גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מורידים את המע"מ: כך עובד הפטנט של אירופה לחזרה לצמיחה

ממשלת גרמניה "הורידה את הכפפות" בניסיון לשפר את הצריכה במדינה, והייתה הראשונה להפחית את המע"מ ● עלות התוכנית: 20 מיליארד אירו לחצי שנה ● אחריה הודיעו גם בריטניה ואיטליה על צעדים דומים ● בגרמניה ישנם סימנים ראשונים שכבר מצביעים על חזרה למסלול צמיחה

שולחנות מסעדה ברחוב בלונדון. הסועדים יזכו להנחה במע"מ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
שולחנות מסעדה ברחוב בלונדון. הסועדים יזכו להנחה במע"מ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לצד רשת ביטחון לעובדים, מענקים מהירים לעצמאים והשקעה בתשתיות, אחד הצעדים הגרמנים המפתיעים ביותר שננקטו כדי להתגבר על ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה הוא הורדת המע"מ. כבר בתחילת יוני, אז גיבשה הממשלה חבילת סיוע בשווי 130 מיליארד אירו למשק, הפכה גרמניה למדינה הראשונה המיישמת הלכה-למעשה את מה שמומחים הבהירו שצריך להיות צו השעה: עידוד מסיבי של הצריכה כדי להקטין את המיתון המסתמן. היא בחרה לעשות זאת, בין היתר, על ידי הפחתה זמנית של מס ערך מוסף בכ-3% למשך החצי-שנה הקרובה.

בינתיים אימצה גם בריטניה צעד דומה, אבל בהיקף מצומצם יותר. שר האוצר הבריטי רישי סונאק הודיע כי השבוע ייחתך בחדות המע"מ על אירוח ומלונות - מ-20% ל-5% בלבד, בניסיון "להמריץ את המגזרים העסקיים שנפגעו ולשמר משרות".

גם ממשלת איטליה הודיעה רשמית כי היא שוקלת לאמץ הפחתה של שיעור המע"מ הגבוה במדינה (22%), וקריאות לבצע צעדים דומים נשמעות גם בהולנד ובדנמרק. הפחתת מע"מ זמנית הולכת ומסתמנת כאחת מהדרכים המרכזיות שבהן חלק ממדינות אירופה נלחמות במשבר הכלכלי הקשור בקורונה.

בישראל, לעומת זאת, נראה כי הצעד לא עלה עד כה על שולחן הדיונים, למרות התמודדות הכלכלה הישראלית עם בעיות דומות. אולי אף בניגוד לנעשה באירופה, שבה כבר נפתחו הגבולות הפנימיים וישנו מעבר תיירים - מצומצם אך קיים - השמיים הסגורים של ישראל דווקא מעודדים את הגברת הצריכה הפנימית כדרך להתמודד עם המיתון הצפוי.

גרמניה: קבלות מפורטות ומבצעים מכל עבר

הפחתת מע"מ היא צעד קיינסיאני קלאסי, היישר מספרי הלימוד, להגדלת הביקושים ולעידוד הצריכה במשק. אבל יש לו תנאי מרכזי אחד: העסקים בשוק שבו הצעד מיושם צריכים להעביר את ההנחה ללקוחות, ולא לשמור לעצמם את החיסכון. בגרמניה יש שתי רמות מע"מ - 19% על רוב המוצרים ו-7% על מוצרי אוכל, ספרים ומגזינים. כשהממשלה הגרמנית הודיעה על הפחתת המע"מ ל-16% ו-5%, בהתאמה, מ-1 ביולי ועד סוף דצמבר, היא הבהירה שהיא מצפה שכל החיסכון יעבור לצרכן הגרמני. שר הכלכלה הגרמני פיטר אלטמאייר אף אמר זאת בקולו.

נכון להיום נראה כי השילוב של לחץ ציבורי, מודעות צרכנית גבוהה והצורך של בתי העסק עצמם להציג הנחות כדי לעודד את הצריכה ולהינצל מפשיטת רגל עשו את שלהם, וגרמו לבתי עסק רבים להתחייב להעביר את כל ההנחה לציבור.

כיצד זה נראה בשטח? קנייה בסופרמרקטים השונים בברלין, למשל, הפכה בשבועיים האחרונים לחוויה חשבונאית. בקבלה המסופקת לכל לקוח טורחות כעת רבות מהרשתות לציין בדיוק את היקף ההנחה שחלה מ-1 ביולי על המוצרים. מדובר בסנטים בודדים בלבד.

לדוגמה, המקבילה הגרמנית של מילקי, שעוררה סערה בישראל כשצולמה עם מחיר של 39 סנט עולה עכשיו 38 סנט; כיכר לחם הוזלה ב-2 סנט וקילו בננות ב-3 סנט. הרשתות מתעקשות לציין את שלל ההנחות משום שחשוב להן להבהיר לצרכנים הגרמנים שהן אינן גורפות לכיסן את ההטבה, אלא מעבירות אותה אליו במלואה.

גם שלל מבצעים והנחות מוצעים לציבור מכול עבר מאז 1 ביולי, שלטי "הנחה" אדומים מציפים את המרחב הציבורי ורוב העסקים מנצלים את ההפחתה כדי להכריז על מכירות מיוחדות. "אצלנו אתם אלו שמרוויחים מירידת המע"מ", מכריז שלט בחנות הכלבו "גלריה קאופהוף" שבאלכסנדפלאץ, "אנחנו מעבירים את החיסכון במלואו אליכם". שלטים דומים מופיעים בחנויות האלקטרוניקה, באתרי מכירות המכוניות החדשות וגם ברשתות מזון.

הפחתת המע"מ נחשבת לצעד יקר מאוד למשק הגרמני - כ-20 מיליארד אירו בחצי השנה הקרובה - אך היא אמורה לפצות על עצמה בהגדלת הצריכה. סקר שערכה חברת הסקרים הגרמנית GfK בשבוע שעבר העלה, כי שליש מהגרמנים מתכננים לנצל את החצי-שנה הקרובה, שבה יירד המע"מ, כדי לבצע רכישות מסוימות. רוב הרכישות המתוכננות הן של מוצרי חשמל קטנים - משואבי אבק ועד לטלוויזיות, אך עצם הדיון הציבורי על המע"מ ועל השלכות ההפחתה שלו עשויים ללבות את הצריכה.

כך נראית הפחתת מע"מ בגרמניה

"אפילו העובדה שאנשים מדברים שוב על שופינג ועל מבצעים יכולה להיות מספיקה כדי לעודד את הצריכה", כתב העיתון "זידויטשה צייטונג", "ואם כמה מהחנויות יישמרו לעצמן את האחוזים הללו, כדי לשרוד את התקופה הקשה, גם זה לטובת הכלכלה בסופו של דבר".

במקביל, המסעדות ובתי קפה זכו להנחה גדולה יותר. בעבורם המדינה הורידה את המע"מ היישר מ-19% ל-7% (ובמתכונת הזמנית אפילו ל-5% בלבד). הממשלה רואה מול עיניה את המטרה הגדולה, התנעת גלגלי המשק מחדש, וכל פעילותה מכוונת להמרצת העסקים בניסיון להגדיל את שורת הרווח שלהם, שנעלמה באביב האחרון.

בריטניה: חיסכון של 15% בחשבון המסעדה

מעבר לתעלה, שר האוצר הבריטי רישי סונאק הודיע בשבוע שעבר כי החל מהשבוע ועד אמצע ינואר, המע"מ בתחום האירוח והמלונאות בלבד יירד בחדות מ-20% ל-5%. משמעות הצעד היא הוזלה אפשרית של 15% במחירי האוכל במסעדות ובפאבים (אלכוהול אינו כלול ברפורמה), במחירי הלינה במלונות ואפילו בדמי הכניסה לגני החיות ולאטרקציות תיירותיות.

כפי שמראה הדוגמה הגרמנית, השאלה הגדולה היא כמה מההטבה תעבור לצרכנים בדמות הנחות, וכמה תישאר בידי העסקים, שגם הם משוועים לעזרה ממשלתית. אחרי המשבר הכלכלי העולמי של 2008 החליטה הממשלה הבריטית על צעד דומה, אך גורף הרבה יותר - והורידה את המע"מ על רוב המוצרים בממלכה מ-20% ל-15%. אז, לפי הערכות של בנק אנגליה, כ-80% מהעסקים העבירו את ההנחה במלואה לצרכנים. כעת, כשעסקים רבים ניצבים בפני פשיטת רגל, במיוחד בתחום התיירות, תיבחן השאלה אם השיעור יהיה דומה.

עלות הצעד הבריטי למשלמי המסים בממלכה תעמוד על 4.1 מיליארד ליש"ט (4.5 מיליארד אירו). בניגוד לגרמניה, הבריטים מהמרים על סיוע בהורדת מע"מ למגזר ספציפי בלבד. "המטרה שלנו היא לחדש את התנועה במגזרים העסקיים ולהגן על עבודות", אמר שר האוצר סונאק.

איטליה: השאלה היא מה יהיה היקף הקיצוץ?

גם מדינות אחרות שוקלות לבצע הפחתת מע"מ זמנית. המרכזית שבהן היא איטליה, הכלכלה השלישית בגודלה ביבשת, מי שנפגעה קשות ממגיפה הקורונה ומהמשבר הכלכלי הנלווה אליה, ושבה המע"מ גבוה במיוחד ועומד על 22% (על רוב המוצרים).

עלות ההפחתה של 1% לשנה, חישבה סוכנות הידיעות "בלומברג", תעלה למשלמי המסים האיטלקים כ-4 מיליארד אירו. רומא עדיין אינה מתחייבת להיקף הקיצוץ, אם אכן תבצע אותו, משום שהתוכנית הכלכלית שלה כולה תלויה עדיין בסכום המענקים שתקבל בסופו של דבר ממדינות אירופה האחרות, באמצעות מנגנון פיצוי וסולידריות המוקם בימים אלה בבריסל. ראש הממשלה האיטלקי ג'יוזפה קונטה נפגש עם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בברלין כדי לדון בסוגיה.

שאר אירופה: הקונים נוסעים לשווקים בגרמניה 

חלק ממדינות אירופה שוקלות לבצע את הצעד בתגובה ישירה לקיצוץ הגרמני. מאז הורדת המע"מ הגורפת בגרמניה ב-1 ביולי, ואחרי שרוב הגבולות הפנימיים בתוך האיחוד האירופי נפתחו, מדווחים כלי התקשורת בהולנד ובדנמרק על נהירה של תושבים לבצע את הקניות שלהם מעבר לגבול - בסופרמרקטים הגרמניים הזולים.

"נכון לעכשיו יש מע"מ של 5% על מזון בגרמניה, ו-25% כאן בדנמרק", אמר אחד מראשי רשתות המזון הדניים בפנייה לממשלה שדרשה להפחית את המס. בשתי המדינות כבר קראו עסקים בולטים לרשויות "ליישר קו" עם מדיניות המע"מ הגרמנית, מחשש להפסדים של מיליוני אירו בהכנסות, ואפילו לפגיעה כוללת בהתאוששות שלהן מהמשבר הכלכלי הנוכחי.

גם קפריסין נקטה בצעד של הפחתת מע"מ. המדינה, שתלויה מאוד בתיירות, הורידה את המע"מ בענף מ-9% ל-5% למשך חצי שנה. עלות התוכנית שלה עדיין לא ידועה. 

בחזרה לגרמניה: נראה שהצעדים עובדים 

גרמניה היא המקום שבו ניתן לבדוק את יעילות הצעד. יותר מאשר שינויים בהרגלי הצריכה היומיים או הוספת מוצר או שניים לסל הקניות, הצעד הגרמני מכוון יותר לנסות ולעודד רכישות משמעותיות. על מכונית "גולף" חדשה ישלם הצרכן הגרמני כ-900 אירו פחות החודש, בהשוואה לחודש שעבר; אם ישקיע במוצרי חשמל כמו מכונות כביסה או טלוויזיה חדשה, הוא יזכה להנחה של כמה עשרות אירו.

"אנחנו מנסים לגרום לאנשים לא לדחות את הקניות הגדולות לעתיד", אמר שר האוצר הגרמני אולף שולץ כשהכריז על הצעד, "שלא יחשבו לקנות רק בשנה הבאה או לאחר מכן".

קשה עדיין לאמוד באופן מדויק את השלכות הצעד בגרמניה, אבל יש כמה סימנים מעודדים. גופים כלכליים בינלאומיים, מה-OECD ועד הנציבות האירופית בבריסל, תמימי דעים כי הצעדים הנחושים שנקטה גרמניה - פתיחת הארנק המסיבית והמהירות והיעילות שבה היא נעשתה - בנוסף לעובדה שצלחה בהצלחה יחסית את המשבר הבריאותי עצמו כתוצאה מהקורונה, יגרמו לכך שהצמיחה השלילית במדינה תעמוד על כ-6% השנה, מחצית מזו הצפויה בספרד או איטליה, למשל.

בנוסף, משרד הכלכלה הגרמני פרסם השבוע תחזית אופטימית, שעשויה עדיין להתבדות, ובה אינו חושש להצהיר כי בנוגע למשבר הקורונה הכלכלי - "השלב הגרוע ביותר מאחורינו". כלכלני המשרד כתבו כי גם אם ההתאוששות היא ראשונית בשלב זה, החל מהרבעון השלישי של השנה (יולי-ספטמבר) צפוי המשק הגרמני לחזור למסלול צמיחה, וכי הם מעריכים ש"ההפחתה במע"מ תעודד ותגביר את התמריצים לצריכה". 

ישראל: להפחית מע"מ? ההפך, באוצר רוצים לבטל פטורים

משרד האוצר אינו מפרט מהם הקווים האדומים שלו לגבי כלכלת ישראל, אבל אם הייתה רשימה כזו, המע"מ הדיפרנציאלי היה מופיע בה בוודאות. בכל פעם שעולה הצעה למע"מ דיפרנציאלי עושים באוצר הכל כדי לטרפד אותה. בפעם האחרונה עלתה יוזמה כזאת מצד תנועת ש"ס שדרשה פטור ממע"מ למים, חשמל ושימוש בתחבורה הציבורית.

למרות שש"ס הצליחה לעגן את דרישתה בהסכמים הקואליציוניים, הצליח אגף התקציבים לסכל את המהלך כשהחליף את הפטור בהנחה בגובה הפטור - הכול כדי לא ליצור תקדים של כרסום בגובה המע"מ.

באוצר מגינים בחירוף נפש על כללי המע"מ משום שעם כל מגרעותיו, המע"מ מכניס לקופה 100 מיליארד שקל בשנה, ואחראי לכמעט שליש מכלל הכנסות המדינה ממסים. באוצר משוכנעים שכל כרסום, אפילו חלקי, בשיעור המע"מ ייצור תהליך בלתי ניתן לעצירה של שחיקת בסיס המס.

באוצר טוענים כי המע"מ הדיפרנציאלי יוצר תעשייה שלמה של תכנוני מס, שתכליתם להגדיר מחדש מוצרים ושירותים כדי שיוכלו להיות זכאים לפטור. הדוגמאות שהם מביאים לקוחות בעיקר מאנגליה שם סווגו למשל, לטענתם חולצות יוקרה כ"גופיות", כדי שיוכלו להימכר בפטור חלקי. אם כבר לעשות שינוי במע"מ האוצר חולם לבטל פטורים מהמס ובראשם את הפטור על פירות וירקות.

ייתכן שדווקא הרצון הזה כול להוביל להכנסת המע"מ הדיפרנציאלי בדלת האחורית - אם למשל יוצע להנהיג מע"מ מופחת על פירות וירקות ייתכן שנראה את האוצר מסכים לכך. 

עוד כתבות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.6%

ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים