גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלי מניות מיעוט בהלמן אלדובי: "לא מעלים בדעתנו אפשרות של גרירת רגליים ובזבוז זמן לריק שיסכנו את ביצוע העסקה" 

הערכות בשוק: ייתכן שלהלמן אלדובי יש הצעה אחרת, בתמורה גבוהה יותר מזו שהציעה אלטושלר שחם גמל ● בעלי מניות המיעוט ערן מיטל וחנן אסייג: "ככל שההצעה לא תובא לאסיפת בעלי המניות בהקדם, לא נהסס לפעול בכל האמצעים"

איר לוינשטיין, אלטשולר שחם ואורי אלדובי, מהלמן אלדוב / צילום: איל יצהר, גיא אסיאג
איר לוינשטיין, אלטשולר שחם ואורי אלדובי, מהלמן אלדוב / צילום: איל יצהר, גיא אסיאג

ברבעון הרביעי של 2019 נקלע בית ההשקעות הלמן אלדובי לעימות בין בעלי מניות בו, כשקבוצת הביטוח הפניקס הגישה הצעה לרכישת חברת הגמל והפנסיה שלו בתמורה לכ-210 מיליון שקל.

העסקה לא התרוממה בגלל התנגדותם של המייסדים אורי אלדובי ורוני הלמן, ושל שותפים נוספים בקבוצת השליטה. אבל למרות זאת, ובמשך מספר חודשים חווה בית ההשקעות מאבק חריף שאותו הובילו בעלי מניות המיעוט ערן מיטל וחנן אסייג, שרצו לקדם אקזיט רווחי.

כחצי שנה מאז שהמאבק על הצעת הפניקס הוכרע לטובת בעלי השליטה, עלתה כעת על הפרק הצעה חדשה להשתלטות על בית ההשקעות הציבורי, שעיקר פעילותו בתחום ניהול החיסכון לטווח ארוך. וגם הפעם בולטים במלכיהם מיטל ואסייג, שפתחו בקמפיין שמטרתו להביא לאישור העסקה על ידי הלמן אלדובי. 

ביום רביעי האחרון פרסמה חברת ניהול הגמל והפנסיה של בית ההשקעות אלטשולר שחם הצעת רכש לכל מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי, בפרמיה נדיבה של 115% על מחיר השוק, שנקבה בשווי חברה של כ-230 מיליון שקל.  

בהלמן אלדובי הופתעו מההצעה של חברת הגמל וההשתלמות הגדולה בישראל, שיכולה להפוך להשתלטות עוינת ראשונה מסוגה על גוף פיננסי מקומי. בדיווח מסוייג  לבורסה הגדיר בית ההשקעות את ההצעה כ"ראשונית" ולא התחייב להביאה להכרעת האסיפה הכללית. זאת בעוד שהמשקיעים במניה מטיסים בהתלהבות  את שוויה מכ-100 מיליון שקל טרם ההצעה לכ-190 מיליון שקל היום.

על פי הערכות בשוק ההון, ניתן להסביר את התגובה הצוננת שבה קיבלו בהלמן אלדובי  את הצעת אלטשולר שחם בכך שבית ההשקעות קיבל הצעה אחרת, בתמורה גבוהה אף יותר.

בכל אופן, לפי שעה עדיין לא ידוע מה העמדה הרשמית של דירקטוריון הלמן אלדובי ביחס להצעת הרכישה, אבל לקראת דיון בנושא, נראה כי בעלי השליטה בבית ההשקעות לא מתלהבים להיענות להצעה ש"תוציא אותם מהמשחק".

בשל מבנה השליטה בבית ההשקעות, גם אם אחד מהחברים בגרעין השליטה מחזיק בדעה שמנוגדת לרוב, הקול שלו נספר עמם, ולא ניתן לפצל את ההצבעה שלו מזו של בעלת השליטה בבית ההשקעות הציבורי - חברת הלמן אלדובי פיננסים המחזיקה בכמחצית ממניותיו.

יש לציין כי זה מספר חודשים, עוד קודם להצעה מאלטשולר שחם, נפוצו שמועות בשוק על עסקה המתרקמת בהלמן אלדובי, שמציג צמיחה בפעילותו, ואשר חלק ניכר מבעלי המניות בו רוצים למכור ולהיפגש עם הכסף. בין אלו נמנה כנראה גם בית ההשקעות אי.בי.אי, שמחזיק בכ-33% ממניות בית ההשקעות המתחרה.

רוח גבית מהשוק: "המחיר שמציעה אלטשולר שחם גמל הוא פגז"

למרות הרוב שיש לדבוקת השליטה בהלמן אלדובי, פועלים כאמור בעלי מניות המיעוט מיטל ואסייג לאישור העסקה עם אלטשולר שחם, ומקבלים רוח גבית מגורם בשוק שאומר כי לדעתו "בעולם פיננסי ועסקי של פוסט הקורונה, המחיר שמציעה אלטשולר שחם גמל הוא מחיר פגז".

במכתב ששיגרו מיטל (לשעבר מנכ"ל דלק נדל"ן ובעל השליטה בשלד הבורסאי סוהו נדל"ן, שאליו מוזג הלמן אלדובי במחצית 2017) ואסייג לחברי דירקטוריון הלמן אלדובי והמנכ"ל רמי דרור, נכתב כי הזינוק הדרמטי במניית החברה בעקבות ההצעה של אלטשולר שחם גמל, "מהווה ביטוי מובהק לתמיכת ציבור המשקיעים בניהולו של מהלך מהיר, תכליתי ויעיל למכירת החברה לאלטשולר שחם".

עוד קוראים השניים, באמצעות עו"ד אמיר ברטוב ממשרד שמעונוב ושות', ל"קידומה המהיר של העסקה", כשהם טוענים כי למיטב ידיעתם "הן אי.בי.אי בית השקעות והן פיטר פרידמן שהינו מבעלי השליטה בחברה, תומכים בקידום העסקה".

על כן, מבהירים מיטל ואסייג במכתבם כי הם "לא מעלים על דעתם אפשרות של גרירת רגליים ובזבוז זמן לריק, שיסכנו את ביצוע העסקה". בא כוחם מוסיף בשמם כי ההצעה אינה ראשונית אלא "בשלה", ומתריעים כי "ככל שההצעה לא תובא לאסיפת בעלי המניות בהקדם, לא יהססו לפעול בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותם להגן על זכויותיהם". בין היתר מדובר בניסיון לזמן אסיפה כללית בנושא ואף פנייה לביהמ"ש. 

מאי.בי.אי נמסר כי "את עמדתנו נשמיע במסגרת הדיונים שייערכו בנושא בדירקטוריון הלמן אלדובי. מבלי להתייחס באופן ספציפי להצעה זו או אחרת, אנו פועלים ונפעל להשיא ערך לכלל בעלי המניות, לרוב בחינה יסודית ומעמיקה של כל הצעה רצינית המגיעה לפתחנו".

מהלמן-אלדובי נמסר בתגובה למכתבם של מיטל ואסייג כי "מכתבם של בעלי המניות, כפי שפורסם, מעלה טענות מופרכות. כפי שעדכנה החברה בדיווחיה, לאור הצמיחה אותה מציגה החברה בשנים האחרונות, החברה מקבלת מעת לעת הצעות לרכישת החברה. אורגני החברה, פועלים באחריות הנדרשת מהם, לבחינת כל הצעה והצעה, במלוא הרצינות, והכל לטובת כלל בעלי מניותיה. המכתב, שכל מטרתו הינה להפעיל לחץ על החברה ואורגניה, לא ימנע מהחברה לנהל תהליך בחינה ראוי ומקצועי".

אלטשולר שחם מבקש להקדים את המגבלה הרגולטורית

לאלטשולר שחם חשוב להוציא את הרכישה של הלמן אלדובי לפועל בזמן הקרוב. בקצב הצמיחה שבית ההשקעות מציג בשוקי הגמל והפנסיה, נראה כי בעוד כמה חודשים הוא יגיע לתקרת זכוכית שלא תאפשר לו לרכוש פעילות חיצונית, והוא יהיה חייב לצמוח רק באופן אורגני.

זאת משום שעל פי כללי הרגולציה ישנה מגבלת נתח שוק של 15% משוק החיסכון לטווח ארוך, שגוף רוכש לא יכול לעבור אותה באמצעות רכישה. כיום אלטשולר שחם יכול לרכוש את הלמן אלדובי ואפילו יישאר לו מקום לעוד רכישות קטנות בתחום החיסכון לטווח ארוך. ואולם, אם אלטשולר שחם גמל תחכה עוד שנה היא עלולה להחמיץ את הרכבת ולאבד יכולת לרכוש פעילויות בגודל בינוני ומעלה.

בכל אופן, רכישה של הלמן אלדובי יכולה לסייע גם בחסימה של פוטנציאל צמיחה של מתחרים לאלטשולר שחם גמל. מתחרה בולט כזה שמסמן שהוא רוצה לצמוח בגמל ואולי בעתיד גם בפנסיה, הוא בית ההשקעות מור, שמצטיין בתשואות וזוכה לנתח נכבד מההפקדות של יודעי דבר בשוק הגמל. בשנים האחרונות לאלטשולר שחם גמל יש דומיננטיות אדירה בשוק ההפקדות בגמל וגם בפנסיה החדשה, כך שהיא עלולה להיפגע במידה לא זניחה אם מתחרה שכיום אינו פעיל בשוק הפנסיה ירכוש את פעילות הלמן אלדובי בשוק זה, ויקבל כרטיס כניסה לשוק החיסכון הכי צומח במשק. 

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס" ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית