גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מענקים לעצמאים, דמי אבטלה משופרים והקלות על קרן ההשתלמות: כך תיראה תוכנית החילוץ החדשה

עקרונות התוכנית בהיקף 80 מיליארד שקל כבר סוכמו על ידי ראש הממשלה ושר האוצר ונמצאים כעת בשלבי אישור סופיים ● התוכנית כוללת גם הכשרות מקצועיות ודחיית החזר משכנתאות והלוואות עד יוני 2021

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ / צילום:  Abir Sultan, רויטרס
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ / צילום: Abir Sultan, רויטרס

ראש הממשלה ושר האוצר צפויים להציג ביממה הקרובה תוכנית חילוץ כלכלית חדשה. עקרונות תוכנית "רשת ביטחון לקורונה" שנחשפים כאן במלואם לראשונה - כבר אושרו עקרונית והם צפויים לחול עד לסוף חודש יוני 2021.

ל"גלובס" נודע כי התוכנית כוללת רשת ביטחון סוציאלית לשכירים ולעצמאים בנוסף לרשת ביטחון כלכלית לעסקים. ההיקף הכספי הכולל של התכנית החדשה מוערך בכ-80 מיליארד שקלים, שהם כ-5.5% תוצר, נתון שיעמיד את מדינת ישראל במקום השישי בעולם מבחינת היקף הסיוע הכלכלי למשק.

פרסום התוכנית מתעכב בשל דרישת ראש הממשלה להבטיח שהכסף יעבור מהר וכעת מתנהלים דיונים על מנגנון הביצוע של התוכנית. במקביל, משרד האוצר מגבש חקיקת בזק של התוכנית, שתאושר בממשלה ביום ראשון הקרוב, ותוגש לכנסת ביום שני כדי לאפשר את ביצוע התשלומים באופן קבוע לשכירים ולעצמאים למשך השנה הקרובה. כעת שוקדים במשרד על מציאת דרכים משפטיות כדי לאפשר מקדמות שיושלמו במהירות לעצמאים.

שיפור דמי האבטלה

במרכז התוכנית עומדת רשת ביטחון לשכירים הנמצאים בחל"ת. במסגרת זו יזכו השכירים לדמי אבטלה משופרים - מתן דמי אבטלה לחשבון הבנק לכל הזכאים החל מחודש ינואר 2020. דמי האבטלה יועברו בצורה רציפה עד לחודש יוני 2021 באופן מיידי וללא צורך בכל פעולה נוספת. 5 ימי ההמתנה בין תקופות האבטלה יבוטלו, תקופת האכשרה תקוצר מ-12 חודשים ל-6 והתקופה המינימלית לזכאות תקוצר ל-14 יום (במקום 30 יום).

הזכאות לדמי אבטלה תהיה קשורה לשיעור האבטלה במשק (בדומה להצעת נגידת בנק ישראל לשעבר ד"ר קרנית פלוג, שלפיה המדינה תבטיח תשלום דמי אבטלה כל עוד שיעור האבטלה במשק גבוה מ-10%). במסגרת זו יבוטל קיזוז קצבאות ויורחבו מענקי ההסתגלות בגובה של עד 4,000 שקל לחודש לבני 67 ומעלה עד דצמבר 2020.

מענקים לעסקים שספגו צניחה במחזור

המרכיב השני בתוכנית הוא הארכת רשת הביטחון לעצמאיים ולבעלי שליטה בעסקים שספגו ירידה במחזור של כ-50%.

עסקים שספגו פגיעה בהיקף של כ-50% במחזור העסקי שלהם יקבלו אחת לחודשיים עד לחודש יוני 2021 מספר מענקים, תלוי המחזור החודשי. בדרך זו יוכל עסק להגיע למספר מירבי של 14 מענקים חודשיים המשולמים ב-7 תשלומים.

המענקים יהיו בשתי דרגות: עסק בעל מחזור שנתי של עד 300 אלף שקל - מענק סיוע לעסק בגובה של 3,000-6,000 שקל לחודשיים; עסק בעל מחזור שנתי בין 300 אלף שקל ל-100 מיליון שקל יהיה זכאי למענק החזר הוצאות קבועות עד חצי מיליון שקל לחודשיים.

בעלי עסק, שהכנסתם השנתית אינה עולה על 640 אלף שקל, יוכלו לקבל מענק נוסף בגובה של עד 70% מההכנסתם החודשית או 15 אלף שקל (הנמוך מהשניים) אם יוכיחו כי הכנסתם החודשית ירדה ב-50% לפחות. 

בנוסף תעניק המדינה מענק ארנונה או החזר בעבור הוצאות הארנונה לעסקים עם מחזור של עד 100 מיליון שקל, שהפעילות שלהם ירדה מעל 60%, עד לסוף יוני 2021.

במקביל תגדיל המדינה את היקף תוכנית האשראי לעסקים קטנים בערבות מדינה בהיקף של בכ-23 מיליארד שקל עד לסך של 45 מיליארד שקל. צעדים נוספים להקלה על העסקים כוללים דחיית החזר משכנתאות והלוואות עד לחודש יוני 2021 וביטול החובה בחידוש רישיון העסק עד לחודש יוני 2021.

הקנס על משיכת כספים מקרנות השתלמות יבוטל

בתחום החיסכון תבטל המדינה את הקנס על משיכת כספים מקרן השתלמות לפני תום תקופת 6 השנים על משיכה של עד 10.5 אלף שקל בחודש (השכר הממוצע). ביטול המס יהיה בהוראת שעה למשך 6 חודשים.

תוכנית הסיוע החדשה כוללת גם צעדים בתחום עידוד הצמיחה במשק: מדובר, בין היתר, בתגבור מערך ההכשרות המקצועיות והרחבת היקף ההכשרות לכ-50 אלף בשנה, במטרה לאפשר לאנשים שנפלטו משוק העבודה לחזור אליו באופן מהיר ואיכותי, ועל מנת להעלות את הפריון של המשק הישראלי.

צעדים נוספים כוללים את המשך תוכנית ההאצה להשקעה בתשתיות (בכפוף ליעילות הפרויקט, יכולת ביצוע והשפעה על תעסוקה); הרחבת היתר משיכה מפיקדון חיילים משוחררים - משיכת הפיקדון לכל מטרה ולכל יתרת הפיקדון למשוחררים בחמש השנים האחרונות; סיוע ייעודי לאוכלוסיות מיוחדות, אזרחים ותיקים, ולאנשים עם מוגבלות. בתחום ההתמודדות הרפואית כוללת התוכנית צעדים לתגבור מערך החקירות האפידמיולוגיות, וצעדים לסיוע לאזרחים בבידוד ובסגר.

עו"ד רועי כהן נשיא להב מסר בתגובה: "התוכנית הכלכלית שפרסם שר האוצר מגיעה מאוחר מדי ואין בה שום בשורה, זו אותה גברת בשינוי אדרת. יש משבר אמון עמוק בין המגזר העסקי לממשלה. במקום לשפוך עשרות מיליארדי שקלים על הארכת החל"ת ודמי אבטלה, את הכספים האלה היו צריכים לתת לבעלי העסקים על מנת שיוכלו להמשיך להעסיק עובדים ולשלם להם את המשכורות כדי לוודא שהעסק יתקיים גם ביום שאחרי.

"העצמאים לא זקוקים לדמי קיום, אנחנו לא מקבצי נדבות שזקוקים לחסדי הממשל כדי להתקיים. אנחנו דורשים פיצוי על כך שהמדינה סגרה לנו את העסק ולא לקחה אחריות. דרשנו מתווה פיצוי על הוצאות קבועות, בדיוק כמו "צוק איתן", בלי טריקים ובלי שטיקים. כסף לחשבונות הבנק ושיתחשבנו איתנו בסוף השנה. שר האוצר מאבד שליטה על המשבר, הכל טלאי על טלאי, החלטות שרירותיות, זמן ביצוע ממושך, מענקים תקועים. בלי נתונים. כל מספר של מובטלים זוכה. חוסר תיאום.

"ניהול הכלכלה מתבצע כמו במדינת עולם שלישית, הכל שליפות מהמותן במקום להביא תוכנית ארוכת טווח שמשלבת פיצוי אמיתי על אבדן ההכנסות עם תמריצים כמו פחת מואץ, קיזוז הפסדים לאחור, מנגנון של דמי אבטלה לעצמאים. זורקים לנו עצם של דמי קיום אבל שר האוצר התבלבל. לא העצמאים זקוקים לדמי קיום, אנחנו אלה שמשלמים לו את המשכורת. שר האוצר מתקיים על חשבוננו. הוא וכל הפקידות הממשלתית מתקיימים על חשבונם של בעלי העסקים. אני קורא לראש הממשלה לכנס קבינט קורונה עם נציגי המגזר העסקי ולהביא תוכנית אמיתית, יסודית, מקצועית שמטרתה לגרום לכך שהעסקים ישרדו, יחזירו עובדים לתעסוקה ויקבלו זריקת עידוד על מנת לפתח ולשדרג את אמצעי הייצור שלהם. כך עשו כל המדינות המפותחות בעולם, הזרימו כסף ופיצוי לחשבונות הבנק של בעלי העסקים. ממשלת ישראל צריכה להבין: אנחנו הפיתרון, לא הבעיה".

עוד כתבות

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"