גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבוכה גלובלית: כך מזהירים אתרי החדשות בעולם מחזרה על הטעויות שהובילו לגל השני בישראל

וירולוגים וכלי תקשורת ברחבי העולם תוהים מה הביא לקפיצה הגדולה במספר הנדבקים היומי בישראל, ומזהירים מפני חזרה על הטעויות שנעשו בארץ כדי שהממשלות המקומיות לא יחזרו עליהן

בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יחד עם העלייה החדה במספר מקרי הקורונה בישראל בימים האחרונים, זינק גם העניין של כלי התקשורת הבינלאומיים במה שקורה בארץ. אחרי שישראל התגאתה בצמצום המקרים החדשים למספר חד־ספרתי, בסגירת גבולות מוקדמת שהובילה ל"שיטוח" העקומה, הפך הגל השני בישראל לקרקע פורייה לספקולציות ברחבי העולם: האם מה שגרם לו היא פתיחת בתי הספר או האירועים ההמוניים? או אולי העובדה שהישראלים לא ממלאים אחרי ההנחיות? ומה מדינות אחרות יכולות ללמוד מהמקרה הישראלי?

"היזהרי בריטניה - ישראל חווה את השלכות הניסיון לחזור לחיים נורמליים", הייתה כותרת טור שפרסם בסוף השבוע כתב רשת הטלוויזיה הבריטית Sky News בישראל. באותו סוף השבוע גם פגו רוב ההגבלות שהטילה הממשלה הבריטית על הציבור והעסקים, בניסיון למנוע את התפשטות המגפה בממלכה המאוחדת.

כותרת ב-Sky News:"היזהרי בריטניה - ישראל חווה את השלכות הניסיון לחזור לחיים נורמליים" / צילום: צילום מסך

בערב שבת כבר פורסמו תמונות של אלפים המתגודדים ברחובות לונדון כשהם שותים בירה וחוגגים את תום הסגר. "אני זוכר את האופוריה שחשנו לפני כחודש", כתב העיתונאי הבריטי, "כאשר הישראלים הורשו לשוב לבארים, למסעדות, לחופים ולחנויות... אבל היזהרו: בריטניה נמצאת כמה שבועות אחרי ישראל, שביום חמישי האחרון דיווחה על כ־1,000 נדבקים חדשים - שיא יומי".

ישראל בעלייה

דיווחים בבריטניה: "האופי האנושי ניצח"

הכתב הבריטי הזכיר את ההגבלות שממשלת ישראל הטילה בניסיון למנוע התפרצות מחודשת גם אחרי הסרת הסגר בתחילת מאי, אך ציין, "עם הזמן, האופי האנושי ניצח. מסכות הושמו על הסנטר ולא על הפה והאף; שני המטרים שנדרשו כמרחק ביטחון הפכו למטר, ואז לחצי מטר. ככל שנעשה חם יותר, החופים הלכו והתמלאו".

גם כלי תקשורת אחרים ניסו להסביר לקוראיהם מדוע התרחש הגל השני, ומה יכולה להיות המשמעות עבורם. "לפני כחודש NPR (רשת שידור ציבורית אמריקאית) שמה דגש על תפקיד בתי הספר במגפת הקורונה בישראל", ציין וירולוג אמריקאי שהפנה לדיווחי הרשת מישראל על השיבה ללימודים ב"טוויטר", "והנה ראו את המצב העדכני של הקורונה בישראל". NPR בדיווחיה ציינה את המהירות שבה נאלצו הרשויות בישראל לשלוח ילדים לבידוד ולסגור כמה בתי ספר אחרי הפתיחה, לאחר שהתגלו בהם מקרי קורונה.

המגזין האמריקאי "אטלנטיק" התייחס באתר האינטרנט שלו לזריזות שבה הוסרו ההגבלות בישראל, ולהיקף ההקלות, וכתב: "אולי ישראל מתמודדת פחות טוב עם הקורונה מאשר מדינות אירופיות משום שהיא יצאה מהסגר עם פחות דרישות לריחוק חברתי". כתבי העיתון הבהירו עם זאת כי לדעתם בתי הספר לא שיחקו תפקיד מרכזי בדינמיקה של ההתפרצות מחדש: "אפילו בישראל מספר המקרים הקשורים להדבקה בבתי ספר עומד על 300, שיעור קטן מאוד ממספר המקרים הכולל".

הוול סטריט ג'ורנל: גל שני מכה בישראל  / צילום: צילום מסך

דיווחים בגרמניה: "הגל השני כבר כאן"

גם התקשורת הגרמנית מיהרה לדווח על המצב המחמיר בישראל. "מספר המקרים מזנק - הגל השני כבר כאן", הכריז דיווח בעיתון ה"פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" השבוע. "היה נראה כאילו ישראל סיימה עם הקורונה והממשלה והאוכלוסייה התנהגו כאילו המגפה הסתיימה", דיווח כתב העיתון מתל אביב, "אבל זאת הייתה טעות. הקורונה שבה לישראל".

פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג: "הגל השני כבר כאן"  / צילום: צילום מסך

העיתון המתחרה ממינכן, "זידויטשה צייטונג", דיווח גם הוא על "המצב החמור בישראל". "ראש הממשלה הישראלי נתניהו כבר התגאה בכך ש'ישראל היא מודל להצלחה בעבור מדינות רבות' וכי "מנהיגים רבים מתקשרים אלינו כדי לדעת איך לפעול" - ועכשיו ישראל חווה כזו נסיגה", נכתב.

זידויטשה צייטונג: המצב חמור / צילום: צילום מסך

המגזין הגרמני "דר שפיגל" איתר את מה שהוא טוען כתופעה ייחודית בישראל - העובדה שקיבוצים מגנים על עצמם מפני מגפת הקורונה, ותיאר כיצד הפכו ל"איים חופשיים מקורונה בישראל". כתבת העיתון ביקרה בגניגר, שם סיפרו חברי הקיבוץ כיצד חסמו עם טרקטורים את הכניסה לקיבוץ בימי הסגר, כדי למנוע מקרי הדבקה מבחוץ, וכיצד הילדים ונערי הקיבוץ דואגים למבוגרים למשלוחי מזון מלווים בברכות. "יש כ־250 קיבוצים בישראל" נכתב, "ובמשך זמן רב הם נחשבו למקומות מאובקים, שאריות של חלום חלוצי שנמוג. בימי המאבק בקורונה, עם זאת, הם הפכו למוצבים נגד הנגיף".

"דר שפיגל": קיבוצים מגנים על עצמם מפני הקורונה / צילום: צילום מסך

דיווחים בצרפת: "זה נראה כמו צונאמי"

לדיווחים ולמספרים בנוגע למספר החולים בישראל ישנו הד וגם השפעה באירופה. בסוף השבוע, בעקבות הדיווחים והנתונים על הזינוק במספר המקרים בישראל, הוסיף מכון "רוברט קוך" הגרמני את ישראל לרשימת ה"מדינות בסיכון" שלו. המשמעות היא כי כל מי שיורשה להיכנס לגרמניה מישראל (רק תושבים, אזרחים או בעלי סיבות ספציפיות) יצטרך לשהות בבידוד כ־14 יום.

כפי שדיווחה כתבת התעופה והתיירות של "גלובס", מיכל רז־חיימוביץ, גם קפריסין הורידה את ישראל לדירוג תחתון בשל רמת התחלואה, שמשמעותו היא שתימנע כניסת ישראלים שאינם תושבים.

ניוזוויק: האם אומת הסטארט-אפ יכולה להתאושש מהקורונה / צילום: צילום מסך

ביממה האחרונה עברו כלי התקשורת הבינלאומיים לדווח על סיבוב הפרסה של הרשויות בישראל - שאחרי שהרשו אירועים המוניים בחללים סגורים למרות העדויות שהצטברו בנוגע לסכנה שבהם כבר ממרץ - הגבילו אותם כעת משמעותית. "שירות הביטחון הכללי הישראלי התבקש לשוב ולהפעיל את מערכת הניטור והמעקב שלו אחרי כדי לסייע בחקירות אפידמיולוגיות", ציין ה"גרדיאן" הבריטי.

"ישראל נוקטת צעדים דרסטיים לסגירת מקומות ציבוריים" דיווח "לה רפובליקה" האיטלקי, שהוסיף: "התקנות החדשות מהוות נסיגה משמעותית מהמצב במאי, בעקבות העובדה שבישראל יש כיום יש כ-11,600 חולים פעילים - שיא מאז תחילת המגפה".

"הגל השני בישראל מתחיל להיראות כצונאמי", כתב העיתון הצרפתי "לה פיגארו", "ישראל הייתה מעין 'תלמיד למופת' בתחילת המגפה, במיוחד משום שביצעה סגירה מוקדמת של הגבולות שלה והטילה סגר הדוק שכובד על ידי האוכלוסייה. אבל השלב הנוכחי, של הפתיחה ההדרגתית והיציאה מהסגר בשבועות האחרונים, הפך לאסון".

עוד כתבות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם