גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טבע עקפה תחזיות הרווח ברבעון; ההכנסות נשחקו בגלל המשך הירידה במכירות הקופקסון

ירידה בגנריקה ובתרופות המקוריות בנדקה וטראנדה קוזזה חלקית בעלייה במכירות התרופות המקוריות אוסטדו ואג'ובי ● המנכ"ל שולץ: במחצית הראשונה "ביצועינו אף עלו על התקופה המקבילה. הרווחיות, ובעיקר תזרים המזומנים החופשי, היו חזקים, באופן שאפשר לנו להמשיך להפחית את החוב נטו ולאשר התחזית ל-2020"

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

חברת התרופות טבע מסכמת את הרבעון השני עם הכנסות נמוכות מעט מתחזיות האנליסטים, אך עם רווח נקי (Non-GAAP) למניה גבוה יותר מהתחזיות. החברה גם חוזרת על התחזית השנתית שלה, וממשיכה לצפות להכנסות של 16.6-17 מיליארד דולר, EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 4.5-4.9 מיליארד דולר, רווח נקי Non-GAAP למניה של 2.3-2.55 דולרים ותזרים חופשי בגובה 1.8-2.2 מיליארד דולר.

הרבעון השני היה כצפוי חלש, יחסית לרבעון הראשון שבו טבע נהנתה ממגמות חיוביות על רקע מגפת הקורונה, שהתמתנו בהמשך. ההכנסות ברבעון הסתכמו בכ-3.9 מיליארד דולר, לעומת כ-4.4 מיליארד דולר ברבעון הקודם וכ-4.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), טבע עברה מהפסד תפעולי ברבעון המקביל לרווח תפעולי ברבעון השני, בגובה 173 מיליון דולר. בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 140 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 689 מיליון דולר ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי ברבעון השני הסתכם ב-605 מיליון דולר, ירידה של 7.4% מהרבעון המקביל. הרווח הנקי למניה היה 55 סנט, גבוה ב-2 סנטים מתחזיות האנליסטים.

הפער בין התוצאות על פי כללי GAAP לתוצאות Non-GAAP גבוה כתמיד אצל טבע, וברבעון הזה הוא כלל בין היתר הפרשה בסך 261 מיליון דולר בגין הפעילות ביפן (טבע הודיעה לפני מספר ימים על שינוי המיקוד ביפן פעם נוספת, מאחר שהפעילות שם מתקשה להתרומם); עוד מחיקה בגובה 108 מיליון דולר בגין הרכישה הכושלת של אקטביס מ-2016; הוצאות בסך 33 מיליון דולר בגין רה-ארגון ועוד.

תוצאות הרבעון של טבע  במיליוני דולרים

מעבר לרווח נקי GAAP במחצית 

במחצית הראשונה ההכנסות הסתכמו ב-8.2 מיליארד דולר, ירידה של 1.2% לעומת התקופה המקבילה ב-2019; טבע עברה לרווח נקי חשבונאי (GAAP) המיוחס לבעלי המניות בסך של 209 מיליון דולר, לעומת הפסד בסך 794 מיליון דולר במחצית הראשונה אשתקד; ועל בסיס Non-GAAP הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות היה כ-1.4 מיליארד דולר, עלייה של 10.3%.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הגיע ברבעון השני ל-273 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של 227 מיליון דולר ברבעון המקביל, בעיקר בזכות גבייה חזקה מלקוחות ברבעון. התזרים החופשי - הנתון המשמעותי לצורך המשך הפחתת החוב - עמד ברבעון על 582 מיליון דולר, עלייה חדה מהרבעון המקביל.

למרות זאת, החוב של טבע דווקא גדל במהלך הרבעון ב-163 מיליון דולר ל-26.3 מיליארד דולר (החוב נטו הסתכם ב-23.9 מיליארד דולר), והדבר מוסבר בתנודות שערי חליפין. מתוך החוב, 6% מוגדר כחוב לטווח קצר, והמח"מ הממוצע הוא 6.1 שנים. לאחר סיום הרבעון, בחודש יולי, טבע פרעה חוב בסך כ-1 מיליארד אירו.

בבחינת הפעילות על בסיס גיאוגרפי, ההכנסות בצפון אמריקה ירדו אך הרווחיות באזור זה גדלה. ההכנסות הסתכמו במעל 2 מיליארד דולר, ירידה של 1.2%, אך הרווחיות הגולמית עלתה מ-51.5% ל-53.3%, והרווחיות באזור זה הייתה 573 מיליון דולר, עלייה של 13.7%.

ירידה במכירות מוצרי הגנריקה

הסיבה המרכזית לשחיקה המתונה בהכנסות היא המשך הירידה במכירות הקופקסון, וירידה בגנריקה ובתרופות המקוריות בנדקה/טראנדה, שקוזזה חלקית בעלייה במכירות התרופות המקוריות אוסטדו ואג'ובי (שנחשבות למנועי הצמיחה של טבע). אג'ובי לטיפול במיגרנה אמנם עדיין רחוקה מהתקוות שנתלו בה אך היא צמחה ברבעון ב-50% במכירות בצפון אמריקה, ל-34 מיליון דולר, ואוסטדו להפרעות תנועה צמחה ב-67% ל-161 מיליון דולר. מנגד, הקופקסון הניבה הכנסות של 238 מיליון דולר, ירידה של 13%. מכירות מוצרי הגנריקה ירדו בכ-2% ל-923 מיליון דולר.

באירופה, המכירות ירדו ב-15.4% ל-1 מיליארד דולר, והרווחיות נשחקה ב-22.8% ל-244 מיליון דולר. זאת, על רקע ירידה בביקושים לחלק מהמוצרים בשל השפעת מגפת הקורונה על דפוסי הרכישות ביבשת. המגפה הובילה לעלייה בביקושים ברבעון הראשון, ולירידה ברבעון השני, וכן גרמה לירידה בביקורים אצל רופאים, ולפיכך לירידה במספר המרשמים שהונפקו. סיבה נוספת לשחיקה היא ירידה במחירי המוצרים האונקולוגיים והשחיקה במכירות הקופקסון. בסך הכול נרשמה ירידה של 13% במכירות הגנריקה באירופה ל-737 מיליון דולר, לצד שחיקה בכל אחד מהמוצרים המקוריים שטבע מציינת בדוחותיה (קופקסון, מוצרי נשימה, אג'ובי).

טבע 

בשווקים הבינלאומיים ("שאר העולם") נרשמה ירידה של 16.2% בהכנסות ל-488 מיליון דולר ושל 28.7% ברווחיות ל-97 מיליון דולר. זאת על רקע חולשה ביפן בשל הפחתות מחירים על-ידי הרגולטור שם, וכן הפסד של מכירות שנבע ממכירת נכסים מסוימים בשוק הישראלי.

לדברי קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע, "במקביל להמשך ההשפעה של מגפת הקורונה על העולם, טבע נשארת ממוקדת במטופלים ובקהילות שאנחנו משרתים, תוך שאנו ממשיכים לשמור על ביטחונם של עובדינו. במהלך הרבעון האחרון ראינו מכירות נמוכות יותר של תרופות גנריות וללא מרשם בכל האזורים. המכירות הנמוכות באירופה ובשווקים הבינלאומיים עלו בקנה אחד עם הציפיות, וזאת לאחר הביקוש הגבוה באופן יוצא דופן ברבעון הקודם.

"עם זאת, ביצועינו במחצית הראשונה של השנה עמדו ואף עלו על התקופה המקבילה אשתקד. הרווחיות שלנו, ובעיקר תזרים המזומנים החופשי, היו חזקים, באופן שאפשר לנו להמשיך ולהפחית את החוב נטו ל-23.9 מיליארד דולר, ולאשר את התחזית השנתית ל-2020".

שולץ הוסיף כי "במהלך הרבעון התקדמנו עם מרבית מנועי הצמיחה שלנו, כולל השקה של המזרק האוטומטי של אג'ובי בארה"ב, המשך ההשקה של אג'ובי באירופה, ההשקה של תרופת הביוסימילר TRUXIMA בארה"ב לדלקת מפרקים שגרונית, וקבלת אישור עבור אוסטדו בסין". לדבריו, "במבט קדימה למחצית השנייה של 2020, אנו ממשיכים להיות מחויבים לשרת את העולם ואת מחזיקי העניין שלנו עם תרופות חיוניות ובנות השגה, ולהבטיח שטבע תעמוד ביעדיה".

במקביל לדוחות הודיעה טבע על שותפות אסטר טגית בשוק הביוסימילר (גנריקה למוצרים ביולוגיים) בשוק בארה"ב. טבע וחברת הביופארמה Alvotech התקשרו בשותפות בלעדית למסחור חמישה מוצרי ביוסימילר, כש-Alvotech תהיה אחראית על הפיתוח, הרישום והאספקה של המוצרים, וטבע תשווק אותם בלעדית בארה"ב. המוצרים המקוריים של חמשת המוצרים בפיתוח הללו נמכרים כיום ב-35 מיליארד דולר. 

עוד כתבות

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה"ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

עסקאות במיליארדים? לאן נעלמה ההבטחה הגדולה של הקשרים עם האמירויות

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

ארה"ב נתקעה בבוץ של המזרח התיכון וקנדה מפסיקה יצוא נשק לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב מרחיבה את הנוכחות שלה במזרח התיכון, קנדה לא מכירה במדינה פלסטינית אבל עוצרת יצוא נשק לישראל וסיקור משני צדי הגבול הצפוני ● כותרות העיתונים בעולם 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● הסיכונים המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גאו-פוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים, והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, יתחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת הדיון הקרוב

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של סופר פארם ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של הרשת היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות