גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמזון מגדילה את ההימור על ישראל: מו"מ עם עזריאלי להקמת דאטה סנטר

עזריאלי כבר סיכמה על אופציה לרכישת קרקעות בשלושה מקומות בארץ, אך אמזון החליטה לפרסם מכרז כדי לקבל הצעות נוספות ● היקף הפרויקט מוערך בקרוב למיליארד שקל ● פעילות הענן של אמזון אחראית לכ-60% מהרווח התפעולי שלה ● אמזון: לא מגיבים לשמועות

חוות שרתים של אמזון בסין. התחום החם של עולם ההייטק   / צילום: dycj, רויטרס
חוות שרתים של אמזון בסין. התחום החם של עולם ההייטק / צילום: dycj, רויטרס

תחום הדאטה סנטר בישראל מתחמם: לאחר שמיקרוסופט ואורקל החלו להקים כאן מרכזי נתונים, גם אמזון - החברה המובילה בשוק הענן העולמי - ניצבת לפני מהלך דומה.

ל"גלובס" נודע כי בימים אלו מקדמת ענקית הטכנולוגיה הקמת דאטה סנטר בשלושה מקומות בישראל, כל אחד בהספק של 16 מגה וואט - יותר מאשר כל המרכזים שפעילים כיום בישראל. עם זאת, בימים אלו מוקמים כאמור כמה מרכזי נתונים (דאטה סנטר) נוספים בישראל, כך שההיקף אמור לגדול במהירות.

סימן השאלה הוא סביב האופן שבו יתבצע המהלך. באמזון החלו לקדם מהלך ביחד עם חברת עזריאלי וחברת קומפס האמריקאית, אך ככל הנראה, באמזון החליטו להקפיא את התהליך ולצאת למכרז שבו יקבלו הצעות משחקנים נוספים. לא מן הנמנע כי אמזון תחליט ללכת עם שתיים-שלוש שחקניות שונות. מי שמנהל את העניינים בצד של אמזון הוא השלוחה של החברה באירופה.

עוד נודע ל"גלובס" כי עזריאלי כבר החלה לקדם את המיזם. חברת הנדל"ן הישראלית נמצאת על סף חתימה על אופציה לרכישת שלושה מתחמים שבהם אמורים לקום מרכזי הנתונים - באזור בית שמש, באזור שוהם ובעמק חפר. היקף עסקאות הנדל"ן עומד על כ-300-400 מיליון שקל והמהלך כולו מוערך במיליארד שקל.

בימים אלו מתבצעות בדיקות האם הקרקעות מתאימות לדאטה סנטר, למשל בהיבטים של תשתיות החשמל. אם אמזון תחליט בסופו של דבר ללכת עם עזריאלי, ובמקרה שהקרקעות יתאימו - עזריאלי תממש את האופציות לרכישת הקרקעות. מעזריאלי לא נמסרה תגובה לידיעה. אמזון מסרה שהיא לא מגיבה לשמועות וספקולציות.

אמנם עיקר פעילותה של עזריאלי מבוסס על מרכזי קניות ומשרדים, אך לפני כשנה החלה החברה להיכנס לתחום הדאטה סנטר, במטרה ליצור לעצמה מנוע צמיחה נוסף. כאן משתלבת הצלע השלישית במהלך - חברת קומפס האמריקאית, שמתמחה בהקמת דאטה סנטר.

לפני כשנה הודיעה עזריאלי על רכישת 20% ממניות קומפס תמורת 135 מיליון דולר. עזריאלי וקומפס הגישו לאמזון הצעה משולבת, שבמסגרתה ישקיעו מאות מיליוני שקלים נוספים בהקמת הדאטה סנטר. עזריאלי נסחרת לפי שווי של 20 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה נחתכה ב-35% מתחילת השנה. החברה מתמודדת עם השלכות משבר הקורונה, שפוגעות במכירות בקניונים ועשויות לפגוע גם בשוק המשרדים.

הדאטה סנטר הוא תחום חם עבור חברות נדל"ן מכיוון שהוא מספק להן זרוע פעילות נוספת שדומה במאפייניה לנדל"ן מניב, למשל למשרדים או מרכזי קניות - החברה רוכשת קרקע מתאימה, מקימה את המרכז ואז משכירה אותו ללקוח אחד או יותר. במקרה של אמזון מדובר בלקוח אחד שיפעל בשטח לאורך זמן. מכיוון שהיקף הדאטה בעולם רק הולך וגדל, התחום הזה צפוי להתפתח בשנים הקרובות בקצבים מהירים.

לפי תחזיות של חברת המחקר גרטנר, תחום הענן יגלגל ב-2022 331 מיליארד דולר בהשוואה ל-182 מיליארד דולר ב-2018.

הזירה הלוהטת בעולם הטכנולוגיה

ענקיות הטכנולוגיה וחברות נוספות מקימות בישראל ובעולם דאטה סנטר רבים על מנת לספק שירותי ענן. שירותים אלו מאפשרים לחברות וארגונים לשמור את המידע שלהם (או חלקו) על שרתים מרוחקים, כלומר לא על שרתים שיושבים באופן פיזי במשרדי הארגון. המידע הזה יכול להיות שירות מייל כמו Gmail, אחסון קבצים כמו דרופבוקס ועוד.

כפי שאדם פרטי יכול לשמור את המידע שלו בענן, כך עושים גם ארגונים. זה מאפשר להם גמישות תפעולית, אך לא פחות מכך - הם מקבלים גם כלים ותוכנות לניהול, אחסון ועיבוד המידע. כך למשל, ארגון שצורך שירותי ענן יכול לקבל גישה גם ליכולות אבטחת סייבר, כלים של ניתוח דאטה ובינה מלאכותית. זאת גם הסיבה שההתפתחות של תחום הענן איפשרה לארגונים רבים להתפתח באמצעות משאבים מצומצמים יותר מאשר בעבר, ויש שתולים בו את הזינוק הטכנולוגי שאנו חווים בשנים האחרונות.

תחום הענן הוא אחד התחומים החמים בתעשיית הטכנולוגיה ומתקיימת בו תחרות עזה בין שלוש ענקיות - אמזון, שהייתה החלוצה בתחום וגם שולטת בו, מיקרוסופט וגוגל. ההשלכות של משבר הקורונה, למשל, מעבר לעבודה ולמידה מרחוק ודיגיטציה של יותר ארגונים, אמורות לדחוף למעלה גם את צריכת שירותי הענן. פעילות הענן של אמזון היא באמצעות חטיבת AWS (Amazon Web Services), שנחשבת למנוע צמיחה חשובה ורווחי בעבור ענקית הקמעונאות. במחצית הראשונה של השנה הניבה פעילות AWS הכנסות של 21 מיליארד דולר בעבור אמזון, צמיחה של 30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, הפעילות הזו מניבה לאמזון קרוב ל-60% מהרווח התפעולי שלה.

הענן-של-אמזון-לא-עוצר

ההכנסות של גוגל מפעילות הענן שלה הסתכמו בינואר-יוני 2020 ב-3 מיליארד דולר. מיקרוסופט לא חושפת את ההכנסות של פלטפורמת הענן שלה (אז’ור), אך נתח השוק שלה נמצא במקום השני, לאחר אמזון.

לוטשים עיניים למכרז הממשלתי

גם היום סטארט-אפים וארגונים נוספים יכולים לצרוך שירותי AWS, אך המידע נשמר על שרתים באירופה. זהו חסם רגולטורי בעבור ארגונים שרוצים וצריכים לשמור את המידע בתוך ישראל, למשל בנקים, משרדי ממשל וארגונים ביטחוניים.

הכניסה של אמזון מחממת עוד יותר את המאבק על תחום הדאטה סנטר בישראל ולפי הערכות, השוק המקומי צפוי לצמוח במאות אחוזים בשנים הקרובות. עם זאת, הדרך לשם עדיין לא סלולה - חסמים בירוקרטיים ותשתיות בעייתיות (למשל של חשמל) עלולים לעכב את הקמת הדאטה סנטר.

ב-AWS גם לוטשים עיניים למכרז הממשלתי לאספקת שירותי ענן שפורסם בשנה שעברה, נימבוס, שבמסגרתו הממשלה רוצה להעביר את כל השירותים המתוקשבים שלה לענן. אחד התנאים הוא קיומו של דאטה סנטר מקומי.

אמזון הודיעה לפני כשנה כי תאפשר להשתמש בשירותי הענן שלה משרתים מקומיים בישראל, אך לא מדאטה סנטר משלה. השירות, Amazon CloudFront, הוא חלקי ולא מאפשר פעילות בהיקפים גדולים. כמו כן, כדי להשתתף במכרז הממשלתי אמזון צריכה כאמור שיהיה לה דאטה סנטר משלה בישראל. ב-AWS חוששים כי החברה לא תצליח לעשות זאת בזמן, שמוערך בכשנה וחצי, אך לא מן הנמנע כי הממשלה לא תסתפק בזוכה אחת. 

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת