גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבטיחו עד 7,500 שקל, נתנו 1,500, והעצמאים זועמים: "עוד מעט נהפוך למוצג ארכיאולוגי"

עצמאים רבים הופתעו לגלות באזור האישי שלהם באתר רשות המסים, כי הם זכאים למענק של 1,500, 2,000 או 3,000 שקל ולא ל-7,500 שקל, כפי שחשבו שיקבלו ● "בינתיים שיאפשרו לעצמאים לקבל מענק לפי הכסף שהם הרוויחו לפני המשבר ולא בשנים היסטוריות. למה שלא ישוו ל-2008?"

הפגנת המחאה בכיכר רבין על חוסר הטיפול של הממשלה במשבר הכלכלי / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנת המחאה בכיכר רבין על חוסר הטיפול של הממשלה במשבר הכלכלי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"הובטח 7,500 שקל מענק. ממוצע המענקים 4,700 שקלים. איך מתקיימים מזה? יש כאלו שקיבלו גם 2,500 שקל. מה חטאנו שהמדינה איבדה שליטה" - הפוסט הזה הוא אחד מיני פוסטים רבים שמציפים היום (ב') את קבוצות הפייסבוק של העצמאים, על רקע האכזבה שלהם מההבטחות של הממשלה למגזר העסקים הקטנים והבינוניים - ושברן.

380 אלף עצמאים קיבלו הבוקר הודעה מרשות המסים שלשונה: "שלום, ביום רביעי ה-15.7.2020 יזוכה חשבונך בסכום המענק על פי החלטת הממשלה. בברכה רשות המסים". הכסף כבר יצא מרשות המסים לחשבונות הבנק של העצמאים והם צפויים לראות אותו מחר או ברביעי בחשבון. הם לא היו צריכים לעשות כלום בשביל זה. לא היו צריכים למלא טפסים או להגיש דוחות. התשלום היה אוטומטי ומהווה מקדמה עבור מענקי הסיוע החדשים לעצמאים, לשכירים בעלי שליטה ולעסקים במסגרת התוכנית הכלכלית החדשה לסיוע לעצמאים נפגעי הקורונה. המקדמה, עד לסכום של 7,500 שקל או 70% מההכנסה החייבת של בעל העסק (לפי הנמוך), ניתנת באופן אוטומטי לכל מי שקיבל מענק סיוע במסגרת הפעימה השנייה של המענקים שניתנה בעבור חודש אפריל. מדובר במקדמה מיידית על חשבון מענק חודשים מאי-יוני במסגרת התוכנית החדשה.

ואולם, עצמאים רבים הופתעו לגלות באזור האישי שלהם באתר רשות המסים, כי הם זכאים למענק של 1,500, 2,000 או 3,000 שקל ולא ל-7,500 שקל, כפי שחשבו שיקבלו כאשר שמעו את הצהרות ראש הממשלה ושר האוצר במסיבת העיתונאים בה הכריזו על התוכנית החדשה.

איך זה יכול להיות? ההסבר פשוט: המענק צמוד כאמור להכנסה המדווחת של אותם בעלי עסקים ומהווה 70% מהכנסה זו. לא מדובר ב-7,500 שקל אלא בנגזרת מההכנסה שהיתה לפני משבר הקורונה, ולכן הסכומים עלולים להיות נמוכים משמעותית מהסכום לו ציפו בעלי העסקים שלא "קראו" את תנאי המענק המלאים.

עם זאת, הבעיה, כפי שמסתבר, אינה טמונה בהצמדת סכום המענק להכנסה החייבת של בעל העסק לפני המשבר, אלא לשנה שהוחלט להשוות את היקף המענק אליה - שנת 2018. לדברי ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, התנאי הזה גורם לכך שעסקים רבים, בהם עסקים חדשים, שלא הרוויחו הרבה ב-2018 אך הכנסתם גדלה משמעותית ב-2019 יוצאים מקופחים, ועם מענקים נמוכים מאוד.

גינדי: "כל הרשת גועשת על כך שאנשים יקבלו רק 2000 שקל מענק או 1500 שקל או 3,000, והם לא מבינים למה לא 7500 שקל. אם מישהו קיבל 2,000 שקל זה אומר שהוא הצהיר למס הכנסה על הכנסות של 2,860 בשנת 2018 בממוצע לאורך השנה. אדם כזה לא יכול לקבל 7500 שקל. הוא מקבל 70% מההכנסה שלו. הבעיה היא שבוחנים את ההכנסה שלו ב-2018.

"יש הרבה עסקים שבשנת 2018 היו עסק חדש, בתחילת דרכם, והרוויחו רק 2,800 שקל בשנת 2018 אבל ב-2019 הרוויחו 10,000 שקל ויותר. אם יאפשרו לעצמאים לקבל את המענק לפי שנת 2019, אז הם יקבלו הרבה יותר.

"למה לתת לפי ההיסטוריה? עצמאי זה מוצג ארכיאולוגי? עוד מעט באמת נהפוך למוצג ארכיאולוגי, אבל בינתיים שיאפשרו לעצמאים לקבל מענק לפי הכסף שהם הרוויחו לפני המשבר ולא בשנים היסטוריות. למה שלא ישוו ל-2008? ביקשתי מהאוצר שיתקנו את התנאי הזה ויאפשרו לעצמאים שהרוויחו מעט בשנת 2018 לקבל את המענקים לפי נתוני דוחות 2019, וכך יעשו איתם צדק ויסירו את האפליה מול השכירים, שמקבלים את תשלומי החל"ת לפי שנת 2019. מי שהרוויח מעט ב-2019 מגיע לו לקבל את המעט גם בפיצוי, הוא לא יכול להרוויח יותר מאשר לפני הקורונה, אבל 2018 לא רלבנטית לצורך ההשוואה".

אחת הטענות הנוספות שעולות ברשת, בקבוצות העצמאים, הינה כי יש אפליה בין שכירים לעצמאים גם במענק זה, ובעוד שכיר שהשתכר 10,000 שקל לפני המשבר מקבל תשלומי חל"ת בהיקף 7,000 שקל, עצמאי שהרוויח עשרות אלפי שקלים לחודש יקבל עד 7,500 שקל בחודש.

גינדי: "תמיד תהיה אפליה בסיסית בין עצמאים לשכירים. היא לעולם קיימת. שכיר שהרוויח 100 אלף שקל לחודש, מקבל 10,5000 שקל תשלומי חל"ת ועצמאי שהרוויח 100 אלף לחודש מקבל אפס, כי הוא עובר את תקרת המענק שעומדת על 640 אלף שקל".

המענק שהחל לזרום היום לחשבונות הבנק של הזכאים מהווה מחצית מאחד מ-7 מענקים דו חודשיים של עד 15 אלף שקל שיקבלו העצמאים עד אמצע 2012. תוכנית המענקים עדיין לא עברה בחקיקה אך בינתיים שר האוצר החליט לתת את המקדמה כדי לתת קצת אוויר לנשימה למשק. בהמשך, מי שיעמוד בתנאי המענק שייקבעו (האותיות הקטנות עוד לא נסגרו) ויאושרו בכנסת יקבל את השלמת המענק לחודשים מאי-יוני, עד 15,000 (בהפחתת הסכום שקיבל השבוע) ובהמשך את שאר התשלומים הדו חודשיים.

שאלה מעניינת נוספת שעלתה בנוגע למקדמה שמחולקת בימים אלה היא מה יקרה אם יתברר כי עצמאים שקיבלו את המקדמה כלל לא עומדים בתנאי המענק החדשים ולא היו זכאים לכסף? האם הם יאלצו להחזיר את הכסף? למשל, במסגרת המענק החדש נקבע כי יש להראות ירידה במחזורים של 40% לעומת ירידה של 25% במענק הפעימה השניה. מה יקרה אם עסק שקיבל עכשיו מקדמה לא יראה ירידה כזאת במאי ויוני? התשובה של רשות המסים היא כי היא לא תדרוש בחזרה את הכסף.

גינדי: "יש פה בשורה חיוביות עבור העצמאים במובן זה שלא ידרשו מהם את המקדמה חזרה, גם אם לא עמדו בתנאי המענק. הפעימה הקודמת שעליה מבוססת המקדמה דרשה ירידה של 25% מההכנסות, ובנוכחית נדרשת ירידה של 40%. יכול להיות שעסקים קיבלו היום מקדמה בפועל אם לא הייתה להם ירידה של 40% ואז הם לא זכאים למענק. רשות המסים לא מתכוונת לקחת את הכסף הזה בחזרה".

עוד אומר גינדי: "הצלחנו להגיע להסכמות שעסקים שהפסידו בשנת 2018, מבלי קשר למועד פתיחת העסק, יוכלו לקבל את כספי הפעימות הסוציאליות לפי דוח 2019, ובאשר למגעים לתוכנית המענקים החדשה, היום כבר ניתן לבשר ש האוצר ורשות המיסים קיבלו את עמדתנו שגם עסקים חדשים שנפתחו בשנת 2020 יהיו זכאים לקבל את מענקי הפעימות העסקיות של החזר ההוצאות הקבועות בכפוף לירידה במחזורים (דוגמת הפעימה השלישית), וגם עסקים חדשים שנפתחו באוקטובר - דצמבר 2019, יזכו לקבל את המענקים הסוציאליים לעצמאים (דוגמת הפעימה השנייה).

"זוהי בשורה משמעותית נוספת שתאפשר לציבור גדול של עסקים, להמשיך להתקיים ולקדם את הכלכלה שלנו" .

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?