גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זהב בכל מחיר: מדוע מחירי המתכת הצהובה שוברים שיאים?

המתכת הזהובה שנמצאת בשימוש כסחורה כבר אלפי שנים, עלתה בשיעור של כמעט 35% מאז תחילת השנה והגיעה לשיא של כל הזמנים בבורסת ניו יורק ● עד מתי המחירים ימשיכו לנסוק? מדוע מחירי הזהב כובשים שיאים חדשים באחרונה? איך עובד שוק הזהב? כיצד משקיעים וסוחרים במתכת זו?

זהב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
זהב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מחירי הזהב נמצאים על המסלול המהיר לרשום שיאים חדשים כולל נקודת ציון חדשה השבוע בריצה-למעלה שהחלה בסוף 2018 וצברה מומנטום גדול יותר מאז שהתפרצה מגפת הקורונה: המתכת הצהובה עלתה בשיעור של כמעט 35% מתחילת השנה, ועל הדרך עקפה את מדד נאסד"ק עתיר מניות הטק, לנעילה של יותר 2,000 דולר לאונקיה (31.1 גרם).

הבהלה לזהב

מדוע המחירים עולים כעת בקצב מטאורי ואיך עובד שוק הזהב? להלן סקירה שעונה על שאלות הלה ואחרות.

מהיכן מגיע הזהב?

עפרות זהב ניכרות מסלעים במכרות תת-קרקעיים ופתוחים בכל רחבי העולם. סין הפכה למעצמת הכרייה הגדולה ביותר, עם 420 טון ב-2019, לפי הסקר הגיאולוגי של ארה"ב. מקורות אחרים הם רוסיה, אוסטררליה וארה"ב.

תמיסות ציאניד רעילות משמשות להמסת הזהב, להפקה שלו מסלעים מרוסקים, לפני שחברות הכרייה מזקקות חלקית את המתכת למטילים לא-טהורים שנקראים doré. הם נמכרים לחברות זיקוק מיוחדות, שהופכות אותן לזהב במידת טוהר קרובה ל-100% עם גז כלורין או אלקטרוליטים.

גרגרי זהב לפני שהם מותכים והופכים למטילי זהב, אוגנדה / צילום: Baz Ratner , רויטרס

חברות הזיקוק הללו ממלאות עוד תפקיד חשוב מאד - מחזור. מאחר שהזהב גמיש ומגיב באיטיות לכימיקלים, הוא מחזיק מעמד אלפי שנים ואפשר לשנות את צורתו ללא הגבלה. בערך רבע מהביקוש מגיע מזהב ממוחזר, לפי מועצת הזהב העולמית. מזה, 90% מגיעים מתכשיטים. המחזור עולה כעת בגלל שאנשים מוכרים זהב כדי להרוויח מעליית המחירים.

מהו שוק הזהב?

יש שני שוקי זהב, שקשורים מאד מפני שבנקי ההשקעות והשחקנים הגדולים בתחום זה פעילים בשניהם.

הראשון הוא השוק הפיזי, שמאגד חברות, מעבדים, תכשיטנים, בנקים מרכזיים, יצרני אלקטרוניקה , בנקים ומשקיעים. המוקד של שוק זה נמצא בלונדון, עוד מימי הבהלה הראשונה לזהב בברזיל ב-1697. אבל לונדון בכל זאת לא לבד. גם שנגחאי, ציריך, דובאי והונג קונג הן מוקדי זהב.

השוק השני הוא החוזים העתידיים, שבהם מוחלפים (swapping) נגזרי זהב. השוק הזה הוא אלקטרוני, מתארח בבורסת קומקס (COMEX) בניו יורק, וקובע את המחירים שקוראים עליהם בעיתונים כמו וול סטריט ג'ורנל. שוק זה נותן למשקיעים הזמנות לספקולציות על עלייה וירידה של המחירים בלי להחזיק את המתכת, ולחברות הכרייה דרך לגדר את עצמן מירידות מחירים לא צפויות.

איך עובד השוק הפיזי?

עסקאות לקנייה, מכירה והשאלה/הלוואה של זהב בלונדון הן פרטיות, ולא בורסאיות. כדי להפחית את כמות המתכת שצריכה לעבור מכספת לכספת, חמישה בנקים מתפקדים כמסלקה, שמאזנת את המכירות והקניות של כל אחד מהם. כמה מהבנקים ממש מציעים כספות, כלומר מקום בטוח לאחסון הזהב ללקוחות. הבנק אוף אינגלנד שומר על יותר מ-400 אלף מטילי זהב מתחת לרחוב צר בסיטי של לונדון - רבים מהם מאוחסנים עבור ממשלת בריטניה ובנקים מרכזיים אחרים. הכמות הזו היא שנייה בגודלה רק לזו של הפדרל ריזרב בנק בניו יורק.

המחירים מצוטטים באונקיות טרוי (יש 14.6 אונקיות טרוי בפאונד, במקום 16 אונקיות רגילות), וכל מטיל הוא במשקל של 400 אונקיות. המחירים בלונדון נקבעים במכירות פומביות פעמיים ביום, ומשמשים כבסיס (בנצ'מארק) לכל השוק הפיזי. כשיצרן שעונים קונה לדוגמה זהב מחברת ליטוש/עיבוד, הוא משלם בדרך כלל פרמיום למחיר בלונדון.

כדי להימנע מתשלום של מיליוני דולר לטונות של זהב, משתמשים תעשייתיים נוהגים ללוות זהב במקום לקנות. הבנקים משכירים להם את המתכת הזהובה בריבית, או מלווים בעסקאות עתידיות, סוואפ (החלפה) וקנייה-מחדש (ריפו) מורכבות יותר.

איך עובד השוק הפיננסי?

החוזים (futures) הם חוזים סטנדרטיים שנועלים מחירי זהב שיחליף ידיים בתאריך ספציפי. הקונים והמוכרים מסכימים להחליף 100 אונקיות טרוי (חוזה חדש בקומקס שמאפשר העברה של 400 אונקיות כמעט לא נסחר). נתוני המסחר בחוזי זהב הולכים אחורה עד לימים האחרונים של 1974, כשקומק"ס השיקה שוק עם החוק שהתיר לאמריקאים להחזיק מטילי זהב לראשונה ב-40 שנה.

מטילי זהב במינכן, גרמניה / צילום: Michael Dalder, רויטרס

רוב הסוחרים יוצאים מעסקאות החוזים לפני שהם מחליפים ביניהם בפועל זהב. עם זאת, לאחרונה יותר משקיעים מקבלים משלוחי זהב בקומקס - סימן לכך שהביקוש לזהב פיזי גבוה במידה לא רגילה.

איך מתנהלת האינטראקציה בין השוק הפיזי ושוק החוזים?

בזמנים טובים, הזהב עולה בערך אותו הדבר בלונדון ובניו יורק. אם המחירים משתוללים קצת, הבנקים "מאפסים" אותם על ידי קניית מטילים בזול בסיטי של לונדון, הטסה שלהם מעל האוקיינוס האטלנטי (לרוב בתא המטען של מטוס נוסעים) ומכירתם ברווח היכן שהמחירים גבוהים יותר. הם צריכים להביא בחשבון סכום קטן להתכת ההב, מפני שקומקס מחייבת מטילים קטנים יותר, במשקל 100 אונקיות טרוי או קילו אחד.

אבל המגפה שיבשה את המנגנון הזה של תיקון עצמי של המחירים בחודש מרץ. העדר טיסות הוביל לחשש ממחסור בזהב בניו יורק, ושיגר את מחירי החוזים אל מעל מחירי הזהב בלונדון. החששות התבררו כלא-מוצדקים, אך תנודות המחירים הסבו הפסדים לבנקים כמו HSBC. זה גרם לבנקים לצמצם את המסחר בקומקס, מה שעלול להפוך את החוזים ליותר תנודתיים, אומר דייויד גובט, מנהל יחידת המתכות היקרות בחברת הברוקרים מארקס ספקטרום.

איך משקיעים קונים ומוכרים זהב?

מנהלי קרנות מקצועיים מהמרים על מחירי הזהב עם חוזים. כדי להימנע מאחזקת כמויות גדולות של מטילי זהב, הם מוכרים בדרך כלל חוזים לפני שהם פוקעים וקונים חוזים לתאריך מאוחר יותר, תהליך שנקרא גלגול. יש לזה מחיר כי החוזים הארוכים יותר עולים יותר ממחירי הספוט (המסירה המיידית). ההפרש הוא הרווח של הצד הנגדי של המשקיע, בדרך כלל בנק השקעות, שקונה נמוך ומוכר גבוה.

משקיעים קטנים קונים מטילים פיזיים ומטבעות, לאחזקה בבית או בכספת. מטבעות נשר מוזהבים של אונקיה שמיוצרים על ידי המטבעה הלאומית האמריקאית ונמכרים על ידי סוחרים כמו קיטקו מטאלס, הם בין הפופולריים ביותר.

הביקוש למטילים ולמטבעות זהב עלה במגפה, אמר רוברט היגינס, מנכ"ל ארג'נט אסט גרופ, אם כי הלקוחות גם מוכרים כדי להרוויח מעליית המחירים. "כשדברים משתגעים והוודאות בסימן שאלה, שני הדברים שכולם רוצים הם זהב ומתכת כסף", הוא אמר.

זה לא תמיד היה כך. ב-1933, פרנקלין רוזוולט הורה לאמריקאים להעביר את כל מטבעות הזהב, המטילים ותעודות הבעלות לבנקים, כדי למנוע המרה של שטרי כסף לזהב בימי השפל הכלכלי גדול.

חנות תכשיטי זהב בתאילנד. הזינוק בשווי הזהב הביא רבים בכל רחבי העולם לרכוש תכשיטים מתוך אמונה שהוא אמצעי "בטוח" יותר מכסף / צילום: Sakchai Lalit, Associated Press

משקיעים שרוצים חשיפה למחירי זהב בלי הכאב ראש של אחסון מטילים או מסחר בחוזים מצאו פתרון חלופי ב-2003: תעודות סל של זהב. הקרנות הללו, שהפופולריות שלהן בנסיקה, קונות זהב ומנפיקות מניות (תעודות) שנסחרות בבורסה. תעודות סל קנו שיא של 734 טון זהב במחצית הראשונה של 2020, לפי מועצת הזהב העולמית, וסך האחזקות שלהן עלה ל-3,621 טון.

הקנייה הזו קיזזה ירידה של 46% במכירת תכשיטים, שהם שיטה עממית להשקעה בזהב באסיה. הודו וסין הובילו את הירידה, שמועצת הזהב ייחסה לסגירת חנויות, אי-ודאות כלכלית ומחירים גבוהים.

למה מחירי הזהב נוסקים?

הסיבה העיקרית השנה היא הירידה המהירה בתשואות אג"ח האוצר האמריקאי לרמות מתח לקצב הצפוי של האינפלציה. שלא כמו אג"ח או פיקדונות בבנקים, זהב לא משלם הכנסה כלשהי. לכן, אחזקת זהב היא החמצה של תשואות מנכסים אחרים כשהריביות גבוהות. כשהתשואות הריאליות הן שליליות, העדר התשואה של הזהב הוא יתרון.

החלטת הפדרל ריזרב במרץ להפחית את שערי הריבית למעט מעל אפס ולקנות אג"ח במאות מיליארדי דולר הורידה את התשואות בשוקי האג"ח, והניעה משקיעים לקנות זהב. כמה מנהלי כספים צופים שהאינפלציה תעלה כאשר המחנק הכלכלי יסתיים, מה שיעיק שוב על הריביות-תשואות הריאליות אם הריביות הנומינליות לא יעלו.

משקיעים קונים זהב גם מפני שהם חושבים שהוא ישמר ערך אם המניות יחזרו לרדת. חסידי הזהב הולכים עוד שלב, וטוענים שהזהב הוא תעודת הביטוח האולטימטיבית נגד תרחיש שבו הממשל האמריקאי מגיע לחדלות פירעון או מעודד אינפלציה כדי להפחית את נטל החובות שלו. "הזהב הוא מקלט בטוח", אומרת רונה או'קונל, אנליסטית ראשית לאירופה, המזרח התיכון, אפריקה ואסיה בקבוצת StoneX. "אין סיכונים פוליטיים או פיננסיים שקשורים אליו".

עוד מקדם של הזהב בימים אלו הוא חולשת הדולר, שמוזילה את הזהב למשקיעים ממדינות אחרות. היחסים האלו לא תמיד נשמרים: הזהב והדולר עלו יחד במרץ, בתקופת הזעזועים בשוקי ההון.

האם זה שונה מתקופות קודמות של ריצה שורית?

שתי ריצות כאלו של מחירי הזהב התרחשו מאז שהנשיא ניקסון ביטל את ההצמדה של הדולר לזהב ב-1971. הריצה הדרמטית ביותר הקיפה את שנות ה-70, כשהאינפלציה שגאתה בגלל שני משברי הנפט הובילה את מחירי הזהב בלונדון לנסוק מ-43 דולר לאונקיה לשיא של 850 דולר בתחילת 1980.

"אנחנו במלחמת עולם שמינית אם מאמינים לשוק", אמר סוחר קומודיטיס, ג'יימס סינקלר לניו יורק טיימס ב-21 בינואר באותה שנה, היום שבו נרשם השיא במחיר.

המחירים זינקו שוב ב-2008-2011, כאשר הריביות צנחו בגלל התמריצים האגרסיביים של הפד והמיתון שהיה אז הגרוע יותר מאז השפל הגדול. החששות שקניית האג"ח על ידי הבנק המרכזי יציתו אינפלציה דוהרת תרמו גם הם לעליית הדולר.

האם המחירים ימשיכו לעלות?

נדרשו שלוש שנים מפרוץ המשבר הפיננסי הקודם עד שמחירי הזהב רשמו שיא, מציין אדמונד מוי, שהיה בזמנו מנהל המטבעה האמריקאית. "המחירים המשיכו לעלות עד שהיה ברור מאד שהכלכלה האמריקאית תבריא באיטיות ולא תהיה אינפלציה", הוא אומר. "אני חושב שאנחנו בתחילת מומנטום של עליית מחירי הזהב".

המחירים נוטים לעלות יותר מדי, אומר פרגל או'קונור, כלכלן במכללת אוניברסיטת קורק שחקר את ההיסטוריה של שוק הזהב. הוא עדיין מצפה שהמחירים יירדו לרמה גבוהה יותר מכפי שהם היו לפני המגפה, מפני שמשקיעים מוסדיים מוסיפים לאחזקות הזהב שלהם, ובכך סופגים חלק מההיצע הזמין. גם חזרה לקניות תכשיטים בסין ובהודו עשויה להעלות את המחירים.

גורם הירידה הגדול ביותר יכול להיות מגמת הריבית הריאלית, אומר סוקי קופר, אנליסט בבנק סטנדרד צ'רטרד. "התשואות הריאליות הן אלו שבאמת מביאות כניסה לזהב".

זהב הוא סחורה או מטבע?

הוא שניהם. זהב הוא סחורה (קומודיטי) שערכה נובע בחלקו מהשימוש שלו במוצרים כמו תכשיטים. בנקים פעילים בשוק הפיזי סוחרים בזהב בספרי הסחורות שלהם, ושוק החוזים בארה"ב מפוקח על ידי נציבות המסחר בחוזי סחורות עתידיים. הזהב מקבל יחס זהה לזה של סחורה אחרת במאזני הבנקים לפי הנחיות הרגולציה באזל-3 , שמיועדות למנוע הישנות של המשבר הפיננסי ב-2008-2009.

אך הזהב הוא גם מטבע. אלפי שנים, המתכת תפקדה כדבר ערך, יחידה של חישוב ואמצעי חליפין.

"המצרים התיכו מטילי זהב כבר בשנת 4000 לפני הספירה, כשכול מטיל נשא חותם של פרעה מנס", כתב ההיסטוריון הפיננסי פיטר ברנסטין בספרו "כוח הזהב: ההיסטוריה של אובססיה".

הזהב מילא תפקיד בסיסי במערכת המוניטרית משנת 1717, כשאייזיק ניוטון, מנהל המטבעה הבריטית, קבע יחס סחר בין זהב ומתכת הכסף, וזאת עד 1971, השנה בה סיים הנשיא ניקסון את המרת הדולר למתכת היקרה בשער קבוע.

למרות שהזהב הפסיק להיות בסיס שערי החליפין אחרי ניקסון, הוא עדיין ממלא תפקיד בשוקי המטבע. בנקים מרכזיים במדינות מתעוררות, למשל, הגדילו בשנים האחרונות את אחזקות הזהב שלהם בניסיון להפחית את התלות בדולרים.

"הזהב הוא יותר מטבע מאשר סחורה", אומרת ד"ר או'קונור. "כל דבר אחר, במידה כזו או אחרת, משמש מישהו ולא חוזר לשוק. הזהב נשאר בשוק".

עוד כתבות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

יום קרב בצפון: כטבמ"ים יורטו מעל נהריה ועכו, צה"ל תקף בדרום לבנון

דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "למען ביטחונכם - עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● מקור בחמאס: הארגון מחויב לתיווך הקטארי ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה