גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המתווה נבחר, השאלות נשארו: האם אל על תולאם, לכמה זמן ואיך תשרוד עד ההנפקה?

לאחר חודשים ארוכים נבחר מתווה לחילוץ חברת התעופה, שכולל הלוואת מדינה, הנפקה ודילול הבעלים, אבל הערפל סביבה עדיין רב: מי יהיו הבעלים החדשים, מי מתעניין ברכישתה ומה יהיה גורל העובדים שהחל”ת שלהם מסתיים בקרוב? • בינתיים, הציבור אוהב את המתווה והזניק את המניה

מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

אחרי חודשים של דיונים ופגישות אין סוף בין האוצר ובין הנהלת אל על, הודיעה החברה כי בחרה במתווה הסיוע שהציע לה משרד האוצר: הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה (בשיעור של 75%), וגיוס הון באמצעות הנפקה לציבור של מניות החברה בהיקף של 150 מיליון דולר, אותן מתחייבת לרכוש המדינה במידה והציבור לא יקנה.

בינתיים הציבור בבורסה כנראה אוהב את המתווה, שעשוי להבטיח את המשך קיומה של החברה, ומניית אל על זינקה היום ב-24%. שווי השוק של החברה עומד לאחר העליות היום על כ-300 מיליון שקל. החוב הבנקאי של אל על הוא כ-1.3 מיליארד דולר. זאת מעבר לחוב של כ-400 מיליון דולר לספקים ולקוחות. אל על צריכה לפרוע הלוואות בהיקף של כ-140 מיליון דולר בשנה הקרובה.

המתווה השני שאל על דחתה היה להלוואה של 400 מיליון שקל מבנקים מלווים בערבות מדינה של 82.5%. יחד עם הנפקה של 44 מיליון דולר על ידי חברת כנפיים, שנדרשה להזרים הון של כ-150 מיליון שקל על ידי משרד האוצר כתנאי למתווה הזה.

המתווה שבו בחרה אל על ידלל את בעלי המניות ולכן ההחלטה לא התקבלה בקלות. חברת כנפיים שבשליטת משפחת בורוביץ'-מוזס, תרד בהחזקותיה מ-38% כיום ל-14%. תמי בורוביץ' עצמה לא נכחה בדיון המכריע של הדירקטוריון לבחירת המתווה.

גם אחרי בחירת המתווה עומדים ותלויים לא מעט סימני שאלה לנוכח תרחישים אפשריים במסגרתו והכיוון של הלאמת החברה 16 שנים אחרי שהופרטה, תרחיש שאיננו ודאי על אף שהוא מסתמן כתרחיש הריאלי יותר.

תרחיש 1: הלאמה, ועדיף לזמן קצר

במקרה שבו הציבור לא ירכוש מניות כלל, המדינה תחזיק ב-61% ממניות אל על, אותן היא תקנה במחיר המסוכם במתווה והתקף לשער הממוצע בחודש מאי 2020. במקרה של הלאמה, כלומר שהמדינה תחזיק ביותר מ-50% ממניות החברה, היא תצטרך לפעול לפי חוק החברות הממשלתיות. כדי שיתממש החזון של משרד האוצר לפיו אל על תנוהל על ידי נאמן חיצוני, תידרש חקיקה שתחריג את אל על כחברה מולאמת, כדי שהיא תפעל במנגנון ייחודי. המטרה של מינוי נאמן בתצורה הזו היא לעשות מעקף ל"חוליים" של חברה ממשלתית על כל המשתמע מכך. גם לסוגיה הזו יש מי שמביע סקפטיות שאכן ניתן להפריד לחלוטין את המדינה מניהול חברה פעילה, שכחברה מולאמת תהיה דומה לרפאל או לתעשייה האווירית.

הרעיון של הלאמה מעורר לא מעט התנגדויות והוא כבר הוכח ככישלון בכל הנוגע ליכולת המדינה לנהל חברת תעופה. המדינה לא מסתירה את כוונתה להחזיק במניות החברה כמה שפחות וכי היא תעדיף למצוא רוכש. לשם כך ימונה נאמן זמני שזהותו נחשפה ב"גלובס" - יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר הוא שמיועד לתפקיד הנאמן למניות חברת התעופה והוא צפוי להחזיק במניות לתקופת ביניים בניסיון לקדם עסקה למכירת החברה. לוקר ישמש כ"נאמן עיוור" כאשר תוגש בקשה להיתר שליטה על ידי קונה פוטנציאלי, אליו נגיע בהמשך.

תרחיש 2: הציבור והמוסדיים יקנו

תרחיש קיצוני אחר הוא שהמדינה לא תידרש לקנות את מניות אל על משום שהציבור, כולל המוסדיים, יקנו את המניות וייתרו את הליך ההלאמה. גם במקרה שבו הציבור ירכוש את רוב המניות והמדינה תקנה יתרה שתשקף לה החזקה הקטנה מ-50% ממניות החברה, אל על לא תולאם. במקרה כזה נשאלת שאלת גרעין השליטה.

הנפקה תדלל את מניות הבעלים בכל מתווה, כלומר גם היא תסתיים בהלאמה וגם אם בתרחיש שרבים סבורים שהוא דמיוני, שבו הציבור ירכוש את רוב המניות. גם בעלי השליטה הנוכחיים יכולים לרכוש את המניות שיונפקו.

האם קונה יכול לרכוש מניות ולהעביר לידיו את השליטה בחברה?

אם יבוא משקיע שירצה לרכוש מניות המשקפות יותר מ-5% מהשליטה בחברה, הוא יידרש לאישור מיוחד מהמדינה המחזיקה במניית זהב בחברה. יש לזכור כי ההנפקה תתבצע בעוד מספר חודשים ולכן קשה לחזות איך ייראה השוק ואיך ייראה הענף - האם בסימן התאוששות או רגרסיה.

תרחיש 3: ללא גרעין שליטה

האם אל על יכולה תהפוך להיות חברה ללא גרעין שליטה, בדומה לטבע או לפז ובהתאם למגמה של יותר ויותר חברות בורסאיות?

אל על, בדומה לצים ולכיל היא חברה בסטטוס מיוחד לאור אותה מניית זהב שבידי המדינה, הקובעת כי החברה חייבת בבעל שליטה, ולכן כדי שהיא תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה, תידרש חקיקה. מניית הזהב משמעותה שהמדינה רואה באל על נכס אסטרטגי והיא קובעת כי מנהלי יהיו ישראלים וכך גם שני שליש מהדירקטורים.

האם קיים תרחיש שבו אל על תקבל הלוואה בערבות מדינה בהיקף של 250 מיליון דולר ואז תוותר על הנפקה? התשובה היא לא. הבנק המלווה יסכים להעמיד לאל על הלוואה בערבות מדינה של 75% רק בכפוף להנפקה שתחזק את הון החברה. חלק מסכום ההלוואה אף יועמד לחברה רק בסמוך למועד ההנפקה.

איך אל על תשרוד עד ההנפקה?

פה מתעוררת שאלה נוספת - מנכ"ל אל על גונן אוסישקין אמר בוועדת הכלכלה השבוע כי 95% מעובדי החברה נמצאים בחל"ת וכי לחברה "נגמר הכסף". מכאן שאל על, שכל 45 מטוסיה עומדים על הקרקע כיום, חייבת כסף באופן מיידי כדי לשרוד. הליך הנפקה צפוי לקחת כשלושה חודשים ועל כך תידרש הלוואת גישור כנגד התחייבות המדינה להזרים כסף בעתיד, או תרחיש שבו המדינה היא זו שתלווה את לאל על את הכסף לחודשים הללו.

במקרה של הלאמה דה-פקטו, המדינה כאמור תשאף למכור את השליטה בחברה כמה שיותר מהר. ויש מי שכנראה מחכה לרגע הזה. איש עסקים ישראלי שלא מעוניין להיחשף רוצה לרכוש את החברה AS IS. הקונה מודע למצבה העגום של החברה, לחוב העצום הרובץ עליה ולמינוף הגבוה שלה, וגם ענף התעופה שנקלע למשבר העמוק בתולדותיו, לא מרתיע את מי שנציגיו טוענים כי מניעיו ציוניים. הקונה פנה לתא"ל במיל' ראם עמינח בכדי שיסגור עבורו את העסקה. הקונה ממתין ככל הידוע להנפקה ולאפשרות לרכישת החברה אחרי שהיא תועבר לנאמן הזמני, לוקר.

ההזרמה תפתור את הבעיות?

האם הזרמת 400 מיליון דולר לאל על תאפשר לה לצאת מהמשבר אליו נקלעה? השמיים סגורים ואין מתווה או אופק לפעילות החברה. יתרה מכך, התיירים הישראלים אינם רצויים גם במדינות השכנות שמדרגות את ישראל כ"מדינה אדומה" לאור נתוני התחלואה. כל עוד אל על לא יכולה למכור כרטיסים, אין לה צפי להכנסות למעט מפעילות המטען שהיא מבצעת ושהולכת וקטנה כאשר חברות תעופה זרות מגבירות את פעילותן בטיסות לישראל.

אל על אמנם תכניס לקופתה עוד כסף חוץ מתוכנית הסיוע של המדינה - היא כבר דיווחה על עסקאות שהמתינו למתווה הסיוע לרבות עסקאות "מכירה וחכירה מחדש" של שלושה ממטוסיה לחברה אמריקאית, עסקה שתניב לה 67 מיליון דולר.

אלא מול אלה, לאל על יש מצבת חובות אדירה לנושיה הפיננסיים ובנוסף היא חייבת לציבור הנוסעים שטיסותיהם בוטלו סכום עצום של כמיליארד שקל.

מדובר בחוב שאל על התחייבה לא אחת כי תחזיר אחרי שיתקבל סיוע. אל על בונה על זה שהיא תצליח להשאיר חלק מהכספים אצלה, כלומר דרך הצעה של שוברים למימוש בטיסות עתידיות במקום החזר כספי.

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, המייעץ לאל על במשבר הקורונה, אמר ל"גלובס" כי "אל על, בדומה לרוב חברות התעופה בעולם, נדרשת לסיוע של המדינה כדי לצלוח את משבר הקורונה. המתווה נועד לאפשר לאל על לצאת מהמשבר כחברה יעילה וגמישה יותר, ברמת יעילות דומה למקובל בענף. חלק גדול מהסיוע של המדינה חוזר ישירות לציבור באמצעות החזרים ללקוחות שקנו כרטיסים מראש בהיקף של מעל 300 מיליון דולר".

מי יממן את החל"ת החל מאוגוסט?

מכשול נוסף בדרך להשלמת מתווה החילוץ הוא ועדי העובדים - אל על כבר ניסחה את תוכנית ההתייעלות, לפיה היא תפטר כ-2,000 מעובדיה והיא תידרש להגיע להסכם עם ארבעת ועדי העובדים שלה (עם אחד כבר הושג הסכם), בהם ועד הטייסים שהביע תמיכה במסלול הסיוע שבו בחרה החברה.

כיום 95% מתוך 6,360 עובדי אל על מצויים בחל"ת. המדינה הודיעה כי תממן את החל"ת לזכאים עד לאמצע חודש אוגוסט - אבל מה יהיה אז? התעופה הישראלית לא צפויה לחזור, וגם אם כן, במימדים קטנים. אל על לא תוכל להחזיר את העובדים למצב שבו היא אינה פעילה ויידרש פתרון מול המדינה לסוגיה זו.

חלק נוסף בהתייעלות הצפויה של החברה כולל הסכמים עם הנושים של אל על, כלומר מחכירי המטוסים וגופי המימון הבינלאומיים. לאור תנאי השוק הצליחה אל על להגיע לדחיית תשלומי חוב, אבל היא לוקחת בחשבון כי יהיה עליה לפרוע את כל ההתחייבויות שלה לנושים הללו בעתיד. 

עוד כתבות

גלעד קריב / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ועדת החוקה דחתה את ההצבעה על הכנסת 4 מדינות לרשימה האדומה. ביקורת נמתחה על האכיפה למבודדים

חברי הוועדה החליטו לדחות את ההצבעה בנושא הכנסת טורקיה, גיאורגיה, קפריסין ובריטניה לרשימת המדינות האדומות • יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב: "אם לא יהיו תשובות, הוועדה לא תצביע וההכרעה תעבור למליאה, או שנקצר את תוקף התקנות ל-48 שעות וניתן גם להפיל את התקנות"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: Reuters, NIR ELIAS

"כל הקשישים יהיו מעל קו העוני": האוצר מעלה את הקצבה לגמלאים

שר האוצר הודיע היום כי יקדם העלאת קצבת השלמת הכנסה לגמלאים ל-70% משכר המינימום ● המשמעות: אדם מעל גיל פרישה יקבל מדי חודש 3,710-3,783 שקל בהתאם לגילו ● ההחלטה צפויה להיכנס לתוקף בינואר 2022

הפגנות נגד נסיונות הממשלה לקדם את חיסון האוכלוסיה באירופה / צילום: Reuters

גרמניה: מתנגד חיסונים יועמד לדין על הסתה בעקבות זילות השואה

זו הפעם הראשונה שבה רשויות ממדינת מחוז כלשהי צפויות להגיש כתב אישום בעקבות ההשוואה הרווחת שמפרסמים מתנגדי חיסונים לרדיפת והשמדת היהודים בגרמניה הנאצית ● "הפוסט מהווה זילות של הרדיפה הרצחנית והשיטתית של יהודים במהלך שלטון הנאצים" ● אם יורשע, הגבר בן ה-45 צפוי לקנס כספי או לעונש מקסימלי של חמש שנים

ראשי הסיעות של הממשלה החדשה / צילום: יוסי זמיר

בדרך למשבר קואליציוני? מכבש הלחצים מאחורי חוק ההסדרים

הטיוטה האחרונה שפורסמה לחוק ההסדרים הייתה שריקת המחצית של הקרבות בממשלה • מרפורמת החקלאות, דרך המטרו ואגרות הגודש ועד המפעלים המזהמים בחיפה: הפערים האידאולוגיים בין השרים נותנים את אותותיהם, ויש כבר מי שמאיים: "לא נעביר את התקציב"

אלון מאסק / צילום: Shutterstock

טסלה הציגה לראשונה רווח של מעל מיליארד דולר ברבעון; המניה מטפסת במסחר המאוחר

חברת הרכב החשמלי של אלון מאסק עקפה את הציפיות, ודיווחה לראשונה על יותר ממיליארד דולר רווח נקי רבעוני ● סך מסירות הרכב ברבעון השני של 2021 הגיע ל-201,250 - עלייה של 122% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד

אלונה בר און / צילום: איל יצהר

"הציבור מאמין למגזר העסקי, למרות עשור של הטחות בוץ בלתי פוסקות"

"לפי מדדי האמון האחרונים של אדלמן, מזה זמן שהציבור מאמין למגזר העסקי יותר מלמגזר הציבורי ולתקשורת", אמרה הערב מו"לית גלובס אלונה בר און בפתיחת כנס Gexcutives ● לדבריה, הציבור נושא עיניים למגזר העסקי שיתמודד עם הבעיות ששיטות הממשל הקיימות לא מצליחות לפתור

חיפה / צילום: Shutterstock, Altosvic

גב-ים מכרה לפרשקובסקי עתודות קרקע בחיפה תמורת 215 מליון שקל

לעתודות הקרקע בפרויקט רמת הנשיא בחיפה ניתן להוסיף עוד 350 יח"ד לפי התב"ע הקיימת ● עד כה ניבנו בשכונה 711 יח"ד

אודי, שהשקיעה בחברה של בן ארי ואיבדה את כספה / צילום: איל יצהר

"אין לי כסף לחיות": סיפורה של משקיעה של מייק בן ארי שנותרה מחוסרת כל

אודי בת ה-61 השקיעה יותר ממיליון שקל אצל מייק בן ארי ● היא מכרה את דירתה והפקידה את כל כספה אצלו - וכעת הגיעה לפת לחם ● בראיון לגלובס היא מספרת בכאב: "אין לי כלום. בחיים שלי לא הייתי במצב כל-כך שפל. אני צריכה לקחת תרופות יקרות, ואין לי כסף לקנות אותן"

עידן עופר / צילום: יוסי כהן

ותודה לכיל וצים: עידן עופר הגדיל השנה את הונו במיליארדי שקלים

מניות החברה לישראל חוזרות למדד המוביל של ת"א לאחר היעדרות של שנה, שבמהלכה קפצו ביותר מפי שלושה ● גם חברת ההחזקות הנוספת של עופר, קנון, זוכה לעדנה, בעיקר על רקע עסקי הספנות הפורחים של צים

דוד מיכאל, מנכ"ל שגריר / צילום: גיא קרן

קבוצת שגריר השלימה את רכישת השליטה בחברת א.צ.מ

הקבוצה רכשה 70% ממניות החברה שמספקת פתרונות לרכב לאנשים בעלי מוגבלויות ב-91 מיליון שקל ● העסקה משקפת שווי של 30 מיליון שקל לא.צ.מ

נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

חרף התנגדות היועמ"ש: הקמת רשות הרגולציה חזרה לטיוטת חוק ההסדרים

עם הקמת הממשלה הודיעו ראש הממשלה, שר האוצר ושר המשפטים על כוונתם להקים רשות שתטפל בנושא הפחתת הרגולציה, אולם בטיוטה הראשונית של חוק ההסדרים שפורסמה לפני כשבוע הפרק בנושא פשוט נעלם - והיום הוא חזר פנימה

חסאן טואפרה / צילום: תמונה פרטית

"מהפכת הסיבים האופטיים תרחיב את הפערים בחברה הערבית"

ראש הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית, חסאן טואפרה, מותח ביקורת חריפה על משרד התקשורת ועל מהפכת הסיבים האופטיים: "אם תוצאות הרפורמה היא לא שוויונית, היא לא רפורמה טובה; צריך לעשות בה תיקונים, ועוד לא מאוחר"

השבבים שבלב מערכת הסיוע לנהג של אאודי / צילום: יח"צ אאודי

המחסור בשבבים פוגע באספקת רכבים חדשים. איך מתמודדים היבואנים?

המחסור העולמי המתמשך בשבבים פוגע משמעותית באספקת הרכב החדש לישראל, שחווה ביקוש שיא • האם ומתי נתחיל לראות הקלה, ואילו דפוסי התמודדות מאמצים הצרכנים, חברות הליסינג והיבואנים כדי להתמודד עם המשבר

הדמייה של המגדל ברחוב הירקון 33-37 / צילום: יח"צ ישראל קנדה

אושרה תוכנית להקמת מגדל מלונאות ומגורים חדש בירקון בתל אביב

התוכנית ברחוב הירקון 33-37 כוללת מגדל בגובה 21 קומות עם 263 חדרי מלון לצד 78 יח"ד

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

תל אביב ננעלה בירידות; אורמד זינקה 14% והרימה את מדד הביומד

ת"א-35 ירד ב-0.2%, ת"א-90 איבד 0.6% ● מחזור המסחר הסתכם ב-1.3 מיליארד שקל ● הבורסות בסין והונג קונג איבדו מעל 2% על רקע החמרת הרגולציה ● עונת הדוחות בוול סטריט: טסלה תפרסם תוצאות ● שיעור האבטלה לחודש יוני עמד על 8.8%

משרדים בתל אביב. "בשוק הטכנולוגי הביקוש גדל" / צילום: Shutterstock

שוק המשרדים מתאושש: המחירים בתל אביב חוזרים לרמה של לפני הקורונה

סקר שעשתה חברת CBRE ישראל מראה כי דמי השכירות למשרדים בתל אביב עלו ברבעון שעבר ב-4% והגיעו ל-110 שקל למ"ר בממוצע • מחירי הנדל"ן המסחרי עדיין יורדים, אבל בקצב איטי יותר מאשר בעבר

מוסך צמיגים / צילום: תמר מצפי

רשות התחרות מפרסמת את ממצאי הבדיקה שערכה בענף החלפים לרכב

הרשות ממליצה ללקוחות לקחת בחשבון את עלות החלפים לאורך חיי הרכב כשיקול לפני הקנייה

בזוס עם שעון אומגה לאחר הנחיתה / צילום: Associated Press

איך השעון שבזוס לקח לחלל הפך לניצחון שיווקי של אומגה

שעון היד הבולט של מייסד בלו אוריג'ין ואמזון הוביל לקפיצה בהתעניינות בחברה השוויצרית

רן הר נבו / צילום: אופיר קדמי

הרוכש התחרט, המשקיעים לא קיבלו החזר, ולעובדים נשבר הלב: הווידוי של היזם רן הר-נבו

אסטרטגיית הקהילות החדשה וההצפה בשוק חברות הסטארט-אפ בתחום זה הביאו לאובדן היתרון התחרותי של הומיז, חברת סטארט-אפ ניו יורקית שהוקמה על ידי רן הר-נבו וחנן לשובר ● השניים החליטו לסגור את החברה בשבוע שעבר ● אתמול, הסביר לראשונה הר-נבו בעמוד הפייסבוק שלו מה הוביל להחלטה הקשה

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

משרד החינוך יילחם על החרגת מערכת החינוך אפילו מסגר

ויכוחים ודיונים אחרונים בין משרד הבריאות ומשרד החינוך המתקיימים היום אמורים להוביל עד הערב להחלטה על המתווה לפתיחת שנת הלימודים הבאה, אך הפערים עדיין גדולים מאוד ● ואחרי שיסכימו – האם יקבלו אישור מיפה בן דוד?