גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להציל את אל על, אבל אחרת: איך מחלצים חברות תעופה בכל שאר העולם

קיצוצי שכר להנהלה, הגנה על הסביבה, מינוי דירקטורים מטעמן והתייעלות עסקית - אלה הן רק חלק מהדרישות של ממשלות בעולם בתמורה למיליארדים שהזרימו להצלת חברות התעופה ● בישראל מתקשים להחליט אם להנפיק או למכור את החברה, ולא מצליחים להתמודד עם ועד הטייסים ובעלי החברה

מטוסי אל על חונים בנתב"ג לאחר שהשמיים נסגרו בחודש מרץ / צילום: Ariel Schalit, AP
מטוסי אל על חונים בנתב"ג לאחר שהשמיים נסגרו בחודש מרץ / צילום: Ariel Schalit, AP

מזה חודשים שמתנהלים מגעים בין אל על ובין משרד האוצר בנוגע לסיוע לחברה. מאז אמצע חודש מרץ, המועד הרשמי שבו נסגרו השמיים ומגפת הקורונה היכתה בתעופה, ועד כה, כמעט 5 חודשים, אל על לא הצליחה לעשות את מה שחברות בחו"ל כבר הצליחו - לקבל סיוע מהמדינה בצורת הלוואה, מענק או שילוב של השניים.

יש מי שיטען כי אין כמעט צעד שלא ננקט, עקרון שלא כופף, מקורב שלא הופעל וספין שלא שוחרר, כדי להציל את חברת אל על בכלל ובפרט להשאיר אותה בידי הבעלים הנוכחיים - תמי ודדי בורוביץ, באמצעות חברת כנפיים שבשליטתם. מנגד, יטענו כי חובת המדינה היא להציל את חברת התעופה המקומית שלה, כנכס אסטרטגי למדינת "אי" (שהיציאה והכניסה ממנה היא דרך האוויר) ומשיקולים ביטחוניים (להימנע מתלות בחברות הזרות).

זה התחיל ממתווה קשוח. המדינה הקשתה על מתן הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה גם אחרי שנסגרו תנאיה, סירבה לשחרר את העודפים שנצברו בקופת הפיצויים של העובדים (והתרצתה לאחר מכן בתמורה להנפקה עד לסוף אוגוסט), ולאורך כל הדרך היא התעקשה על התייעלות נרחבת, שבמובן מסוים אל על יכולה להודות לה על כך. היו גורמים באוצר שניסו למשוך את החברה להקפאת הליכים והקמתה מחדש. גורמים אחרים התחילו להשמיע קולות רמים בעד הלאמה. אבל אז הוקמה ממשלה - והתחלף הטון.

האוצר מדבר בקולות שונים

באוצר מדגישים שמדיניות הממשלה בסיוע לאל על היא לשמור על תעופה ישראלית ללא קשר לזהות הבעלים. הסדרי הסיוע שנקבעו לחברה כללו שתי חלופות. האחת - הלוואה של 400 מיליון דולר והשנייה - הנפקה של 150 מיליון  דולר והלוואה של 250 מיליון דולר. לפי גישת האוצר, בשתי החלופות יש ודאות להזרמת מלוא הסכום לחברה כך שיתאפשר המשך קיומה. בשום שלב לא דובר על הפרדה בין חלקי ההסדר. ישנו רעיון נוסף שנמצא עדיין בדיונים, שבו בנק לאומי יפעל כמלווה לחברה בסינדיקציה (כלומר הלוואה ממספר גורמים).

צריך לזכור שהבעלים הנוכחיים לא רוצים לאבד את החברה. הם עושים הכול כדי לסרב להצעת הרכישה של משפחת רוזנברג שנמצאת על השולחן. גם באוצר לא דוהרים אל הפתרון של בעלים חדשים. מצד אחד מנכ"לית המשרד קרן טרנר שיגרה מכתב לאל על שבו היא מבקשת למצות את ההליכים עם הקונה, שיאפשר הזרמת כסף שיקוזז מהכסף הציבורי. אולם באותה נשימה, טרנר מאיצה באל על לסיים עם ההנפקה עוד החודש, מה שעשוי להרחיק את הקונה. לפי גישת האוצר, מועד ההנפקה נקבע בהתאם לצרכים התזרימיים של החברה ושיהוי בהנפקה עלול לפגוע ביכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה השוטפות.

קרן טרנר / צילום: אייל פישר

הסיכוי שאל על תישאר בידיים הנוכחיות שלה התערער ברגע שדירקטוריון החברה בחר במתווה הכולל הלאמה והנפקה שתשקף את דילול מניות בעלי השליטה, גם רכישה אם תבשיל תוביל לתוצאה הזו. הדרך שבה משפחת בורוביץ תוכל להשאיר את השליטה בידיה היא דרך מהלך מפתיע של רכישת מניות עם ההנפקה.

רגע לפני שמוכרע גורלה של חברת התעופה הישראלית, כדאי להשוות ולבחון תקדימים עולמיים. אולי אפשר לעשות את זה אחרת? יש לשאול שאלות, חלקן קשות, כמו האם בכלל נחוץ להציל את אל על.

בניתוח מיוחד שפורסם ב"אקונומיסט", נטען שחילוץ הוא לא תשובה מספיק טובה לבעיות של הענף. מיעוטן של חברות התעופה היו רווחיות לפני המשבר. חילוץ, כך נטען במגזין, "ישאיר בחיים את חברות התעופה הכושלות... חברות זומבי, שלא היו מתקיימות אלמלא הסיוע".

אל על עונה במידה רבה על התיאור הנ"ל. היא נכנסה למשבר כשהיא ממונפת בשיאה על עסקת ההצטיידות ב-16 מטוסי הדרימליינר שלה. סך כל ההתחייבויות שלה לטווח ארוך עומדות כ-2 מיליארד דולר. כמחצית החוב נוגע לחכירת מטוסי הדרימליינר - 932 מיליון דולר. ב-2021 הייתה אמורה החברה להגיע לשיא בהיקף ההלוואות ומשם להוריד את הנטל גם דרך ההתייעלות שהמטוסים הללו יכלו לספק לה.

מצד שני, יאמרו בעלי העניין של אל על ובמידה רבה של צדק, כי בכל העולם מחלצים חברות תעופה ולכן אין סיבה שלא לחלץ דווקא את אל על (במיוחד לאור העובדה שגם לישראייר הקטנה כבר ניתן סיוע בדמות הלוואה של 140 מיליון שקל בערבות מדינה בשיעור של 75%. ארקיע טרם נטלה הלוואה דומה ובעליה טוענים כי הנושא מתקדם מול שני בנקים מלווים).

אל על - חברה ייחודית בעולם התעופה

האמת היא שקשה למצוא מקבילה דומה בעולם למצב של אל. לחברת התעופה הישראלית יש סוג של "יתרון לקוטן" כלומר - דווקא מכיוון שמדובר בחברה קטנה יחסית (עם 45 מטוסים), ניתן לחלצה ללא סכומי עתק (באופן אבסולוטי) או באמצעות העברת השליטה לרוכש פרטי.

ואכן, לסיפור של אל על נכנס לפני מספר שבועות רוכש שמבקש לקנות 45% מהשליטה באל על בתמורה ל-75 מיליון דולר. מדובר באלי רוזנברג, בנו של איש העסקים היהודי האמריקאי קני רוזנברג, הפועל בתחום השירותים הרפואיים.

בעלי השליטה הנוכחיים בחברה לא רוצים למכור לו את השליטה ומעלים תהיות, חלקן לא מופרכות, על המוטיבציה שמאחורי הרכישה ובעיקר על זהות הרוכש האמיתי שעומד מאחורי ההצעה, האב ולא הבן (על משפחת רוזנברג, עסקיה ומקורביה נחשף ב"גלובס"
"המשקיע והכוורת: הכירו את הרוכש המסתורי של אל על", 12.7.2020). ומצד שני, רק לאחרונה נפגשו נציגי משרד האוצר עם נציגי הרוכש (שבעצמו לא נמצא בפרונט של העסקה) ולא בטוח שגם המדינה נעצרה לבדוק את סימני השאלה. מרשות החברות ניתן רק היום (ג') היתר לרוכש וזאת לאחר בדיקה שנערכה מספר שבועות, כאשר בקשתו הייתה היחידה שהוגשה בעניין אל על.

סימני השאלה מאחורי התנהלות המדינה בולטים עוד יותר גם לאור השוואת היבטים אחרים בתוכניות החילוץ, שננקטו לאחרונה בכל העולם. ממשלות הזרימו כסף לחברות תעופה. חלקן עשו זאת בצורת מענקים להזרמת הון מיידי ונחוץ, חלקן דרשו בתמורה התייעלות, מעורבות בניהול ואפילו היבטים שקשורים באיכות סביבה. ממשלות בכל העולם חיפשו דרכים יצירתיות להציל את החברות (למשל, הודיעו על רכישה המונית של כרטיסי טיסה).

בישראל הפוקוס הושם על התייעלות בחברה, ולעתים לא ברור אם הדבר נעשה כמפגן כוח מול אל על או כצורך ממשי, כדי שהיא תוכל לעמוד בתנאי ההלוואה. גם כאן לא מדובר בהתייעלות בכל הדרגים. החברה אמנם תתכווץ בשליש, תיאלץ למכור מטוסים, לוותר קווים ולקצץ בעלויות, אבל אלה כמעט ופסחו על דרג ההנהלה. ההתייעלות שכפתה המדינה על אל על יכולה הייתה לשחרר אותה מהסכמי עבודה מנופחים שהיא ירשה מהמדינה לפני 15 שנה עם הפרטת החברה.

כתנאי להלוואה, אל על חויבה להציג הסכמים חתומים על ועדי העובדים שלה. עם שלושה סקטורים זה הלך יחסית חלק, לרבות פיטורים של כ-1,750 עובדים. עם הטייסים, לא במפתיע, ההסכם לא צלח. ההסתדרות נאלצה לחתום מעל ראשם. כעת בית הדין יצטרך להכריע אם דין ההסכם שמשקף התייעלות של 105 מיליון דולר בשנה (ופיטורים מצומצמים יחסית) להתבטל. היחסים המתוחים בלשון המעטה בין אל על לבין הטייסים ידעו עליות ומורדות לאורך השנים, כעת קיים שם קרע שחייב להתאחות בדרך לשיקום החברה.

לבסוף, שווה להשוות את היקף הסיוע שמתכננת המדינה לאל על ביחס לסיוע שניתן במדינות אחרות. בישראל מדובר כרגע על 400 מיליון דולר (הלוואה של 250 מיליון דולר וגיוס הון באמצעות הנפקה של 150 מיליון דולר. כדאי לזכור שכלל לא ברור אם הסכום הזה יספיק לחברה ככל שהמשבר נמשך וככל שמטוסיה עומדים על הקרקע. רק החוב של אל על לרוכשי כרטיסים עומד על 350 מיליון דולר). כמעט בגובה ההזרמה המדוברת.

גם זאת, ביחס לסכומים שקיבלו חברות בגודל דומה, מדובר בסכום נמוך יחסית, כשהוא אינו כולל מענק.

באירופה התגייסו לעזור לחברות

אז איך בכל זאת טיפלו בעולם במשברים דומים? באירופה קשה למצוא חברה שניצבת בפני שינוי מסלול כה דרמטי כמו אל על. באירופה ההתייעלות שנדרשה מחברות לא נעצרה במהלכים שיובילו לשיפור הרווחיות, אלא היא באה גם לטובת הסביבה.

בצרפת, שבה לממשלה כבר יש החזקה של כ-13% בחברת התעופה אייר פראנס, הסתפקה פריז בתוכנית הלוואות וערבויות של 7 מיליארד אירו, בלי להגדיל את החזקותיה בחברה. "לא ניתן שיפגעו בחברות שהפכו לסמלים הלאומיים שלנו", הכריז שר האוצר הצרפתי ברונו לה-מר, שנימק את התמיכה הממשלתית בחברת התעופה, בין השאר, בצורך להגן עליה מהשתלטות זרה. נימוק דומה לזה שבו השתמשה ברלין.

בתמורה, בנוסף להתחייבות לאי חלוקת דיבידנדים ולצמצום היקף הפיטורים הנדרשים, הודיעה החברה כי גם תפעל בצורה אקולוגית יותר, על ידי השקעה עתידית בצי מטוסים חדיש שיפחית את פליטת גזי החממה במהלך הטיסות.

גם העזרה שהעניקה ממשלת אוסטריה לחברת התעופה אוסטריאן איירליינס כללה התחייבות להפחתת 30% בפליטת CO2 עד לשנת 2030, כשהחברה גם תסיט תנועת נוסעים לנסיעה ברכבת במקום טיסות קצרות טווח.

בישראל התמורה שבה התמקדה המדינה בתמורה לסיוע התייחסה לקיצוצים בתוך החברה ולהסדרים עם גופים מימוניים (בנקים זרים) לפריסת החוב.

הצעד המשמעותי והיקר ביותר בגרמניה

את הצעד המשמעותי וגם היקר ביותר, הכרוך בהלאמה חלקית של חברת התעופה בתמורה לסיוע כספי, נקטה גרמניה. הממשלה הגרמנית חתמה בחודש שעבר על הסכם להזרמת 9 מיליארד אירו לחברת התעופה לופטהנזה, והפכה לבעלת מניות בה. לאחר ששווי החברה נחתך, היה די ב-300 מיליון אירו כדי לרכוש כ-20% ממניות החברות (עם אופציה להגדלה ל-25%). יתר הסכום הועבר בהלוואות עתק ובערבויות ממשלתיות.

ממשלת גרמניה הודיעה כי היא משתלטת על חלק מהחברה "בלית ברירה", משום ש"הממשלה אינה יזם מוצלח" וכי לא תתערב בהחלטות העסקיות של החברה. בתמורה לרכישה, תקבל המדינה את הזכות למנות שני נציגים בדירקטוריון, והחברה התחייבה להמשיך בקיצוצי השכר להנהלה ולהימנע מחלוקת דיבידנדים.

ברלין הודיעה כי היא שואפת למכור את ההחזקה הממשלתית בלופטהנזה עד 2023, "בתנאי שהיא תישא רווח מסוים". ברלין גם לא הביעה התנגדות משמעותית לתוכנית של לופטהנזה לפטר כ-25 אלף בני אדם מתוך מצבת כוח אדם עולמית של כ-135 אלף עובדים.

גם פינלנד, שממשלתה היא מחזיקת המניות הגדולה ביותר בחברת התעופה הלאומית "פינאייר" רכשה מניות נוספות של החברה בשווי 286 מיליון אירו כדי לסייע לחברה, וסיפקה הלוואת בעלים בסכום דומה. ממשלת לטביה הגדילה את החזקותיה ב"אייר בלטיק" ל-91%, מה שסיפק לחברה סיוע כספי מיידי של 250 מיליון אירו.

אחת החברות הראשונות שקיבלה סיוע במשבר בדמות הלאמה מלאה הייתה אליטליה. ממשלת איטליה השתלטה על חברת התעופה שהייתה בקשיים עוד לפני המשבר והכריזה כי תפעיל אותה כחברה חדשה.

בראיון ל"גלובס" בחודש מאי הסביר מומחה התעופה העולמי אנדי ריקובר כי "אליטליה קיבלה המון הלוואות בעבר וכעת הלאמה אולי תציל את החברה, אבל למדינה זה יעלה המון כסף. למה כמעט בכל המדינות חברות התעופה יצאו להפרטה? כי הסקטור הציבורי לא יעיל והפרטי יותר יעיל. אז אליטליה תתנהל כחברה לא יעילה מתחת לשלטון האיטלקי ומי שייפגע יהיה משלם המסים".

למעשה, רוב ממשלות היבשת הושיטו סיוע לחברות התעופה בדמות הלוואות ממשלתיות, שחלק מהן עשוי להפוך למענקים בתנאים מסוימים, וכן ערבויות להלוואות. כך נעשה לגבי חברת אוסטריאן איירליינס מקבוצת לופטהנזה (הממשלה סיפקה הלוואה של 150 מיליון אירו שעשויים להפוך למענק וערבות להלוואה בסך 300 מיליון אירו), ל"TAP" הפורטוגלית (הלוואה של 1.2 מיליארד אירו מצד הממשלה) וגם לחברת התעופה הסקנדינבית SAS (כ-300 מיליון אירו בהלוואות ובערבויות מצד ממשלות דנמרק ושבדיה).

אל על - החברה שמקבלת סיוע יותר גדול מהשווי שוק שלה

מסייעים לא רק לחברות דגל

הרשימה הולכת ונמשכת, ומתרחבת גם מעבר לחברות דגל (חברות שהיו לאומיות לשעבר ועברו הפרטה) - גם לחברות תעופה מסחריות, שצצו ופעלו בהצלחה הולכת וגוברת בשנים האחרונות. ממשלת בריטניה, למשל, הציגה תמיכה כוללת של כשני מיליארד ליש"ט בחברות התעופה הפועלות בממלכה. היא עשתה זאת באמצעות תוכנית של בנק אנגליה לרכישת אג"ח שהונפקו במיוחד על ידי חברות במצוקה - סוג של הלוואה.

בצורה זו רכש בנק אנגליה אג"ח מסחריות של חברות הלואו קוסט רייאנאייר ואיזיג'ט בשווי 600 מיליון ליש"ט כל אחת. הצעד בוצע גם לגבי חברת התעופה בריטיש איירווייז (300 מיליון ליש"ט באג"ח) ו-וויז-אייר (300 מיליון ליש"ט באג"ח).

חברת התעופה וירג'ין אטלנטיק, מנגד, גיבשה הסכם מימון פרטי, בשווי 1.2 מיליארד ליש"ט. בין הצעדים המיידיים עליהם הכריזה החברה הייתה הזרמת 200 מיליון ליש"ט מחברת האם "וירג'ין", ועוד 170 מיליון ליש"ט שיוזרמו על ידי קרן הגידור דודיסון-קמפנר.

בנוסף, רוב ממשלות המדינות במערב אירופה מספקות תמיכה דה-פקטו לחברות התעופה הגדולות על ידי כך שהן מאפשרות להוציא את העובדים שלהן ל"עבודה מופחתת". במסגרת תוכנית זו משלמת המדינה למעסיק בין 60% ל-80% משכר העובד, וחלקן גם מוותרות לחברות התעופה על ההפרשות הסוציאליות. המעסיק, בתורו, מעביר את התשלום ישירות לעובד, שממשיך להיות מועסק על הנייר ולקבל משכורת, למרות שהוא בבית או במסגרת עבודה חלקית בלבד. כאמור, בישראל מחויבת המדינה בשלב זה לשלם דמי אבטלה למי שיצא לחל"ת.

תוכניות אלו "מתנגשות" עם הכוונה של חברות התעופה הגדולות באירופה לפטר עשרות אלפי עובדים כל אחת, ולפיכך יש חברות - כמו SAS למשל - שכבר החלו לבצע הליכי פיטורים מקיפים שיחסכו את עלויות התשלום למדינה, וכן יאפשרו למפוטרים הכשרה מקצועית ומציאת עבודה חדשה.

אישור של נציבות התחרות

כל הצעדים האירופיים בתחום הסיוע לחברות התעופה צריכים לעבור אישור על ידי הנציבות האירופית, כדי לוודא שאינם פוגעים בתחרות. כך, למשל, הנציבות דרשה מלופטהנזה להעביר "סלוטים" (מועדי המראה) בעלי שווי כספי רב בשדות התעופה של מינכן ושל פרנקפורט, תמורת קבלת הסיוע הממשלתי וההלאמה החלקית שהתרחשה. בתחילה התנגד בעל המניות העיקרי של החברה למהלך, אולם בסופו של דבר הוא ויתר ויחד עם יתר בעלי המניות - המהלך אושר. בסך הכל, חישבה סוכנות דירוג האשראי פיץ', הוציאו מדינות אירופה 25 מיליארד אירו על חילוץ חברות התעופה הפועלות ביבשת.

ויש דרכים נוספות לסיוע: בתחילת חודש אפריל הצהירה ממשלת הונג קונג כי כחלק מהסיוע לחברות התעופה המקומיות היא תרכוש 500 אלף כרטיסי טיסה ובכך תזרים להן מזומנים. גם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בסוף חודש אפריל על דרך דומה לתמיכה בחברות. טראמפ הציע כי הממשל האמריקאי, שהוא צרכן כבד של טיסות, ירכוש מלאי של כרטיסים לטווח של חמש עד שבע שנים קדימה מחברות התעופה ומצדו ירוויח בעסקה כזו הנחה של כ-50% ממחירי הכרטיסים. ממשלת ארצות הברית הייתה מהראשונות שהזרימה סיוע לחברות התעופה האמריקאיות - הסיוע בהיקף של 58 מיליארד דולר לא עזר לשיפור הדוחות הכספיים שפרסמו לאחרונה החברות מארה"ב ואשר שיקפו להן הפסדים צורמים.

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים