גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות ני"ע האמריקאית בודקת האם קודאק גרמה במכוון להקפצת המנייה

קודאק העבירה לגופי חדשות מידע על ההסכם בהיקף 765 מיליון דולר עם הממשל האמריקאי לפני ההודעה הפומבית ● אלה פרסמו את המידע ואז הסירו אותו לבקשת החברה ● עכשיו הרשות בודקת איך החברה ניהלה את חשיפת ההלוואה, שגרמו למנייתה לזנק

יו"ר קודאק ג'ים קונטיננזה חותם על עסקת ייצור תרופות / צילום: JAMIE GERMANO/ROCHESTER DEMOCRAT AND CHRONICLE via, רויטרס
יו"ר קודאק ג'ים קונטיננזה חותם על עסקת ייצור תרופות / צילום: JAMIE GERMANO/ROCHESTER DEMOCRAT AND CHRONICLE via, רויטרס

רשות ניירות הערך האמריקאית, SEC, בודקת את נסיבות ההודעה של איסטמן קודאק על ההלוואה הממשלתית שהיא תקבל, 765 מיליון דולר, לייצור תרופות במפעליה בארה"ב, לפי מקורות יודעי דבר.

החדשות על ההלוואה בשבוע שעבר גרמו למניית קודאק לזנק ל-60 דולר, לפני שהיא חזרה ל-15 דולר שלשום (ב') בגלל דילול המניות. על רקע התנודתיות הזו, מחזורי המסחר גאו. הזינוק במחיר יצר לזמן קצר רווח אדיר בפוטנציה למנהלים בחברה שהחזיקו במענקי אופציות למניה, שחלקם הוענקו ב-27 ביולי, יום לפני ההודעה.

חקירת ה-SEC בשלב מוקדם ואינה חייבת להסתיים בהאשמות בעבירה על חוקי ניירות הערך של החברה או יחידים כלשהם, מסרו המקורות. בין התחומים שהחוקרים בודקים: איך קודאק ניהלה את חשיפת ההלוואה, שהפרטים עליה החלו לדלוף ב-27 ביולי, וגרמו למניית קודאק לעלות באותו יום ב-25%.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח בשבוע שעבר שקודאק העבירה לכמה גופי חדשות מידע על הסכם שלה עם ממשל טראמפ לפני ההודעה הפומבית. כמה גופי חדשוות פרסמו את המידע לפני שהסירו אותו לבקשת החברה.

בתדרוך לכתבים אמש (ג') הרחיק הנשיא טראמפ את עצמו מעסקת קודאק, ואמר שלא היה מעורב בה. "התפיסה של העסקה היתה טובה, אך אני אודיע לכם. נעשה בדיקה קטנה של זה, ואם תהיה בעיה כלשהי, נודיע לכם עליה מהר מאד. לא הייתי מעורב בזה. זו עסקה גדולה. זו גם דרך להחזיר תחום גדול לארה"ב, בנוסף לתרופות. קודאק היתה שם גדול, אבל ללא ספק בעסקים שונים למדי. נראה מה בדיוק קרה שם", אמר הנשיא.

חוקי ה-SEC מחייבים חברות בורסאיות לדווח בצורה מדויקת ובזמן הנכון על אירועים מהותיים. קודאק הודיעה שפרטי ההלוואה אינם סופיים, וכי אין ערובה לכך שהיא תינתן בכלל.

תחנות טלוויזיה בעיר של קודאק, רוצ'סטר במדינת ניו יורק, פרסמו באתרי האינטרנט שלהן כתבות ב-27 ביולי, אחרי שקודאק שלחה להן "ייעוץ" על היוזמה להלוואה. בכתבה אחת, דוברת של קודאק צוטטה כאומרת שהיוזמה "עשויה לשנות את מהלך ההיסטוריה של רוצ'סטר ושם העם האמריקאי".

ההודעה הזו של קודאק לא הגבילה את גופי החדשות משימוש במידע הזה, מסר בכיר בתחנת טלוויזיה מסונפת ל-ABC לעיתון. גם עותק שהגיע לידי העיתון לא הכיל אמברגו - דרישת עצירת פרסום זמנית.

דוברת קודאק מסרה שצוות התקשוראת של החברה "לא התכוון שהחדשות יפורסמו בגוף החדשות האמור".

ה-SEC צפויה גם לבדוק את מענקי האופציות למנהלי החברה ב-27 ביולי, מסרו המקורות. האופציות הללו הפכו לרווחיות, לפחות על הנייר, אחרי פרסום ההלוואה לקודאק.

שלשום (ב') ביקשה הסנטורית אליזבת וורן (דמוקרטית ממסצ'וסטס) מה-SEC לחקור אם היה מסחר לא חוקי לפני ההודעה על ההלוואה. במכתב ליו"ר הרשות, ג'יי קלייטון, כתבה וורן שהיא חוששת מקניית מניות על ידי דירקטורים בקודאק בחודש שעבר, "כאשר קודאק וממשל טראמפ דנו בחשאי על עסקה".

מניית קודאק ננעלה ב-2.62 דולר ב-27 ביולי (יום שני בשבוע שעבר), היום שבו החברה הנפיקה את האופצות החדשות, ונסקה לשיא של 60 דולר כעבור יומיים (כלומר לפני שבוע), לפי FactSet. אמש ירדה המניה ב-3.6% ל-14.40 דולר.

במחיר הזה, אופציות ל-1.75 מיליון מניות של קודאק ניתנו ליו"ר הפעיל של החברה, ג'ים קונטיננזה, יום לפני ההודעה שוות כ-16 מיליון דולר. קצת יותר מרבע מהאופציות הללו ניתנו למימוש מלא ביום מתן המענק. היתר ניתנות למימוש (vest) רק אם אג"ח להמרה שהנפיקה קודאק בסך 100 מיליון דולר בשנה שעברה יומרו ע"י משקיעים למניות. שלשום המירו משקיעים 95 מיליון דולר מאותן אג"ח, וקודאק הודיעה שהיא תשלם במזומן את הריבית שהצטברה עליהן.

קודאק מסרה שברווח הפוטנציאלי של היו"ר קונטיננזה לא מומש, וכי הוא, בעל המניות היחיד הגדול ביותר בחברה, לא מכר אי פעם מניות ואין לו כוונה למכור. בסוף מרץ הוא החזיק ב-5.8% ממניות קודאק.

נכון לאתמול בצהריים (ג'), שום מנהל בכיר או חבר במועצת המנהלים לא דיווח על מכירת מניות של קודאק בשבוע שחלף.

"קונטיננזה קנה יותר מניות מהמניות שהוא הרוויח בכהונתו", מסרה דוברת החברה אתמול.

קודאק מסרה שמענק האופציות ב-27 ביולי נוד להגן על קונטיננזה מפני דילול המניה, שינמיך את הערך של אחזקותיו והאחזקות של אחרים במקרה שהמשקיעים ימירו אג"ח למניות. החברה הודיעה בעבר שהיא העניקה לו את האופציות באותו יום שני בשבוע שעבר כי זו היתה הישיבה הראשונה של ועדת התגמולים של מועצת המנהלים אחרי שהחברה קיבלה את אישור בעלי המניות להשתמש ביותר מניות לתגמול מנהלים.

קונטיננזה אמר בפומבי שההודעה על ההלוואה של הממשל היתה בהכנה במשך כחודשיים. הוא ופיליפ כץ, חבר מועצת מנהלים שהוא גם שותף או בעלים בכמה חברות השקעות שמחזיקות במניות קודאק, קנו מניות של החברה באותם חודשיים, לפי דיווחיהם ל-SEC.

שניהם קנו כמות מניות דומה או קטנה לקניות קודמות שלהם באביב ובמחצית השנייה של השנה שעברה, לפי הדיווחים שלהם.

עוד כתבות

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גיאופוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: ההשקעה בארה״ב מחקה מיליארד שקל מהרווח, צמיחת שיא במשכנתאות

הבנק רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת שנת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן והשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה