גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השימוע ההיסטורי בקונגרס של מנכ"לי ענקיות הטכנולוגיה

טים קוק מאפל, סונדר פיצ'אי מגוגל, ג'ף בזוס מאמזון ומארק צוקרברג מפייסבוק בשימוע בוועדת השיפוט של בית הנבחרים האמריקאי ● המנכ"לים מעידים ומגנים על עצמם מול שאלות בנוגע להתנהגות אנטי תחרותית של החברות שלהם

סונדאר פיצ'אי, טים קוק, מארק צוקרברג, ג'ף בזוס / צילום: רויטרס
סונדאר פיצ'אי, טים קוק, מארק צוקרברג, ג'ף בזוס / צילום: רויטרס

חקירת ההגבלים העסקיים של ועדת השיפוט של בית הנבחרים האמריקאי נגד ענקיות הטכנולוגיה, מגיעה לנקודת השיא שלה: המנכ"לים של ארבע מענקיות הטכנולוגיה - טים קוק מאפל, סונדר פיצ'אי מגוגל, ג'ף בזוס מאמזון ומארק צוקרברג מפייסבוק - התייצבו לשימוע בוועדה שצפוי להימשך יום שלם.

המנכ"לים יתנו עדויות ויצטרכו להגן על עצמם מול שאלות בנוגע להתנהגות אנטי תחרותית של החברות שלהם. בגלל הקורונה, הם ישתתפו בדיון באופן וירטואלי, אך עדיין מדובר באירוע היסטורי, שבו ארבעה מהאנשים החזקים בעולם צפויים לחלוק במה לראשונה.

ראשון יעיד ג'ף בזוס, שזאת תהיה עדותו הראשונה מול הקונגרס, אחריו יעיד סונדר פיצ'אי, לאחר מכן טים קוק ואחרון יעיד מארק צוקרברג. 

החקירה היא אחת מיותר מתריסר חקירות הגבלים עסקיים המתנהלות כיום בארה"ב, ונחשבת לאחת החשובות בהן. היא מנוהלת על ידי תת הוועדה להגבלים עסקיים בוועדת השיפוט של בית הנבחרים. אין לוועדה סמכויות אכיפה ומטרתה הרשמית היא גיבוש דוח המלצות למדיניות עתידית שתעודד תחרות בשוק הטכנולוגיה. בעבר חקירות כאלו התבררו כתהליך ארוך שלא בהכרח הניב תוצאות, אולם באקלים הפוליטי בארה"ב כיום, שבו יש ביקורת על הענקיות משני צידי המפה הפוליטית, יש לענקיות סיבה לחשוש. השימוע הפומבי עלול להשפיע גם על גופי רגולציה אחרים.

החקירה נסובה סביב שאלות של התנהלות אנטי תחרותית של החברות, בהן העלאת מחירי מודעות הפרסום למפרסמים; קידום מוצרים ואפליקציות של הענקיות על פני מוצרים ואפליקציות מתחרות בפלטפורמות שלהן; רכישות של מתחרות באופן שמשמר את מעמדן המונופוליסטי של הענקיות; גביית עמלות לא הוגנות בחנות האפליקציות של אפל; שליטה בשוק מנועי החיפוש של גוגל; שליטה ברשתות החברתיות של פייסבוק; ושליטה בשוק המסחר המקוון והענן של אמזון. עם זאת, החקירה לא מוגבלת לעסוק רק בנושאים הללו, וכלל הנראה תגלוש גם לנושאים כמו פרטיות מידע, ומדיניות השיח ברשתות החברתיות.

20:15

לקראת תחילת השימוע האולם של תת-ועדת ההגבלים העסקיים של וועדת השיפוט בקונגרס האמריקאי התמלא לאט באנשים שעוטים מסכות ויושבים במרחק רב זה מזה. את הוועדה מוביל חבר הקונגרס הדמוקרטי, דיויד סיסליני, שנמצא באולם, וחלק מחברי הוועדה יצטרפו באופן וירטואלי, כמו גם המנכ"לים. הם מצטרפים לשימוע דרך פלטפורמת הווידיאו וובקס של סיסקו, ולא משתמשים באף אחת מפלטפורמות שיחות הווידיאו המתחרות של החברות שלהם.

"התחלנו את החקירה לפני יותר משנה, אספנו חומרים מהחברות וערכנו חמישה שימועים, כדי לשמוע על הכוח של פלטפורמות בעולם הדיגיטלי. החקירה הזו הייתה דו-מפלגתית מההתחלה, ועבדנו באופן קרוב עם חברי תת-הוועדה משני הצדדים", אמר סיסליני בפתיחת השימוע. "המטרה של השימוע היום היא לבחון את הפעילות והכוח בשווקים של ארבע הענקיות. אמזון מנהלת את זירת הקמעונות המקוונת הגדולה באמריקה; אפל היא יצרנית אייפונים ויש לה יותר ממאה מיליון משתמשים בארה"ב לבדה; פייסבוק היא עסק פרסום מקוון עם מילארדים של דולרים ברווחים למרות שערוריות כמו קיימברידג' אנליטיקה; לגוגל יש שליטה בשוק החיפוש ויש לה יותר ממיליארד משתמשים מוצריה".

"מדובר בחברות חזקות שמתחזקות לאור משבר הקורונה. לפלטפורמות האלה יש כוח אדיר ואת היכולת לנצל את הכוח הזה, לקבוע תשלומים, לעקוב אחרי חברות אחרות ולאסוף דאטה על משתמשים. החברות הגנו על כוחן על ידי העתקה וצעדים נוספים נגד מתחרות. הן גם משתמשות בכוחן נגד לקוחות כדי להרחיב את שליטתן", הוא הוסיף. "למה זה משנה? הן פוגעות בצרכנים, מפריעות לחדשנות ולסטארט-אפים, והורגות את העסקי הקטנים והיצור שעומדים בלב הכלכלה האמריקאית. הם גם אוספים וכורים דאטה, ואין אפשרות לברוח מהריגול הזה. אנשים תקועים עם אפשרויות גרועות. אנחנו כאן היום כי אפשרות הבחירה של צרכנים כבר לא קיימת".

"בגלל שכוח מרוכז מוביל גם לכוח פוליטי מרוכז, אנחנו גם שואלים מתי אנחנו, האנשים, נשלטים על ידי כוח מונופליסטי וכבר לא חופשיים. אם מדובר באילי נפט או אחרים, ווידאנו להילחם בכוח המונופוליסטי. הכוח של הפלטפורמות האלה הוא כוח של ממשלה פרטית. אנחנו לא נשתחווה בפני אף מלך, וגם לא בפני קיסרי של הכלכלה המקוונת".

סיסליני תיאר את השימוש של הפלטפורמות בכוחן בשוק בשלוש דרכים מרכזיות: הן מהוות פלטפורמת הפצה מרכזית, שנותנת להן שליטה על שוק מסוים; הן שולטות בתשתיות דיגיטליות כך שהן יכולות לרגל אחרי מתחרות; הן משמרות את כוחן על ידי תעדוף המורים שלהן על פני אלו של מתחרים בפלטפורמות ההפצה שלהן.

הסנטור סנסנברנר הרפובליקני אמר ש"להיות גדול זה לאו דווקא רע". עם זאת, הוא אמר "יש שאלה של שליטה בדאטה, כי מי ששולט בדאטה שולט בשוק. מה הערך ההוגן של הדאטה בשוק, והאם יש משהו מונופוליסטי באופן השגת הדאטה ובשימוש בו על מנת להשיג רווחים?".

"חוקי ההגבלים העסקיים וההגנה על הצרכן שירתו היטב את המדינה לאורך שנים, אבל ככל שהנוף העסקי מתפתח, אנחנו צריכים לוודא שהחוקים שלנו עונים על צרכי המדינה והצרכנים שלה. אני חולק את הדאגות של חבריי מכוחן של החברות בעיקר כשזה נוגע לחופש הביטוי. פייסבוק וטוויטר הפכו לכיכר העיר של זמננו, אבל דיווחים מראים שדעות שמרניות מופלות בהן לרעה. גם רפובליקנים הם צרכנים, ואני רוצה לעזוב את היום עם תמונה ברורה של איך הפלטפורמות שלכם משתמשות בכוח של החברות".

20:30

חבר הוועדה הרפובליקני ג'ורדן, נשא גם הוא נאום פתיחה, והקריא רשימה של שינויים במדיניות של הפלטפורמות השונות באופן שפגע בהתבטאויות של רפובליקנים, לעיתים בהקשר להפצת מידע מטעה בנוגע למגפת הקורונה.

סיסליני והדמוקרטים, ששולטים בוועדה, מנסים להראות חזית של אחדות בין שתי המפלגות. לעומתם, ההתמקדות בתחומי חופש הביטוי וצנזורה של דעות שמרניות מרמזת שחברי הוועדה הרפובליקנים מתכוונים לדבוק בקו חקירה מקביל ונפרד הנוגע לסוגיות הללו.

20:43

ג'ף בזוס: "נולדתי לעושר אדיר, לא עושה כלכלי, אלא עושר של אהבה של הורים שעודדו את סקרנותי ולרדוף אחרי החלומות שלי. אמא שלי ילדה אותי כשהייתה בתיכון. אבא שלי היה מהגר שלא היה לו כסף אבל הייתה לו נחישות. עזבתי עבודה יציבה בוול סטריט כדי להקים את אמזון והצלחנו בזכות האובססיה שלנו ללקוחות שלנו. אנחנו מצליחים בזכות המשלוחים המהירים, המחירים הזולים, וקיום הבטחות. זה לא קל, אבל זה שווה את זה: על מי האמריקאים סומכים יותר מעל אמזון לעשות את הדבר הנכון? רק על הרופא שלהם ועל הצבא".

"אמזון מהווה רק 4% משוק הקמעונות בארה"ב, ואנחנו מתחרים נגד חברות רבות בהן וולמארט - שגדולה פי שתיים מגודלה של אמזון", הוא אמר, תוך שיוך אמזון לשוק הקמעונות ולא לשוק המסחר הדיגיטלי או הענן. "האמון של הלקוחות שלנו עזר לנו ליצר עבודות בארה"ב, והעובדים שלנו מרוויחים בממוצע יותר מפי-שתיים משכר המינימום הפדרלי".

בזוס אף הציג את אמזון כחברה אמריקאית שמייצגת את רוח היזמות של המדינה. "אנחנו בארה"ב מטפחים יזמים ויזמות, באמצעות אוניברסיטאות טובות וסביבה עסקית טובה. מהגרים כמו אבא שלי ראו איזה אוצר המדינה הזו, יש להם פרספקטיבה והם מבינים כמה מזל יש לאלו שנולדים כאן. למרות האתגרים הגלובליים של התקופה, אני מאוד אופטימי".

סונדאר פיצ'אי: "לא הייתה לי גישה למחשב בילדותי, ולכן כשהגעתי ללימודים בארה"ב, ויכולתי להיכנס לאינטרנט לראשונה, קיבלתי השראה להביא את האינטרנט לכמה שיותר אנשים בעולם, ולבנות את הדפדפן של גוגל, גוגל כרום. אנחנו מאוד גאים במוצרים שלנו ובמה שאנשים עושים איתם. מהאנשים שמשתמשים בפלטפורמות שלנו לחינוך מקוון ולהישאר בקשר בזמן המגיפה, לאנשים שמשתמשים במפות שלנו כדי להגיע הביתה ובמנוע החיפוש שלנו כדי למצוא מתכונים".

"השווי של גוגל לא היה אפשרי בלי החדשנות והאנשים של אמריקה, וההערכה היא שב-2018 השקענו יותר מ-20 מיליון דולר בארה"ב ויצרנו המון עבודות, וזו אחת ההשקעות הגדולות בארה"ב בחמש שנים. המהנדסים שלנו עוזרים לאמריקה להישאר מובילה בטכנולוגיות כמו מחשוב קוונטי".

"התחרות עוזרת לייצר אפשרויות טובות יותר לצרכנים ולכולם, ופלטפורמות פתוחות כמו אנדרואיד מאפשרת את החדשנות של אחרים. על בסיס אנדרואיד, המון יצרניות משווקות את הטלפונים שלהם בלי לשלם על רישיון למערכת ההפעלה. גוגל מצליחה כשאחרים מצליחים. אנחנו מציבים סטנדרט חדש לאבטחה ופרטיות ואנחנו מחויבים לפרטיות ותומכים בחוקי פרטיות פדרליים".

טים קוק: "באפל, הבטחנו לעצמנו וללקוחות שלנו שנבנה רק דברים שעושים אותנו גאים, שנמליץ עליהם לחברים ולמשפחה שלנו. אפשר לקרוא לזה עיצוב פשוט, חיבור של תוכנה וחומרה, או אקוסיסטם מעולה. כשלקוחות נותנים למוצרים כמו אייפון ציון של 99, זה אומר שהם מרוצים. גם חברות כמו סמסונג, ו-וואווי בנו מוצרים מצוינים, ולמען האמת אין לנו שליטה באף שוק ובאף 'קטגוריית מוצר. אנחנו בסדר עם זה. מאז שאפל נוסדה, הוגדרנו על ידי תחרות, תמיכה ביוצרים ומפתחים, והכנסה של יותר תחרות ומוצרים לבתים של משתמשים".

"האפ-סטור מאפשרת ללקוחות להשיג יותר מהאייפון שלהם, וידענו שפלטפורמות אחרות היו יקרות למפתחים ואיטיות למשתמשים. האפ-סטור היא מהפכנית, והמפתחים לעולם לא ישלמו על הופעה על המדף בחנות. אנחנו מספקים למפתחים כלים ומבטיחים חווית משתמש איכותית. לרוב האפליקציות, והמפתחים ישמרו את כל הכסף שהם עושים. הפעמים היחידות בהן אנו גובים עמלה היא כשהאפליקציה מצרפת מנויים בתשלום דרך הפלטפורמה של אפל. בכל השנים לא העלינו את העמלות", אמר קוק והתייחס לביקורת של מפתחים בדבר העמלות הגבוהות שאפל גובה. לפי הטענות, אפל לא מאפשרת למפתחי האפליקציות להפנות את הלקוחות להירשם בדרכים שאינן דרך אפל.

מארק צוקרברג: "התחלנו את פייסבוק עם רעיון לתת לאנשים את הכוח להתחבר ולשתף ובנינו שירותים שהמונים מצאו מועילים. אני גאה שנתנו כלים לאנשים שקודם לא היו יכולים להשמיע את כולם. אני גאה שתוך כדי המגיפה אנשים השתמשו בשירותים שלנו כדי להישאר בקשר עם חברים, ולהשאיר עסקים קטנים פתוחים אונליין, כשהם לא יכולים להישאר פתוחים באופן פיזי"

"אני מכיר בדאגה מכוחנו, אבל לחלק מהמתחרים שלנו יש יותר משתמשים משלנו. שירות ההודעות הכי פופולארית בארה"ב היא IMESSAGE, הפלטפורמה הצומחת ביותר היא טיקטוק, ופלטפורמת הווידיאו המוצלחת ביותר היא יוטיוב".

"כשגוגל קנתה את יוטיוב היא מתחרה נגד פלטפורמות הגדולות בעולם - הכבלים, כשאמזון קנתה את הולפודס היא התחרתה בוולמרט, וכשאנחנו קנינו את אינסטגרם, אנחנו מתחרים בחברות האונליין האחרות. זו תחרות", אמר צודקרברג, והוסיף ש"לפני עשור, רוב חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם היו אמריקאיות, והיום הן מסין".

"אני מאמין שצריכה להיות רגולציה חדשה לאינטרנט. פייסבוק שומרת על מסורת דמוקרטית ועל התחרות בשוק. אלה ערכים מרכזיים בשבילנו אבל לא לכולם, וכשמדינות אחרות מתחזקות, אי אפשר להבטיח שהן ישמרו על הערכים האלה", את דברים אלו אמר צוקרברג ביחס לחששות שדיכוי החברות הגדולות בארה"ב יוביל להפסד של ארה"ב בתחרות שלה מול המעצמה הסינית.

21:06

סיסלני התחיל עם סדרת שאלות כלפי פיצ'אי: "יותר מ-85% מכל החיפושים באינטרנט עוברים דרך גוגל, ועסקים בארה"ב יכולים לשקוע או לצוף בהתאם להחלטה של גוגל לבדה. רוב העסקים שדיברנו איתם התלוננו על כך, אבל ביקשו להישאר אנונימיים מחשש שגגול תנקום בהם. יזם שדיברנו איתו אמר לנו "אם מישהו בא אלי היום ואומר לי שהוא רוצה לפתוח עסק אינטרנטי אני אומר לו לברוח הכי רחוק מהאינטרנט שהוא יכול, ולפתוח עסק לכיסוח מדשאות או כל דבר אחר. שמענו לאורך החקירה שגוגל גנבה תכנים מעסקים אחרים כדי לבנות את העסק שלכם".

פיצ'אי הכחיש את ההאשמות.

סיסליני נתן דוגמה שבה גוגל נתפסה כשהיא גנבה ביקורות על מסעדות שעלו במתחרה "יילפ", וכשיילפ האשימה אותה בהעתקה, גוגל איימה שתסיר אותה לחלוטין מתוצאות החיפוש. "האם זה לא אנטי תחרותי?", סיסליני שאל. "אנחנו תמיד רוצים לתת למשתמשים מה שהם רוצים ולעמוד בסטנרט הכי גבוה", ענה פי'צאי.

סיסליני המשיך ושאל: "בחיפוש שלכם, גוגל לא מראה את התוצאה הכי רלוונטית אלא את הכי רווחית עבורכם, האם זה לא ניגוד עניינים?" פיצ'אי ענה כי "אנחנו מציגים תמיד את המידע הכי רלוונטי למשתמשים ואנחנו עובדים קשה כדי לשמור את אמונם ויש חלק קטן שבו אנחנו משתמשים בפרסומות". פי'צאי נשאל כמה כסף שווה החלק ה"קטן" של הפרסומות, והוא ענה שזה יותר מ-100 מיליארד דולר.

סיסלייני שאל: "האם גוגל אי פעם השתמשה במעקב שלה אחרי תנועה ברשת כדי לזהות איומים תחרותיים?" ופי'צאי ענה כי "כמו כל חברה אנחנו רוצים ללמוד מהדאטה שאנחנו רואים ומשתמשים בו כדי לשפר את המוצרים שלנו". לדברי סיסלייני, יש בידי הוועדה מסמכים שמראי שגוגל עשתה בדיוק את זה. "יש ראיות שגוגל היא חומה מגודרת שעושה הכל כדי להשאיר משתמשים בפלטפורמה שלה. כשגוגל התחזקה היא השתמשה בכוחה כדי לזהות איומים ולמחוץ אותם, והעלתה יותר ויותר את המחיר שעסקים צריכים לשלם ככדי להגיע למשתמשים ברשת, ובעצם לשלם לה מס על כל משתמש".

21:17

אחרי כן סנסבר הפנה שאלה כלפי צוקרברג, בנוגע למדיניות החברה לגבי סינון תוכן פוליטי. "יש לנו מדיניות שאוסרת על תכנים שונים כמו פרופגנה טרוריסטית או אלימות נגד ילדים, או הפרות זכויות יוצרים, וגם שיח שנאה", ענה צוקרברג. סנסבר המשיך לשאול על כך שבנו של דונאלד טראמפ הושעה מפייסבוק, כשכתב פוסט שקידם שימוש בהידרוקסין כלוכייד כתרופה לקורונה שנבדקה ויעילותה הוכחה. "אני חושב שמה שאתה מתייחס אליו קרה בטוויטר, אבל המדיניות שלנו, אנחנו חושבים שקידום של תרופה שלא נבדקה והאפקטיביות שלה לא הוכחה עשויה להוביל אנשים לקבל החלטה לא טובה ולכן אנחנו נסיר את התוכן הזה".

"באופן כללי אנחנו לא רוצים להיות אלה שקובעים מה היא האמת. אבל, באופן ספציפי, אם מישהו אומר שתרופה הוכחה שהיא מרפאת את הקורונה, כשהיא לא הוכחה, הדבר הזה עשוי לפגוע באנשים, ואנחנו חושבים שאנחנו צריכים להסיר את זה".

מול הרפובליקנים שהעלו את נושא ההפליה של פלטפורמות נגד דעות שמרניות, הסנטור הדמוקרטי רסקין, הפנה שאלה לפייסבוק בעניין שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, אותה קישר לשליטתה של פייסבוק בדאטה, וציין את תפקידה של פייסבוק בעליתו לשלטון של טראמפ, ובשירות אינטרסים זרים של רוסיה, לכאורה. הוא לא נתן מרכזיות לנושא התחרות וההגבלים העסקיים בשאלתו. "יש ביטויי שנאה באינטרנט, ותוכן אנטי-שמי וימני קיצוני פורח בפייסבוק", הוא אמר.

בניגוד לתגובה הזהירה שלו בנושא מול הסנטור הרפובליקני, בתגובה לסנטור הדמוקרטי, צוקרברג ענה בנחרצות: "אנחנו מחויבים להילחם בדברי שנאה, ואנחנו משתפים פעולה עם סוכנויות ביון כדי לזהות איומים גם ממדינות זרות לפני שממשלות מצליחות. כדי להילחם השנה בנינו מערכות בינה מלאכותית מתוחכמות ויש לנו עשרות אלפי אנשים שעובדים בתחום. אנחנו מזהים 85% מהשנאה ברשת לפני שאנשים רואים את ביטויי השנאה".

הסנטור שאל את מארק צוקרברג על רכישת אינסטגרם ו-ואטסאפ. "במקום להתחרות בהן, אתם קונים אותם. למעשה, ביום שבו קנית את אינסטגרם, אתה כתבת 'הדבר הטוב בסטארט-אפים הוא שאם אתה לא יכול לקנות אותם, אתה תמיד יכול להעתיק אותם'", הסנטור ציטט מהודעות טקסט ששלח צוקרברג מיום הרכישה של אינסטגרם.

". צוקרברג ענה: "תמיד חשבנו שסטארט-אפים הם גם תחרות, ואנחנו חושבים שהרכישה הייתה מאוד מוצלחת והמשכנו להצמיח את אינסטגרם כמותג עצמאי שמגיע להמוני אנשים, והשתמשנו בטכנולוגיה שלהם כדי לשפר גם את המוצרים של פייסבוק בתחום התמונות".

"אתה אמרת שהמטרה של העסקה עם אינסטגרם היא נטרול של מתחרה בתחום שיתוף התמונות", הסנטור המשיך באותו הקו, "למה שאינסטגרם לא תפורק לחברה נפרדת?", הוא שאל. צוקרברג ענה שה-FTC בחן כבר את הרכישה והחליט לאשר אותה, ולכן אין סיבה לפרק אותה. "זה לא היה ברור שאינסטגרם תצליח, ושירותים מתחרים באותו הזמן נעלמו, אבל הרכישה הצליחה והפכה לסיפור הצלחה אמריקאי", ענה. "פייסבוק מודה שהיא ראתה את אינסטגרם כאיום ולכן במקום להתחרות איתה היא קנתה אותה, וזה בדיוק מה שחוקי ההגבלים העסקיים אמורים למנוע", סיכם הסנטור.

הסנטור באק, הפנה שאלה לגוגל, ואמר שגוגל פרשה מפרויקט עם הפנטגו, בגלל שהחברה לא מסכימה עם הערכים שלו. "אלה החיילים שמקריבים את חייהם כדי לוודא שיש לכם את החופש לבנות את החברות שלכם בחופשיות, לא כמו בסין הקומוניסטית. כמה חודשים אחרי שבחרתם לעזוב את החוזה, גילינו שהצבא הסיני מרוויח ישירות מהעבודה של גוגל. איזה ערכים יש לגוגל ולמפלגה הקומוניסטית הסינית שכולאת מוסלמים במחנות ריכוז או מדכאת את חופש הביטוי בהונג קונג? אולי עם פרויקט הדרקון שלכם, אתם מסכים עם הערכים של ממשלה שמרגלת אחרי האזרחים שלה, או חברות שעושות ריגול עסקי וגונבות סודות מהמתחרות שלהן?". על כך, פי'צאי ענה שגוגל עובדת עם הפנטגון וגופי צבא אחרים בארה"ב, ושרוב שירותיה לא זמינים ללקוחות בסין.

סנטור אחר הפנה שאלה לטים קוק, ואמר שלאפל יש את השליטה על אילו אפליקציות יכולות לשווק את מוצריהן לבעלי אייפונים. הסנטור התמקד גם בכך שאפל מאפשרת הפחתה של התעריפים לאפליקציות מסוימות, ומכריחה את האפליקציות להשתמש בשירותי התשלומים של אפל, על פני שירותי תשלום אחרים.

"יש לכם שליטה רבה על עסקים קטנים, ועל הגישה שלהם למשתמשי אייפון, ואתם מקבלי ההחלטה היחידים אם אפליקציה תהיה זמינה למשתמשי אייפון. החוקים שלכם אינם גלויים למפתחי האפליקציות, הם שרירותיים ומשתנים כל הזמן, ונקבעים כך שיטיבו עם אפל ויפלו מפתחים קטנים ומפתחים שמתחרים ישירות עם אפל. האם זה נכון?". קוק ענה שבאפל "מתייחסים לכל המפתחים באותה הצורה, ובגלל שאכפת לנו מאיכות, פרטיות ואבטחה אנחנו מסתכלים על כל אפליקציה לפני שהיא עולה לחנות, אבל החוקים הללו נאכפים על כל האפליקציות באותה הצורה".

22:10

עד כה, חברי הוועדה הפנו שאלות לשלושה מארבעה המנכ"לים, ולא הפנו אף שאלה למנכ"ל אמזון. בניגוד לגוגל, אפל, ופייסבוק, שיש להן שליטה במוצרים דיגיטליים לצרכנים, אמזון מוכרת לצרכנים מוצרים פיזיים בפלטפורמה הדיגיטלית שלה, וכן מספקת תשתיות ענן. ההבדל בינה לבין הפלטפרומות האחרות תורם לכך שהיא מצליחה לחמוק ממרכזיות בדיון שמתמקד בסוגיות הנוגעות לחברות האחרות. אמזון גם לא עומדת במרכז הוויכוח בין הדמוקרטים לרפובליקנים בנושא הטיות פוליטיות וחופש הביטוי כמו גוגל ופייסבוק.

השאלה הראשונה שהופנתה לאמזון היא מצד חברת הוועדה ג'אייפאל: "ביולי בשנה שעברה, עובד שלך אמר לי תחת שבועה שאמזון לא משתמשת בנתונים על סוחרי צד ג' בבניית המותג שלה. האם זה נכון? אשמח לתשובה של כן ולא". בזוס ענה: "אני לא יכול לענות בכן ולא, אני יכול להגיד לך שיש לנו מדיניות נגד שימוש במידע של מוכרים ספציפיים כדי לקדם את המוצרים שלנו, אבל אני לא יכול לומר בוודאות האם המדיניות הזו הופרה".

הסנטורית המשיכה באותו הקו, ושאלה האם בזוס מכיר את החשיפה של הוול סטריט ג'ורנל, בה נחשף שאמזון השתמשה במידע על מוכרי צד ג' כדי להתחרות בהם באופן שיטתי. לכך ענה בזוס כי אמזון "מכירה את הדיווח ובודקת את העניין, ואני לא חושב שהגענו לעצם העניין ואנחנו נמשיך לבדוק את זה". עוד הוא נשאל כיצד אמזון אוכפת את המדיניות שלה על העובדים שלה, בנוגע למניעת גישה על סוחרים באמזון. בזוס ענה כי מדובר במדיניות וולונטרית, ושאמזון לא מונעת באופן כלשהו את הגישה של עובדים באמזון למידע על סוחרים, אך תאכוף אותה אם תגלה שמישהו ניגש למידע הזה והשתמש בו.

עוד היא שאלה: "המדיניות של אמזון מאפשרת לכם גישה למידע אגרגטיבי על סוחרים וממנו אפשר ללמוד על עסקים ספציפיים. הדוח שלכם על חברה קטנה בשם פורטרום, איפשר לעובד שלכם לגשת למידע על כמה החברה מוציאה על פרסום ליחידה ועל השילוח. שנה אחר כך, אמזון השיקה מוצר מתחרה משלה. יש לכם גישה לדאטה הרבה יותר מפורט מהגישה שיש למוכרים בפלטפורמה שלכם על הרגלי הקנייה של צרכנים וכל הסוחרים. לכן אתם יכולים לקבוע כללים למתחרים שלכם ולא לפעול לפי הכללים האלה בעצמכם. האם אתה חושב שזה הוגן? הדאגה של הוועדה היא שתשמשו בדאטה כדי לוודא שהמתחרים שלכם לא יגיעו לגודל שלכם. כל מטרה של הועדה היא לדאוג שיהיה עוד אפל, ועוד גוגל ועוד אמזון בעתיד, כדי שעוד עסקים יוכלו לפרוח ולשגשג".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-9%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה