גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המזכיר לשעבר של היישוב נווה אילן, חקירתו במשטרה והקשר לרוכש המיועד של אל על

המשטרה מנהלת חקירה מסועפת שעוסקת, בין היתר, ביחסים של גורמים המועסקים אצל קני רוזנברג עם המזכיר לשעבר של נווה אילן. זאת, בנוגע למיזם להקמת יקב ● רוזנברג והחברה שלו, ככל הידוע, אינם חשודים בפרשה ● "גלובס" מספק הצצה נוספת לעסקיו של האיש שרוצה לרכוש את אל על

קני רוזנברג / צילום: מתוך יוטיוב
קני רוזנברג / צילום: מתוך יוטיוב

הרוכש הפוטנציאלי של אל על, העסקה להקמת יקב ומרכז מבקרים במושב נווה אילן שבהרי ירושלים, מזכיר היישוב לשעבר וחקירת המשטרה. "גלובס" חושף: כך התגלגלו גורמים בחברה של איש העסקים האמריקאי קנת’ (קני) רוזנברג, שמבקש היום לרכוש את חברת אל על, לפרשייה שנחקרת על ידי משטרת ישראל. נדגיש, כי ככול הידוע ל"גלובס", רוזנברג והחברה שבבעלותו אינם חשודים בפלילים.

בחודש האחרון עלה לכותרות שמו של רוזנברג כמי שעומד מאחורי עסקה לרכישת חברת אל על מחברת כנפיים. רוזנברג הוא איש עסקים המתגורר בניו יורק והוא הבעלים של חברת "Centers Health Care", שלה עשרות נכסים וחברות בתחום הטיפול הרפואי, הסיעודי והשיקומי ברחבי ארה"ב. מי שאמור להפוך בפועל לבעל השליטה באל על, אם העסקה תצא לפועל, הוא בנו של קנת’, אלי רוזנברג (27), אזרח ישראלי המתגורר בירושלים. הסיבה לכך היא שרוזנברג האב הוא תושב ארה"ב, ולכן אינו יוכל להפוך לבעלי אל על, לפי תנאי מניית הזהב של החברה.

לפני כשבועיים שלח רוזנברג הבן הצעה רשמית לדירקטוריון אל על לרכישת השליטה בחברה תמורת 75 מיליון דולר. בתחילת השבוע פורסם כי אל על הודיעה לאלי רוזנברג כי היא תהיה מוכנה להיפגש איתו רק אחרי שיובהר מי המשקיע האמיתי בחברה.
"גלובס" חשף באחרונה כי נגד רוזנברג האב הוגשה תביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים על ידי יינן בן 33 מירושלים בשם אלירן אהרונוב, בעל המותג "יקב אהרונוף". בתביעה בגובה 7 מיליון שקל שהגיש אהרונוב נגד רוזנברג ונגד איש העסקים, אברהם פופקו, והחברות "נקר פרוזדור ירושלים" ו"יקב טרבנקל", טוען אהרונוב כי רוזנברג ופופקו נישלו אותו ממיזם משותף להקמת יקב ביישוב נווה אילן.

אהרונוב טען כי הוא היה שותף של רוזנברג ופופקו, להקמת מיזם גדול בתחום היין בנווה אילן, שאמור לכלול יקב, מרכז מבקרים ועוד. לפי התביעה, לאחר שהשניים הוציאו ממנו ידע, קשרים ומוניטין, הם נישלו אותו מהשותפות והתעשרו על חשבונו. מטעמם של רוזנברג ופופקו נמסר בתגובה לפרסום התביעה כי: "מדובר במקרה המתנהל זה זמן רב בביהמ"ש ולא נדוש בטענות המתבררות שם".

לאחר אותו פרסום, הגיע לידי "גלובס" מידע שממנו עולה כי התביעה של אהרונוב נגד רוזנברג האב עלולה להיות רק קצה הקרחון להסתבכות שבאה על רקע הניסיון של רוזנברג להקים את מיזם היקב. לפי המידע, בימים אלה מתנהלת חקירת משטרה מסועפת שעוסקת, בין היתר, בהתנהלות של מזכיר היישוב נווה אילן לשעבר, שוקי פולק, וביחסיו עם אנשים המועסקים בחברה של רוזנברג האב. כמו כן, לפי המידע שבידי "גלובס", לטענת החברה של רוזנברג, במסגרת תביעה אחרת שהוגשה, זמן קצר לאחר שהיא חתמה על הסכמים עם נווה אילן להשכרת השטח להקמת מיזם היקב, עשה היישוב עסקה נוגדת על השטח עם חברה אחרת.

טענות נגד המזכיר

כדי להבין את הסיפור כולו, צריך לחזור למאי 2019. באותו חודש עבר היישוב הפסטוראלי בהרי ירושלים, נווה אילן, טלטלה של ממש, כשוועד האגודה השיתופית של היישוב הגיש תביעה נגד גזבר הוועד לשעבר. כתב התביעה הוגש נגד הגזבר לשעבר, אבל הוא פירט גם טענות קשות בעניין מזכיר היישוב לשעבר, פולק, שאינו נתבע בתיק.

הוועד טען כי לאורך שנותיו כמזכיר נווה אילן, פעל פולק במקרים רבים לטובת האינטרסים הפרטיים שלו, ובניגוד לטובת המושב ולשליחותו הציבורית. כתב התביעה כלל, בין היתר, טענות כי פולק קיבל כספים בנוהל לא תקין, הבריח נכסים של היישוב, ופעל באופן לא תקין באופנים נוספים. בתביעה שהוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, טען הוועד כי הגזבר סייע לפולק להבריח נכסים מנושיו.

הכעס בנווה אילן על ההתנהלות של פולק היה כה גדול עד שב-11 ביוני 2019 התייצבו כמה עשרות מחברי היישוב מול ביתו של פולק, הניפו שלטי מחאה וקראו לו לפרוש באופן מיידי מחברותו באגודה השיתופית של המושב. זאת, עקב הקלקולים והשחיתות שהתגלו, לשיטת המפגינים, בעבודתו כמזכיר. לפי דיווח מאותו היום באתר "בקיצור" של מטה יהודה וסובב ירושלים, טען פולק בתגובה כי מדובר בקבוצת מיעוט קיצונית שמנסה להסית נגדו את שאר חברי האגודה.

חברי נווה אילן לא הסתפקו בהפגנות. כמה מהם הגישו נגד פולק תלונה למשטרה. חלק מהתלונה עוסק ביחסים בין פולק לבין גורמים בחברת "נקר פרוזדור ירושלים" של רוזנברג ופופקו. זאת, לפי הנטען בתלונה, בקשר למיזם היקב ומרכז המבקרים במושב.

גורמים במשטרה אמרו ל"גלובס" שהחקירה נגד פולק עדיין מתנהלת, והיא כוללת, בין היתר, חקירה של אנשים המועסקים בחברה של רוזנברג, "נקר פרוזדור ירושלים". בתוך כך, הגורמים במשטרה הדגישו כי החברה עצמה לא נמצאת תחת חקירה.

עוד אמרו הגורמים במשטרה ל"גלובס" כי מדובר בתיק גדול ומסועף הכולל חשדות לקבלת דבר במרמה, לקבלת שוחד ולקבלת טובות הנאה המיוחסים לפולק. לדבריהם, החקירה מתנהלת מזה שנים והיא כולל עשרות ומאות אנשים המעורבים.

התקשרות נוגדת

ההסתבכות של המיזם של רוזנברג לא מסתיימת כאן. הפעם, מי שחש פגוע מהתנהלות נווה אילן ומזכיר היישוב, היו רוזנברג ושותפיו.

תביעה שהגישה החברה שבבעלות רוזנברג ופופקו, "נקר פרוזדור ירושלים" לביהמ"ש המחוזי בירושלים חושפת, כי לטענת החברה, יממה בלבד לאחר שהיא חתמה עם נווה אילן על ההסכמים לשכירת השטח לצורך הקמת מיזם היקב, התקשר היישוב בהתקשרות נוגדת עם חברת "י.מ.י. כדורי חברה לעבודות מתכת, ברזל, בניין, סחר ושיווק".

לפי תביעת החברה של רוזנברג ופופקו, "יום אחד בלבד למחרת חתימת הסכם השכירות בין ‘נקר פרוזדור ירושלים’ לנווה אילן, חתמה האגודה השיתופית של המושב על הסכם שכירות ארוך טווח עם חברת כדורי, המתייחס לכל המתחם, לרבות לשטח המושכר".
בתביעת נאמר, כי באפריל 2018 הבחינה החברה בטרקטורים ובפועלים העולים על השטח, והיא פנתה אל האגודה ודרשה להפסיק את העבודות ולקבל הסברים בנוגע אליהן. אולם לדברי החברה, היא זכתה לתשובות עמומות מהאגודה ולא קיבלה מענה ברור לשאלותיה.

לפי התביעה, פופקו פנה למזכיר נווה אילן דאז, פולק, וביקש ממנו שימציא לו את ההסכם החתום שבין המושב לבין היזם שנכנס למתחם, חברת כדורי. לטענת "נקר פרוזדור ירושלים", "ב-1 במאי 2018 סירב פולק לבקשתו של פופקו, בטענה כי אינו מעביר הסכמים של צד שלישי".

לפי מידע שבידי "גלובס" נווה אילן, חברת "נקר פרוזדור ירושלים" וחברת כדורי נמצאים כיום בהידברות, בניסיון להגיע לפשרה לסיום הסכסוך בין "נקר פרוזדור ירושלים" לנווה אילן.

רוזנברג: "אין נגדי כל טענה מהותית"

מטעמו של איש העסקים האמריקאי קנת’ רוזנברג נמסר: "אין מול רוזנברג כל טענה מהותית או משמעותית. זהו סכסוך עסקי לא משמעותי מלפני שלוש שנים שלא במקרה צץ עכשיו, כאשר מהלך הצלת אל על מתקדם ויאפשר שיקום החברה והזרמת כספים אליה".

שוקי פולק, המזכיר לשעבר של המושב נווה אילן, מסר באמצעות עו"ד יצחק בם: "1. חבל שעורכי התחקיר פנו אליי יום וחצי לפני ירידתו לדפוס, אחרי שהתחקיר היה כבר מוכן. לו פנו במהלך הכנת התחקיר, הייתי יכול להציג להם מסמכים רבים, אשר היו שופכים אולי אור אחר על הפרשה.

"מכל מקום, ההתקשרות בהסכם עם חברת 'נקר פרוזדור ירושלים' של רוזנברג אושרה הן במזכירות והן באסיפה כללית של מושב נווה אילן. באסיפה הכללית ההתקשרות אושרה פה אחד. לפני האסיפה הכללית, נערכה אסיפת הסברה, שבה עו"ד פלג רחמן - שמייעץ למושב נווה אילן בענייני הפרויקט, ושבנה את ההסכם - הציג הפרויקט ויעץ לחברים לאשר אותו. את ההתקשרות ליוותה מן הצד המשפטי עו"ד מאירה נועם, שמייצג את המושב זה 40 שנה.

"2. ההסכם בין מושב נווה אילן לבין החברה של רוזנברג הצריך שינוי תב"ע באופן שיתאים לשימוש בקרקע. הליך שינוי תב"ע הוא הליך ארוך ומורכב, אשר לפי הערכת הצדדים להסכם אמור היה לארוך כשבע שנים. לתקופת הביניים השטח הושכר לחברת

"י.מ.י. כדורי חברה לעבודות מתכת, ברזל, בניין, סחר ושיווק", לשימושים שתואמים את התב"ע הנוכחי. אין שום ניגוד בין ההסכם עם חברת "נקר פרוזדור לירושלים" לבין ההסכם עם חברת "י.מ.י. כדורי חברה לעבודות מתכת, ברזל, בניין, סחר ושיווק". זאת, מכיוון שההסכם עם "כדורי" חל על תקופת הביניים, עד לאישור התב"ע החדשה.

"3. באוקטובר 2018 התפטרו שני חברים ותיקים מוועד המושב נווה אילן ונכנסו שני חברים חדשים במקומם. עם חילופי הגברי תפס הוועד עמדה לעומתית בשורה של סוגיות, מה שהוביל בסופו של דבר להתפטרותי, מכיוון שלא ניתן היה לתפקד עם ועד לעומתי.

"4. לאחר התפטרותי מוועד נווה אילן, התראתי מפני הפרת ההסכמים שעליהם חתם המושב ומפני התוצאות הכלכליות של הפרתם. ההתראות לא הועילו, והוועד החדש בחר להפר את ההסכמים תוך גרימת נזקים אדירים למושב.

"5. אכן נחקרתי במשטרה על טענות שונות שהעלו מבקשי רעתי. השבתי על כל השאלות באופן מלא, מכיוון שבתפקידי כמזכיר המושב פעלתי בתום לב לטובת המושב ואין לי מה להסתיר. במהלך חקירותיי במשטרה לא נשאל אף שאלה ביחס להסכם עם חברת 'נקר'". 

***חזקת החפות: הליכי החקירה בעניינו של שוקי פולק הם בראשיתם. פולק מכחיש את המיוחס לו ועומדת לו חזקת החפות

עוד כתבות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● 
"עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי