גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המניה לא מתאוששת: האם השוק מפספס הזדמנות אצל אינטל?

יציאה מהמירוץ לטכנולוגיות ייצור חדשניות עשויה דווקא להיטיב עם אינטל - ממיקוד עסקי וניהולי ועד שיפור התדמית שלה ● הדרך לשם לא תהיה קלה, אבל אינטל יכולה ליהנות מהדימוי של אפל וטסלה

מודל של מכונית עם הסנסור של מובילאיי מוצג בתערוכת CES. בעזרתה אינטל שואפת להפוך לשחקן מרכזי בתחבורה החכמה / צילום: John Locher, Associated Press
מודל של מכונית עם הסנסור של מובילאיי מוצג בתערוכת CES. בעזרתה אינטל שואפת להפוך לשחקן מרכזי בתחבורה החכמה / צילום: John Locher, Associated Press

ילידי תחילת שנות ה-90 הם אולי האחרונים לזכור את הסלוגן "Intel inside" שליווה קמפיינים פרסומיים למכירת מחשבים אישיים. אינטל הייתה מותג כל כך חזק, שהתכונות של המעבדים שלה הפכו להיות בפועל השמות של המחשבים. לפני שני עשורים, כשרצינו לרכוש מחשב, פחות התלבטנו בין יבמ או HP, ויותר בין פנטיום 2 לפנטיום 3. המבינים הוסיפו ליד שם המעבד והסדרה שלו גם את מהירות השעון שלו - 350 מגה הרץ או 450 מגהרץ, וכן הלאה.

בלי להסתכל על המדבקה שליד המקלדת, כמה יודעים היום איזה מעבד יש במחשב הנייד או בטלפון הסלולרי שלהם? את לקוח הקצה פחות מעניינת העובדה שהמעבד שמריץ חישובים בסמארטפון שלו, הוא מתוצרת קוואלקום. את הלקוח מעניינת יותר החוויה ופחות השאלה האם "אינטל בפנים" או אינטל בחוץ. בקושי זהות מערכת ההפעלה מעניינת אותו. בין השאר בגלל ריבוי המכשירים. המעבד, שבעבר הרחוק היה מרכיב מרכזי בחוויית הלקוח, הפך - בהקצנה - לעוד בורג במערכת.

מניית אינטל מתחילת השנה

השינוי הזה במודעות מגלם את הדרך שעברה אינטל בדור האחרון - ממותג חזק שמנהל מערכת יחסים ישירה עם לקוחות הקצה ומייצג הובלה טכנולוגית, לחברה שיכולות הייצור שלה, שפעם היו היתרון היחסי שלה, הפכו מנכס שסייע להבטיח עצמאות ושליטה בשרשרת האספקה - לנטל. עול שמונע ממנה להיות מובילה ויוצרת שוק.

העיכובים נמשכים, התירוצים נגמרו

כל עוד אינטל הובילה בטכנולוגיה, השליטה בייצור הבטיחה שהמוצרים המובילים שלה גם יונחו ראשונים על המדפים (או ליתר דיוק, במוצרים של השותפות - יצרניות האלקטרוניקה). זאת, כאשר המתחרות משתרכות מאחור ומחפשות נישות שבהן יוכלו להתבלט, כמו אנבידיה, או לנסות להתחרות על המחיר, כמו AMD שעתה מציבה לאינטל תחרות קשה גם באיכות.

לאחר כשנתיים של עיכובים, הן בארכיטקטורה של 10 ננומטר ועתה גם ב-7 ננומטר - מתחילים לאזול התירוצים. ואם יש מישהו שיכול היה להניח על השולחן אפשרות למהלך שכל כך מנוגד לכאורה לדנ"א של אינטל, זהו בוב סוואן, המנכ"ל הראשון בתולדות החברה שאינו מהנדס. עד כמה רצינית האמירה של סוואן לפיה תישקל אופציה של הערבת חלק מהייצור לגורם חיצוני?
אם היה ספק כיצד לפרש את דבריו של סוואן בשיחת האנליסטים (הניסוח המקורי באנגלית היה עמום מאוד לגבי האופן שבו הדבר עשוי להתבצע, אך עם זאת לא השאיר מקום לספק לגבי העובדה שהנושא נשקל ברצינות) - הפצצה האמיתית באה ארבעה ימים אחר כך. בשבוע שעבר הכריזה אינטל על מהלך דרמטי של ארגון מחדש בצמרת החברה, במסגרתו מורטי רנדושינטלה, המהנדס הראשי ומספר 2, בחברה יפרוש ממנה באופן מיידי, וקבוצת הטכנולוגיה TSCG בראשה עמד, ואשר היתה אחראית על פעילות הייצור, תפוצל לחמישה צוותים.

בוב סוואן, מנכ"ל אינטל / צילום: Steve Marcus, רויטרס

בעוד שההדחה של רנדושינטלה היתה מיידית, ד"ר מייק מייברי, מי שאחראי בין היתר על שרטוט מפת הדרכים הטכנולוגית העתידית של אינטל, יפרוש רק בסוף השנה וזאת כדי שיוכל להעביר את תפקידו באופן מסודר ליורשתו, ד"ר אן קלהר. 

באתר Wccftech העריכו שהפיצול של הקבוצה יאפשר לכל אחד מהצוותים החדשים, שידווחו ישירות למנכ"ל, לפעול במידת הצורך באופן עצמאי להוצאת חלק מהפעילות באופן זמני לייצור אצל יצרנית השבבים הגדולה בעולם TSMC.

בדרך של אנבידיה, אמזון, אפל וטסלה?

בשבועיים האחרונים נחתך משווייה של אינטל כ-20%, ובינתיים המניה לא מראה סימני התאוששות. אולם לצד האכזבה של המשקיעים מההודעות של אינטל, צריך לנסות להבין איך אינטל גם יכולה להרוויח ממנו. לא רק ביכולת לייצר בטכנולוגיה חדשנית יותר מזאת שיש לה, אלא גם באופן שבו היא מנוהלת ונתפסת כלפי חוץ. עצם העיסוק במירוץ לטכנולוגיית הייצור החדשנית ביותר, וכן בהקצאת המשאבים: בכסף ובזמן - כל אלו פוגעים בחברה. ואולי חמור מאלה - המחיר הוא בדימוי ההובלה של החברה.

ייתכן שבאינטל מבינים שאם ברצונם להוביל, וליהנות מדימוי כמו זה של אפל, טסלה או אנבידיה, החברה קודם כל צריכה להתנהג, בבסיס, כמותן. אחת התוצאות של ירידה מעץ הייצור היא שאינטל תיכנס לתהליך שבסופו היא תצא חברה ממוקדת יותר. אינטל היא כבר לא אותה חברה מלפני 10-15 שנים, כי גם השוק השתנה. אם בעבר מעבדים שולבו בעיקר במחשבים אישיים, בסמארטפונים ובעוד כמה שווקים קטנים, היום יש מעבדים בשלל שווקים - מרכב אוטונומי ועד רחפנים.

בשנים האחרונות אינטל הקצתה הרבה משאבים לשווקים האלו, בניסיון לא לפספס את השווקים העתידיים. פינוי עוד משאבים בוודאי לא יזיק לחברה. זה גם יכניס את אינטל לשווקים עם פוטנציאל צמיחה מהיר יותר, וגם יסייע לה לא להישאר מאחור, כפי שקרה גם בשוק הבינה המלאכותית.

זו לא דרך חדשה. אם אינטל אכן תעשה זאת, יהיה בכך משום לקיחת השראה ממודל שעובד היטב עבור חברות כמו אמזון, גוגל ואפל, שמספקות את המוצר לשוק שהן יוצרות. לא רבים מחוץ לתעשיית הסמיקונדקטור יודעים זאת, אך גם הן חברות שבבים, המתכננות את השבבים שהם צורכות מאוחר יותר בעצמן. אמזון וגוגל צורכות את השבבים שהן מתכננות באמצעות שילובם בעננים שלהן. אפל מתכננת את השבבים שהיא צורכת מאוחר יותר, כשהיא משלבת אותם באייפונים שלה. כך, גם אינטל רוצה כנראה לתכנן את השבבים שהיא תצרוך מאוחר יותר במסגרת הבריתות שהיא תכרות עם חברות בענפים שונים, למשל בתחום הרכב.

כשאינטל מסתכלת קדימה, היא לא רואה עוד מכירות של מעבדים ללפטופים. משם לא תבוא הצמיחה הגדולה, ולא משנה כמה עוד מחשבים הורים יקנו לילדים בגלל הקורונה. כשאינטל מסתכלת קדימה, היא רואה מכירות של מעבדי בינה מלאכותית (לדאטה סנטרים או למכשירי קצה) - יעד שאותו היא משרתת באמצעות חברת השבבים לבינה מלאכותית "הבאנה" אותה רכשה בישראל, לצד שאיפתה להפוך לשחקן מרכזי בתחום התחבורה החכמה, אותו היא משרתת גם באמצעות מובילאיי ו-Moovit.

המשוואה פשוטה - עם פחות השקעה בטכנולוגיות ייצור מתקדמות ומפעלים שהקמתם עולה מיליארדי דולרים, היא תוכל להשקיע יותר משאבים בתכנון, כשמפעלים מתמחים כמו TSMC מהווים קבלן הביצוע, בדומה לאופן שבו פועלות אנבידיה או קוואלקום.

כך אינטל תמנף את הפסקת הייצור

לאינטל יש מה לקחת מאפל גם במובנים נוספים. במעבר לשימוש בספקיות חוץ, אינטל תוכל להשתמש ביותר מספקית אחת, תוך שהיא מאפשרת להן להתחרות זו בזו על שולי רווח קטנים, ותוך שהאחת מהווה גיבוי לשנייה. במקרה שיצרנית אחת לא מתקדמת מספיק, היא תמיד תוכל להטות את המשקל לטובת היצרנית השנייה. 

על פי ההיגיון הזה, קיימת גם האפשרות שהכוונה של סוואן היתה בכלל להוסיף עוד אלטרנטיבה לייצור הפנימי, ולא לוותר עליו כליל, בדיוק על מנת לאפשר לאינטל ליהנות מאותה הגמישות.

לבסוף, אי אפשר להימלט מהשאלה, האם ייתכן שאי העמידה בלוחות הזמנים להכנסת טכנולוגיות ייצור ב-10 לאחר מכן ב-7 ננומטר, בעוד שמתחרתה הטיוואנית TSMC עוקפת אותה בסיבוב, רק הדגישה את חוסר התוחלת בעצם קיומו של המרוץ בכללו וזירזה את ההחלטה שאינטל היתה צריכה לקבל כבר מזמן?

ייתכן. אך קיימת עוד אפשרות. אולי יותר משהכתובת לאמירה של המנכ"ל סוואן היא המשקיעים, האוזניים אליהם נועדה האמירה העמומה והבלתי מחייבת על תוכנית גיבוי להוצאת הייצור - הן האוזניים של הממשל האמריקני, שהסכים אך לאחרונה לסבסד ל-TSMC הטיוואנית הקמה של מפעל באריזונה.

על רקע מלחמת הסחר ארה"ב סין, שנסוב במידה רבה סביב קניין רוחני בתחום השבבים, ייתכן שאינטל, מומחית ותיקה בתחום השגת סובסידיות ממשלתיות, רומזת לממשל שאם הוא חפץ בשימור ההובלה והעצמאות האמריקאית בתחום תשתיות המחשב - עליו לחלוק עם אינטל את הנטל הכלכלי הכרוך בכך. במיוחד לנוכח העובדה שהמתחרה של אינטל היא חברה טיוואנית, שנמצאת תחת איום צבאי מתמיד מצד סין. כל הצדדים יודעים היטב שמדובר בפרמטר סופר משמעותי במערך השיקולים הנ"ל. 

עוד כתבות

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות