גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קצר בתקשורת: מכירת גילת לוויינים שוב עומדת בפני ביטול

הרוכשת המיועדת, קומטק האמריקאית, פנתה לביהמ"ש כדי שימנע מגילת פעולות הקשורות לקבלת אישור הרגולטור הרוסי לעסקה, המהוות לטענתה "הפרה של התחייבויות גילת לפי הסכם המיזוג" ● גילת בתגובה: "טענות קומטק חסרות בסיס"

גילת לווינים / צילום: תמר מצפי, גלובס
גילת לווינים / צילום: תמר מצפי, גלובס

הסיכויים להשלמת המכירה של גילת  לחברה האמריקאית קומטק הולכים וקטנים, ונראה ש-12 שנים לאחר שהתפוצצה עסקה קודמת למכירת גילת, גם העסקה הנוכחית בדרך לפיצוץ.

אומנם החברות לא הודיעו רשמית על ביטול העסקה, אך קומטק דיווחה על פתיחה בהליך משפטי נגד גילת - וגילת הגיבה באופן נחרץ והבהירה שהיא רואה בטענות קומטק חסרות בסיס. מניית גילת צנחה בנאסד"ק בכ-14% ושווי החברה עומד על 290 מיליון דולר - כמחצית מהשווי במחיר המקורי של העסקה (הכוללת גם רכיב מנייתי) ששיקף לגילת שווי של 575 מיליון דולר.

גילת, שבשליטת קרן פימי, מספקת פתרונות תקשורת, בעיקר באמצעות טכנולוגיית לוויינים. מאז ההודעה על רכישתה בחודש ינואר השנה, נפלה מניית החברה ב-48%. מניית קומטק, לעומתה, ירדה מאז ב-57% ושווייה עומד על 392 מיליון דולר. 

במקרה של ביטול העסקה קומטק לא מחויבת לפי ההסכם לשלם לגילת כל פיצוי או קנס. ההסכם בין השתיים כלל פיצוי של 21.7 מיליון דולר שגילת תידרש לשלם לקומטק אם תבטל את העסקה לפני קבלת אישור בעלי המניות.

אפשרות שפתוחה בפני גילת אם וכאשר תבוטל העסקה היא לתבוע את קומטק בגובה הנזק שנגרם לבעלי המניות, סכום שנכון להיום עומד על כ-180 מיליון דולר - שהוא הפער בין שווי העסקה לו הייתה נסגרת היום לבין שווי השוק הנוכחי של גילת. בעלי המניות הבולטים בגילת הם קרן פימי בראשות ישי דוידי עם 33.9% מהמניות, מבטח שמיר של מאיר שמיר עם 9.7%, רנסנס מארה"ב עם 5.3% ויו"ר הדירקטוריון דב בהרב עם 1.9%.

הסכסוך הנוכחי מגיע ימים ספורים בלבד אחרי שגילת דיווחה כי יונה עובדיה, מנכ"ל החברה, הודיע על פרישה מיידית מתפקידו ועל מינויו לתפקיד של סמנכ"ל הכספים עדי צפדיה.

מניית גילת ירדה ב37 בשנה האחרונה

מחכים לאישור הרגולטור הרוסי

קומטק, העוסקת בתחום התקשורת לתחומים אזרחיים וצבאיים, הודיעה אתמול על הגשת תובענה נגד גילת בבית המשפט בדלאוור שבארה"ב. קומטק מבקשת סעד הצהרתי  שיקבע שמספר פעולות, אם יינקטו על-ידי גילת, יהוו הפרה של התחייבויות גילת לפי הסכם המיזוג.

בקומטק מתייחסים לאישור הנדרש של הרגולטור הרוסי לעסקה, אישור שמתעכב בשלב זה, ובגללו מתעכבת השלמת העסקה כולה. קומטק ציינה במקביל גם את הירידה החדה בעסקי גילת מאז שנחתם ההסכם ביניהן בינואר - תוצאות החברה ברבעון הראשון היו חלשות מאוד - והוסיפה כי היא בודקת האם הירידה עשויה להיחשב כ"השפעה שלילית מהותית". השפעה שלילית מהותית מהווה לרוב לדרישות לביטול העסקה, או לפחות להפחתת המחיר בה (בגילת לא מתרגשים מכך, ומעריכים שקומטק תתקשה להוכיח זאת, משום שהמשבר השפיע לרעה על חברות אחרות בתעשייה ולא רק על גילת).

בתגובה, גילת פרסמה הודעה ולפיה נודע לה כי קומטק מבקשת סעד הצהרתי שיקבע כי (א) כל פעולה חד-צדדית על ידי גילת בקשר למכירה או שינוי במבנה הבעלות של החברה הבת שלה ברוסיה, או (ב) כל פעולה חד-צדדית על ידי גילת בקשר לבקשה שהגישה קומטק לרשויות הרגולטוריות ברוסיה, מהוות הפרה של הסכם המיזוג.

על פי ההודעה "אין בכוונתה של גילת לשבת בחיבוק ידיים ולהמתין ליום פקיעת הסכם המיזוג". עוד נכתב כי "גילת סבורה כי קומטק מפרה את התחייבויותיה על פי הסכם המיזוג וכי טענותיה חסרות כל בסיס ובכוונתה של גילת להגן באופן נחרץ על עמדתה".

למעשה, בזמן שהאינטגרציה בין החברות ממשיכה להתקדם וקומטק אף הגישה מסמכי רישום לבורסה בת"א כחלק מהכנות להשלמת העסקה, אישור הרגולטור הרוסי עדיין מתעכב כפי שהחברות דיווחו לאחרונה. אם האישור לא יתקבל עד סוף אוקטובר, העסקה תתבטל.

אחת ההערכות היא שקומטק, על רקע הפגיעה הכלכלית בשוק ואולי גם הירידה באטרקטיביות העסקה, מנסה למשוך את הזמן מול הרגולטור כדי להביא לביטול העסקה. בהנחה שאישור הרגולטור יתקבל לפני כן, העסקה אמורה להיסגר באופן כמעט מיידי.  אי השלמת העסקה לאחר קבלת אישור הרגולטור הרוסי תוביל כמעט בוודאות לתביעה מצד גילת נגד קומטק.

הסיבה לעיכוב בקבלת האישור נוגעת ככל הנראה לרכישה אחרת שמבצעת קומטק: כחודשיים לפני רכישת גילת היא הודיעה על רכישת UHP הפועלת ברוסיה ב-40 מיליון דולר, רכישה שגם היא טרם הושלמה ונדרש לה אישור הרגולטור. לגילת, מנגד, יש פעילות קטנה ברוסיה (שיעור חד-ספרתי נמוך מעסקי גילת) שאם הייתה נמכרת לא הייתה משפיעה מהותית על התוצאות והייתה מייתרת את הצורך באישור רגולטורי שם. צו המניעה שמבקשת קומטק נוגע גם למכירה או שינוי במבנה הבעלות של החברה הבת ברוסיה.

הכישלון של 2008, ומה צפוי עכשיו

כאמור אין זו הפעם הראשונה שבה מעורבת גילת בעסקת רכישה העולה על שרטון. בשנת 2008 גילת הייתה אמורה להימכר לקבוצת משקיעים אמריקאים-ישראלים, בתמורה ל-475 מיליון דולר. את הקבוצה הוביל מאיר שמיר, שמבטח שמיר שבשליטתו היא בעלת מניות בגילת.

לקראת מועד השלמת העסקה, גילת הודיעה שעמדה בכל התנאים להשלמת העסקה, אך הרוכשים מבחינתם לא קיבלו זאת. לאחר אולטימטום מצד גילת, החברה הודיעה לרוכשים על ביטול העסקה בטענה להפרה מכוונת מצד הרוכשים. בסופו של דבר, לאחר הליך משפטי וכשנתיים לאחר הביטול הצדדים הגיעו להסכם פשרה וגילת קיבלה פיצוי בסך 20 מיליון דולר על ביטול העסקה.

מה צפוי כעת? קודם כל יש לראות מה יפסוק בית המשפט בדלאוור והאם יתקבל סעד נגד פעולות גילת. בכל מקרה מבחינת גילת, התרחיש הטוב ביותר הוא אם יתקבל האישור הרוסי בזמן הקרוב ובכל מקרה לפני סוף אוקטובר. במקרה כזה, או שהעסקה אכן תושלם, ובעלי המניות של גילת יזכו לפרמיה של 63% על מחיר השוק  הנוכחי, או שקומטק תודיע על ביטול העסקה מסיבה אחרת, אך כבר לא יהיה לה "תירוץ" מוצלח של אי-קבלת אישור הרגולטור.

במקרה כזה יש להניח שגילת תיגרר שוב להליך משפטי ארוך במטרה לקבל פיצוי. בגילת, בכל מקרה, ממשיכים לפעול כרגיל ולנסות למתן את הפגיעה שהגיעה על רקע מגפת הקורונה, ובין היתר פוטרו בחודשים האחרונים עובדים כדי לצמצם עלויות. לפי מחיר המניה של גילת, שגם קודם היה נמוך משמעותית ממחיר המניה בעסקה, נראה שהמשקיעים כבר מניחים שהעסקה תבוטל. 

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"