גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכלכלה האמריקאית מתכווצת, מה הסיכוי שהרבעון השלישי יביא עמו תקווה?

הנתון המזעזע ביותר מאז 1932: חזויה הצטמקות שנתית של 32.9% ● זמן קצר לאחר פרסום התחזית, הנשיא ניסה לשנות את הנושא, וקרא בטוויטר לדחות את הבחירות של נובמבר ● אפילו הרפובליקאים דחו אותו על הסף ● "אף אחד לא אוהב אותי", התלונן טראמפ למחרת במונולוג של רחמיים עצמיים

הנשיא טראמפ בבית הלבן, בסוף השבוע. קדרות אופפת אותו ואת היועצים בסביבתו  / צילום: Alex Brandon, Associated Press
הנשיא טראמפ בבית הלבן, בסוף השבוע. קדרות אופפת אותו ואת היועצים בסביבתו / צילום: Alex Brandon, Associated Press

את ארבע השנים האחרונות בחיי דונלד טראמפ אפשר אולי לסכם בציטוט של שני חיוויים. אחד בקע מפיו בינואר 2016, ערב הסיבוב הראשון של הבחירות המקדימות לנשיאות במדינת איווה. הוא התרברב אז על המידה שבה הוא פטור מביקורת, ועד כמה נסלחות לו הכרזותיו השערורייתיות ביותר. "אני יכול לעמוד באמצע השדרה החמישית ולירות במישהו, ולא להפסיד קולות", הוא אמר. החודשים הבאים נתנו תוקף להתרברבותו.

החיווי השני בקע מפיו ביום חמישי שעבר. הוא דיבר על מפח־נפש שהסקרים מסיבים לו. איך זה יתכן, הוא שאל, ששני הדוקטורים העובדים בשבילו, מומחי המגפות אנתוני פאוצ'י ודברה ברקס, נהנים מפופולריות כה גבוהה בשעה שהפופולריות שלו כה נמוכה.

הוא התכוון כנראה לסקר של אוניברסיטת קוויניפיאק מאמצע יולי. 65% מן המרואיינים העניקו ציון גבוה לד"ר פאוצ'י, המנהל את המרכז הממשלתי למחלות מידבקות. לעומת זאת, 67% העניקו ציון שלילי לטראמפ עצמו על טיפולו במשבר הקורונה. "אף אחד לא אוהב אותי", אמר נשיא ארה"ב לעיתונאים. "זה רק בגלל האישיות שלי".

ואף כי נשיא ארה"ב פיתח למדרגת אמנות את יכולתו להפר את המוסכמות ולא לעמוד בציפיות, מונולוג הרחמים העצמיים שלו היכה את רוב שומעיו בתדהמה.

הטפלון התקלף?

הנה כי כן, האיש עם ציפוי הטפלון מלפני ארבע שנים וחצי מודיע שמלוא הציפוי התקלף. אפשר רק לנחש, או אולי בעצם לא קשה לנחש, באיזה מצב רוח היה הנשיא שרוי כאשר אמר את המלים האלה. 24 שעות אחר כך דיווחה התקשורת, שמטה הבחירות של טראמפ השעה את כל תשדיריו לצורך "הערכה אסטרטגית מחדש".

זה קרה שלושה ימים לאחר שמטה טראמפ הפסיק את קמפיין הפרסום שלו במדינת מישיגן, הנחשבת קריטית לחלוטין לסיכויי בחירתו.

הסקרים קודרים. הנשיא אמנם טוען שהם פרי־דמיונה של "התקשורת המזויפת" (הוא כנראה כולל בזה אפילו את רשת פוקס הידידותית). אבל גם הוא, גם יועציו, גם מנהיגי המפלגה הרפובליקאית מכירים בחומרת מצבו. לפי שעה ־ וזה כמובן יכול עדיין להשתנות, שלושה חודשים לפני יום ההצבעה - הם אובדי עצות.

הפוליטיקה לא הוגנת

ביום חמישי שעבר באו הנתונים המזעזעים על מצב הכלכלה ברבעון השני של השנה. הואיל וזה הרבעון שבו התחילה התפשטות נגיף הקורונה, ובו הוטל הסגר, שררה ציפייה כללית לתוצאות גרועות. אבל עצם המספר היכה את שומעיו בתדהמה: כלכלת ארה"ב הצטמקה ברבעון השני ב־9.5%, או 32.9% בשקלול שנתי.

לא היה כדבר הזה מאז השפל הגדול של תחילת שנות ה־30. פירושו הטכני של הנתון הזה הוא שארה"ב שרויה עכשיו במיתון (שני רבעונים רצופים של הצטמקות). אם השיעור הזה יעמוד בעינו עד סוף השנה, יהיה אפשר להגיד שנמחקו חמש שנים מן התמ"ג.

האם זו אשמת טראמפ? תומכיו יזכירו שהכלכלה פרחה עד חודש מרץ, והנגיף הוא ששם קץ לשגשוגה. מבקריו יגידו, שאילו הנשיא וממשלו היו עומדים על משמר בריאותו של העם האמריקאי, ולא היו מנסים להמעיט מחומרת המשבר בימיו הראשונים, אפשר שהפגיעה לא הייתה כה רעה.

קשה לדעת. אבל לעומת זאת לא קשה להעריך את התוצאות הפוליטיות. פוליטיקאים תובעים אשראי על הצלחות גם כאשר אינם ראויים לו; כיוצא בזה, פוליטיקאים יוצאים נפסדים מכישלונות, גם אם אינם אחראים להם. מה לעשות, הפוליטיקה אינה הוגנת.

הנשיא ויועציו הלא־רפואיים הניחו בימי המשבר הראשונים, שההתאוששות תתחיל במאי־יוני. טראמפ מיהר להיאחז בכל נתון שאישר את המגמה הזו, וקשר לו כתרים. כאשר נרשמה התאוששות ניכרת בשוק העבודה, בתחילת יוני, הוא בירך את עצמו על "תוספת העובדים הגדולה ביותר מאז ומעולם". אבל האופטימיות לא האריכה ימים.

אמנם בחודש יוני נרשמה עליה של 5.6% בצריכה הפרטית, וזה כשלעצמו נתון מבשר טובות, אבל ספק אם נתוני יולי יאשרו אותו.

רבע מיליון מתים

העלייה התלולה בהידבקויות בשורה של מדינות דרומיות, דרום־מערביות ומערביות (מפלורידה, עבור דרך טקסס ואריזונה וגמור בקליפורניה) האטה את קצב החידוש של הפעילות הכלכלית.

עכשיו נשמעות קריאות לחידוש מלא של הסגר במדינות הנפגעות ביותר. מדינות אחרות, פגועות פחות, מחמירות את ההגבלות על כניסת מבקרים. על פי רשת הרדיו הציבורית, רק מדינה אחת בארה"ב, ורמונט הקטנטנה (במניין האוכלוסין), רשמה באחרונה ירידה שיטתית במספר ההידבקויות.

הדגם הסטטיסטי המוערך של המכון למדדי בריאות באוניברסיטה של מדינת וושינגטון צופה עכשיו שמספר המתים יגיע ל־230 אלף עד תחילת נובמבר. אתמול הוא עמד על שיעור של עד 158 אלף. אם יוקל הסגר, המספר עלול לגדול עד 250 אלף.

המדען הממשלתי פאוצ'י אמר ביום שישי בשימוע בוועדה של בית הנבחרים, כי יש סיכוי טוב שחיסון יהיה מוכן בסוף השנה, או בתחילת השנה הבאה. הנשיא יכול לחרוק שיניים. לא זו בלבד שהוא משלם את המחיר הפוליטי על מה שהוא חוזר וקורא "הווירוס הסיני", אלא שרק שבועות אחדים יפרידו בינו לבין תביעת אשראי על חיסון.

"הבחירות המזויפות"

ממילא, הסבירות אינה גדולה שהתאוששות כלכלית ממשית תירשם או תורגש לפני ה־3 בנובמבר, מועד הבחירות. יתר על כן, ההצבעה בבחירות מתחילה בפועל הרבה לפני התאריך הרשמי. מיליונים יתחילו להצביע בשבוע השני של ספטמבר, אם באמצעות הדואר ואם באמצעות קלפיות מיוחדות המקדימות להיפתח.

ההצבעות המוקדמות נעשו מסורת בארה"ב. ב־2012 למשל, 46 מיליון אמריקאים, או 35% מסך כל המצביעים, הקדימו להצביע. ב־2016 המספר הזה גדל עד 41%. הדעת נותנת שהוא יוסיף לגדול, אולי אפילו באופן דרמטי, בבחירות האלה. אנשים יצביעו בהמוניהם תחת הענן הכבד של מצוקה כלכלית ושל חששות מפני העתיד.

בתוך 15 דקות מפרסום נתוני התמ"ג, ביום חמישי בבוקר, דונלד טראמפ השליך פצצת טוויטר. הוא הציע לדחות את הבחירות, מפני שהן מועדות לזיופים, והן ישימו את ארה"ב "ללעג ולקלס".

הוא טוען זה זמן רב, שהצבעה באמצעות הדואר מעמידה בספק את תקינותן של הבחירות ואת הלגיטימיות שלהן, מפני שהצבעה כזאת היא "הזמנה לזיופים". הוא מתקשה להוכיח את הטענה.

יתר על כן, רפובליקאים בעלי כהונות בכירות, המופקדים על סדרי בחירות במדינות אינדיבידואליות, דוחים את טענות הנשיא על זיופים ועל אי־סדרים. וזאת לדעת: אין בארה"ב חוק פדרלי על סדרי בחירות. החוקה מעניקה את הסמכות הבלבדית לארגון בחירות ולפיקוח על מהלכן למדינות האינדיבידואליות. ואמנם, חוקי הבחירות שונים ממדינה למדינה. הנשיא אינו יכול אפוא לכפות את רצונו.

גם לא במלחמת האזרחים

התגובה על ציוצו של הנשיא הייתה מהירה וחד משמעית: דחייה מוחלטת. אפילו בעל ברית קרוב של הנשיא, מנהיג סיעת הרוב הרפובליקאית בסנאט, מיץ' מקונל, מיהר להזכיר שבחירות לא נדחו בארה"ב אפילו בזמן מלחמת האזרחים (1862 ו־1864), או בימי מלחמת העולם השנייה (1942 ו־1944), או בימי השפל הכלכלי הגדול (ארבע פעמים בשנות ה־30).

יתר על כן, דחיית הבחירות מצריכה את הסכמתם של שני בתי הקונגרס. הסכמה כזאת לא תינתן. מה מביא אפוא את הנשיא לקרוא לדחייה? סנגוריו מסבירים שהוא רק מנסה להסב את תשומת הלב לסכנות הכרוכות בהצבעה מסיבית בדואר. מקטגריו אומרים, שהוא מנסה לזרוע ספק בתקינות הבחירות, כדי שתהיה לו העילה שלא להודות בתבוסה, והיה כי יובס.

הנשיא מסרב להתחייב שהוא יכבד את התוצאות אם יפסיד. אבל כל ניסיון להישאר בנשיאות מעבר ל־20 בינואר הבא יהיה מנוגד לחוק ולחוקה. תקופת כהונתו תפקע ב־20 בינואר. גם אם תמרונים משפטיים יעכבו את ההכרעה באמצעות ערעורים ודחיות, מישהו אחר יושבע לנשיא תחתיו באמצעות הצבעה בבית הנבחרים.

האפקט של הכרזות הנשיא מוסיף להיות קיטוב חברתי ופוליטי. הוא עומד למשל על דעתו להוסיף ולהחזיק סוכני־ביטחון פדרליים חמושים בעיר פורטלנד, על החוף המערבי של ארה"ב.

הוא שלח אותם לשם כדי להגן על בנייני ציבור מפני מפגינים אלימים. לכאורה הושג הסכם בין המשרד לביטחון פנים לבין מושלת אורגון לפנות את הכוחות, כדי לשכך את המתח. אבל לנשיא אין עניין בשיכוך המתח.

ברור בהחלט שאסטרטגיית הבחירות שלו מיוסדת על חידוד ההבדלים. לפי שעה החידוד לא הניב את התוצאות המקוות, אבל הוא יוסיף לנסות.

_______________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny־globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"