גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלי רייפמן חוזר? חברה של יוצאי אמבלייז תגזור קופון של מיליוני דולרים בהנפקת ננוקס

רייפמן עצמו אינו מקושר באופן רשמי ליועצת ההנפקה A-Labs, הנמצאת בבעלות ובניהול בכירי חברת אמבלייז שהוביל בעבר ● החברה פועלת מהיישוב קדימה, שבו הוא מתגורר

אלי רייפמן / צילום: תמר מצפי, גלובס
אלי רייפמן / צילום: תמר מצפי, גלובס

האם איש העסקים השנוי במחלוקת אלי רייפמן עומד מאחורי חברת A-Labs, שמייעצת להנפקתה של ננוקס בנאסד"ק וצפויה לגזור ממנה קופון שמן של מיליוני דולרים?

רייפמן אינו קשור רשמית לחברת A-Labs. החברה נמצאת בבעלות דורון כהן, בעבר סגן נשיא חברת הטכנולוגיה אמבלייז (שאותה הוביל רייפמן), יחד עם רוני ליברמן, ששימש במשך זמן קצר סמנכ"ל מוצר באמבלייז.

כמו כן, אין לרייפמן מניות ב-A-Labs והוא אינו בעל תפקיד בה, אבל גורמים בשוק טוענים כי רייפמן הוא למעשה הכוח מאחורי A-Labs. רמזים לכך ניתן למצוא, למשל, בכך שריטה אלטר, מי שהוגדרה במסמך של בית המשפט כ"קרובתו של רייפמן" לעניין מתן ערבות עבורו, היא ראש תחום מדעי החיים בחברה. 

רייפמן עצמו טען בראיון עמו בשנת 2018 כי הוא מייעץ לחברות הייטק, וכי הוא עדיין שואף להיות מיליארדר, אבל הפעם כדי להגשים רעיונות למען החברה.

כאמור, A-Labs נמצאת בבעלות שניים מבכירי אמבלייז לשעבר וגם סמנכ"ל התפעול בה, רביב פבלו, עבד בעבר באמבלייז. כמו כן, משרדי החברה נמצאים ביישוב קדימה, שבו מתגורר גם רייפמן. גורמים מקורבים לחברה מסרו כי רייפמן אינו קשור אליה, אבל ייתכן כי הוא מייעץ לה מעת לעת.

"מחפשים בפינצטה חברות עם עתיד"

בעבר הסבירו בכירי A-Labs ל"גלובס" כי "המודל העסקי שלנו הוא לקבל גם כתבי אופציה כדי ליהנות מהאפסייד. אנחנו מחפשים בפינצטה חברות עם עתיד. כסף זה נחמד, אבל אופציות יכולות להפוך מ-25 סנט ל-25 דולר".

הגישה הזו צפויה להשתלם בעסקה עם ננוקס. ב-2019-2020 החברה המנפיקה כעת  הקצתה ל-A-Labs אופציות עבור שירותי הייעוץ שלהם בהנפקה. מחיר המימוש של האופציות הוא 16 דולר, ובסך הכל הוקצו 160,457 אופציות.

ההסכם בין ננוקס ל-A-Labs כולל תשלום ראשוני של 1 מיליון דולר בגין ההנפקה. במקרה של הנפקה, רכישה או השקעה משמעותית בחברה עד לסוף 2020, A-Labs תקבל 1.5% מהסכום שיגוייס. אם החברה תקבל יותר מ-150 מיליון דולר לפי שווי של 400 מיליון דולר לפחות "לפני הכסף", A-Labs תקבל 2.5% מהסכום (כמעט 4 מיליון דולר). ההסכם קובע ש-A-Labs לא תמכור מניות Nanox במשך שנה.

בין ההנפקות האחרונות בהן A-Labs היתה מעורבת, היו הנפקות של חברות ישראליות בקנדה: Zoomd, המספקת טכנולוגיה למנועי חיפוש באתרים, וחברת Else, שפיתחה תרכובת מזון טבעונית לתינוקות. באוגוסט 2019 הוגש תשקיף ראשון בעולם להנפקת מטבע דיגיטלי כנייר ערך על ידי חברת INX Limited של שי דתיקה, שבה A-Labs מעורבת ומושקעת. 

רייפמן ישב בכלא כשלוש שנים

אלי רייפמן הוא מי שהקים את חברת הטכנולוגיה אמבלייז, שפיתחה טכנולוגיה בתחום הווידיאו הדיגיטלי. בעבר נחשב רייפמן ל"ילד פלא" בהייטק הישראלי, והחברה שהקים נסחרה בלונדון בשווי שיא של 8 מיליארד דולר. ואולם, הוא הסתבך בפלילים וצבר חובות בשוק האפור.

ב-2011 הורשע רייפמן בעבירות של זיוף ומרמה ונדון ל-4 שנות מאסר בפועל ותשלום פיצויים למתלוננים נגדו. לאחר ערעור שהגיש, בית המשפט העליון דחה את ערעורו והוא נכנס לכלא, שממנו שוחרר לבסוף שנה וחצי לפני תום ריצוי עונשו המלא.

רייפמן, שחגג באחרונה את יום הולדתו ה-50, הקים את אמבלייז ב-1994. החברה הונפקה בלונדון ב-1996, ושווייה האמיר מ-160 מיליון דולר בעת ההנפקה לכ-8 מיליארד דולר בשיא. רייפמן הספיק למכור מניות בחברה בשווי של עשרות מיליוני דולרים, ונהפך לאחד ממתעשרי ההייטק הבולטים במשק לפני התפוצצות בועת הדוט.קום.  

לאחר התרסקות מניית אמבלייז במשבר הדוט.קום ביקש רייפמן להסב את החברה לפיתוח וייצור הטלפון הסלולרי הישראלי הראשון, אבל מאמצים אלה לא צלחו. על רקע תחילתו של מאבק שליטה באמבלייז, הגדיל רייפמן את החזקתו בחברה, אבל בעקבות זאת נכנס לחובות אישיים לבנקים, לחברים ולשוק האפור. 

בסופו של דבר, דרשו נושיו דרך בית המשפט כי יפקיד את מניות אמבלייז שברשותו אצל מנהל מיוחד שמונה לכינוס נכסיו. כשלא הסכים לעשות זאת, נגזר על רייפמן מאסר בגין ביזוי בית המשפט. גם לאחר המאסר, ולאחר שפוטר מכל תפקידיו באמבלייז, המשיך לטעון כי הכונס טועה ואין לקחת ממנו את המניות.

ב-2011 הוכרז רייפמן כפושט רגל, ובמקביל הורשע בעבירות של קבלת דבר במרמה, זיוף ושימוש במסמך מזוייף. הפעם השלים תקופת מאסר של כשלוש שנים, שממנה השתחרר ב-2014. 

מדורון כהן מחברת A-Labs נמסר בתגובה: "אלי רייפמן לא קשור לחברה, לא בעלים ולא עובד ולא מקבל תגמול. ריטה אלטר היא בנקאית אצלי, ואני לא מכיר את הקשר ביניהם. אלי הוא חבר שלי ואחד המומחים בתחום, ולכן אני בהחלט נעזר בו לעתים, אבל הוא לא חלק מהחברה". 

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?