גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד האוצר: הזוגות הצעירים חשבו שהקורונה הסתיימה והתנפלו על שוק הדירות בחודש מאי

כך עולה מנתוני הכלכלנית הראשית באוצר על שוק המגורים ● בחודש מאי בוצעו 6,500 עסקאות, רובן מצד זוגות צעירים ● ואולם רק רבע מהרכישות שלהם בוצעו במסגרת מחיר למשתכן ● חמישית מכלל הקבלנים פנו לקרן להלוואות בערבויות מדינה, בבקשת סיוע

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

שוק הנדלן של עידן הקורונה משנה התנהגויות. עוד המשקיעים נוהגים מישנה זהירות, ממעטים לרכוש, ומי שעושים זאת הם בעיקר בעלי אמצעים, בקרב משפרי הדיור שבו בחודש מאי אל השוק, אך לא נרשמה הסתערות. ואולם הממצא הבולט ביותר הוא, שמיד עם הסתיים הגל הראשון של הקורונה הצעירים הם אלה שהסירו מעצמם כל אמצעי זהירות. 54% מרוכשי הדירות בחודש מאי הם זוגות צעירים, ורובם לא רכשו דירות במסגרת מחיר למשתכן. כך עולה מנתוני הכלכלנית הראשית באוצר על שוק המגורים בחודש מאי.

עדיין הנתונים מחודש זה נמוכים ב-28% יחסית למאי שנה שעברה. ועם זאת נתונים ראשונים שהגיעו לכלכלנית מחודש יוני מורים על עלייה במספר העסקאות לעומת יוני 2019. ומצד שני מצב הקבלנים הקטנים והבינוניים מחמיר והולך עקב ירידה חדה בתזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות חדשות.

מתרבים הפרמטרים, כי שוק הנדל"ן התנהל פחות או יותר כמו ממשלת ישראל במהלך מגיפת הקורונה, ומסגר מוחלט שהוטל במרץ-אפריל, רוכשי הדירות שוכנעו, שגברנו על הקורונה, והמציאות שבה לשגרה. רק כך ניתן להבין את הנתונים שפורסמו היום, שתואמים במידה רבה נתונים שפרסמה אתמול הלמ"ס, לפיהם שוק הנדל"ן שב בחודש יוני לרמתו משנה שעברה.

וכך, בחודש מאי נרשמה התאוששות במספר העסקאות בהשוואה לשפל ההיסטורי שנרשם באפריל, שבו נרשמו בסך הכל 2,100 עסקאות. מספר העסקאות במאי זינק פי שלושה ל-6,500 במספר. הזינוק אינו מרשים כפי שזה נראה, שכן הוא נוצר כתוצאה מהשפל הקשה של אפריל. העובדה, שבמאי 2019 נרשמו כ-9,000 עסקאות.

נתון בולט במיוחד הוא חלקם של הזוגות הצעירים בשוק. לא פחות מ-3,500 דירות נרכשו על ידי הזוגות הצעירים בחודש מאי, כלומר כ-54%. רק 900 מהן בוצעו במסגרת מחיר למשתכן. הדבר מעיד ככל הנראה על כך, שהאופוריה בקרב הציבור הזה הייתה גבוהה יותר מאשר בקרב כלל הציבור.

דווקא הצעירים מבני ברק נותרו בשוק

והיכן רכשו הצעירים? ב-2019 אזור המרכז היה האהוד עליהם ביותר, ו-15% מהרכישות שלהם שלא במסגרת מחיר למשתכן היו שם. לא עכשיו, בעת הקורונה.

בין מרץ למאי האחרונים ירדו העסקאות שבהם ביצעו באזור המרכז ב-42% לעומת מרץ-מאי 2019 ומיד אחרי מחוז זה מגיעים אזור צפון השרון ותל אביב.

ניתוח רמות השכר של הרוכשים הצעירים באזור המרכז במאי האחרון מצביע על עליה משמעותית ברמות השכר: "בעוד שהשכר החציוני של רוכשים אלו במאי האחרון עמד על 16.4 אלף שקל ברוטו למשק בית, עמד שכר זה בקרב הרוכשים אשתקד על 13.8 שקל בלבד (פער של כ-20%). ברמות השכר הממוצע עומד הפער על 4%. יש בכך כדי ללמד על הקושי של בעלי השכר הנמוך יחסית לממן רכישת דירה בתקופת זו, בפרט לנוכח הממצאים לפיהם שיעור העובדים שהוצאו לחל"ת/פוטרו עם פרוץ משבר הקורונה גבוה יותר בקרב צעירים בעלי רמות שכר נמוכות יחסית".

מי שכן נותר בשוק היו דווקא צעירים תושבי בני-ברק, המאופיינים ברמות שכר נמוכות. בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד ריכזו תושבי בני-ברק כ-8% בלבד מסך רכישות הזוגות הצעירים באזור המרכז, בחודש מאי האחרון זינק שיעורם ל-17%.

כשמדובר במשקיעים - הם במידה רבה בהמתנה להפחתת מס הרכישה. אמנם רק בזמן האחרון הכריז על כך שר האוצר ישראל כ"ץ באופן רשמי, ואולם באופן בלתי רשמי ההערכות כי מס זה עומד להתכווץ היו נפוצות. בחודש מאי הם רכשו 730 דירות ומכרו 1,300 דירות, כלומר כ-20% מכלל הדירות שנרכשו באותו חודש.

באגף הכלכלנית הראשית בדקו, מיהם המשקיעים שנכנסים בימים אלה לשוק, וביצעו ניתוח רמות שכר שלהם. מתברר, כי המשקיעים של עידן הקורונה מתאפיינים ברמות שכר הגבוהות משמעותית מאשר אפיינו בשנים האחרונות סגמנט זה של השוק. כך, השכר החודשי הממוצע למשק בית של רוכשים אלו בחודש מאי הגיע ל-71.3 אלף שקל (ברוטו לחודש) והשכר החציוני עמד על 34 אלף שקל. "רמות שכר אלו משקפות עליה חדה לא רק בהשוואה לשנים קודמות , אלא אף בהשוואה לחודש הקודם (השכר הממוצע של רוכשי דירות להשקעה בחודש אפריל עמד על 42.5 אלף שקל והשכר החציוני על 25.7 אלף שקל). שיעור המועסקים בקרב הסקטור הציבורי מסך המשקיעים נותר על רמה גבוהה של 40%, בדומה לחודש הקודם וגבוה משמעותית משיעורם בשנת השיא של פעילות המשקיעים (2015)", נכתב בסקירה.

הקבלנים לא באופוריה

בפילוח המשקיעים בחודש מאי לפי מחוזות המגורים שלהם נמצא כי דווקא ראשון לציון מובילה. למעלה משליש (35%) מהמשקיעים מתגוררים במחוז המרכז, כאשר העיר ראשון לציון לבדה ריכזה כ-8% מכלל רוכשי הדירות להשקעה (כפליים ממשקלה זה בשנים קודמות). והיכן הם משקיעים? כמחצית מרכישות המשקיעים המתגוררים במחוז המרכז מתרכזות בערי הפריפריה דווקא.

לעומתם, תושבי מחוז תל אביב מרכזים כחמישית מסך רכישות המשקיעים, מחציתם מתגוררים בעיר תל אביב.

תושבי הפריפריה הצפונית והדרומית גם יחד מרכזים כרבע מסך רכישות המשקיעים, כאשר רק 14% מרכישות אלו הינן בערי הפריפריה עצמה.

ומי שנאחז בתדמיות של הפריפריה, שיוציא מהן את המשקיעים. "רמות השכר של המשקיעים תושבי הפריפריה, בפרט הצפונית, גבוהות לא רק בהשוואה לרמות השכר שחל כלל משקי הבית המתגוררים בפריפריה, כי אם גם בהשוואה לרמות השכר של כלל רוכשי הדירות להשקעה", נכתב בסקירה.

מי שאינו נתון באופוריה הם הקבלנים. מאז חודש מרץ נרשמת ירידה חדה בתזרים המזומנים שלהם, עקב הנפילה במספר הדירות שהם מכרו. בחודש מאי נרכשו 2,200 דירות חדשות על פי הכלכלנית הראשית, כולל דירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן, ירידה של 32% לעומת מספר הדירות שנרכשו במאי 2019.

להערכת הכלכלנית, הדבר "מצביע על פוטנציאל גבוה יותר לקשיי מימון בקרב החברות הקטנות בענף. זה המקום לציין כי אף שמדובר בחברות שמוכרות מספר קטן של דירות (חלקם הגדול במסגרת התחדשות עירונית), הן מהוות פקטור משמעותי בשוק. כך למשל, חמישית מכלל הדירות שנמכרו בשוק החופשי ב-2019 התרכזו אצל חברות שמכרו עד עשר דירות בלבד ב-2019".

מניתוח אחר שערכה הכלכלנית עולה, כי נכון לאמצע חודש יוני, כחמישית מיזמי הנדל"ן למגורים הגישו בקשה לסיוע מקרן ההלוואות בערבות מדינה. 41% מהפניות בוצעו מקרב ה יזמים שמכרו ב-2019 בין 200-100 דירות. מצד שני, אצל חברות הנדל"ן הגדולות, שמכרו יותר מ-400 דירות בשנה שעברה, לא נרשמה אף פנייה לקרן.

עוד כתבות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא