גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טבע עקפה תחזיות הרווח ברבעון; ההכנסות נשחקו בגלל המשך הירידה במכירות הקופקסון

ירידה בגנריקה ובתרופות המקוריות בנדקה וטראנדה קוזזה חלקית בעלייה במכירות התרופות המקוריות אוסטדו ואג'ובי ● המנכ"ל שולץ: במחצית הראשונה "ביצועינו אף עלו על התקופה המקבילה. הרווחיות, ובעיקר תזרים המזומנים החופשי, היו חזקים, באופן שאפשר לנו להמשיך להפחית את החוב נטו ולאשר התחזית ל-2020"

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

חברת התרופות טבע מסכמת את הרבעון השני עם הכנסות נמוכות מעט מתחזיות האנליסטים, אך עם רווח נקי (Non-GAAP) למניה גבוה יותר מהתחזיות. החברה גם חוזרת על התחזית השנתית שלה, וממשיכה לצפות להכנסות של 16.6-17 מיליארד דולר, EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 4.5-4.9 מיליארד דולר, רווח נקי Non-GAAP למניה של 2.3-2.55 דולרים ותזרים חופשי בגובה 1.8-2.2 מיליארד דולר.

הרבעון השני היה כצפוי חלש, יחסית לרבעון הראשון שבו טבע נהנתה ממגמות חיוביות על רקע מגפת הקורונה, שהתמתנו בהמשך. ההכנסות ברבעון הסתכמו בכ-3.9 מיליארד דולר, לעומת כ-4.4 מיליארד דולר ברבעון הקודם וכ-4.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), טבע עברה מהפסד תפעולי ברבעון המקביל לרווח תפעולי ברבעון השני, בגובה 173 מיליון דולר. בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 140 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 689 מיליון דולר ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי ברבעון השני הסתכם ב-605 מיליון דולר, ירידה של 7.4% מהרבעון המקביל. הרווח הנקי למניה היה 55 סנט, גבוה ב-2 סנטים מתחזיות האנליסטים.

הפער בין התוצאות על פי כללי GAAP לתוצאות Non-GAAP גבוה כתמיד אצל טבע, וברבעון הזה הוא כלל בין היתר הפרשה בסך 261 מיליון דולר בגין הפעילות ביפן (טבע הודיעה לפני מספר ימים על שינוי המיקוד ביפן פעם נוספת, מאחר שהפעילות שם מתקשה להתרומם); עוד מחיקה בגובה 108 מיליון דולר בגין הרכישה הכושלת של אקטביס מ-2016; הוצאות בסך 33 מיליון דולר בגין רה-ארגון ועוד.

תוצאות הרבעון של טבע  במיליוני דולרים

מעבר לרווח נקי GAAP במחצית 

במחצית הראשונה ההכנסות הסתכמו ב-8.2 מיליארד דולר, ירידה של 1.2% לעומת התקופה המקבילה ב-2019; טבע עברה לרווח נקי חשבונאי (GAAP) המיוחס לבעלי המניות בסך של 209 מיליון דולר, לעומת הפסד בסך 794 מיליון דולר במחצית הראשונה אשתקד; ועל בסיס Non-GAAP הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות היה כ-1.4 מיליארד דולר, עלייה של 10.3%.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הגיע ברבעון השני ל-273 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של 227 מיליון דולר ברבעון המקביל, בעיקר בזכות גבייה חזקה מלקוחות ברבעון. התזרים החופשי - הנתון המשמעותי לצורך המשך הפחתת החוב - עמד ברבעון על 582 מיליון דולר, עלייה חדה מהרבעון המקביל.

למרות זאת, החוב של טבע דווקא גדל במהלך הרבעון ב-163 מיליון דולר ל-26.3 מיליארד דולר (החוב נטו הסתכם ב-23.9 מיליארד דולר), והדבר מוסבר בתנודות שערי חליפין. מתוך החוב, 6% מוגדר כחוב לטווח קצר, והמח"מ הממוצע הוא 6.1 שנים. לאחר סיום הרבעון, בחודש יולי, טבע פרעה חוב בסך כ-1 מיליארד אירו.

בבחינת הפעילות על בסיס גיאוגרפי, ההכנסות בצפון אמריקה ירדו אך הרווחיות באזור זה גדלה. ההכנסות הסתכמו במעל 2 מיליארד דולר, ירידה של 1.2%, אך הרווחיות הגולמית עלתה מ-51.5% ל-53.3%, והרווחיות באזור זה הייתה 573 מיליון דולר, עלייה של 13.7%.

ירידה במכירות מוצרי הגנריקה

הסיבה המרכזית לשחיקה המתונה בהכנסות היא המשך הירידה במכירות הקופקסון, וירידה בגנריקה ובתרופות המקוריות בנדקה/טראנדה, שקוזזה חלקית בעלייה במכירות התרופות המקוריות אוסטדו ואג'ובי (שנחשבות למנועי הצמיחה של טבע). אג'ובי לטיפול במיגרנה אמנם עדיין רחוקה מהתקוות שנתלו בה אך היא צמחה ברבעון ב-50% במכירות בצפון אמריקה, ל-34 מיליון דולר, ואוסטדו להפרעות תנועה צמחה ב-67% ל-161 מיליון דולר. מנגד, הקופקסון הניבה הכנסות של 238 מיליון דולר, ירידה של 13%. מכירות מוצרי הגנריקה ירדו בכ-2% ל-923 מיליון דולר.

באירופה, המכירות ירדו ב-15.4% ל-1 מיליארד דולר, והרווחיות נשחקה ב-22.8% ל-244 מיליון דולר. זאת, על רקע ירידה בביקושים לחלק מהמוצרים בשל השפעת מגפת הקורונה על דפוסי הרכישות ביבשת. המגפה הובילה לעלייה בביקושים ברבעון הראשון, ולירידה ברבעון השני, וכן גרמה לירידה בביקורים אצל רופאים, ולפיכך לירידה במספר המרשמים שהונפקו. סיבה נוספת לשחיקה היא ירידה במחירי המוצרים האונקולוגיים והשחיקה במכירות הקופקסון. בסך הכול נרשמה ירידה של 13% במכירות הגנריקה באירופה ל-737 מיליון דולר, לצד שחיקה בכל אחד מהמוצרים המקוריים שטבע מציינת בדוחותיה (קופקסון, מוצרי נשימה, אג'ובי).

טבע 

בשווקים הבינלאומיים ("שאר העולם") נרשמה ירידה של 16.2% בהכנסות ל-488 מיליון דולר ושל 28.7% ברווחיות ל-97 מיליון דולר. זאת על רקע חולשה ביפן בשל הפחתות מחירים על-ידי הרגולטור שם, וכן הפסד של מכירות שנבע ממכירת נכסים מסוימים בשוק הישראלי.

לדברי קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע, "במקביל להמשך ההשפעה של מגפת הקורונה על העולם, טבע נשארת ממוקדת במטופלים ובקהילות שאנחנו משרתים, תוך שאנו ממשיכים לשמור על ביטחונם של עובדינו. במהלך הרבעון האחרון ראינו מכירות נמוכות יותר של תרופות גנריות וללא מרשם בכל האזורים. המכירות הנמוכות באירופה ובשווקים הבינלאומיים עלו בקנה אחד עם הציפיות, וזאת לאחר הביקוש הגבוה באופן יוצא דופן ברבעון הקודם.

"עם זאת, ביצועינו במחצית הראשונה של השנה עמדו ואף עלו על התקופה המקבילה אשתקד. הרווחיות שלנו, ובעיקר תזרים המזומנים החופשי, היו חזקים, באופן שאפשר לנו להמשיך ולהפחית את החוב נטו ל-23.9 מיליארד דולר, ולאשר את התחזית השנתית ל-2020".

שולץ הוסיף כי "במהלך הרבעון התקדמנו עם מרבית מנועי הצמיחה שלנו, כולל השקה של המזרק האוטומטי של אג'ובי בארה"ב, המשך ההשקה של אג'ובי באירופה, ההשקה של תרופת הביוסימילר TRUXIMA בארה"ב לדלקת מפרקים שגרונית, וקבלת אישור עבור אוסטדו בסין". לדבריו, "במבט קדימה למחצית השנייה של 2020, אנו ממשיכים להיות מחויבים לשרת את העולם ואת מחזיקי העניין שלנו עם תרופות חיוניות ובנות השגה, ולהבטיח שטבע תעמוד ביעדיה".

במקביל לדוחות הודיעה טבע על שותפות אסטר טגית בשוק הביוסימילר (גנריקה למוצרים ביולוגיים) בשוק בארה"ב. טבע וחברת הביופארמה Alvotech התקשרו בשותפות בלעדית למסחור חמישה מוצרי ביוסימילר, כש-Alvotech תהיה אחראית על הפיתוח, הרישום והאספקה של המוצרים, וטבע תשווק אותם בלעדית בארה"ב. המוצרים המקוריים של חמשת המוצרים בפיתוח הללו נמכרים כיום ב-35 מיליארד דולר. 

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס