גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ככה זה כשסגורים בבית: 25 מיליארד שקל מכירות בשוק מוצרי הצריכה במחצית 2020

שוק מוצרי הצריכה מציג צמיחה של כ-9% במכירות במחצית הראשונה של השנה ● לא רק המכירות עלו, אלא גם המחירים – בעיקר בקטגוריות המזון והמוצרים לבית ● "גלובס" מנתח איזה חברות מזון נהנו ואיזה נפגעו, מה קנינו יותר, מה פחות, ועד כמה מחירי המזון ממשיכים לטפס

קניות ברשת מזון בימי הסגר / צילום: כדיה לוי
קניות ברשת מזון בימי הסגר / צילום: כדיה לוי

שוק מוצרי הצריכה מסכם את המחצית החזקה ביותר שנראתה בענף בשנים האחרונות הודות להשפעות משבר הקורונה - מכירות של 25 מיליארד שקל, המציגות צמיחה של כ-9% במכירות הכספיות, תוספת של 2.08 מיליארד שקל בהשוואה למחצית המקבילה אשתקד. המשבר, שהוביל לסגירת השמים בישראל ולמגבלות על מסעדות ובתי קפה, הביא לצמיחה אדירה הן בתחום המזון והמשקאות, והן בתחום מוצרי הטואלטיקה.

כיצד נראתה המחצית הראשונה עבור חברות המזון הגדולות, וכיצד תיראה המחצית השנייה? "גלובס" מנתח אילו חברות מזון נהנו ואילו נפגעו, מה קנינו יותר (מוצרי בישול ואלכוהול) ומה קנינו פחות (חטיפים ומסטיקים לדרך), ועד כמה מחירי המזון ממשיכים לטפס.

הודות לגל הראשון של הקורונה ולקראת הגל השני

יותר מזון, פחות משקאות

באופן מסורתי, דווקא המחצית השנייה של שוק המזון נחשבת לחזקה יותר בהיקפי המכירות השנתיים. אלא שהמחצית הנוכחית מציגה גידול משמעותי של 7.2% גם ביחס למחצית השנייה ב-2019, כפי שעולה מנתונים שמפרסמת חברת איסוף המידע והניתוח סטורנקסט.

לא רק המכירות עלו, אלא גם המחירים. במהלך המחצית נרשמה עלייה של קרוב ל-1% לפי מדד המחירים של סטורנקסט. עלייה זהה נרשמה גם בחודש יוני, בהשוואה ליוני אשתקד. הצמיחה החדה ביותר במכירות במחצית נרשמה בקטגוריות המזון והמוצרים לבית, והן גם אלה שהתייקרו בצורה המשמעותית ביותר.

גם בחודש יוני עצמו הקטגוריות הצומחות קשורות לשהייה ממושכת יותר בבית, והטיית צריכת המזון לסביבה הביתית. כך, המכירות הכספיות של תחום מוצרי המזון צמחו במחצית הראשונה של 2020 ב-9.4% לעומת המחצית אשתקד, מתוכן 8.4% נובעים מצמיחה ריאלית, כשהפער מגיע מעליות מחירים. גם בתחום המוצרים לבית נרשם גידול של 13.3% במחצית, וגם כאן 1.3% מגיעים מעליית מחיר, כשהצמיחה הריאלית עומדת על 12.1%.

בתחום המשקאות, שלא נהנה מהצמיחה החריגה שאפיינה את יתר התחומים, נרשמה עלייה במכירות של 3.6% בלבד. כאן עיקר הצמיחה נבע באופן מובהק מגידול במכירות, כשהמחירים נותרו יציבים יחסים עם עלייה קלה של 0.3%. התחום היחיד שבו לפי סטורנקסט לא נרשמה עליית מחירים הוא טיפוח הפרט, שם נרשם גידול כספי של 6.1%, וירידת מינורית של 0.3%.

עוד עולה מנתוני סטורנקסט כי 62% מהצמיחה בשוק מגיעים מעשר מחלקות המהוות 38% מהמכירות, רובן משויכות לעלייה בבישול והאפייה הביתיים. היקף מכירות מוצרי האפייה והבישול זינק בהיקף אדיר של כ-27%, והן הסתכמו ב-123 מיליון שקל במחצית. מוצרים כמו אורז, קטניות, פסטה ותבשילים זינקו בכ-22% וטיפסו ל-105 מיליון שקל במחצית, קטגוריית השמנים גדלה ב-19% להיקף של כ-69 מיליון שקל, והרטבים והממרחים צמחו בכ-17% להיקף של כ-120 מיליון שקל. גם קופסאות שימורים צמחו ב-13%, ומכירותיהן הסתכמו בכ-109 מיליון שקל. קטגוריות נוספות שצמחו במיוחד היו בשר ועוף קפואים, עוף טרי, ניקוי הבית, והיגיינה וטיפוח הגוף.

נתון מעניין נוסף שמבטא את השפעות התקופה הוא הגידול במכירות האלכוהול, על רקע ההגבלות על פעילות הברים והמסעדות בהנחיית משרד הבריאות. המכירות של יין, בירה ומשקאות חריפים ברשתות הקמעונאות צמחו במחצית הראשונה של השנה בכ-10%, כאשר רק בחודש יוני לבדו נרשמה צמיחה של 7%.

הנתון הזה מעניין במיוחד, לאור העובדה שדווקא במשקאות לא אלכוהוליים, כלומר משקאות קלים ומים, נרשמת ירידה במכירות המחצית הראשונה של 2020 לעומת 2019. לאורך המחצית נרשמה ירידה של 0.7% במכירות המשקאות, וביוני לבדו ירידה של כ-3%. הקטגוריה הזו מציגה סטגנציה כמותית וירידה כספית, שנובעת מצניחה כספית חדה של כ-8% במכירות של משקאות אישיים. עיקרה נרשם במהלך אפריל, שאופיין בסגר וביציאות מעטות מהבית עקב מגפת הקורונה.

כתמונת ראי, המחלקות שמציגות את הירידה החדה ביותר במכירות הן מסטיקים וחטיפי דגנים, שמוגדרים כ"מוצרים לדרך", כמו גם בקבוקי שתייה אישיים. אותן קטגוריות שרשמו ירידה במכירות בתקופת הגל הראשון הציגו עלייה במכירות עם החזרה לפעילות והסרת המגבלות, אך כעת מציגות שוב ירידה, גם מבלי שהוטלו מגבלות תנועות משמעותיות על רקע העלייה בתחלואה.

בחרו במבצעי הפסד

איך נראה החודש שמסכם את המחצית, ומה אפשר ללמוד ממנו קדימה? בתחילת יוני התברר כי המגמה של עלייה במכירות משבוע לשבוע נבלמת אחרי 12 שבועות (מלבד שבועות החגים פסח ויום העצמאות). בשבוע של ה-31 במאי ירדו המכירות השבועיות בשוק מוצרי הצריכה לראשונה מתחת לרף של מיליארד שקל, ומאז באופן הדרגתי נרשמה ירידה כמעט מדי שבוע. בשבוע של ה-7 ביוני נרשמו מכירות של 945 מיליון, בשבוע של ה-14 ביוני 939 מיליון, ובשבוע של ה-21 ביוני, מכירות של 924 מיליון שקל.

הירידה הזו שלחה את רשתות הקמעונאות לצאת במבצעים יוצאי דופן, אחרי שבועות ארוכים שבהם צומצמו המבצעים, בטענה לעומסים שהביאו לחיסול הסחורה בחנויות. כך, בסוף חודש יוני החלו הרשתות לפרסם מבצעי הפסד שלא נראו כמותם בענף בשנים האחרונות, כמו אבטיח בשקל, מגנום בשקל או מבצעי חינם. המטרה כאן היא שיווקית - למשוך צרכנים להגיע לחנויות הפיזיות, ולבצע בהן את הקניות. זו גם הסיבה שרוב הרשתות מתנות את המבצעים בקנייה מעל לסכום מסוים.

בינתיים, בשבוע האחרון של יוני נרשמה עלייה בהיקף התחלואה בישראל, וכבר באותו סוף שבוע החל שיח על הטלת מגבלות ואפשרות של הסגר, שיצרו בהלת קניות ברשתות המזון. באותו שבוע של ה-28 ביוני נרשמה תוספת של 24 מיליון שקל במכירות לעומת השבוע שקדם לו. כלומר, עלייה בתחלואה והגבלות חדשות על ברים ומסעדות לצד מבצעים האגרסיביים, שינו את המגמה.

כך או כך, גם בשבועות החלשים יותר מדובר במכירות שגבוהות משבוע ממוצע ב-2019. הן מושפעות כמובן מהמציאות שבה יותר ישראלים נמצאים בישראל בשל השמיים הסגורים, ויש יותר פיות להאכיל.

תנובה ירדה, שטראוס עלתה

תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, הציגה בסיום יוני ירידה במכירות של קרוב ל-2% לעומת יוני אשתקד, והן הסתכמו ב-462 מיליון שקל. זאת למרות מבצע אגרסיבי של שני מוצרים חינם ברכישת 8 מוצרים. הירידה מתרחשת, בין היתר, על רקע עיתוי חג שבועות שחל השנה במאי, לעומת יוני בשנה שעברה.

שטראוס, חברת המזון השנייה בגדולה בישראל, שפתחה גם היא במבצע אגרסיבי של 8 מוצרים ב-30 שקל, דווקא הצליחה לצמוח ביוני ביותר מ-6% לעומת החודש המקביל ב-2019, עם מכירות שהסתכמו ב-396 מיליון שקל - פער של 66 מיליון שקל בלבד לעומת אלה של תנובה באותו חודש. גם קבוצת המזון השלישית בגודלה, אסם-נסטלה, הציגה צמיחה מרשימה ביוני, עם 7.3% בסך של 292 מיליון שקל.

בניגוד לשתי אלה, החברה המרכזית, הבעלים של קוקה קולה וטרה והקבוצה הרביעית בגודלה בשוק המזון והמשקאות, ממשיכה להציג חודש אחרי חודש שחיקה במכירות. בחודש יוני התבטאה השחיקה הזו בירידה של כ-5% במכירות לעומת החודש המקביל ב-2019, עם מכירות של 224 מיליון שקל.

חברת המזון הציבורית נטו היא הצומחת ביותר מבין ספקיות המזון הגדולות, והיא מציגה גידול של כ-12% לפי נתוני סטורנקסט, שאינם כוללים את מכירות הבשר והדגים הטריים שלה. בתוספת המכירות הללו, כפי שעולה מנתונים שמסרה החברה ל"גלובס", עולה כי מכירותיה טיפסו בכ-26% לסך של 184 מיליון שקל.

בסיכום המחצית הראשונה של 2020 מציגות כל חברות המזון הגדולות צמיחה יוצאת דופן בשיעורים חד ספרתיים גבוהים, למעט נטו שסיכמה את המחצית עם צמיחה בשיעור דו ספרתי, והחברה המרכזית שסיכמה את המחצית הראשונה של השנה עם צמיחה של 2% בלבד, בעוד שהשוק כולו גדל בקרוב ל-9%. שלוש חברות נוספות בשוק המזון נהנו מצמיחה חריגה במחצית - וילי פוד (30%), גד (20%), וספקית הביצים מ.לסר (31%).

גם ההסתערות על נייר הטואלט באה לידי ביטוי בסיכום המחצית. בתחום הטואלטיקה הספקית הצומחת ביותר בסיכום מחצית 2020 היא חברת סנו הציבורית, שרשמה גידול של 14.3% עם מכירות של 840 מיליון שקל. חברות נוספות שבלטו בצמיחה שלהן על רקע המשבר הן קימברלי קלארק (5.6%), יוניליוור (7.6%) ושניב, שצמחה בשיעור חריג של 28% לעומת המחצית המקבילה אשתקד.

וכיצד ייראה הענף במחצית השנייה של 2020? בענף המזון עוקבים מקרוב אחר השלכות המשבר. בחברות רבות צופים האטה במכירות, לצד פגיעה בקטגוריות פרימיום יקרות יחסית, מה שעלול להביא לכיווץ מסוים בהיקפי סלי הקנייה הממוצעים. עם זאת, כל עוד קיימות מגבלות על המשק שמשפיעות על צריכת מזון מחוץ לבית, ועל האפשרות לטוס לחו"ל, יהיו כאמור יותר פיות להאכיל - גם אם הסלים של חלקם יצטמקו.

עוד כתבות

חילי טרופר, כחול לבן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

האם בענף התרבות משתכרים 3,000 שקל פחות מהממוצע?

המחאה של אנשי התרבות לא באה מעשירים מפונקים, אומר השר ● ומה אומרים הנתונים? ● המשרוקית של "גלובס"

מפעל אבגול / צילום: איל יצהר

ללא עלייה במכירות ובזכות בהלת הקורונה: הרווח הנקי של אבגול זינק במאות אחוזים

ברבעון השני נרשם רווח חריג של 17.9 מיליון דולר, בזכות הביקוש הגובר לבדים לא ארוגים המשמשים למוצרי מיגון אישי, שצריכתם עלתה משמעותית ● החברה מדגישה כי רמות המחירים שמהן נהנתה לא יימשכו ברבעון השלישי

בצלאל מכליס / צילום: אלביט מערכות, יח"צ

עלייה של 65% ברווחי אלביט מערכות ברבעון השני

בשורה התפעולית הציגה אלביט עלייה של 47% ברווח שהגיע לרמה של כ-117 מיליון דולר ● החברה נהנתה מרווח הון בהיקף של כ-35 מיליון דולר בעקבות מכירת בניינים (ושכירתם מחדש) על ידי החברה הבת של אלביט בארה"ב

מירי רגב / צילום: מארק ניימן, לע"מ

מירי רגב: "הצלחנו בעבודה מאומצת לאפשר לישראלים להיכנס לשתיים וחצי מדינות"

רגב התייחסה למתווה הראשוני של פתיחת השמיים, ואמרה "ישראל מוגדרת כמדינה אדומה, ולכן רוב המדינות הירוקות לא ששות לקבל אותנו" ● ישראל מתכננת להפעיל טיסות לבולגריה, קרואטיה וחלקים מיוון כבר ב-18 באוגוסט

יורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד / צילום: AP

ההסכם עם איחוד האמירויות: פוטנציאל כלכלי ענק מול העולם הערבי כולו

הקשרים והיחסים שהתקיימו עד כה בין ישראל לבין העולם הערבי היו ברובם מתחת לפני השטח, ופה ושם יצאו לאור ● כעת, לאחר ההסכם עם איחוד האמירויות, האפשרויות הנפתחות בשווקים הערביים עבור החברות הישראליות הן עצומות ועשויות להגדיל באופן דרמטי את הייצוא הבינלאומי, ולכאן נכנס היתרון הכלכלי האמיתי של ההסכם

ד"ר סיניה נתניהו / צילום: יוסי כהן

ד"ר סיניה נתניהו מונתה למנהלת התוכנית לסביבה והערכת השפעות בריאותיות בארגון הבריאות העולמי באירופה

ד"ר סיניה נתניהו תופקד על חיזוק ויצירת התשתית המקצועית בתחום הערכת השפעות בריאותיות כתוצאה מחשיפה לסיכונים סביבתיים, הערכת הסיכונים וניהול הסיכונים בכל היבשת האירופאית, וצפויה להתחיל את תפקידה במטה הארגון בבון בתחילת חודש ספטמבר

אמיר ברמלי/ צילום: כדיה לוי

התכוון להימלט? אמיר ברמלי נעצר עד לתום ההליכים נגדו

הפרקליטות נימקה את בקשתה לעצור את ברמלי בקיומן של ראיות ישירות וקונקרטיות בעוצמה גבוהה במיוחד, המלמדות על כוונתו להימלט מן הארץ באופן מיידי, חרף צו איסור היציאה מן הארץ נגדו

פיתוח תשתיות עבור הקו הסגול של הרכבת הקלה ברחוב ארלוזורוב בת"א / צילום: כדיה לוי

תוכנית התשתיות הלאומיות 2020: עלות הקו הסגול בתל-אביב זינקה ב-2.4 מיליארד שקל

כך עולה מהדוח השנתי על תוכנית התשתיות הלאומית ● התחבורה צפויה למשוך את מירב ההשקעות בתשתיות בשנים הקרובות ● העלות הכוללת של התוכנית: 230 מיליארד שקל

ZOOM. קשה למצוא ארגון או מוסד לימודים שפסח על השימוש במערכת  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

איך מודדים עבודה מהבית? כלי עזר למשקיעים בימי קורונה

עובדים וחברות עוברים בעקבות הקורונה לעבודה מהבית, ובשוק האמריקאי נוצרה קבוצת חברות שמפתחות כלי עבודה מרחוק ומניותיהן נוסקות בחדות ● אילו פעילויות נכללות תחת ההגדרה "Work From Home", וכיצד ייראה מדד דמיוני ייעודי לסקטור זה?

תמיר פלד, הבעלים של "מוזיאון המרציפן והשוקולד" ו"בית השקד" בכפר תבור / צילום: תמונה פרטית

כך בחסות הקורונה הפך המוזיאון הקטן והוותיק בכפר תבור את פניו

תמיר פלד, בן 44, בעלי "מוזיאון המרציפן והשוקולד" ו"בית השקד" בכפר תבור ● אחרי שההכנסות צנחו ב-95% הבין שכדי להתפרנס עליו לעשות שינוי, ועבר מתחום האומנות והיצירה לתחום "קמעונאות הבוטיק" ● "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

שר החוץ גבי אשכנזי ושר החוץ היווני ניקוס דנידיאס / צילום: משרד החוץ, יח"צ

בקרוב בטן גב ביוון: תיירים ישראלים יוכלו לבקר במדינה ללא צורך בבידוד

ההודעה יצאה בעקבות פגישה שנערכה בין שר החוץ גבי אשכנזי ובין מקבילו היווני, שר החוץ ניקוס דנידיאס בלשכתו בירושלים ● ההסכם יאפשר כניסה של ישראלים לאיים מסויימים ביוון מהם הם יהיו פטורים מחובת בידוד בחזור ומחובת בידוד עם הנחיתה

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

בדיקת קורונה ללא מגע בשדה התעופה: ככה זה הולך לעבוד

חברת בינה. AI, המפתחת מערכת לחישה מרחוק של סמנים רפואיים, הודיעה על תחילתם של שני ניסויי פיילוט עם שדות תעופה בעולם, לבדיקות קורונה ללא מגע

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי, גלובס

תם ונשלם: אושרה עסקת המיזוג בין סלקום לגולן טלקום

שר התקשורת יועז הנדל אישר את העסקה בתנאים שישאירו את גולן טלקום כמפעיל וירטואלי

ליאון רקנאטי / צילום: תמר מצפי

יצרנית המנועים של ליאון רקנאטי ומריוס נכט בדרך להנפקה לפי שווי של מיליארד שקל

החברה שבין בעלי המניות שלה נמנים מריוס נכט וליאון רקנאטי, פועלת בפיתוח מנועים חסכוניים ויעילים

מאיר גורביץ', בעל השליטה בארזים / צילום: רוני שיצר

רוכש חדש מתעניין באל על: איש הנדל"ן מאיר גורביץ

גורביץ (65) הוא איש עסקים ישראלי-בריטי, ובעל פעילות עסקית חובקת עולם ● עיסוקו מתמקד בעיקר בנדל"ן מניב ● גורביץ לא העביר הצעת מחיר אולם פנה כאמור לרשות החברות לקבל היתר

הנחה בארנונה? רק בפינוי בינוי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: יח"צ

רק 13 רשויות מקומיות מבטלות את ההעלאה האוטומטית בתעריף הארנונה. מי צריך את המנגנון הזה?

רק 13 רשויות מקומיות ביקשו להשאיר את הארנונה לשנה הבאה כמו שהיא ולא להעלות אותה • אבל למה בכלל צריך עדכון אוטומטי אחיד לכל הרשויות? הרי לחלשות זה לא יעזור, ולחזקות זה לא נותן סיבה להתייעל

אחוזת ראשונים / צילום: סיון שוב עמי

בדיור המוגן מסתכלים לטווח הארוך וממשיכים לבנות, אבל הרבה יותר קשה לשווק בקורונה

כמו בתי דיור מוגן אחרים, גם באחוזת ראשונים נקטו צעדים מחמירים בתקופת סגר הקורונה, והתמודדו עם הפחד הגדול מהידבקות ● אבל המגבלות והחששות לא עצרו את הבעלים מלקדם את בנייתם של שלושה בתי דיור מוגן נוספים ● בונים מחדש - האתגרים של ענף הנדל"ן

אסי (אסא) לוינגר, מנכ"ל אנרג'יקס  / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אנרגיה ירוקה: קפיצה של 118% ברווחי אנרג'יקס ברבעון השני

את החצי הראשון של השנה סיימה החברה עם הכנסות של כ-132 מיליון שקל, צמיחה של 8% לעומת התקופה המקבילה ב-2019 ● בשורה התחתונה רשמה החברה עלייה של 45% ברווח הנקי לכ- 46 מיליון שקל

קו הרקיע של דובאי / צילום: שאטרסטוק

מקפצת יחסי הסחר: אלו ההיבטים הכלכליים של נרמול היחסים עם איחוד האמירויות

הנורמליזציה עם אחוד האמירויות תפגיש את המגזר העסקי הישראלי עם מושגים ונורמות שעד כמה לא היו מוכרות במחוזותינו ● ההסכם עשוי לשמש כמקפצה לכינון יחסי סחר עם שכנותיה של איחוד האמירויות, וגם לתיירות שלנו צפוי שיפור משמעותי, בעיקר לאחר משבר הקורונה

שיגור הלוויין של איחוד האמירויות / צילום: AP Photo, AP

עם לוויין בדרך למאדים ועם כור גרעיני חדש ונוצץ, האמירויות אומרות שלום

על סף יום הולדתו ה-40, איחוד האמירויות מפתח יומרות גלובליות נועזות ● הוא נוסד כדי להציל שבע נסיכויות חלשלשות, עכשיו הוא מנסה להציל את המזרח התיכון מאיראן ומבעלי בריתה