות, ודיווחה לראשונה על יותר ממיליארד דולר רווח נקי רבעוני ● סך מסירות הרכב ברבעון השני של 2021 הגיע ל-201,250 - עלייה של 122% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות קלות בארה"ב; טסלה עולה לקראת הדוחות, הסיניות צונחות

S&P 500 והדאו ג'ונס התחזקו קלות בעוד הנאסד"ק נותר ללא שינוי ● נעילה מעורבת בבורסות אירופה ● המדדים בסין נפלו במעל ל-2%, ובהונג קונג הירידות התקרבו ל-4% ● ביפן נרשמו עליות שערים ● הביטקוין נוסק מעל 39 אלף דולר

אודי, שהשקיעה בחברה של בן ארי ואיבדה את כספה / צילום: איל יצהר

"אין לי כסף לחיות": סיפורה של משקיעה של מייק בן ארי שנותרה מחוסרת כל

אודי בת ה-61 השקיעה יותר ממיליון שקל אצל מייק בן ארי ● היא מכרה את דירתה והפקידה את כל כספה אצלו - וכעת הגיעה לפת לחם ● בראיון לגלובס היא מספרת בכאב: "אין לי כלום. בחיים שלי לא הייתי במצב כל-כך שפל. אני צריכה לקחת תרופות יקרות, ואין לי כסף לקנות אותן"

ארנק דיגיטלי / צילום: Shutterstock

תגידו ביי ביי לכרטיס האשראי הישן והמוכר: הצצה לתחום הלוהט של מדד המותגים

לא היום, לא בשנה הבאה, אבל לקראת סוף העשור, אתם תגידו לארנק שלכם שאתם מתכננים חופשה בפריז בסופ"ש הבא - והוא יגיד לכם באיזו חברת תעופה כדאי לטוס, באיזה מלון יש הנחות ובאילו חנויות דיוטי פרי תוכלו להשתמש בתווי שי ● הצצה לקטגוריה הכי חדשה וסוערת במדד המותגים

בשכונת עג‘מי ביפו / צילום: יחצ

נדחתה עתירה נגד מכרז לדיור בר-השגה ביפו לערבים בלבד

השופטת קיבלה את טענת עיריית ת"א כי העתירה הוגשה תוך שיהוי קיצוני של עשר שנים, ובנוסף ציינה כי ההלכה הכירה בסמכות הרשות לפעול לקידום שוויון בדרך של העדפה מתקנת, מבלי שיהיה בכך משום אפליה אסורה

רחוב אוקספורד בלונדון, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

שבוע ל"ניסוי הבריטי": מה קרה למספר המאומתים במדינה?

למרות שיעור חיסון של כ-54% באוכלוסייה, נרשמו ערב פתיחת המשק באנגליה כ-50 אלף מקרים ביום ● רופאים ומומחים שצוטטו בכלי התקשורת הבריטיים הצביעו על כך שבימים האחרונים המגפה נמצאת במגמת דעיכה בממלכה המאוחדת

אבי ברזילי, מנכ"ל אפי נכסים / צילום: תמר מצפי

אפי נכסים השלימה רכישה של מחצית הזכויות בפרויקט בהוד השרון ב-328 מיליון שקל

החברה דיווחה שהשלימה אתמול את העסקה, שנתחמה בסוף חודש ינואר לאחר התקיימות כל התנאים המתלים, ובהם אישור הממונה על התחרות ● אפי נכסים קידמה את העסקה יחד עם שותף שמנהל את המתחם ושהחזיק טרם ההשלמה ב-33.3% מהזכויות בפרויקט

רוני דניאל / צילום: איל יצהר

העיתונאי רוני דניאל הלך לעולמו בגיל 73

דניאל היה הכתב לענייני צבא וביטחון של חדשות 12 מאז שנת 1993

מוצרי תקשורת של סמסונג / צילום: Shutterstock

המחסור העולמי בשבבים לא משפיע: צמיחה בהכנסות וברווחי סאני במחצית הראשונה של 2021

העלייה בהכנסות ברבעון השני התרחשה על-אף שברבעון המקביל אשתקד השיקה החברה סדרת מכשירים חדשה ● החברה סיימה את המחצית הראשונה של השנה על הכנסות של 478 מיליון שקל - עלייה של 10.8% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2020